Laadprobleem Fireblade sc33

madmax87

MF'er
26 jul 2014
52
7
Breda
Hallo allemaal, zit met het volgende m'n fireblade stond steeds met een lege accu na verloop van tijd omdat de accu niet bij laadde.
Heb na controle van de spoelen van de stator deze vervangen voor een nieuwe (van een Duits motor(onderdelen) verkoper).
Bij controle leken de waarden van de nieuwe spoelen ook af te wijken van de waardes in het wph maar na overleg van de leverancier toch gemonteerd.
Motor moet volgens het wph tussen de 13 en 15,5 V geven bij 5500 rpm.
Ik meet het volgende:

Accu - 12.6v
Stationair - 12.6v
Stationair met licht aan - 12.2v
Stationair met groot licht aan 12.0v
5500 rpm groot licht aan - 13.5v
Meet op de spoelen (tussen de gele draden) tussen de 15 en 60 v tussen stationair en 3 a 4000 toeren.

Laatst na een stuk langzaam rijden met groot licht aan wou de motor niet meer starten na een tussenstop.
Dus vraag me eigenlijk toch af of de spoelen wel voldoende stroom leveren om lekker bij te laden.
Zou verwachten stationair met licht aan gewoon rond de 14 v.

Rijd natuurlijk zelden erg langzaam met groot licht aan maar zou denken dat dit wel zou moeten kunnen....
 
Hey madmax87,

De genoemde waardes zijn niet ok.
En duiden op een slechte spanningsregelaar.

Het merk van uw moto ook... Honda is gekend om problematische regelaars.

Gr L
Moto.... Gekend....
urbanus GIF by vrt

_O- *O*

, maar:

He is right morgan.jpeg
 
Hallo allemaal, zit met het volgende m'n fireblade stond steeds met een lege accu na verloop van tijd omdat de accu niet bij laadde.
Heb na controle van de spoelen van de stator deze vervangen voor een nieuwe (van een Duits motor(onderdelen) verkoper).
Bij controle leken de waarden van de nieuwe spoelen ook af te wijken van de waardes in het wph maar na overleg van de leverancier toch gemonteerd.
Motor moet volgens het wph tussen de 13 en 15,5 V geven bij 5500 rpm.
Ik meet het volgende:

Accu - 12.6v
Stationair - 12.6v
Stationair met licht aan - 12.2v
Stationair met groot licht aan 12.0v
5500 rpm groot licht aan - 13.5v
Meet op de spoelen (tussen de gele draden) tussen de 15 en 60 v tussen stationair en 3 a 4000 toeren.

Laatst na een stuk langzaam rijden met groot licht aan wou de motor niet meer starten na een tussenstop.
Dus vraag me eigenlijk toch af of de spoelen wel voldoende stroom leveren om lekker bij te laden.
Zou verwachten stationair met licht aan gewoon rond de 14 v.

Rijd natuurlijk zelden erg langzaam met groot licht aan maar zou denken dat dit wel zou moeten kunnen....
Al je waardes op de laatste bij 5500 rpm na geven aan dat er helemaal niet wordt bijgeladen, je meet puur de bestaande accuspanning.
Check ook even goed de beruchte dynamostekker voor een goede verbinding.
 
@LePensZeur
Testen kan bij mijn weten niet, gaan 3 draden in uit de dynamo en komen er twee uit naar de accu. Kan meten op de stekker volgens wph maar meet daar enkel de spanning of weerstand van de spoelen en de accuspanning. Weet jij wellicht manieren waarop ik wel iets kan meten/testen?

@Robinjo
Bij wat gas geven, schat in vanaf 2000 rpm stijgt de spanning wel naar rond de 13v, met normaal rijden zonder groot licht ook geen problemen gehad verder maar zou rond de 14v verwachten ook bij stationair. Stekkers zijn allen ok en aan de regelaar is ook niets geks te zien, heb er zelfs nog wat koelpasta achter gedaan voor beter warmte overdacht.

Denk wellicht toch maar eens een andere regelaar proberen...
 
@LePensZeur
Testen kan bij mijn weten niet, gaan 3 draden in uit de dynamo en komen er twee uit naar de accu. Kan meten op de stekker volgens wph maar meet daar enkel de spanning of weerstand van de spoelen en de accuspanning. Weet jij wellicht manieren waarop ik wel iets kan meten/testen?

@Robinjo
Bij wat gas geven, schat in vanaf 2000 rpm stijgt de spanning wel naar rond de 13v, met normaal rijden zonder groot licht ook geen problemen gehad verder maar zou rond de 14v verwachten ook bij stationair. Stekkers zijn allen ok en aan de regelaar is ook niets geks te zien, heb er zelfs nog wat koelpasta achter gedaan voor beter warmte overdacht.

Denk wellicht toch maar eens een andere regelaar proberen...
Als er niet genoeg volt uitkomt bij gasgeven zegt dat doorgaans genoeg.
En vervangen is niet duur omdat ze vaak stuk gaan is namaken interressant voor imitatie.

Je kan je ook ff verdiepen in mosfet, maar waarschijnlijk levert zelfs AliExpress die nieuwere types al .

Anders in NL bij Carmo, staan goed aangeschreven en geven garantie en snel in huis 👍🏿 .

( Zo goed, Ali haters ? 😜)
 
Heb zojuist maar even een regelaar besteld, verwacht 'm van de week binnen te hebben dus nu maar hopen dat het daarmee is opgelost.

Hou jullie wel op de hoogte!
Wel de stekker al bekeken, zoals hierboven genoemd wordt?
Dr zal een nieuwe stekker aan zitten of meegeleverd worden, maar als de contra daarvan bruin en verkloot is, waar die dus opgaat , aan je kabelboom..

En ter overvloede ( hopelijk) zie ik ook niet vermeld staan dat de meting op de gele draden wisselspanning moet zijn 👍🏿
 
Geen zorgen, stekker zit er bij. Zowel stekker van de regelaar als die van de dynamo zijn gewoon nog in goede staat.
Heb er nu dus wel eentje achter de hand voor in de toekomst ;)

En inderdaad de spanning uit de spoelen is ac, en wat er uit de regelaar komt dc.
Gezien de nieuwe spoelen en de algehele staat van de bekabeling ga ik er van uit/hoop ik dat 't met een andere regelaar weer werkt naar behoren...
 
Zoals beloofd zou ik nog even wat laten weten.

Vanavond nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en kom nu op de volgende waardes uit:
Stationair zonder licht 13.6V
Stationair met licht aan 13.0V
Stationair met groot licht aan 12.0V

Groot licht 5500 rpm 13.6V

Lijkt nu dus wel wat wat beter te zijn maar vind het eerlijk gezegd nog niet overhouden...
Deze week bij een cb600f hornet uit '98 nagemeten (laad systeem nagenoeg gelijk) en die gaf stationair met licht uit al ruim 14v.

Zit er aan te denken uit voorzorg de accu sowieso wel te vervangen al zal de laadspanning daar niet hoger van worden.
Zal zo ook wel werken zolang je maar geen groot licht gebruikt en genoeg gas geeft maar ga er zo ook niet met een fijn gevoel ver mee van huis...
Wel benieuwd wat jullie er van denken.

Overigens de spoelen nog eens nagemeten, meet hier een weerstand van 1-0,7 ohm tussen alle drie de gele draden uit de dynamo (3x gelijke waardes) terwijl dit volgens het wph tussen 0.1 en 0.3 ohm zou moeten zijn. Spoel dat er nu in zit is van JMP, en twijfel hier toch eerlijk gezegd ook wel wat aan...
 
Overigens de spoelen nog eens nagemeten, meet hier een weerstand van 1-0,7 ohm tussen alle drie de gele draden uit de dynamo (3x gelijke waardes) terwijl dit volgens het wph tussen 0.1 en 0.3 ohm zou moeten zijn. Spoel dat er nu in zit is van JMP, en twijfel hier toch
Kijk eens wat de weerstand is als je alleen de meetkabels tegen elkaar houdt. Dit is vaak ook al 0,4 ohm dus die waarden kunnen best in orde zijn.
 
Moet de multimeter op "doorpiepstand" zetten om iets te kunnen meten, een standje hoger en ik meet al maar max. 0.01 (schaalverdeling is ook niet heel duidelijk en 't is nou ook geen fluke :P )
Maar goed, op "doorpiepstand" kabels tegen elkaar kom ik wel gewoon op 0.00 dus geen weerstand.
 
De dynamo moet altijd meer vermogen kunnen leveren dan wat gevraagd wordt.
Lukt dat niet dan ontlaad de accu. Ik zou nu ook de dynamo verdenken.

Je meetresultaten komen overeen met wat je in de praktijk ervaart, dus je meter zal er niet ver naast zitten.
 
Dat vermoeden heb ik dus ook, zou denken dat de motor ook met groot licht aan stationair gewoon voldoende bij moet laden.
Motor is verder elektrisch gewoon origineel en zit verder geen accessoires op gebouwd.
Honda kennende zullen ze dit echt wel berekend hebben...

Vervelende is dat er dus een nieuw spoel in zit en het nogal een gok is om weer een andere er in te steken, zeker gezien de prijs ;(
 
Dat vermoeden heb ik dus ook, zou denken dat de motor ook met groot licht aan stationair gewoon voldoende bij moet laden.
Motor is verder elektrisch gewoon origineel en zit verder geen accessoires op gebouwd.
Honda kennende zullen ze dit echt wel berekend hebben...

Vervelende is dat er dus een nieuw spoel in zit en het nogal een gok is om weer een andere er in te steken, zeker gezien de prijs ;(
Het is wel verdacht vaak een Honda als er een motor langskomt met laadproblemen in Techniek.
 
Het is wel verdacht vaak een Honda als er een motor langskomt met laadproblemen in Techniek.
Voordat ik terug ging naar de blauwen 30 jaar CBR 600 en 1000 gereden. Resultaat; 1 regelaar, dus het valt best mee.
wel preventief de verbindingen altijd ingespoten met een goede electrospray.

Ander Honda verhaal, de NAKS...........nooit problemen mee gehad, ze werden vervangen door een handmatige :)
 
Is voor mij ook de eerste keer dat ik hier met een Honda tegenaan loop, en zo heeft ieder merk wel z'n zwakke punten...

Wellicht heeft er hier iemand adresjes die gespecialiseerd herwikkelen of verkoop van motordynamo's?

Wou sowieso eens informeren bij carmo wat die er over zeggen. Maar meerdere adressen zijn altijd welkom.

En weet iemand toevallig wat voor accu er standaard in een sc33 zit? Zit nu een goedkope gelaccu in die er sinds aanschaf inzit. Wil graag vers yuasa accutje er in zetten om problemen hiermee iig ook uit te sluiten.
 
Zoals beloofd zou ik nog even wat laten weten.

Vanavond nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en kom nu op de volgende waardes uit:
Stationair zonder licht 13.6V
Stationair met licht aan 13.0V
Stationair met groot licht aan 12.0V

Groot licht 5500 rpm 13.6V

Lijkt nu dus wel wat wat beter te zijn maar vind het eerlijk gezegd nog niet overhouden...
Deze week bij een cb600f hornet uit '98 nagemeten (laad systeem nagenoeg gelijk) en die gaf stationair met licht uit al ruim 14v.

Zit er aan te denken uit voorzorg de accu sowieso wel te vervangen al zal de laadspanning daar niet hoger van worden.
Zal zo ook wel werken zolang je maar geen groot licht gebruikt en genoeg gas geeft maar ga er zo ook niet met een fijn gevoel ver mee van huis...
Wel benieuwd wat jullie er van denken.

Overigens de spoelen nog eens nagemeten, meet hier een weerstand van 1-0,7 ohm tussen alle drie de gele draden uit de dynamo (3x gelijke waardes) terwijl dit volgens het wph tussen 0.1 en 0.3 ohm zou moeten zijn. Spoel dat er nu in zit is van JMP, en twijfel hier toch eerlijk gezegd ook wel wat aan...
Stationair zonder licht 13.6V .Vind ik goed
Stationair met licht aan 13.0V .Gaat
Stationair met groot licht aan 12.0V Fout
Groot licht 5500 rpm 13.6 V Gaat
Beste is bij Stationair ( 1200 rpm ) 13.5 V en
bij 3000 rpm 14.3 V .
advies test laadspanning nog eens maar dan zonder verbruikers ( verlichting , knippers remlicht liefst deze lampje s verwijder uit fitting )
 
Stationair zonder licht 13.6V .Vind ik goed
Stationair met licht aan 13.0V .Gaat
Stationair met groot licht aan 12.0V Fout
Groot licht 5500 rpm 13.6 V Gaat
Beste is bij Stationair ( 1200 rpm ) 13.5 V en
bij 3000 rpm 14.3 V .
advies test laadspanning nog eens maar dan zonder verbruikers ( verlichting , knippers remlicht liefst deze lampje s verwijder uit fitting )
Hoe bedoel je zonder verbruikers? Ga er toch van uit dat als de verlichting uit staat (en er ook daadwerkelijk niets brand) dat weinig verschil zou moeten maken 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan