KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Wat doen ze precies bij de 1.000km beurt?
Vandaag mijn 2019 SDGT opgehaald. Omdat er 600km op stond afgesproken dat ze direct maar die 1.000km service zouden doen omdat ik deze week nog met de motor naar Spanje vertrek.

Bij aflevering navraag gedaan of dit gebeurd was, ja dit is gedaan.
Lekker 200km naar huis gereden. Thuis eens rustig alle menutjes doorlopen, en wat schetst mijn verbazing, service over 200km.
Boekje gecontroleerd, ook niets afgestempeld....

Dus simpelweg niet gedaan. :(

Is de olie in het peilvenster na de “ beurt “ glashelder ?
Dan zou er toch wel een oliewissel hebben plaats gevonden ( incl. filter )
In dat geval hoeven ze enkel te resetten bij de dealer.
Is de olie kleur nog steeds onveranderd ...?...tsja, dan.....

Overigens vraag ik me sterk af of een dealer de boel kan resetten als de melding van service ( immers pas 600 km ) nog niet was verschenen ????
 
Thuis eens rustig alle menutjes doorlopen, en wat schetst mijn verbazing, service over 200km.
Boekje gecontroleerd, ook niets afgestempeld....

Dus simpelweg niet gedaan. :(
Kan zijn dat het wel is gedaan maar dat het vergeten is om het in te voeren in de 'computer' van de motor en het boekje. Dat dient handmatig te gebeuren.
 
Kijk eens online op basis van je VIN? Dit zou wel echt heel slecht zijn als het niet gebeurd is!!!
Het is in ieder geval niet gebeurd. Dat staat inmiddels vast, een oplossing word nu gezocht.
Ik vind het persoonlijk niet erg dat de 1000km beurt wat eerder gedaan word. Het is de ex-demo van de desbetreffende dealer, en we weten allemaal dat die toch wat steviger bereden worden dan gemiddeld.
 
Het is in ieder geval niet gebeurd. Dat staat inmiddels vast, een oplossing word nu gezocht.
Ik vind het persoonlijk niet erg dat de 1000km beurt wat eerder gedaan word. Het is de ex-demo van de desbetreffende dealer, en we weten allemaal dat die toch wat steviger bereden worden dan gemiddeld.

Je mist wel vermogen dan in de Spaanse bergen!
 
Je mist wel vermogen dan in de Spaanse bergen!
Het is mijn eerste motor, ik mis dan het vermogen nog niet hoor :P
Daarbij, staat die 1.000km er toch binnen een dag op dan. Misschien ook al wel voor vertrek. Maar ik wou 'klaar' zijn voor vertrek toen ik de motor kocht, en niet alles op het laatste moment doen. Maar een oplossing is geboden, motor centrum Eibergen (dichtstbijzijnde KTM dealer) voert de beurt uit en regelt het met Goedhart motoren (verkoper).
 
Het is mijn eerste motor, ik mis dan het vermogen nog niet hoor :P
Daarbij, staat die 1.000km er toch binnen een dag op dan. Misschien ook al wel voor vertrek. Maar ik wou 'klaar' zijn voor vertrek toen ik de motor kocht, en niet alles op het laatste moment doen. Maar een oplossing is geboden, motor centrum Eibergen (dichtstbijzijnde KTM dealer) voert de beurt uit en regelt het met Goedhart motoren (verkoper).

Waar in Spanje ga je rijden? Ik weet zeker dat je veel lol gaat hebben met de GT daar (en je verschillende standen van de vering haha).
 
Ga richting Marbella en Gibraltar, zit daar 2 weken in een AirBNB. Ben er in maart nog geweest met de auto (ga nu ook met de auto er heen, motor laad ik achterin).
 
Hier na de 1290 gt nu ook een 990 smt in de garage...

De 1290 start trouwens slechts na heel veel en lang moeite meer bij dit weer. Iemand een idee of daar met afstelling iets aan te doen is?
 
Hier na de 1290 gt nu ook een 990 smt in de garage...

De 1290 start trouwens slechts na heel veel en lang moeite meer bij dit weer. Iemand een idee of daar met afstelling iets aan te doen is?
Gefeliciteerd met de 990 smt, klein beetje jaloers hiero ;)

V.w.b. startproblemen ... Met mijn 2016 exemplaar ben ik vanwege startproblemen bij temperaturen rondom het vriespunt destijds teruggegaan naar de dealer. Het probleem was toen dat de motor moeizaam startte (geringe accu-capaciteit t.o.v. de stroom die de SDGT kennelijk vraagt), en dat het vervolgens minuten lang duurde voordat de motor het gas aannam en er gereden kon worden. De minste geringste aanraking van het gashendel resulteerde in afslaan, en pas na 10 minuten stationair draaien kon er voorzichtig weggereden worden.
Dat laatste werd in overleg met importeur en fabrikant (onder garantie) opgelost door de mapping van de ECU aan te passen. Dat was al in april 2016, en ik veronderstel dat die mapping haar weg naar latere productiemodellen heeft gevonden, al weet ik dat niet zeker natuurlijk. Het eerste (de accucapaciteit) is nooit echt opgelost, en is imho de hoofdoorzaak van een boel kleine ongemakjes (foutmeldingen), al dan niet (speculatie) i.c.m. een niet heel erg krachtige startmotor en/of een boel stroomverbruikers die bij andere motoren gewoon uitgeschakeld blijven totdat de motor loopt.

Mijn huidige 2017 exemplaar start op zich goed als-ie dat meteen de 1e keer doet - geheel afhankelijk van de ladingstoestand van de accu - en dan is er ook meteen mee te rijden. Als-ie echter niet meteen de eerste keer aanslaat, dan kun je wel even een poosje bezig zijn. Het beste is dan, in mijn ervaring, om gewoon het contact weer uit te zetten en weer van voren af aan te beginnen: contact aan, wachten op de zelf-check, kruisje slaan, opnieuw proberen.

Enerzijds geldt dat de SDGT een karaktervol beestje is (het wat moeizame starten hoort daar kennelijk bij), maar als de accu goed is dan zou je even langs de dealer kunnen gaan en je vraag daar voor leggen: misschien is er een temperatuursensor o.i.d. stuk (die zijn bij mij een keer of 6 vervangen bij de 2 SDGT's tezamen).
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande herken ik van mn 2017 exact.
Echter vanmorgen vroeg vermoedelijk de gt afgeschreven na een tankslapper rechtdoor aan 120 op autostrade, geïnitieerd door combinatie van een kleine hobbel, strooizout en gloednieuwe banden. Stuurdemper doet echt niets, zo blijkt.

300 m geschoven ongeveer.
 
Bovenstaande herken ik van mn 2017 exact.
Echter vanmorgen vroeg vermoedelijk de gt afgeschreven na een tankslapper rechtdoor aan 120 op autostrade, geïnitieerd door combinatie van een kleine hobbel, strooizout en gloednieuwe banden. Stuurdemper doet echt niets, zo blijkt.

300 m geschoven ongeveer.
En hoe is het nu met jou? Geen verwondingen hoop ik?
 
Bovenstaande herken ik van mn 2017 exact.
Echter vanmorgen vroeg vermoedelijk de gt afgeschreven na een tankslapper rechtdoor aan 120 op autostrade, geïnitieerd door combinatie van een kleine hobbel, strooizout en gloednieuwe banden. Stuurdemper doet echt niets, zo blijkt.

300 m geschoven ongeveer.
Holy shit. Dat is schrikken!
Zelf geen lichamelijke schade opgelopen?

Merkte onlangs met de auto ook alweer dat strooizout in combinatie met vochtigheid het wegdek soms zelfs gladder maakt :/
 
Sterkte Hub,
Niet te veel kleerscheuren?
Dat wel.
20191117_100429.jpg
20191117_082754.jpg
20191117_075249.jpg
20191117_075226.jpg
20191117_075223.jpg
20191117_075219.jpg
 
Straks de schade aan de motor even opmeten. Demper en ruitje zal ik sowieso nodig hebben, mocht iemand nog wat liggen hebben. Andere delen ook welkom.

Zelf heel goed vanaf gekomen gelukkig, paar mini schaafwonden en blauwe plekken op knie, elleboog en heup.

20191117_080318.jpg


Foto is genomen van waar de brokken van mn ruitje lagen, dus daar lag ik al op de grond. Motor is het stipje op de pechstrook, die is rechtgezet waar hij lag.
 
Schade is vrij beperkt. Rempomp achter, uitlaatdemper, koppelingsdeksel, wat kappen en een hele resem accessoires als koffers ed.

Mooi detail zijn de zoutkristallen en de sigarettenpeuk aan het koelwaterreservoirtje..

20191117_114322.jpg
 
Zo heftig, gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen, sterkte.

Had je valbescherming op de GT en als dat zo is, heeft die gewerkt ?

Edit: Je plaatst net de foto en Ik zie dat je die niet hebt, ik ook niet trouwens.....
 
Straks de schade aan de motor even opmeten. Demper en ruitje zal ik sowieso nodig hebben, mocht iemand nog wat liggen hebben. Andere delen ook welkom.

Zelf heel goed vanaf gekomen gelukkig, paar mini schaafwonden en blauwe plekken op knie, elleboog en heup.
Holy shit, daar ben je nog genadig vanaf gekomen. Heb zo'n zelfde soort schuiver gemaakt - vroeger - en dat resulteerde in 6 weken ziekenhuis. Gelukkig heb je zelf niets geraakt. Sterkte, spierpijn zal nog wel komen. Een ruitje (origineel) moet ik nog ergens op zolder hebben liggen, en zo ook 2 (oranje) tankkappen. Zou kunnen dat er op 1 van die tankkappen ergens een krasje zit. Laat maar weten (PB) of en wat je daar van wilt hebben, en waar het naartoe moet.
 
Dat zou al ongelooflijk helpen, dank!

Past een demper van een gewone sdr?

De gt is mn dagelijks vervoer, dus ik hoop m snel terug op de baan te hebben.
 
Dat zou al ongelooflijk helpen, dank!

Past een demper van een gewone sdr?

De gt is mn dagelijks vervoer, dus ik hoop m snel terug op de baan te hebben.
Fak heej, gelukkig heb je zelf niks geraakt bij het schuiven. Hartslag 200 :X
Je pak is ook flink beschadigd zeg.

Ik heb ook nog de nieuwe originele demper van mijn GT op zolder liggen. Laat maar weten als je die over wil nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan