KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

dat wel, elektronische veervoorspanning is goed.
Al vind ik een gemis van jewelste dat je zelf de 3 standen niet kan bijregelen, en ook in-en uitgaande demping niet kan verstellen.
 
Maar het is wel makkelijk dat je elektronisch 3 standen ter beschikking hebt en ook de load in kunt stellen :)
Ja dat is ideaal, echter zoals hierboven genoemd veert de GT meer dan dat hij dempt.
Als ik mijn wijk in rijdt dan moet ik over een stuk wegdek met klinkers waar een hoop kuiltjes en hobbels zitten. Ook een paar pittige drempels.
Doe ik dit met SPORT, dan stuiter ik er overheen.
Ik zet hem op COMFORT stand maar dat lijkt niet heel veel te dempen. Zowel met de huidige softare als de oude uit 2018(pogo stick edition) merkte ik dat de demping niet helemaal in orde is. Dus dan vang je de klap van de drempel, en gaat hij daarna heen en weer veren.
Met de oude software was dat helemaal feest. Dan krijg je een klap als je de drempel op gaat om de komende 20 meter een pogo stick effect te krijgen :P

Tegenwoordig rij ik wat minder omdat ik vanuit huis werk. Als ik ga knallen door de bochten dan zet ik hem in SPORT, maar tegenwoordig staat hij zowat altijd op COMFORT omdat het verschil met normaal rijden niet echt te merken is.

Toen ik dus die H2SX mee had, reed ik over dezelfde drempels en merkte ik dat de demping heel soepel was. Terwijl hij niet zacht ging veren of op de weg aan het zwabberen was tijdens het sturen.
 
Standje Comfort met de oude software sloeg idd helemaal nergens op, net een kamelenrit 🤣

Met de nieuwe software rijd ik bijna altijd in Street. Sport vind ik net iets te hard voor de openbare weg en comfort zet ik alleen aan op heel slechte wegen of gravelwegen.
 
Standje Comfort met de oude software sloeg idd helemaal nergens op, net een kamelenrit 🤣

Met de nieuwe software rijd ik bijna altijd in Street. Sport vind ik net iets te hard voor de openbare weg en comfort zet ik alleen aan op heel slechte wegen of gravelwegen.
Snelweg = comfort
Wijk met drempels = comfort
Gemengd gebruik = street
Zekerheid van strak asfalt = sport (eigenlijk enkel in Luxemburg)
 
Nee hoor, die "mist " dat niet, vraagt gewoon meer input van de rijder, maakt het motorrijden net dat beetje spannender.
Heb tijdens de rit toch meermaals mijn ABS in de achterrem gevoeld, vettigheid van de weg vroeg dan zeker uiterste concentratie van uw "no nonsems" Gixxer,
Respect!
 
Ik heb met de 2018 vering gereden, veervoorspanning door de dealer twee standjes verlaagd, demping in sport.
Dat was behoorlijk goed. De demping van de sportstand met zachtere veren dus.

Bij de 2019 update heb ik de voorspanning nog niet laten verlagen (ga ik ook niet doen, de GT gaat in februari de deur uit), maar de kans bestaat dat dat ook behoorlijk helpt.
 
Maar is het eigenljk wel mogelijk om de semi automatische vering af te laten stellen? Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat het wel mogelijk zou zijn.
 
Mijn KTM dealer zegt dat het NIET aan te passen is ( software 2019 )
Had hem gevraagd om de hoogte achter softwarematig aan te passen.
 
Veervoorspanning is in ieder geval regelbaar, in 'blokken'. Mijne is destijds twee standjes zachter gezet geweest.
Ik weet niet of voor / achter separaat kan.
 
Veervoorspanning is in ieder geval regelbaar, in 'blokken'. Mijne is destijds twee standjes zachter gezet geweest.
Ik weet niet of voor / achter separaat kan.
Maar bedoel jij nou aangepast met gereedschap of digitaal aangepast in de computer?
 
Digitaal, in de PC.
Ik herinner me een schermpje met balkjes, en een en ander was schuifbaar om de motor op het gewicht van de rijder af te stellen.
 
Digitaal, in de PC.
Ik herinner me een schermpje met balkjes, en een en ander was schuifbaar om de motor op het gewicht van de rijder af te stellen.

Oke,
Ik denk dat mijn dealer de moeite niet heeft willen doen...
Was dat trouwens met de oorspronkelijke software van 2017 of hebben ze jouw aanpassing nog gedaan toen er de nieuwe 2019 software al in zat ?
 
2017, maar de dealer vroeg of ie't in de 19 ook moest aanpassen, en ik heb aangegeven dat ik eerst wou proberen zonder.
Sindsdien niet meer echt nodig gehad.
 
Vandaag het kind weer opgehaald van z'n jaarlijkse beurt + 15.000 km beurt (bij 13.500 tellerstand).
Voor het bijvullen van de vorkpoot aan één kant waar afgelopen zomer wat uitgelekt was, heeft KTM Nederland de helft betaald uit coulance. In totaal €317 betaald. Valt me mee.
Terug naar huis lekker binnendoor gereden. Het wegdek was hier en daar nog wel wat vochtig/nat, maar de S22 banden geven echt zoveel vertrouwen, heerlijk :)
 
Vorige week een proefrit gedaan op de GT model 2017 met fuel dongel en zonder dongel.
Met dongel vind ik die prettiger rijden.

Maar zou dat ook zo zijn bij de nieuwere model 2019/20.

Want ik ben er nog niet uit welke model ik wil gaan kopen volgend jaar.
 
Vorige week een proefrit gedaan op de GT model 2017 met fuel dongel en zonder dongel.
Met dongel vind ik die prettiger rijden.

Maar zou dat ook zo zijn bij de nieuwere model 2019/20.

Want ik ben er nog niet uit welke model ik wil gaan kopen volgend jaar.
Ik heb m'n fuel dongles nog steeds niet gemonteerd. Denk dat ik dat in het voorjaar ga doen.

Volgens mij zit er nauwelijks verschil tussen de modellen van 2016 t/m 2020 als ze alle de nieuwste software hebben. Met of zonder dongle zal op al de modellen ongeveer hetzelfde verschil zijn.

Als je twijfelt of je komend jaar misschien een nieuwe wil kopen, dan zou ik sowieso even wachten op een nieuwe GT op basis van de R Gen3.
 
Vorige week een proefrit gedaan op de GT model 2017 met fuel dongel en zonder dongel.
Met dongel vind ik die prettiger rijden.

Maar zou dat ook zo zijn bij de nieuwere model 2019/20.

Want ik ben er nog niet uit welke model ik wil gaan kopen volgend jaar
Generatie 2 heeft een zwaardere krukas en loopt daardoor ook soepeler en idd. Generatie 3 komt er ook al aan gebaseerd op de laatste SDR 3 zoals FlowDesign al melde.
 
Vandaag het kind weer opgehaald van z'n jaarlijkse beurt + 15.000 km beurt (bij 13.500 tellerstand).
Voor het bijvullen van de vorkpoot aan één kant waar afgelopen zomer wat uitgelekt was, heeft KTM Nederland de helft betaald uit coulance. In totaal €317 betaald. Valt me mee.
Terug naar huis lekker binnendoor gereden. Het wegdek was hier en daar nog wel wat vochtig/nat, maar de S22 banden geven echt zoveel vertrouwen, heerlijk :)
Wat doen ze allemaal bij deze beurt?
De mijne moet er ook voor weg
 
Wat doen ze allemaal bij deze beurt?
De mijne moet er ook voor weg
20201114_184717.jpg


Dit, maar dan zonder controle en bijvullen van de voorvork rechts.
 
Vorige week een proefrit gedaan op de GT model 2017 met fuel dongel en zonder dongel.
Met dongel vind ik die prettiger rijden.

Maar zou dat ook zo zijn bij de nieuwere model 2019/20.

Want ik ben er nog niet uit welke model ik wil gaan kopen volgend jaar.
Ik heb een 2019, de eerste paar duizend zonder dongle gereden, nu al een hele tijd met, en ik vind met echt vele malen fijner. Hij loopt in de stad bij rustig rijden wel vrij rijk, maar dat komt ook de koeling ten goede.
 
Lees nogal eens over de Motorex olie die standaard wordt geadviseerd voor KTM motoren. Wordt dit bij de dealer ook standaard gebruikt tijdens een beurt?
Of is ieder andere racing 4 lube 10W50 ook gewoon oké.
Blijkbaar is dit van BO Racing ofzo. Ik had er iig nog nooit van gehoord, maar het voldoet aan alle standaarden (JASO enzovoorts). Heb op de terugweg ook geen enkel verschil in rijden gemerkt, maar zou ook op een oude factuur moeten opzoeken wat er de vorige keer in is gegooid.

Ik zou me iig niet blind staren op de merken. Als een KTM dealer het erin gooit zal het wel goed zijn.
 
Als het over de motor gaat, en je door de winter rijdt ( < 10 °C ) zou ik je aanraden de KTM voorschriften voor Scandinavië te volgen.
Onder andere ik (en nog enkele doorrijdende klanten van mijn dealer) heb startproblemen gehad bij koud weer met motul 'benelux spec' olie, die opgelost zijn met de 'Scandinavië' 5W40 (denk ik) motorex. (klinkt onwaarschijnlijk, maar het is gewoon zo).
Bij de 990 hielp dit ook, trouwens, als ik het www mag geloven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan