Lang persoon op motor

Lucas8

Rookie
28 jun 2021
6
1
Hallo motorrijders 👋,

Ik rijd sinds een tijdje met veel plezier op een Yamaha XJ 900 (2003) , maar ben vrij lang (1,93), waardoor ik me soms wat opgepropt ga voelen.

Voornaamste klachten zijn:
  • Gebolde rug (Ik heb een relatief lang bovenlichaam, waardoor ik wat gebold naar voren zit om bij het stuur te kunnen)
  • Dode kont
Ik heb gekeken naar het verhogen van m'n stuur met spacers (3cm), maar standaard bleek m'n gaskabel hiervoor te kort te zijn, dus dat is zo even snel niet een makkelijke optie.

Om het gevoel van de dode kont te verhelpen dacht ik aan de hoek te vergroten van mijn knieën. Ik heb gekeken naar verstelbare voetsteunen (van LSL), maar die schijnen ook best wat naar buiten te staan, waarnaast het ook niet ideaal is in relatie tot je schakelpookje. Een opgehoogd zadel leek me eventueel ook een goede optie, maar m'n bedenking daarbij was dat ik daardoor juist verder weg kom te zitten van m'n stuur, gezien ik hoger zit?

Ik ben benieuwd of er hier (lange) motorrijders zijn met vergelijkbare ervaringen en misschien wat tips rondom een verhoogd zadel/voetsteuntjes etc.

Alvast bedankt!

Lucas
 
Voor de rug is de beste oplossing het verhogen van het stuur (als de verstel-mogelijkheden tekortschieten), maar zoals je aangeeft is de gaskabel te kort. Kun je die gaskabel niet verleggen, zodat je net die paar centimeters wint? Als nee, dan gewoon een langere gaskabel scoren, kost niet de hele wereld. Zijn de remslangen wel lang genoeg?

Als je op wat voor manier dan ook je zadel verhoogt, dan moet het stuur in principe ook weer hoger, inderdaad. Bovendien denk ik dat een opgevuld/verhoogd zadel er op een XJ900 al snel niet meer uit ziet. Voordeel van het opvullen van het berijder gedeelte van de buddyseat is wel dat je verder naar achteren kunt gaan zitten, en dat kan zomaar jouw probleem oplossen.

Feit: een XJ900 is niet ontworpen voor gezonde en uit de kluiten gewassen Hollandse jongens, maar voor Japanners van ongeveer 1.70 meter. Dus de werkelijke oplossing is het kopen van een motor die wel voor langere Europeanen ontworpen is - was iets all-road-achtigs - en tot die tijd blijft het behelpen.
 
Laatst bewerkt:
@Zeroground & @DucBMW Bedankt voor jullie reactie!

Kun je die gaskabel niet verleggen, zodat je net die paar centimeters wint? Als nee, dan gewoon een langere gaskabel scoren, kost niet de hele wereld.
Verleggen heb ik al wel enigszins gedaan (uit een beugeltje gehaald en een tie ripje loshalen). Ik overweeg nog om hem rechts langs mijn balhoofd te laten gaan (ligt nu links). Ben alleen bang dat dit teveel een knik gaat veroorzaken (zeker als ik naar links stuur), omdat hij dan juist weer relatief lang wordt. Hoe gaat dit in z'n werk als je een langere wilt kopen? Ik heb wel de standaard gaskabel gevonden, maar kon niet 1.2.3. vinden waar ik een langere gaskabel kan kopen, specifiek voor mijn motor (ik heb een dubbele gaskabel). Remslangen zijn wel gewoon lang genoeg gelukkig.
Als je op wat voor manier dan ook je zadel verhoogt, dan moet het stuur in principe ook weer hoger, inderdaad. Bovendien denk ik dat een opgevuld/verhoogd zadel er op een XJ900 al snel niet meer uit ziet. Voordeel van het opvullen van het berijder gedeelte van de buddyseat is wel dat je verder naar achteren kunt gaan zitten, en dat kan zomaar jouw probleem oplossen.
Ik had bij Topsellerie wel een mooi zadel gevonden voor een goede prijs. Ik heb even nagevraagd hoeveel hoger die is, maar zoals jij inderdaad bevestigd zou het stuur dan idealiter ook omhoog moeten.
Feit: een XJ900 is niet ontworpen voor gezonde en uit de kluiten gewassen Hollandse jongens, maar voor Japanners van ongeveer 1.70 meter. Dus de werkelijke oplossing is het kopen van een motor die wel voor langere Europeanen ontworpen is - was iets all-road-achtigs - en tot die tijd blijft het behelpen.
Haha ja goed punt. Ik vind het wel een hele fijne leuke machine. M'n prijsrange was een beetje tussen de 2,5 en 3,5K, waarbij deze motor mij op dat moment de beste optie leek. Ik heb ook gekeken naar anderen, maar die hadden allemaal wel z'n nadelen voor m'n gevoel:
  • TDM modellen - Zijn wat slechter te vinden, en het lijkt alsof daar altijd mee is gerotzooid (uitlaatjes, lakjes, ophogen etc.)
  • (oudere) BMW R modellen - Best wat probleemverhalen gehoord over ABS'en en koppelingen die een hoop kosten kunnen brengen
  • (Oudere) BMW K modellen - Vind ik persoonlijk wat minder mooi, niet zo bekend met technische voor/nadelen
  • Honda 650 Deauville - Ook geen hele grote motor, en beetje te weinig vermogen.
  • Transalp - moeilijk te vinden en vaak relatief duur voor de conditie
  • V-strom/Varadero - Zou ik graag hebben, maar vallen altijd wel boven m'n bovengenoemde budget
 
@Zeroground & @DucBMW Bedankt voor jullie reactie!


Verleggen heb ik al wel enigszins gedaan (uit een beugeltje gehaald en een tie ripje loshalen). Ik overweeg nog om hem rechts langs mijn balhoofd te laten gaan (ligt nu links). Ben alleen bang dat dit teveel een knik gaat veroorzaken (zeker als ik naar links stuur), omdat hij dan juist weer relatief lang wordt. Hoe gaat dit in z'n werk als je een langere wilt kopen? Ik heb wel de standaard gaskabel gevonden, maar kon niet 1.2.3. vinden waar ik een langere gaskabel kan kopen, specifiek voor mijn motor (ik heb een dubbele gaskabel).
Die ga je wss ook niet vinden, je zult deze zelf moeten maken, of laten maken. De spullen ervoor kun je gewoon kopen, bijvoorbeeld www.cable-shop.nl, en als je dat niet aandurft: er zijn een boel bedrijven die zich specialiseren in het bouwen van custom-built motoren. Zoek er eentje bij je in de buurt, en neem daar eens contact mee op. Wel even opmeten wat je precies nodig hebt qua lengte / diameter binnen- en buitenkabels.
 
Er is vaste wel een andere lange mens met een XJ900, hier of anders bij de Diversionclub, die al wat aangepast heeft en weet wat werkt. Kwestie van vragen.

Bijvoorbeeld @magnamaniac is ook geen kabouter en heeft/had een 900; misschien heeft hij tips
 
Ik ben zelf 1,94 m en heb jaren XJ900 gereden, best een goede motor voor lange mensen.
  • Gebolde rug: misschien wat meer de buikspieren trainen zodat je meer vanuit de heupen bij het stuur komt in plaats van met de rug.
  • Dode kont: zadel is te zacht. Opnieuw (laten) vullen met steviger materiaal. Je komt dan vanzelf wat hoger te zitten, maar vooral heb je meer steun aan het zadel. En iets meer beenruimte natuurlijk.
  • Stuur verstellen: misschien is 3 cm te veel voor de gaskabel, maar 1 of 2 cm kan misschien wel? Ik had zelf geen behoefte het stuur hoger te zetten, maar iets meer naar je toe of juist van je af kan een stuk schelen.
 
Ik ben 1,99 meter en rijdt zeer ontspannen op een VFR.
Veel licht aan de houding op de motor.

Als je lang bent zou je juist recht op moeten kunnen zitten.

Ik zou zeggen tank klemmen tussen de knieën, niet op je stuur leunen maar het zeer losjes vasthouden met gebogen armen. Beweeg je bovenlichaam met je buikspieren en hou zo ook het gewicht van je stuur.

Op deze manier is je rug zo wie zo al veel rechter.

Ik heb zelfs op kleine motorfietsjes gereden ( cb500, CB1) zonder een centje pijn. Door het stuur te verhogen ga je alleen maar meer hangen in je rug.

Ik zou dus de motor laten zoals hij is en eerst aan het werk gaan met je zithouding.
 
Gebolde rug: misschien wat meer de buikspieren trainen zodat je meer vanuit de heupen bij het stuur komt in plaats van met de rug.
Ik ben redelijk sportief en sport regelmatig, dus ik heb een redelijk goede core. Ik let inderdaad alleen nauwelijks actief op m'n zithouding (zoals ik wel doe als ik een hele dag achter m'n bureau werk).
Dode kont: zadel is te zacht. Opnieuw (laten) vullen met steviger materiaal. Je komt dan vanzelf wat hoger te zitten, maar vooral heb je meer steun aan het zadel. En iets meer beenruimte natuurlijk.
Dat het zadel te zacht is zou inderdaad goed kunnen. Ik heb gekeken bij zadels van Topsellerie, maar dan ga je wel snel richting de 300 euro (ook als je je eigen zadel inruilt). Ken je toevallig een plek waar je je eigen zadel wat kan opvullen voor een lagere prijs? Ze hebben bij Topsellerie nog wel een mooi zadel voor 180 euro, alleen die is actief opgehoogd. Is fijn voor de houding van m'n benen, maar daardoor ga ik juist weer verder weg zitten van het stuur, dus dat heb ik liever niet.

Ik zou dus de motor laten zoals hij is en eerst aan het werk gaan met je zithouding.
Is denk ik ook mijn conclusie, ik wil er ook niet al te veel aan veranderen. Ik ga eens proberen actiever te zitten met een rechtere rughouding.

Bedankt voor de tips/meedenken allen!
 
Ik ben 198
Op de VX800 nergens last van, heb er wel een soort highway step stang opgelast dan kunnen mijn benen in een andere houding. Ik overweeg nog een recht zadel, zo'n getrapt ding dwingt je richting tank te zitten.
@hawk gt maakt passende zadels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan