KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Eerlijk? Ik heb enkel de analoge versie gehad, ik herken dit totaal niet.
Bokken bij een haakse bocht? Uitvallen op rotonde?
Niet iets waarover ik ooit heb kunnen klagen.

Zijn er nog die dat wel hebben?
 
Het is ook afhankelijk welke GT je hebt. De uitvoering met analoog cockpit zal meer bokken dan de digitale versie.
Ik had veel problemen met de analoge uitvoering en hebt daar wel met veel rijplezier een dongle in gezet. Makkelijk te bereiken en goed te doen. Ongeveer 15 minuten werk, als je tank oplicht en de connector goed kan bereiken.
Bj de digitale hebben ze bij mij alle kabels met goed vast gebundeld / vast gezet en dat heeft veel meer werk om dat uit te voeren.
Ik heb bij de digitale display GT de dongles niet meer nodig als ik in de bergen ga rijden. Ik stel de motor dan zeker niet in sport in.
Bij de analoge uitvoering bokt de motor heel erg als je een haakse bocht (rotonde) neemt, valt vaak uit en de kans dat je plat gaat is dan groot.
Dongels zeker aan te raden bij analoge versie cockpit.
Nou ik heb ook de analoge en ik herken hier helemaal niks van.

Geen idee of het aan de motor of aan de berijder ligt ;)
 
Zit zo te kijken wat ik na mijn 2018 1290GT kan halen maar ik vrees dat er geen ander alternatief is :P Waarschijnlijk de 2022 1290GT.
Heb hem inmiddels 4 jaar nu en over een jaar is hij zakelijk afgeschreven.

Keek naar de Multistrada V4S, buiten het feit dat ik hem overpriced vind, is het best een saaie motor.

Alhoewel ik fan ben van Japanse racers, zijn die geen alternatief vanwege hun kleine tank, en kleiner wordende tanken. Voor mijn werk moet ik soms Haarlem - Apeldoorn op en neer en dat is voor de GT bijna een hele tank :+
H2SX was een optie, maar dat is ook echt een slagschip die ik amper door de steeg zal krijgen.

Of ik moet even de R1250GS een keer proberen.
De tank van een H2SX is ook vlot leeg, +/-170km. Woon/werk Rotterdam/Lelystad 120km enkele reis en dan op de terugweg al moeten tanken :(
Met m'n R1250RS haal ik de 270km en dan rij ik gewoon lekker door op de linkerbaan:]
 
Oké, er zijn dus ook mensen die een fuel dongle overbodig vinden, want (ook de oude versie) is (na 15.000 km) een wonder van souplesse. Komt ook omdat ze zelf hele goede rijders zijn natuurlijk ;)

Toch ga ik zelf die dongle wel monteren. Weet alleen niet of het zin heeft om ook de SAS weg te halen (in combinatie met de Akropovic en de cat er nog op).

Wat is het beste Duitstalige GT-forum?
 
Oké, er zijn dus ook mensen die een fuel dongle overbodig vinden, want (ook de oude versie) is (na 15.000 km) een wonder van souplesse. Komt ook omdat ze zelf hele goede rijders zijn natuurlijk ;)

Toch ga ik zelf die dongle wel monteren. Weet alleen niet of het zin heeft om ook de SAS weg te halen (in combinatie met de Akropovic en de cat er nog op).

Wat is het beste Duitstalige GT-forum?
Ik ga ze zelf ook nog monteren hoor, gewoon omdat ik toch het verschil wil ervaren en ik ze toch al in huis heb :D

Ik zeg alleen dat ik het bokken erg mee vind vallen, vandaar dat ik ze er nog steeds niet in heb gezet :)
 
Bedoel je met de SAS de canister?
(Ik meende gelezen te hebben dat dit enkel omwille van plaats maakten voor... was, en niets deed aan de motorloop)
 
Bedoel je met de SAS de canister?
(Ik meende gelezen te hebben dat dit enkel omwille van plaats maakten voor... was, en niets deed aan de motorloop)
Ah, ik zie al waar ik fout zat, geloof ik. De SAS/canister eraf is vooral aanbevolen voor de Adventure. Voor de GT is alleen de fuel dongle voldoende om hem wat rijker te laten lopen bij weinig gas en lage toeren. 😊
 
Nog een n00b-vraag: ik heb een PowerParts zadel waar aan de onderkant een stekkertje in zit. Betekent dit dat er zadelverwarming op zit?
604076E2-CD11-43CF-97C4-7F50B51873F9.jpeg


Op het instrumentenpaneel zie ik alleen de handvatverwarming, klopt het dat de dealer softwarematig de zadelverwarming kan activeren?

Niet dat ik het nodig heb met dit weer… 😅
 

Bijlagen

  • F57F641C-8A85-4A08-A992-D914F3865C80.jpeg
    F57F641C-8A85-4A08-A992-D914F3865C80.jpeg
    197,4 KB · Weergaven: 11
Weer anderhalve tank leeggereden vandaag. Moet eerlijk zeggen dat het bokkige erg meeviel. Waarschijnlijk gewenning.

De GT heeft veruit de hoogste fun-factor van alle motoren die ik ooit gereden heb. Acceleratie is zalig (lekker auto’s inhalen op tweebaanswegen) en sturen doet ‘ie als de beste. Echt een feest om mee te rijden :]
 
Eerlijk? Ik heb enkel de analoge versie gehad, ik herken dit totaal niet.
Bokken bij een haakse bocht? Uitvallen op rotonde?
Niet iets waarover ik ooit heb kunnen klagen.

Zijn er nog die dat wel hebben?
Ik herken mijn motor hier ook NIET in.
Hij is al bij lage toeren heel soepel.
(er is bij mij wel een power-commander gemonteerd, weet niet of het daar aan ligt)
 
Nou ik heb ook de analoge en ik herken hier helemaal niks van
Ik weet vrijwel zeker dat je als je bij een standaard analoge GT in zijn 1 geen gas (stationair) geeft en en haakse bocht neemt of helling bijna zeker je motor zal uitslaan of afslaat.


De motor is daarvoor niet geschikt en dat ligt zeker niet aan de bestuurder.
Het is gewoon de ego van de motorblok.
 
2,5 uur arbeid voor het inbouwen van de fuel dongle en een Garmin Zumo XT door een KTM-dealer, is dat veel?

Het leek mij van wel, maar velen vinden van niet. Wil je een duit in het zakje doen, ik heb een topic geopend in het techniek-forum van MF.
Onderwerp 'Vraag over offerte werkzaamheden aan motor'
Vraag over offerte werkzaamheden aan motor
 
En sowieso stationair door een bocht. Dan gaat er ook iets niet goed.

Ander vraagje: kom er net achter dat er op mijn exemplaar geen belly pan zit. Iemand nog een OEM te koop?

E907BD86-C121-42FD-A9B2-DF4029E5BDA3.jpeg
 
Ik weet vrijwel zeker dat je als je bij een standaard analoge GT in zijn 1 geen gas (stationair) geeft en en haakse bocht neemt of helling bijna zeker je motor zal uitslaan of afslaat.


De motor is daarvoor niet geschikt en dat ligt zeker niet aan de bestuurder.
Het is gewoon de ego van de motorblok.
Ik heb het precies 1 keer gehad, op een koude dag toen ik net was vertrokken. 100 meter verderop in de straat is een kruising waar ik gas los liet en toen sloeg ie af. Dat was dus 1 keer in 18.000 kilometer. En niet in een bocht.

Los van het feit dat je met een trekkende motor door een bocht hoort te rijden wanneer je niet aan het remmen bent, denk ik dat het of aan jou of specifiek aan de afstelling van jouw motor ligt. Zoals de meesten al aan hebben gegeven hebben wij er geen last van.

(PS. Het is trouwens 'het' motorblok.)
 
Viercilinders gewend?
Nee, de laatste tien jaar had ik een BMW R1100S. Die had het minder, maar ook veel minder vermogen. Eigenlijk niet te vergelijken.

Ik merk nu de geneugten van het moderne motorrijden. Cruise control, bijvoorbeeld. Nooit aan gedacht, maar het is toch wel erg handig, blijkt nu. Om je rechterhand even te ontlasten en lekker om je heen te kijken op de saaie stukken.

Na een stukje rustig rijden vergeet ik nu soms nog dat er een quick shifter op zit. Zit ik weer m’n gas dicht te doen en te koppelen. Tot ik me herinner dat het niet meer nodig is. Gewoon tik met het voetje en verder niks. Gaat verbazingwekkend soepel, ook bij rustig rijden. Lekker, hoor! 😃

En de motor slaat alleen af als je te weinig gas geeft en/of niet snel genoeg je koppeling intrekt 😎
 
ligt toch aan jou, hihi

Ik vind deeee motorblok zoals ik het ervaar.
En in wij praten en schrijven alleen .....
Ja, dat zeg ik toch ook? JIJ vindt JOUW motor zoals JIJ die ervaart. Ga dan niet lopen roepen dat iedereen op elke SDGT moet ervaren wat jij ervaart. Manmanman.... Wat een domme discussie dit zeg. Klaar mee.
 
2,5 uur arbeid voor het inbouwen van de fuel dongle en een Garmin Zumo XT door een KTM-dealer, is dat veel?

Het leek mij van wel, maar velen vinden van niet. Wil je een duit in het zakje doen, ik heb een topic geopend in het techniek-forum van MF.
Onderwerp 'Vraag over offerte werkzaamheden aan motor'
Vraag over offerte werkzaamheden aan motor
Moet zeggen dat bij mij de dongels monteren ook langer duurde dan ik zelf dacht. Tank iets gelift, maar er is heel weinig ruimte om de connector van de sensor los te krijgen. Voordat je met een dun schroevedraaiertje die palletjes ingedrukt hebt...neem liever de tijd dat het netjes en secuur gaat dan dat er iets afbreekt of beschadigd. 2,5 uur is denk ik wel vrij normaal. Misschien dat er verschil zit in gen 1 of 2. Voeding van navi kan trouwens gewoon bij het scherm weggehaald worden en hoeft niet helemaal naar accu.
 
Moet zeggen dat bij mij de dongels monteren ook langer duurde… 2,5 uur is denk ik wel vrij normaal.
Oké, bedankt. Ik had hier geleden dat het een kwartiertje werk was. Misschien een beetje grootspraak.

Ja, de voeding voor de Zumo XT komt uit de koplamp, hoorde ik? Waar komt het scherm met de officiële KTM navigatiesteun? Boven de toerenteller toch? Of eronder, boven het stuur? Veel ruimte is er niet. Ik heb nog geen foto kunnen vinden van een GT (analoge toerenteller) met een Garmin XT.
 
Oké, bedankt. Ik had hier geleden dat het een kwartiertje werk was. Misschien een beetje grootspraak.

Ja, de voeding voor de Zumo XT komt uit de koplamp, hoorde ik? Waar komt het scherm met de officiële KTM navigatiesteun? Boven de toerenteller toch? Of eronder, boven het stuur? Veel ruimte is er niet. Ik heb nog geen foto kunnen vinden van een GT (analoge toerenteller) met een Garmin XT.
De voeding kan of vanuit de sigarettenaanstekeraansluiting links onder je ruitje gehaald worden, of van de ACC stekkertjes ergens bij je dashboard die KTM extra ingebouwd heeft.

Je hoeft dus niet naar de accu en ook niets bij de koplamp te demonteren, alle voorbereiding is standaard al aanwezig. Een KTM dealer zou dat moeten weten.
 
De voeding kan of vanuit de sigarettenaanstekeraansluiting links onder je ruitje gehaald worden, of van de ACC stekkertjes ergens bij je dashboard die KTM extra ingebouwd heeft.

Je hoeft dus niet naar de accu en ook niets bij de koplamp te demonteren, alle voorbereiding is standaard al aanwezig. Een KTM dealer zou dat moeten weten.
Maar dan is 2,5 uur arbeid (incl die dongle) toch erg veel tijd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan