KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

1100km in +11h gereden, origineel zadel, origineel windscherm. Geen problemen mee gehad, ondanks 2 slechte wervels en een platte tussenwervelschijf, en ook niet meer de jongste (58 jaar jong).... dus ja. :W Mijn medereiziger met zijn 1250RT had ongetwijfeld meer comfort, maar het kan dus wel met Superdukje.
En ik moet zeggen; bij arriveren in zijn "hometown" zag hij er nog tamelijk fris uit, of zijn rug er 't zelfde over dacht weet ik niet😇
 
Dus ik ga er dan maar een koffer op zetten .
Kan ze mooi kiezen wat ze wil zelf rijden of mooi achterop
En zit ze toch wat beter denk ik

Zo.n vierkant aluminium model (zwart)vind ik wel mooier maar past denk ik niet in het gegeheel.
Op het Duitse forum staat nu een origineel rek+koffer te koop voor € 250,00
Hoef je alleen nog het rugsteuntje te bestellen (die zit er nog niet op)
 
Heren, ik ben gister terug gekomen van een weekendje sturen in de Eifel. Alles ging prima, maar nog steeds loopt de motor 90 tot 100 in de vijf en 110 tot 120 in zijn 6 niet echt soepel. Het blijft nogal 'schokkerig'. Hebben jullie dat ook? Of kan ik er gewoon niet aan wennen, dat kan ook natuurlijk ;-).
Als we binnendoor naar huis rijden, dan rijd ik meestal zo'n 100km per uur in zijn vier...
We hebben het hier overigens over een 2018 model met circa 22.000km op de teller.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gr. Maurice
 
Heren, ik ben gister terug gekomen van een weekendje sturen in de Eifel. Alles ging prima, maar nog steeds loopt de motor 90 tot 100 in de vijf en 110 tot 120 in zijn 6 niet echt soepel. Het blijft nogal 'schokkerig'. Hebben jullie dat ook? Of kan ik er gewoon niet aan wennen, dat kan ook natuurlijk ;-).
Als we binnendoor naar huis rijden, dan rijd ik meestal zo'n 100km per uur in zijn vier...
We hebben het hier overigens over een 2018 model met circa 22.000km op de teller.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gr. Maurice
Zelf geen last van.
Wel fuel dongles erin.
Dat scheelt ècht , en het is niet duur.
En 1 tandje groter achter : maakt ie net een paar toeren meer.
 
Heren, ik ben gister terug gekomen van een weekendje sturen in de Eifel. Alles ging prima, maar nog steeds loopt de motor 90 tot 100 in de vijf en 110 tot 120 in zijn 6 niet echt soepel. Het blijft nogal 'schokkerig'. Hebben jullie dat ook? Of kan ik er gewoon niet aan wennen, dat kan ook natuurlijk ;-).
Als we binnendoor naar huis rijden, dan rijd ik meestal zo'n 100km per uur in zijn vier...
We hebben het hier overigens over een 2018 model met circa 22.000km op de teller.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gr. Maurice
Vertanding van de motor is het probleem

Voor 1 tandje kleiner
Of achter 2 tot 3 groter (niet allebij)
En dan wordt de 6 bruikbaar
 
Vertanding van de motor is het probleem

Voor 1 tandje kleiner
Of achter 2 tot 3 groter (niet allebij)
En dan wordt de 6 bruikbaar
Ja klopt , maar dan gaat ie wel erg hard trekken….
Dan is het niet meer in alle toerengebieden op een natuurlijke manier te handelen.
En om hem zodanig kort te zetten om enkel de 6e versnelling beter bruikbaar te maken is vrij zinloos.
Dan beter een andere setting en de 6 soms niet te gebruiken.
 
Ja klopt , maar dan gaat ie wel erg hard trekken….
Dan is het niet meer in alle toerengebieden op een natuurlijke manier te handelen.
En om hem zodanig kort te zetten om enkel de 6e versnelling beter bruikbaar te maken is vrij zinloos.
Dan beter een andere setting en de 6 soms niet te gebruiken.
1 tand kleiner vooraan is ongeveer gelijk aan 2,5 tanden meer achteraan.
Dus wil je iets proberen probeer dan achteraan om te beginnen 1 tand meer...
 
Ja klopt , maar dan gaat ie wel erg hard trekken….
Dan is het niet meer in alle toerengebieden op een natuurlijke manier te handelen.
En om hem zodanig kort te zetten om enkel de 6e versnelling beter bruikbaar te maken is vrij zinloos.
Dan beter een andere setting en de 6 soms niet te gebruiken.


Ieder ze voorkeur natuurlijk
Maar inderdaad als je voorzichtig wil beginnen dan 1 tand achter erbij .
 
Ik kan met mijn 2017 met fueldongels zonder zwaar te belasten gewoon 80 rijden in z'n 6 met originele vertanding, geen schokken.
Maaaaar, soms na bv. een tanktop is het ineens heel anders, dan loopt hij veel rauwer/bokkiger.
Mijn maat, ook een 2017 GT heeft exact hetzelfde en wij hebben nog niet de vinger erop kunnen leggen waarom....
Ik heb bewust niet voor een kortere overbrenging gekozen omdat ik de grote stappen in combinatie met het koppel juist zo fijn vind.
 
Ik zit me toch een partij te klooien met die sloten en de koffers… |(

Sowieso hebben ze me de verkeerde cilinders met plaatjes meegegeven. Past de sleutel (2017 model) niet in.

Heb 4 plaatjes nummer 2 nodig en daarvoor moet ik dus twee nieuwe cilinders van 40 euro per stuk voor kopen.

Maar los daarvan krijg ik de zooi niet meer in elkaar. De slag van de sleutel is te kort. Ik snap het niet 😭

Eerst maar even eten..
 

Bijlagen

  • IMG_7292.jpeg
    IMG_7292.jpeg
    306,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_7293.jpeg
    IMG_7293.jpeg
    350,7 KB · Weergaven: 22
  • IMG_7294.mov
    9,7 MB
Bedankt voor jullie reacties.
De fuel dongles heb ik al, maar geeft m.i. niet echt een verbetering.
Dus jullie advies is om een +1 groter achter tandwiel of een -1 kleiner voor tandwiel. Moet hiervoor dan ook de ketting ingekort worden?
 
Aangezien de originele topkoffer drager veel te smal is om een behoorlijke bagagerol op te binden heb ik er een rvs plaat op laten maken.
Het ziet er niet uit, maar het is wel zeer effectief.Bekijk bijlage 1861776Bekijk bijlage 1861777Bekijk bijlage 1861778Bekijk bijlage 1861779
wanneer de bagagerol erop ligt zie je er niks van.
Zoals je ziet staat de plaat vast met 4 bouten.
Staan nog gaten in van op de Multistrada, niet op letten :)
Op basis hiervan ben ik aan de slag gegaan.
Ik blijf toch een zunnige Zeeuw en had geen zin om 300 piek uit te geven voor die steunen.
Dus zelf RVS steunen gefabriekt die in plaats van de handel aan de achterzijde komen en daarop een aluminium traanplaatje gevijld.
Dit is het resultaat, lijkt groter dan het is op de foto
Dus nu kan de jongste mee, met tentje en spullen voor een weekend Luxemburg!
 

Bijlagen

  • FEE1D413-BE9F-4542-9635-E5D3D58A0911.JPG
    FEE1D413-BE9F-4542-9635-E5D3D58A0911.JPG
    195,9 KB · Weergaven: 45
  • tempImagezZPA5s.png
    tempImagezZPA5s.png
    777,6 KB · Weergaven: 45
  • tempImagebq1rY8.png
    tempImagebq1rY8.png
    895,1 KB · Weergaven: 45
Bedankt voor jullie reacties.
De fuel dongles heb ik al, maar geeft m.i. niet echt een verbetering.
Dus jullie advies is om een +1 groter achter tandwiel of een -1 kleiner voor tandwiel. Moet hiervoor dan ook de ketting ingekort worden?

Waarschijnlijk niet .

Als je 1 achter groter doet zeker niet .
Het verschil is niet zo groot dan
Dus zal alleen ketting stellen zijn
 
Op basis hiervan ben ik aan de slag gegaan.
Ik blijf toch een zunnige Zeeuw en had geen zin om 300 piek uit te geven voor die steunen.
Dus zelf RVS steunen gefabriekt die in plaats van de handel aan de achterzijde komen en daarop een aluminium traanplaatje gevijld.
Dit is het resultaat, lijkt groter dan het is op de foto
Dus nu kan de jongste mee, met tentje en spullen voor een weekend Luxemburg!
Handig 👍
 
Bedankt voor jullie reacties.
De fuel dongles heb ik al, maar geeft m.i. niet echt een verbetering.
Dus jullie advies is om een +1 groter achter tandwiel of een -1 kleiner voor tandwiel. Moet hiervoor dan ook de ketting ingekort worden?
 
Ik kan met mijn 2017 met fueldongels zonder zwaar te belasten gewoon 80 rijden in z'n 6 met originele vertanding, geen schokken.
Maaaaar, soms na bv. een tanktop is het ineens heel anders, dan loopt hij veel rauwer/bokkiger.
Mijn maat, ook een 2017 GT heeft exact hetzelfde en wij hebben nog niet de vinger erop kunnen leggen waarom....
Ik heb bewust niet voor een kortere overbrenging gekozen omdat ik de grote stappen in combinatie met het koppel juist zo fijn vind.
Ik kan met mijn 2018 , met dongles, zeker niet 80 rijden in 6, amper in 5de. Ik heb wel ook al ondervonden dat hij soms anders rijdt/reageert
na 'n tankbeurt. Hij heeft dit minder bij 98 benzine. 120km/h in 6 gaat, mits niet te zwaar belasten. Als ik 'n dagje ga spelen in Eifel of Luxemburg
kom ik meestal zelden in 6de. Bij terug keer van Toulon (FR) naar België heeft de Duke voor het eerst uren in 6de gestaan, vooral omdat je daar 130km/h mag rijden en dat gaat vlekkeloos. Duke heeft nu +35K gelopen, zonder problemen trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan