KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Ja joh, dit soort dingen gebeuren. Niemand doet het expres. Niks aan te doen. Opstaan en weer verder.

Positief punt: wat is de GT een geweldige motor voor een heuvel- en bergachtige omgeving. Perfect sturen, remmen, lekker geluidje uit de Akra en wat een power 😍

Ook met koffers prima sportief te berijden. Grote actieradius op volle tank. Veruit de beste motor die ik ooit heb gehad :t
#metoo!
Het waren een paar mooie circuitdagen zo :X
Maar die grunt vanuit onderin en dan dat brrroooaaaaawwp geluid (zeker in track mode), superverslavend!
 
Laatst bewerkt:
Heb wel een lekkende radiator zie ik nu. Iemand tips hiervoor? Het lijkt van boven te komen vlak bij het bevestigingspunt.
Bekend probleem bij de Superduke inderdaad.
Ik rij zelf een GT van eind 2018 en daar is twee weken terug de radiateur voor de tweede keer vervangen.
Schijnt bij de GT erg bijzonder te zijn.
Radiateur was gescheurd bij het ophangpunt links boven.
Dealer kon niet aangeven hoe dit komt.
Er staat wel het eea op YouTube.
 
Bekend probleem bij de Superduke inderdaad.
Ik rij zelf een GT van eind 2018 en daar is twee weken terug de radiateur voor de tweede keer vervangen.
Schijnt bij de GT erg bijzonder te zijn.
Radiateur was gescheurd bij het ophangpunt links boven.
Dealer kon niet aangeven hoe dit komt.
Er staat wel het eea op YouTube.
Geen garantie zeker?
Quanta Costa?
 
Geen garantie zeker?
Quanta Costa?
Ik heb extra garantie bijgekocht , dus voor mij kosteloos vervangen.

Onderdeel kost 450 euro en dan moet het nog gemonteerd worden.

Ik heb er nu 32000 km op staan , en ik kan wel zeggen dat ik op dat punt niet onder de indruk ben van de kwaliteit van KTM.

Zoals te zien in mijn onderschrift heb ik altijd Aprilia gereden en dat is eigenlijk altijd probleemloos geweest.
De laatste had ik nieuw gekocht en na ruim tien jaar en 42000 km ingeruild op de KTM. De enige kosten die ik daar aan gehad heb zijn onderhoud, banden, een accu en een kettingset.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was dat met de GT ook zo hoor. Enige kosten waren letterlijk onderhoud, banden, een accu en twee kettingsets.

Ik had voor de andere dingen gelukkig de verlengde garantie genomen.
 
Bij mij was dat met de GT ook zo hoor. Enige kosten waren letterlijk onderhoud, banden, een accu en twee kettingsets.

Ik had voor de andere dingen gelukkig de verlengde garantie genomen.
Wat zijn "de andere dingen" ? Ik ben wel even benieuwd wat ik nog meer kan verwachten :X
Extra garantie kon bij mij niet meer aangezien deze al verlopen was.
 
Wat zijn "de andere dingen" ? Ik ben wel even benieuwd wat ik nog meer kan verwachten :X
Weet ik ook nog niet, maar heb er ondertussen 36k op staan zonder problemen met soms toch wel heel intensief gebruik.
Oh ja, voorvork keerringen waren beide snel lek na aankoop, maar onder garantie netjes vervangen. Voor de rest dezelfde
"vaste" kosten als Hubertje
 
Tja KTM komt niet in de buurt van een Japanner qua betrouwbaarheid. Die spannen de kroon. Ik heb er ook bijna 35k kms op met bouwjaar 2018 en het volgende is onder garantie vervangen:
- Remschijven en remblokken onder garantie vanwege de kwaal waarbij de remschijf vanuit de fabriek niet goed op gemonteerd zat
- Remschijven afgedraaid waarbij ze dit keer wel het probleem opgelost hebben
- Tankdop die afbrak
- Remcilinder vervangen door een terugroepactie
- Accu vervangen na een half jaar. Inmiddels red deze het ook niet en zat laats weer met 11v in de ochtend waarbij de startmotor niet aansloeg. Hij stond maar een week stil. Terwijl ik hem tegenwoordig regelmatig aan de Optimate 5 heb hangen om dit te voorkomen. 1 week niet gedaan en hij startte al niet meer. Ik heb met mijn voorgaande japanse racers nog nooit een lege accu gehad. Zelfs mijn racer die een jaar in de opslag stil stond startte vrolijk zonder problemen.

Voor de rest:
- Achterlichtbevestiging is laats afgebroken
- Defecte gear position sensor die bij KTM meer doet dan alleen kijken in welke versnelling hij zit. Verklaarde ook het random uitvallen als ik net ging optrekken
- Krukassensor defect. Motor sloeg niet meer aan
- Ieder jaar moet er een nieuw mechanisme op de uitlaatklep omdat hij na 1 jaar al vastloopt waardoor je weer storingen krijgt.

Dingen die me laats opvielen:
- Bouten en moeren roesten nogal snel. Heb laats een paar torxbouten van de voorwork 1 voor 1 met een messing borstel ontroest.
- Stuurgewichten roesten waardoor het verf afbladderd.
- Verf van het stuk metaal van de oliedop is aan het afbladderen.
- Linksonder radiator is aan het roesten. ZIe daar ook bobbeltjes op het verf. Komt blijkbaar omdat er water daar achterblijft. na ieder wasbeurt ga ik met de compressor op de radiator spuiten en komt er een flinke hoeveelheid water nog uit.

Nou zijn dit allemaal kleine dingen gelukkig. Motorisch is het een robuust beest. Een nadeel is dat de 1290GT eigenlijk geen concurrent heeft. Na 5 jaar kan ik alweer kijken voor een andere zakelijke motor en ik gok dat het gewoon een neiuwe 1290 GT wordt.
 
Tja KTM komt niet in de buurt van een Japanner qua betrouwbaarheid. Die spannen de kroon. Ik heb er ook bijna 35k kms op met bouwjaar 2018 en het volgende is onder garantie vervangen:
- Remschijven en remblokken onder garantie vanwege de kwaal waarbij de remschijf vanuit de fabriek niet goed op gemonteerd zat
- Remschijven afgedraaid waarbij ze dit keer wel het probleem opgelost hebben
- Tankdop die afbrak
- Remcilinder vervangen door een terugroepactie
- Accu vervangen na een half jaar. Inmiddels red deze het ook niet en zat laats weer met 11v in de ochtend waarbij de startmotor niet aansloeg. Hij stond maar een week stil. Terwijl ik hem tegenwoordig regelmatig aan de Optimate 5 heb hangen om dit te voorkomen. 1 week niet gedaan en hij startte al niet meer. Ik heb met mijn voorgaande japanse racers nog nooit een lege accu gehad. Zelfs mijn racer die een jaar in de opslag stil stond startte vrolijk zonder problemen.

Voor de rest:
- Achterlichtbevestiging is laats afgebroken
- Defecte gear position sensor die bij KTM meer doet dan alleen kijken in welke versnelling hij zit. Verklaarde ook het random uitvallen als ik net ging optrekken
- Krukassensor defect. Motor sloeg niet meer aan
- Ieder jaar moet er een nieuw mechanisme op de uitlaatklep omdat hij na 1 jaar al vastloopt waardoor je weer storingen krijgt.

Dingen die me laats opvielen:
- Bouten en moeren roesten nogal snel. Heb laats een paar torxbouten van de voorwork 1 voor 1 met een messing borstel ontroest.
- Stuurgewichten roesten waardoor het verf afbladderd.
- Verf van het stuk metaal van de oliedop is aan het afbladderen.
- Linksonder radiator is aan het roesten. ZIe daar ook bobbeltjes op het verf. Komt blijkbaar omdat er water daar achterblijft. na ieder wasbeurt ga ik met de compressor op de radiator spuiten en komt er een flinke hoeveelheid water nog uit.

Nou zijn dit allemaal kleine dingen gelukkig. Motorisch is het een robuust beest. Een nadeel is dat de 1290GT eigenlijk geen concurrent heeft. Na 5 jaar kan ik alweer kijken voor een andere zakelijke motor en ik gok dat het gewoon een neiuwe 1290 GT wordt.
Ik heb hetzelfde bouwjaar maar slechts de helft van het aantal kilometers, en behalve de vervangen remcilinder heb ik gelukkig helemaal niets wat op jouw lijstje staat en ook geen andere problemen.

Mijn motor staat wel altijd binnen in de garage en in de wintermaanden rijd ik niet.
 
Ik heb heel andere dingen gehad dan Insanity03, en veel van de dingen die hij aangeeft had ik helemaal niet.

Roestende bouten heb ik bijvoorbeeld nooit gehad. Ik vond de bouten opmerkelijk corrosieresistent. Misschien omgevingsafhankelijk.
Achterlicht, geen problemen gehad.
Vering of uitlaatklep, ook nooit problemen mee gehad.
Wat vetrandjes in't begin, maar niet van het niveau 'lekkende vork'.
Elektronica, nooit problemen gehad die geen oorzaak hadden en zichzelf niet resetten (dat de TC even van de wijs is na een burn-out kan ik 'm moeilijk kwalijk nemen bijvoorbeeld).
Ik gebruikte de motor wel als dagelijks vervoer, 70K km op 3 jaar. Kan verschil maken voor bv de uitlaatklep en vast komen te zitten.

Verf van het blok bladderde wel af van dag 1. Genegeerd.
KTM logo's vielen van de motor en koffers als je'r maar naar keek.
Koffers zijn niet op het niveau van de motor, 1 dichting viel eruit iedere keer ik de koffer opende.
Kromme remschijven, zoals iedereen. KTM doet z'n best rond de pot te draaien tot je't beu bent. Stoorde me niet hard genoeg om echt vervelend te doen.
Olietempsensor gaga van dag 1, soms echt idiote waarden. Na meervoudig bewijs en aandringen onder garantie vervangen.
Terugroepactie remhendel (brembo).
3 verschillende zijstandaarden antenne gebroken op 7000 km, tot ik eentje kreeg die de volgende 60K km probleemloos uitzong.
Radiator lek onder bovenste ophanging (45K km, toen al een gekend issue en onder garantie vervangen).
Lekkende statorkabels in het carter, hele blok altijd onder olie (na wat gezaag en aandringen onder garantie gedicht met silicone). Plug lekt rond de kabels, niet rond het carter.
Windscherm gebarsten rond bevestigingen.
Zware startproblemen in de winter (onder 10°C). Nieuwe batterij (mijn kosten) mocht niet baten, uiteindelijk opgelost met Scandinavische spec olie, van motorex ipv motul (olie gedoneerd door KTM). Nooit meer problemen gehad.
Corrosie op binnenzijde vorkpoten, mogelijks gebrekkig onderhoud van de eigenaar. Opgevolgd, niet erger geworden.
Instabiliteit op snelheid: tankslapper gehad, misschien veroorzaakt door kromme schijven? Geometrie? Uitlijning wielen? Niet iedereen heeft er last van, mijne was angstaanjagend instabiel voor een GT motor. Stuurdemper was perfect ok at the time, later zwaardere olie in gedaan.
Nokkenaskettingspanners: vervangen onder garantie (ratel bij koude start).
Blok werd merkelijk soepeler tot 15K km. Verbruikte niet merkbaar olie.
Frame bijvoorbeeld is denk ik het best gecoate en minst gevoelige frame dat ik ooit had. Poedercoat was echt top. Algemeen roestgevoeligheid eigenlijk super.
Lak van de plastic delen wel zeer bros.

Verder best een betrouwbare en heel erg aangename motor, met heeeeeel veel pluspunten die je nergens elders vindt.
De nieuwe Suzuki GT spreekt me ook wel aan, en de H2SX. Beide zitten veel lager, wel, en zijn een heel stuk minder maniac.

Buiten de startproblemen niets ernstigs en niets dat ik op andere motoren niet eerder had. Vervelende was dat de dealer een uur rijden ver zat voor al die kleine akkefietjes. Met twee sets banden en remblokken per jaar, kettingset ieder anderhalf jaar en al die kleine prullen, is het grote onderhoudsinterval van 15K km in praktijk irrelevant.
 
Laatst bewerkt:
Nu dat de SDGT opvolger toch maar op zich laat wachten, zijn er nog onder jullie die al eens met 'n scheef oog naar de nieuwe BMW M1000XR hebben gekeken? Toen ik mijn SDGT kocht heb ik ook al getwijfeld tussen de toen huidige S1000XR . IK heb geen enkel moment spijt gehad van de aankoop van de KTM, maar die nieuwe M1000XR lijkt me toch ook wel gaaf. Heb trouwens nog nooit met zo'n XR gereden, misschien valt het wel gewoon tegen, geen idee eigenlijk.
 
Nu dat de SDGT opvolger toch maar op zich laat wachten, zijn er nog onder jullie die al eens met 'n scheef oog naar de nieuwe BMW M1000XR hebben gekeken? Toen ik mijn SDGT kocht heb ik ook al getwijfeld tussen de toen huidige S1000XR . IK heb geen enkel moment spijt gehad van de aankoop van de KTM, maar die nieuwe M1000XR lijkt me toch ook wel gaaf. Heb trouwens nog nooit met zo'n XR gereden, misschien valt het wel gewoon tegen, geen idee eigenlijk.
Pffff ook een dikke fiets hoor

Toen ik me harly verkocht omdat ik weer een fiets wou hebben die goed stuurde .
Moest het de gt worden of de xr
Maar naar een proefrit op de ktm nooit meer op de bmw gereden .
Wist toen al meteen wat het moest worden
 
Ik wil wel graag een 4 cilinder omdat ik wel van hoogtoerigheid hou, maar de oudere XR's vond ik zo saai en overpriced. Letterlijk alles is een optie. Met de GT zijn we volgens mij heel erg verwend. De enige die er een beetje in de buurt komt is de XR of de V4S. Maar dan leg je ook bijna 10k extra neer als je dezelfde opties wilt hebben. En dan heb je alsnog geen KTM.

Als Kawasaki eens gek doet en een concurrent voor de GT uitbrengt zoals de ZH2 met een volwaardige kuip en koffers, dan hebben we het over een serieus alternatief.
 
Inderdaad, de SDGT maakt het niet gemakkelijk om een opvolger te vinden, blijkt bij meerdere te zijn :W . De nieuwe M1000XR zou gelanceerd worden vanaf ong. 25000€ . Daar zal een nieuwe GT ook niet ver af blijven.
 
Ik heb motorisch een (-100 pk) stapje teruggedaan voor de opvolger, een heel ander segment gekozen, en heb daar geen spijt van.
Mijn motorsmaak is dan ook belachelijk divers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan