KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Even een vraagje over de Evap Cannister
Kan ik dit zonder problemen weghalen?
En zo ja, wat moet er dan met de 2 aansluitingen gebeuren?
Dat beetje extra ruimte wat je dan krijgt, kan je mooi gebruiken voor bv een slot of voor een ehbo tasje.
Wie heeft er ervaring met het weghalen van de houder met actieve kool?
 

Bijlagen

  • 20220624_192415.jpg
    20220624_192415.jpg
    255 KB · Weergaven: 31
  • 20220624_192428.jpg
    20220624_192428.jpg
    144,8 KB · Weergaven: 34
  • 20220624_192421.jpg
    20220624_192421.jpg
    215,8 KB · Weergaven: 33
Komende week ga ik eens proefrijden op een 2022 GT. Ben heel benieuwd want mijn ervaring met KTM is nu nog beperkt tot de 2019 KTM 1290 SuperDuke R van m'n zoon waar ik een paar honderd kilometer op het gestuurd. Voornaamste punt van zorg is in hoeverre het ding fatsoenlijk is af te knijpen zonder bokken in die 30 km zones.

M'n huidige motor doet er qua koppel niet voor onder, maar "mist" nog wel zo'n 40 pk.
 
Komende week ga ik eens proefrijden op een 2022 GT. Ben heel benieuwd want mijn ervaring met KTM is nu nog beperkt tot de 2019 KTM 1290 SuperDuke R van m'n zoon waar ik een paar honderd kilometer op het gestuurd. Voornaamste punt van zorg is in hoeverre het ding fatsoenlijk is af te knijpen zonder bokken in die 30 km zones.

M'n huidige motor doet er qua koppel niet voor onder, maar "mist" nog wel zo'n 40 pk.
Heb geen enkel probleem met bokken op lage snelheden, vooral niet nadat je zo'n 10k of meer op de teller hebt gezet.

Desgewenst kun je ook nog de lambdasensoren vervangen door weerstandjes.
 
Komende week ga ik eens proefrijden op een 2022 GT. Ben heel benieuwd want mijn ervaring met KTM is nu nog beperkt tot de 2019 KTM 1290 SuperDuke R van m'n zoon waar ik een paar honderd kilometer op het gestuurd. Voornaamste punt van zorg is in hoeverre het ding fatsoenlijk is af te knijpen zonder bokken in die 30 km zones.

M'n huidige motor doet er qua koppel niet voor onder, maar "mist" nog wel zo'n 40 pk.
Mijn SDGT loopt nu met 26d km veel soepeler dan af-fabriek, maar ik zal nooit zover als mijn motormaatje Scorp met zijn GS1250 in toeren kunnen zakken. Moet voor mij trouwens ook niet, maak liever gebruik van iets meer motorrem om de bocht vervolgens met iets hoger toerental uit te accelereren .
 
Dank voor de reacties.
M'n R1250RS blok kan ik inderdaad afknijpen tot zo'n 2000 rpm. maar dat hoeft voor mij niet de ondergrens te zijn. Eerdere V-twins die ik had, een SV1000S en een VTR1000SP2 konden dat ook niet. Wat die dan weer wel beter deden dan de huidige boxer is afremmen op de motor en als dat op de SDGT ook goed werkt is dat winst.
:)
 
Dank voor de reacties.
M'n R1250RS blok kan ik inderdaad afknijpen tot zo'n 2000 rpm. maar dat hoeft voor mij niet de ondergrens te zijn. Eerdere V-twins die ik had, een SV1000S en een VTR1000SP2 konden dat ook niet. Wat die dan weer wel beter deden dan de huidige boxer is afremmen op de motor en als dat op de SDGT ook goed werkt is dat winst.
:)
Ik heb weleens achter motoren gereden die nog harder op de motor remmen, maar de SDGT doet dat m.i. ruim voldoende.

Gewoon ff die proefrit maken. Ben zeer benieuwd wat je ervan vindt :)
 
Ik heb weleens achter motoren gereden die nog harder op de motor remmen, maar de SDGT doet dat m.i. ruim voldoende.

Gewoon ff die proefrit maken. Ben zeer benieuwd wat je ervan vindt :)
Ik ook. Heb al een voorrijder geregeld en een rondje van zo'n 55 kilometer gemaakt. Komt vast goed.
 
Even een vraagje over de Evap Cannister
Kan ik dit zonder problemen weghalen?
En zo ja, wat moet er dan met de 2 aansluitingen gebeuren?
Dat beetje extra ruimte wat je dan krijgt, kan je mooi gebruiken voor bv een slot of voor een ehbo tasje.
Wie heeft er ervaring met het weghalen van de houder met actieve kool?
Ik heb een filmpje gevonden
En ook nog wat gevonden op een buitenlandse site.
Zijn er hier ook mensen die dit op deze manier gedaan hebben?
(behuizing verwijderd, de 2 slangen afgedopt en de dikke ontluchtingslang opengemaakt)
 
Ik heb een filmpje gevonden
En ook nog wat gevonden op een buitenlandse site.
Zijn er hier ook mensen die dit op deze manier gedaan hebben?
(behuizing verwijderd, de 2 slangen afgedopt en de dikke ontluchtingslang opengemaakt)
Ja, cannister verwijderd. 2 bouten in de overgebleven slangen gedaan en de dikke slang maar beneden geopend.
Houdt er wel rekening mee dat als je de tank heel vol gooit er wat benzine uit deze slang kan komen als je de bocht om gaat.
Het scheelt idd veel ruimte. Heb nu plaats voor een slot, gereedschap en bandenprop setje.
 
Ja, cannister verwijderd. 2 bouten in de overgebleven slangen gedaan en de dikke slang maar beneden geopend.
Houdt er wel rekening mee dat als je de tank heel vol gooit er wat benzine uit deze slang kan komen als je de bocht om gaat.
Het scheelt idd veel ruimte. Heb nu plaats voor een slot, gereedschap en bandenprop setje.
Is gebeurd, cannister verwijderd.
Ik heb nu genoeg ruimte voor een kabelslot en gereedschap setje :)
 

Bijlagen

  • 20220627_214932.jpg
    20220627_214932.jpg
    208,1 KB · Weergaven: 19
Zit zo te kijken wat ik na mijn 2018 1290GT kan halen maar ik vrees dat er geen ander alternatief is :P Waarschijnlijk de 2022 1290GT.
Heb hem inmiddels 4 jaar nu en over een jaar is hij zakelijk afgeschreven.

Keek naar de Multistrada V4S, buiten het feit dat ik hem overpriced vind, is het best een saaie motor.

Alhoewel ik fan ben van Japanse racers, zijn die geen alternatief vanwege hun kleine tank, en kleiner wordende tanken. Voor mijn werk moet ik soms Haarlem - Apeldoorn op en neer en dat is voor de GT bijna een hele tank :+
H2SX was een optie, maar dat is ook echt een slagschip die ik amper door de steeg zal krijgen.

Of ik moet even de R1250GS een keer proberen.
 
Zit zo te kijken wat ik na mijn 2018 1290GT kan halen maar ik vrees dat er geen ander alternatief is :P Waarschijnlijk de 2022 1290GT.
Heb hem inmiddels 4 jaar nu en over een jaar is hij zakelijk afgeschreven.

Keek naar de Multistrada V4S, buiten het feit dat ik hem overpriced vind, is het best een saaie motor.

Alhoewel ik fan ben van Japanse racers, zijn die geen alternatief vanwege hun kleine tank, en kleiner wordende tanken. Voor mijn werk moet ik soms Haarlem - Apeldoorn op en neer en dat is voor de GT bijna een hele tank :+
H2SX was een optie, maar dat is ook echt een slagschip die ik amper door de steeg zal krijgen.

Of ik moet even de R1250GS een keer proberen.
Als je ècht sportief wil rijden met je fiets en toch ook toeren, dan is er mijns inziens geen enkel alternatief voor de SDGT wanneer je - zoals ik - alle 4 in lijn motoren bij voorbaat uitsluit.

Dat gezegd hebbende, een BMW GS is natuurlijk wat saaier, maar rijdt wel fantastisch. Ik heb begrepen dat er alweer een opvolger klaarstaat (een 1300 of zelfs 1400).

Een alternatief voor de GS zou dan natuurlijk wel weer een 1290 SAS kunnen zijn.
 
Als je ècht sportief wil rijden met je fiets en toch ook toeren, dan is er mijns inziens geen enkel alternatief voor de SDGT wanneer je - zoals ik - alle 4 in lijn motoren bij voorbaat uitsluit.

Dat gezegd hebbende, een BMW GS is natuurlijk wat saaier, maar rijdt wel fantastisch. Ik heb begrepen dat er alweer een opvolger klaarstaat (een 1300 of zelfs 1400).

Een alternatief voor de GS zou dan natuurlijk wel weer een 1290 SAS kunnen zijn.
Ja dat eerste eigenlijk. Maarja, de 2023 GT is ook geen straf.

De SAS had ik ooit een proefrit mee gemaakt en dat is ook wel een geinig dingetje. Maar dan ga ik liever voor de GT qua sportiviteit.
 
Was blijkbaar een misverstand tussen 2 dealers. Ergens in de communicatie zijn 2 letters verdwenen, maar wie nu verantwoordelijk is weet ik ook niet. De KTM dealer had er wel eentje, alleen geen demo.

Vervelend, maar kan gebeuren.
 
Vandaag voor het eerst van mijn leven op een KTM 1290 Super Duke GT gereden (überhaupt eerste keer op een KTM) en binnenkort wordt 'ie op mijn naam overgeschreven. Bouwjaar 2017. Huidige motor is een BMW R1100S uit 2000, dus de overgang is best groot.

Lekker hoor! Die grijns zit nog steeds op m'n gezicht. :9~

Er moet alleen wel een dB-killer in die Akropovic, anders kan ik Duitsland wel vergeten. Zelfs mét dB-killer wordt het misschien al lastig, weet iemand dat?? Heeft iemand anders eventueel nog een originele demper liggen ter overname?

Verder ga ik op zoek naar een kofferset voor de vakanties. Tips welkom.
 
Vandaag voor het eerst van mijn leven op een KTM 1290 Super Duke GT gereden (überhaupt eerste keer op een KTM) en binnenkort wordt 'ie op mijn naam overgeschreven. Bouwjaar 2017. Huidige motor is een BMW R1100S uit 2000, dus de overgang is best groot.

Lekker hoor! Die grijns zit nog steeds op m'n gezicht. :9~

Er moet alleen wel een dB-killer in die Akropovic, anders kan ik Duitsland wel vergeten. Zelfs mét dB-killer wordt het misschien al lastig, weet iemand dat?? Heeft iemand anders eventueel nog een originele demper liggen ter overname?

Verder ga ik op zoek naar een kofferset voor de vakanties. Tips welkom.
Heb je het over de Akrapovic vervangingsdemper uit de KTM catalogus?

Die is gewoon goedgekeurd voor de SDGT, dus als je die met de dBkiller erin rijdt, kunnen ze je niks maken (mits de vorige eigenaar niet de katalysator heeft verwijderd oid).
 
Heb je het over de Akrapovic vervangingsdemper uit de KTM catalogus?

Die is gewoon goedgekeurd voor de SDGT, dus als je die met de dBkiller erin rijdt, kunnen ze je niks maken (mits de vorige eigenaar niet de katalysator heeft verwijderd oid).
Nadat ik hem hem opgehaald, zal ik even goed kijken.

Ander vraagje: wat is een goede bok om de achterkant op te bokken? Voor in de schuur.
 
Nadat ik hem hem opgehaald, zal ik even goed kijken.

Ander vraagje: wat is een goede bok om de achterkant op te bokken? Voor in de schuur.
Gewoon elke willekeurige stevige voor motoren met een eenzijdige achterbrug. Je moet alleen ff op de diameter van 't wielgat letten. Verder gewoon kopen die prijstechnisch voor jou interessant is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan