KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Die die kortst bij zit.

Je moet er vrij vaak heen :+

Ik was van DD bikes best tevreden, maar de beste man kan nogal langdradige verhalen vertellen en dan klagen dat ie geen tijd meer heeft voor z'n werk.
DD bikes, is anderhalf h rijden.... kortste bij vanuit Limburg is Motocare in Tiel-Winge (65km), deze doet BMW en KTM, maar ik ken niemand die daar gaat. In Limburg (B) is dus buiten enkele crossers geen KTM dealer voor wegmotoren. Juist over de grens in Bergeijk (NL) zit wel een dealer op 10minuten, maar ja, dat geeft dan weer andere problemen ivm aankoop nieuwe brommer. Zucht.....moet ik dan straks toch maar een R1250(1300)GS gaan kopen, dealers genoeg van hier.... |(
 
DD bikes, is anderhalf h rijden.... kortste bij vanuit Limburg is Motocare in Tiel-Winge (65km), deze doet BMW en KTM, maar ik ken niemand die daar gaat. In Limburg (B) is dus buiten enkele crossers geen KTM dealer voor wegmotoren. Juist over de grens in Bergeijk (NL) zit wel een dealer op 10minuten, maar ja, dat geeft dan weer andere problemen ivm aankoop nieuwe brommer. Zucht.....moet ik dan straks toch maar een R1250(1300)GS gaan kopen, dealers genoeg van hier.... |(
Waarom zou de aankoop van een nieuwe in Nederland een probleem geven?
Zij halen toch gewoon de BPM uit de motor jij betaald het netto bedrag aan de dealer en de btw aan de douanè in België en klaar.
Zo heb ik mijn S1000XR Nederland d gekocht, was goedkoper dan in België
 
Ik zit me toch een partij te klooien met die sloten en de koffers… |(

Sowieso hebben ze me de verkeerde cilinders met plaatjes meegegeven. Past de sleutel (2017 model) niet in.

Heb 4 plaatjes nummer 2 nodig en daarvoor moet ik dus twee nieuwe cilinders van 40 euro per stuk voor kopen.

Maar los daarvan krijg ik de zooi niet meer in elkaar. De slag van de sleutel is te kort. Ik snap het niet 😭

Eerst maar even eten..
Je had de koffer niet uit elkaar hoeven halen, het onderste plaatje is om het slot te vergrendelen in de koffer, wanneer je die opzij schuift met een plat haakje trek je hem eruit. Je hoeft ook niet alle plaatjes te gebruiken, meer is zekerder, minder loopt soepeler.
Heb je het vergrendelplaatje niet op de verkeerde plek gezet (deze hoort onderop), dit omdat jouw sleutel niet diep genoeg gaat...?

 
Laatst bewerkt:
Waarom zou de aankoop van een nieuwe in Nederland een probleem geven?
Zij halen toch gewoon de BPM uit de motor jij betaald het netto bedrag aan de dealer en de btw aan de douanè in België en klaar.
Zo heb ik mijn S1000XR Nederland d gekocht, was goedkoper dan in België
Klopt, maar de Nederlandse dealer kan bv geen KTM motor leveren met papiertje "laag vermogen" , en dat scheelt toch echt wel met inschrijven.
Wil dat verschil gerust opkopen, maar dan voor motor gerelateerd spul, en minder graag voor de BIV.
 
Je had de koffer niet uit elkaar hoeven halen, het onderste plaatje is om het slot te vergrendelen in de koffer, wanneer je die opzij schuift met een plat haakje trek je hem eruit. Je hoeft ook niet alle plaatjes te gebruiken, meer is zekerder, minder loopt soepeler.
Heb je het vergrendelplaatje niet op de verkeerde plek gezet (deze hoort onderop), dit omdat jouw sleutel niet diep genoeg gaat...?

Deksel had achteraf niet los gehoeven, maar de rest wel. Twee schroefjes aan de buitenkant, twee iets grotere binnen en twee van de rand, onder het rubber.

Je moet het kapje omhoog frummelen (beetje forceren) en dan schuif je het hele slot-deel eruit. Aan de onderkant daarvan zitten weer twee schroeven en dan kun je pas bij de cilinder komen. Intussen springen er veren en losse stukjes uit. Het is allemaal plastic en dat maakt het monteren niet makkelijker.

Het deel van het filmpje is eigenlijk het minst moeilijke…. Als je ze nieuw koopt, hoef je daarna alleen maar het slot erin te duwen. Uit elkaar halen en dan terug, dat is de moeilijkheid.

Ik ga eerst twee nieuwe cilinders halen en dan een nieuwe poging wagen. Zondag vertrekken. Als het niet lukt, koop ik wel een drybag om achterop vast te binden…
 
Klopt, maar de Nederlandse dealer kan bv geen KTM motor leveren met papiertje "laag vermogen" , en dat scheelt toch echt wel met inschrijven.
Wil dat verschil gerust opkopen, maar dan voor motor gerelateerd spul, en minder graag voor de BIV.
auws dat is natuurlijk een zure..
Toen ik de S1000XR gekocht heb ging dat in Nederland nog wel omdat hij specifiek benoemde dat het een moto voor de Belgische markt was, anders zou ik het uiteraard ook niet gedaan hebben.
 
Deksel had achteraf niet los gehoeven, maar de rest wel. Twee schroefjes aan de buitenkant, twee iets grotere binnen en twee van de rand, onder het rubber.

Je moet het kapje omhoog frummelen (beetje forceren) en dan schuif je het hele slot-deel eruit. Aan de onderkant daarvan zitten weer twee schroeven en dan kun je pas bij de cilinder komen. Intussen springen er veren en losse stukjes uit. Het is allemaal plastic en dat maakt het monteren niet makkelijker.

Het deel van het filmpje is eigenlijk het minst moeilijke…. Als je ze nieuw koopt, hoef je daarna alleen maar het slot erin te duwen. Uit elkaar halen en dan terug, dat is de moeilijkheid.

Ik ga eerst twee nieuwe cilinders halen en dan een nieuwe poging wagen. Zondag vertrekken. Als het niet lukt, koop ik wel een drybag om achterop vast te binden…
Oké maar.
Cilinder kan je mits slot open is, eruit halen door het onderste sluitplaatje met een plat haaks haakje opzij te schuifen, hoeft niet uit elkaar en dan aanpassen op sleutel zoals in filmpje.
 
Als er interesse zou zijn in de korte oersterke bagagerekjes, wil ik wel kijken voor een kleine productierun, maar voor 1 stuk was het economisch niet verantwoord.
Aankoop staal alleen was €220 in 2020, zonder stralen, lakken en transport..
 
Ik vind persoonlijk die dikke bolle tank niet zo fijn. Geeft het gevoel dat het gewicht erg hoog zit en je zit wat meer "in" de motor. Bij de SDGT zit je wat meer voorover op het stuur leunend. Met een multi kun je uiteraard ook hard, maar is iets meer op comfort gericht. Brute power van de 1200S die ik destijds gereden heb vond ik ook tegenvallen. Eigenlijk gewoon een traag hok :+
Je bent zelf traag gr gr.
 
Oké maar.
Cilinder kan je mits slot open is, eruit halen door het onderste sluitplaatje met een plat haaks haakje opzij te schuifen, hoeft niet uit elkaar en dan aanpassen op sleutel zoals in filmpje.
Aan de buitenkant zit de cilinder strak in het gat. Dan kom je toch niet bij het onderste sluitplaatje? Vanaf de binnenkant koffer ook niet. Je moet volgens mij echt het slotgedeelte als een soort cassette eruit schuiven, openschroeven en dan zie je inderdaad dat onderste sluitplaatje. Dat zit als een soort lipje in een gat in de behuizing van de cilinder.

Ik zal later even foto's maken.
 
Jawel met een platgeslepen haakje ik meen 24 mm diep erin en dan het onderste plaatje opzij schuiven, de dealer doet dat ook zo.

Niet helemaal dezelfde (BMW) afmetingen als onderstaand maar wel hetzelfde principe.

 
Laatst bewerkt:
Terecht. Onze regering en onze flikken zijn corrupt, wij vechten met gelijke wapens.
Corruptie bestaat altijd overal, maar belasting heffen is an sich niet corrupt. Volgens mij betalen we in Nederland meer belasting dan in België. En mede daarom zijn onze wegen ook een stuk beter :+
 
Corruptie bestaat altijd overal, maar belasting heffen is an sich niet corrupt. Volgens mij betalen we in Nederland meer belasting dan in België. En mede daarom zijn onze wegen ook een stuk beter :+
Neen, ze ontduiken door je motor op minder vermogen in te schrijven daarentegen...
 
Jawel met een platgeslepen haakje ik meen 24 mm diep erin en dan het onderste plaatje opzij schuiven, de dealer doet dat ook zo.

Niet helemaal dezelfde (BMW) afmetingen als onderstaand maar wel hetzelfde principe.

Op dit filmpje heeft hij de cilinder er al uit. Ik zal straks wat foto’s posten hoe het in elkaar zit. De cilinder moet je echt van binnen uit naar buiten drukken.

Kan vast verklappen dat het inmiddels helemaal gelukt is *O*

Ik moet ook nog de OSCO kettingsmeerder erop zetten. Dat ga ik wel doen volgens jouw methode, RoadRunner! :Y
 
Hier de foto’s van het sluitmechanisme van de koffers. Zoals altijd, als je het eenmaal weet, is het wel te doen.

Ik zal een beschrijving geven die hopelijk in de toekomst iemand helpt. ( Zoekfunctie: slot vervangen tweedehands koffers KTM 1290 SuperDuke GT sloten sleutel cilinder omwisselen passend maken.)

Zes schroeven rondom losdraaien en dan schuif je de cassette met het sluitmechanisme naar buiten (zie foto’s). Pas op dat de veren en tuimelaartjes die het deksel vastmaken niet wegschieten. Maak een foto van de stand van de schuif met de zaagtandjes als de sleutel in de middenpositie staat (koffer vast, deksel open), dat helpt erg veel bij het terugbouwen.

Vervolgens kun je via twee schroeven aan de onderkant de cassette open maken. Onder het dekseltje zit de behuizing van de cilinder van het slot. Rond plastic zaagtand-ding eraf en je kunt via een speciale opening in de behuizing het lipje van het sluitplaatje indrukken. Dan duw je vanuit de binnenkant de cilinder eruit. Voorzichtig, anders vliegen de veertjes en de stelplaatjes in het rond.

Het coderen van het slot is niet moeilijk, alleen een beetje priegelen. Die YouTube-video is goed en het staat ook duidelijk in het digitale handboek (ik kreeg een printje mee bij Goedhart).

Eigenlijk heb je alleen de stelplaatjes nodig. Ik heb de oude cilinders weer gebruikt, want de plastic opbouw van de vervanger was anders. De cilinders goed in het vet gezet. Overigens had ik aan één slotcilinder genoeg (qua bijgeleverde stelplaatjes en veertjes), de andere breng ik weer terug (kost een kleine 40 euro).

Alles weer in elkaar, vastschroeven en klaar. Kleine complicatie die ik had was dat één van de sloten niet lekker liep. Nu zat daar ook een extra plastic ringetje/dingetje dat aan de andere kant ontbrak. Die heb ik eruit gehaald en toen deed hij het beter. Scheelt ook weer gewicht (een halve gram :t)

Succes voor wie het ook moet doen. De methode van RoadRunner (hierboven kun je eerst proberen), maar ik vermoed zelf dat de kans klein is dat je zonder demonteren het slot eruit krijgt. Het zou wel werk schelen, dus wellicht toch het proberen waard. En anders dus zoals hierboven beschreven.
 

Bijlagen

  • IMG_7306.jpeg
    IMG_7306.jpeg
    122 KB · Weergaven: 31
  • IMG_7305.jpeg
    IMG_7305.jpeg
    124,1 KB · Weergaven: 29
  • IMG_7303.jpeg
    IMG_7303.jpeg
    126,9 KB · Weergaven: 25
  • IMG_7302.jpeg
    IMG_7302.jpeg
    214 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7299.jpeg
    IMG_7299.jpeg
    228,6 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7298.jpeg
    IMG_7298.jpeg
    234 KB · Weergaven: 25
  • IMG_7284.jpeg
    IMG_7284.jpeg
    208,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG_7288.jpeg
    IMG_7288.jpeg
    293,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7289.jpeg
    IMG_7289.jpeg
    439,2 KB · Weergaven: 33
Was gisteren even mijn KTM wezen wassen in de tuin. Ik ga zo met die washandschoen over mn achterlicht heen en hey, hij zit wel heel los. De hele unit wordt alleen vastgehouden door kabels en de kappen aan de zijkant.
Beide bevestigignspunten zijn afgebroken door trillingen denk ik *O*
 
Was gisteren even mijn KTM wezen wassen in de tuin. Ik ga zo met die washandschoen over mn achterlicht heen en hey, hij zit wel heel los. De hele unit wordt alleen vastgehouden door kabels en de kappen aan de zijkant.
Beide bevestigignspunten zijn afgebroken door trillingen denk ik *O*
Een 2-cilinder die trilt?
😇😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan