...Hybride
OFF TOPIC:
Het Koppel is toch voor acceleratie tijd en Vermogen voor de top of de eindsnelheid ?
Dit is mij ooit verteld door een bekende Auto Tuner ( Carly Motors ) in mijn jonge ( Race ) jaren.
Die had ook de stelling : "You Never beets Cubic inches" dus zo groot mogelijk aantal CC.
Valt toch wel mee hoe "off topic" dit is ?
Dat koppel een maat is voor acceleratietijd geldt bij een vaste overbrenging tussen krukas en wiel; dus bij een schakelmotor (of -auto natuurlijk) die je in een bepaalde versnelling laat staan. Het beschikbare koppel bij het toerental dat de motor op dat moment draait is dan bepalend voor de snelheid waarmee je kunt accelereren
zonder terug te schakelen.
Zie het zo; de koppelkromme laat zien hoeveel koppel er bij elk toerental beschikbaar is. Bij elk toerental kun je dus spreken van een beschikbaar vermogen omdat koppel X toerental = vermogen. Dat zie je in de vermogenskromme die vaak in dezelfde grafiek is ingetekend.
Als je niet terugschakelt blijf je dus op een toerental waar de motor niet zo veel vermogen kan leveren. Dat is jammer want die motor kan meer maar je gebruikt het niet.
Daarvoor zit er een versnellingsbak in; als je terugschakelt wordt de overbrenging korter en mag de motor bij dezelfde voertuigsnelheid dus meer toeren draaien. Afhankelijk van de koppel karakteristiek van de motor, het toerental, de snelheid en de versnelling zal er dan meer vermogen beschikbaar zijn en door de kortere overbrenging wordt het geleverde koppel extra vergroot en zo werkt het dubbelop. De acceleratie zal dus sneller kunnen zijn.
Het mooie aan een scooter is nu juist de transmissie, de CVT; die zorgt traploos en ononderbroken altijd voor de juiste overbrenging. De scooter zit dus niet vast aan dat ene toerental, hij kiest bij gasgeven zelf voor een kortere overbrenging waardoor het motortoerental hoger mag zijn en de motor dus meer vermogen kan leveren.
Optimale acceleratie krijg je als je de transmissie zo afregelt dat de motor continu in het toerental van het maximum vermogen laat draaien zodat ie bij gas geven ook echt het maximale vermogen aan de wielen kwijt kan.
Dat is ook de truc van Malossi en J Costa; deze transmissies zijn zo afgeregeld dat ze de motor een hoger toerental toestaan zodat die meer vermogen kan leveren tijdens acceleratie. Aan de motor zelf wordt niets veranderd maar toch is de acceleratie beter puur door de transmissie; dat toont ook al aan dat niet het koppel bepalend is want dat is bij dat hogere toerental zelfs iets lager.
In de praktijk zijn veel transmissies zo afgeregeld dat ze bij voluit gasgeven grofweg het toerental van het maximum koppel aanhouden; dat ligt lager en is duidelijk minder snel omdat er weliswaar veel koppel geleverd kan worden maar het toerental nog te laag is voor optimale prestaties, maar de motor draait wel zuinig bij dat toerental.
Dat gezegde van die cubic inches die niet vervangbaar zouden zijn geldt dus ook voor een vaste overbrenging; met een slimme transmissie kun je ook uit een relatief kleine motorinhoud toch heel goede prestaties halen; kijk maar naar je scooter.