Kymco PeopleGT 300

Het ziet er naar uit dat ik nog even sparen kan voor mijn windscherm, de pret is al over :(
Niet de schuld van de Kymco maar van een overstekende kat. Aangezien we zelf zulke beestjes hebben maakte ik de fout om te remmen. Heeft het arme beestje niets aan gehad, kwam tijdens het remmen onder mijn voorwiel. Het was bijna goed gegaan maar, bijna bij stilstand, toch om gegaan. Mijn vrouw zat achterop dus we waren topzwaar (laat ze het maar niet horen!). Gevolg, Kymco geschaafd aan de zijkant, stuurkap kapot, spiegel geschaafd en stuur staat scheef. Mijn onderbeen en voet hebben er voor gezorgd dat de uitlaat en achterkant gespaard zijn gebleven. Helaas konden die daar weer niet zo goed tegen. Ik zal wel een tijdje uit de running zijn. Enkelbanden gescheurd (met beschermend schoeisel!) en mogelijk ook het kuitbeen gebroken. Ook een rib gekneusd dus voorlopig even niet lachen. Er valt ook niets te lachen :( Scoot is all-risk, dat komt wel weer goed. Zelf ook all-risk.... zou ook goed moeten komen maar duurt wat langer. Mijn onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar :+ te oud!
 
Vandaag is de polini vario gemonteerd,eerst samen met de blauwe drukveer en de door polini geadviseerde 18 grams rolletjes.
Na een proefritje bleek dat de door polini geleverde blauwe drukveer te licht was waardoor de kopeling doorslipte.
Dus de orginele veer er weer in waardoor dit probleem opgelost was.
Na een volgende proefrit bleek dat de 18 grams rollen te zwaar waren waardoor er een dip tussen de 70 en de 100 km was.
Hierna hebben ze de rolletjes verwiseld naar 16 gram met als resultaat een vlot optrekkende scooter die zo naar de 140 km optrekt zonder maar iets van een dip te merken.
Ik ben dus nu super tevreden .
 
Laatst bewerkt:
@ Vtwinner

Hoop dat je er snel weer een beetje boven op komt.
En zoals je zelf al aangeeft: De brommert zal waarschijnlijk eerder zijn genezen
Desalniettemin wens ik jou nogmaals een voorspoedig herstel toe en hoop toch dat je zo snel mogelijk weer in het zadel zit.

@ Frans
Wat een gedoe zeg, normaliter zou je verwachten dat het reeds uitgekiende handel zou zijn die ze aanbieden.... Nee dus :N

Ik heb dan wel een ander merk maar bij mij was de vario en drukveer in een keer kat in het bakkie, en reeds af gestemd op Xc.

Zowel J.Costa als Malossi stemmen hun sportvario's af op het type brommer.
In Spanje is er b.v in Januari 2014 een oproep geplaats voor een vrijwiliger om zijn Xciting een paar dagen ter beschikking te stellen.
Het zelfde is in Italie gedaan door Malossi.
Ik heb van beide testers begrepen dat ze nadien de vario mochten houden en ook nog wat na service kregen.
Kennelijk heeft Polini dat dan niet gedaan voor de People GT ?
Ja en dan krijg je dit soort fratsen.

THX 4 update
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Gisteren foto's gemaakt, gelukkig niets gebroken. Het leek er even op dat het kuitbeen gebroken was maar dat is dus gelukkig niet zo. Het blijft bij forse kneuzingen en gescheurde enkelbanden. Komt met de tijd wel weer goed. Nu de scooter nog ;(
 
Er zal waarschijnlijk niks krom zijn, alles zal weer netjes worden gerepareerd. Gelukkig verder geen ernstige dingen met jullie. Toch wel het allerbelangrijkste. :)
 
Hooguit het stuur is krom, dat staat nu wat scheef. Verder de stuurkap kapot, en de rest vooral krassen. Mevr. Vtwinner is er zelfs alleen afgekomen met wat blauwe plekken. Ze is er gewoon afgerold. Met mij gaat het ondertussen ook beter. Lopen gaat nog niet goed maar dat komt nog wel. Heb nog geen afspraak voor reparatie want ik kan hem nog niet naar de dealer rijden. Misschien over een week. Kunnen ze ondertussen een hoge ruit in bestelling zetten.
 
Ik vind toch dat het met deze banden het achterwiel vlug blokkeert.
Ik reed gister met mijn scooter ongeveer 140 km en moest stevig remmen waardoor het achterwiel gelijk blokkeerde ik kan je zeggen dat dat niet prettig aanvoelde .
Ik denk dat ik deze week maar eens na van de Burg ga kijken naar banden met meer grip.
Want drie nieuwe scooters in twee maanden word wel teveel van het goeie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vorig jaar overgegaan op de Heidenau's. Waauw, wat een band is dit zeg. Wel wat hobbelig in het begin, echte plakkers.


Mijn ruit hebben ze toen weer helemaal helder kunnen poetsen. Kon ik wat anders uitkiezen.

Mish
 
Op mijn Beo had ik ook Heidenau, dat was inderdaad een geweldige band. Heb net al een beetje zitten googlen voor de Kymco. Ook al een leverancier gevonden (tirendo) met redelijke prijzen. Het zou me alleen pijn doen om de vrijwel nieuwe Maxxis van de Kymco af te gooien. Zonde! Anderzijds, misschien had ik de boel wel rechtop kunnen houden met betere banden. Moeilijk te bewijzen maar misschien moet ik het gewoon doen voor meer vertrouwen.

Hopelijk kan ik mijn voet a.s. zaterdag al goed genoeg gebruiken om de scoot naar de dealer te brengen voor de schade-afhandeling. Auto rijden was niet echt prettig. Telkens mijn rotte voet van gas naar rem v.v. Vermoedelijk gaat het met de scoot gemakkelijker. Daar heb ik mijn pootje alleen nodig als ie stil staat. Zou moeten lukken. Ik zal blij zijn als ik dit voorval weer achter me kan laten. Het was mijn eerste keer in bijna 30 jaar dat ik serieus onderuit ging. De paar keren daarvoor waren het 'omvallers'. Het hoort er nu eenmaal bij |(
 
De Kymco staat nu bij de dealer. Het was vandaag pas een beetje verantwoord om te rijden. De dikke voet in een wandelschoen gewrongen, mijn motorschoenen zijn te stijf en dat is nogal pijnlijk. Enfin, het rijden ging verder goed maar voelde wat vreemd omdat het stuur flink scheef staat. De rest is nu afwachten, het zal wel een aardige tijd duren. Eerst de expert en dan de spullen bestellen. Ik zit er nog aan te denken om dan maar gelijk een ruit erbij te laten bestellen, als de kappen eraf liggen is het gemakkelijker monteren.

Ik schrok wel een beetje van de prijs: 140-150 euro voor een Kymco ruit! Voor een Givi ruit (die ik persoonlijk wat mooier vindt) ben ik bij RAD 108 euro kwijt. Dat is de ruit + bevestigingsset. Opvallend is dat het Kymco scherm de beugels voor het stuur heeft en de Givi juist aan de andere kant. Lijkt van voren wat opgeruimder.

Enfin, monteren kan ik eventueel zelf wel. Weet alleen niet hoeveel er los moet. Ik heb ooit een scherm op een Vivacity gemonteerd en dat was een pokkeklus, halve ding moest uit elkaar. Vooral vanwege dat extra bagagevak aan de voorkant.

Edit: het gaat toch het Kymco scherm worden. Volgens de test van deze man scheurt het Givi scherm na verloop van tijd omdat de bovenste bevestigingspunten te laag zitten. Door het hefboomeffect gaat de boel scheuren.

PeopleGTi300
 
Laatst bewerkt:
Weet alleen niet hoeveel er los moet. Ik heb ooit een scherm op een Vivacity gemonteerd en dat was een pokkeklus, halve ding moest uit elkaar. Vooral vanwege dat extra bagagevak aan de voorkant.


Hey BigFood, don't worry ;)

Het monteren van een Givi scherm op een "People GT300i" stelt nauwelijks iets voor, en is dan ook wel zo'n beetje met 15 minuten geklaard.

Kijk aan de onderkant van je stuur-kap daar zie je 2 geperforeerde cirkels. (zie rode pijltjes op mijn screenshot)
Omdat ze voor geperforeerd zijn kun je ze er met beleid uitdrukken, de ervaring
leert wel dat het voorzichtig extra insnijden met een stanleymes van de perforatie's het er uit drukken zal/kan bevorderen!
image.php


Voor het monteren van beide beugels bekijk de plaatjes van de mini PDF hieronder.

Clicker de Click

Succes met dit a.s. klusje en nog maar weer eens beterschap en een voorspoedig herstel gewenst.

p.s.
Kymco OEM parts zijn best vaak bloed duur ;)

Mvg. Jan aka: WebEngine :)
 
Laatst bewerkt:
Bigfoot :+ Thnx! Dat is mooi, bij de Peug zaten de perforaties aan de binnenkant van de kap en moest alles er eerst vanaf. Bij de Kymco weet ik nu zeker dat ik het zelf kan en heb ik daarom de keuze uit verschillende ruiten. Fabbri => lelijk (= niet mijn smaak), Givi => mooi maar schijnt te breken tenzij je hem eerst wat inkort, Kymco => prijzig en zit er een beetje tussenin qua styling.
 
Laatst bewerkt:
De perforaties zie je dus idd. zo van buiten af zitten, je moet hiervoor alleen wel even op de knietjes of hurken.
Gebruik bij voorkeur ook wat keramisch of koper vet, op de onderste 2 bouten alsook op de 2 spiegel bouten.

Hele volksstammen zetten er de decoupeerzaag in dus dat valt altijd nog onder de eventuele mogelijkheden... kwestie van aankijken wat je aan zicht hebt tijdens een regenbuitje.
Dat het ruit bij hoge snelheid breekt ben ik zelf niet zo heel bang voor, dit ondanks dat er bij zulk soort Givi windschermen in de regel vaak een sticker op zit dat je er niet boven de 100km/pU mee mag rijden.
Ik denk dat je zelf ook wel vrij snel bij 135Km/pU uur in de gaten zal krijgen of het een beetje solide overkomt.
Ben zelf nog geen doorbreek verhalen aan hoge snelheid tegen gekomen, maar goed misschien heb ik wat gemist met lezen.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. De Givi blijft dan nog even op mijn verlanglijst. Persoonlijk heb ik geen probleem om door de ruit te moeten kijken. Kwestie van regelmatig in de Pledge zetten. Glimt ie ook mooi van. Deed ik op de Beo ook. Misschien is er preventief wel iets te doen tegen het scheuren, grotere ringen onder de schroeven ofzo?

Vtwinner aka Paul (op DBS).
 
Denk dat het ook essentieel is om de goede aandraai verhouding van de rubber ophangingen onder controle te hebben.
Te strak aandraaien kan mogelijk alle demping uit de 4 rubber ophang punten halen,
terwijl te los misschien ook weer een ander negatief effect geeft.

Even want anders:
Als je van een lekker slagroom gebakkie houdt, zeg dan tegen mevr Vtwinner dat ze morgen alleen terug mag komen met een paar Bossche-bollen,
die dingen lijken overigens verrekte veel op wat ze hier moorkoppen noemen *O*

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Tja meer kan jij niet doen, en als ze zelf reeds slagroom op der neus heeft zitten dan weet je wel hoe laat het is. ;)

Overigens heeft Frans > Helmonder er een hoog Kymco scherm op zitten, waarbij ik enigszins de indruk krijg dat die versie haast niet anders is als die van Givi.
Frans heeft natuurlijk allang een keertje zijn Polini op de max uitgetest dus kan hij waarschijnlijk ook wel een beetje aangeven hoe zijn hoge Kymco scherm met dus zo'n beetje de zelfde omvang alsook ophanging als die van Givi zich gedraagt bij 135km/pu.

Oh ja
In de openings-post van Chopper_cooper kun je overigens op de 2e foto ook heel goed een van de geperforeerde rondjes zien zitten.

night, night :Z
 
Laatst bewerkt:
Bij een flinke Bossche Bol zit slagroom zelfs tot achter je oren. Washandje meenemen is wel verstandig. Ontzettend lastig om zo'n ding te eten. Overigens zijn de kleintjes altijd lekkerder (zegt mevr. Vtwinner).

Ik heb zo'n vermoeden dat Frans mijn Kymco al kent. We komen beiden bij Van de Burg. Heb hem daar overigens nog nooit ontmoet, ik ging eerder met mijn Beo helemaal naar Mijdrecht voor onderhoud. Overigens, 135km/h kon ik op de Beo 300 alleen van dromen. Soms kon ik 130km/h aantikken. Daarentegen had ik bij 130km/h op de Kymco nog gas over. Kortom, hard zat.

Nu gauw op naar Den Bosch in het Smartje. Lukt wel in een uurtje.
 
Thnx! Plekje in de werkplaats was al gereserveerd. Ik heb je scherm overigens op de foto gezet in Den Bosch. Er stond maar een GT300 met scherm, kon dus niet missen. Kon het niet laten om even spionage te plegen.

Was trouwens wel balen dat ik niet met de scoot kon, dat geeft toch wel een heel ander gevoel dan met de auto. Vooral met zo'n geweldig weer. Mevr. Vtwinner durfde niet alleen Den Bosch in dus ze heeft geduldig wat rondjes meegedaan langs de standjes en heeft me toen meegesleept naar Den Bosch. Ze heeft daar natuurlijk een jurkje gescoord en een cappucino met Bossche Bol. Maar eentje :(
 
Naar een paar duizend km gereden te hebben met een polini vario ben ik niet echt tevreden.
(Ik vind dat hij te hoog in de touren klimt bij het optrekken)
Ik wil dan ook de orginele vario terug laten plaatsen,maar dan wel met dr pully rollen.
Omdat ik zelf een leek ben op dit gebied en mijn dealer geen dr pully verkoopt zou ik deze zelf moeten bestellen.
Mijn vraag is dan ook welk gewicht hebben de orgineelen rollen,en welk gewicht kan ik het beste bestellen van dr pully .
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch ook de bedoeling van een sportvario dat hij als een raket in te toeren schiet? ...> Je bent van Polini 18gr. naar 16gr. gegaan had +/-17gr. niet ook een optie geweest?

Straks heb je een paar Dr. Pulkies gemonteerd en dan bestaat zomaar de kans dat je dat ook niks vindt.

Maar goed het is jou feestje.

De OEM rollen in jou OEM vario zijn om precies te zijn 15,4 gram.
Daar pas je weer de wel bekende dokter P. vuistregel van 10% op toe.
Jou Dr. Pulkies moeten dus 14gram zijn, en daarmee is dat gelijk aan
wat je in een DT of J300 ook dient te gebruiken!

groetjes oei ;)

nog even opgezocht OEM= 20X12mm :

Dr.Pulley Sliding roll SR2012/8-14
Dr.Pulley sliding pieces SP2012-AA
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan