Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
2 takt = knopje ingedrukt houden op je las apparaat

4 takt = 1 keer indrukken, lascyclus start ( slope-up, pre-gas etc) 2e keer indrukken = stoppen (slope down, post gas) hoef je niet de hele tijd je knop vast te houden met het risico op kramp in je duim/wijsvinger

Haha is het zo simpel joh? _O- Best relaxed lijkt me als je veel meters moet lassen.

Weet ik dat ook weer dankjewel! :}
 
Even hier een gokje wagen:

Ik heb een motorblok liggen waar bij 1 van de ophangpunten een scheurtje zit, is er hier iemand die dat voor mij zou kunnen/willen lassen??

Uiteraard gewoon tegen betaling

Gr. Joep
 
op het werk wordt het ook gebruikt voor dik staal. (tot 15mm)
Zover ik weet idd om de warnte inbreng te verminderen. Maar ik dacht ook begrepen hebben dat er hogere snelheden bereikt kunnen worden. Dat is vooral voor de robot handig. Ik zal het nog eens navragen als je wil.

sorry een leesfoutje, ik heb het hier wel over mig/mag.
 
Laatst bewerkt:
Pulseren gebruik je doorgaans alleen bij staal en RVS. Als je het bij alu gaat doen, dus op AC, vindt je Tig-machien dat niet echt prettig. Bovendien wat voor nut heeft het?
De stroom 50 tot 200 keer per seconde van richting laten veranderen en dan ook nog diezelfde stroom laten pulseren....

Vandaag bij introductie van de nieuwe Rehm Focus Puls geweest. Die weet pas raad met een zo laag mogelijke warmte inbreng. Of gewoon 30% sneller lassen met dezelfde warmte inbreng, maar ja das MIG/MAG hé...
 
Dit is nou echt een topic voor mij! *D *D *D

Ok, meteen maar instappen op het laatste topic, alu pulsen heeft zeker nut!

Ac is inderdaad een soort puls, maar wel een hele snelle, de frequentie kun je instellen en afhankelijk van de machine is dit inderdaad ergens tussen de 50 en 200 Hertz.
De Ac stroom met polen wissel zorgt ervoor dat de aluminium oxide huid doorbroken word en het aluminium goed verlast kan worden.

Een extra puls van bijvoorbeeld 1, 2 of 4 x per seconde waarbij je de grondstroom laag instelt en de piekstroom hoog kan je veel gemak geven bij het lassen van bijvoorbeeld dunne plaat ;)
 
Dit is nou echt een topic voor mij! *D *D *D

Ok, meteen maar instappen op het laatste topic, alu pulsen heeft zeker nut!

Ac is inderdaad een soort puls, maar wel een hele snelle, de frequentie kun je instellen en afhankelijk van de machine is dit inderdaad ergens tussen de 50 en 200 Hertz.
De Ac stroom met polen wissel zorgt ervoor dat de aluminium oxide huid doorbroken word en het aluminium goed verlast kan worden.

Een extra puls van bijvoorbeeld 1, 2 of 4 x per seconde waarbij je de grondstroom laag instelt en de piekstroom hoog kan je veel gemak geven bij het lassen van bijvoorbeeld dunne plaat ;)
He zie dat je een lasbedrijf eigenaar bent,...en ook nog centraal gelegene....

Zie je er niets in om een MF-lascursus te organiseren, denk dat er veel MF-ers zijn die graag een keer wat meer willen leren op het gebied van Tig-lassen
 
Bedankt voor de reacties,

Ik durf te zeggen dat ik voor het hobby lassen goed kan lassen, zoals je op de foto van de uitlaatsystemen kan zien.

Voor het lassen van alu frames, daar kom ik niet aan, de lassen zijn er wel goed uit maar ik zelf te weinig kennis van de soorten alu een hun eigenschappen.

Heb op beurzen wel eens naar alu lassers staan kijken en je hoort aan hun profi machines dat er gewoon winst te behalen is als je betere/duurdere apparatuur tot je beschikking hebt.

En ja zet een heikneuter in een formule 1 wagen zal hij zeker de race niet winnen,, moraal van het verhaal je moet wel enig gevoel voor lassen hebben

Ik heb nu een tig apparaat waar ik bv titanium etc zeer goed mee kan lassen, er zitten echt zeer veel instelmogelijkheden op.
Voor alu is er ook weer van alles in te stellen clean aria, frec puls etc etc, eigenlijk ben ik naar een apparaat op zoek waar dit gemakkelijker kan.

Ik zie op de duurdere apparaten wel erg weinig instelmogelijkheden, doen deze een hoop zelf met basis instellingen oid??

gr Rob

Zat dit hele topic eens door te lezen en kan op wel 50 reactie's reageren maar die zijn al van even geleden.
De laatste waarop een reactie misschien nog gewenst is is bovenstaande.

Ik heb een vergelijkende reactie al eens ergens anders gegeven maar dit topic is daar meer voor geschikt.

De kwaliteit van de titaniumlas kun je zien aan de kleur, de juiste kleur is zilver of lichtgeel (straw).
Zodra er blauw op je las zit word de las bros en hoe paarser hoe brosser, dit eindigt in ultiem als er ook nog eens witte schilfers ontstaan, zodra je stopt met lassen merk je dit direct, het titanium kraakt.

@RVF750R, ik zie op jou uitlaten allemaal kleurtjes waaronder ook blauw, soms kan het niet anders maar feit blijft dat blauw niet goed is.
Hoe bros toegestaan is voor het gebruik van een uitlaat op een motor is de vraag, een uitlaat heeft hitte te verduren maar niet echt kracht.
De uitlaat zelf word van de hitte vaak ook blauw en dat vind men vaak juist mooi, maar een ongelaste buis heeft geen direct scheurbegin, een las heeft dat wel.

Ik denk dat de blauwe lassen op een uitlaat in dit geval toelaatbaar zijn en ik denk dat je werk wat dat betreft goed genoeg is, je zegt het zelf al, zeker voor hobby.
Maar als je bijvoorbeeld een afgescheurde titanium ophangbeugel opnieuw gaat lassen dan word het wel kritisch en moet je iets veranderen, d.w.z. vooral beter beschermen.

Wij lassen en repareren o.a. titanium delen voor de vliegtuig industrie waar de las absoluut geen blauw mag bevatten.

De enige manier om een goede (kleur) titanium las te krijgen is het 100% verdrijven van zuurstof en waterstof en absoluut schoon en vetvrij werken.
Het lassen doe je d.m.v. een couveuse gevuld door argon, echter in Nederland is er geen 100% zuurstof vrije argon te krijgen en dat is dan ook een groot probleem, bedrijven in Nederland die titanium lassen halen hun flessen dan ook doorgaans uit het buitenland.
Gereedschappen mogen alleen in aanraking zijn geweest met titanium en uiteindelijk ontvet je volledig met aceton.

Nadeel van het argon en alle speciale handelingen is dat het een stuk duurder word, kwaliteit heeft een prijs, dat is niet voor niks.

P.s. Wij hebben een Lorch T300 plus met koeling staan welke we ook gebruiken voor titanium, heb jij ondertussen al een andere machine aangeschaft?
Dat er op duurdere machine weinig instel mogelijkheden zijn lijkt zo, dit zijn geen handmatige parameter knoppen meer maar zit verstopt in achterliggende instellingen en bepaalde jobs.
Wat je daar van vind is een tweede, geef mij maar de handmatige versie, maar net als alles moet je wel mee gaan in de techniek, tenslotte kan je ook niet whatsappen met een nokia 3310 terwijl deze prima smst (wat ook een tekstbericht is).

;)

Mvg Patrick
 
Dat er op duurdere machine weinig instel mogelijkheden zijn lijkt zo, dit zijn geen handmatige parameter knoppen meer maar zit verstopt in achterliggende instellingen en bepaalde jobs.
Klopt, dat had ik ook al een keer gemeld O-)
Bij dat chineesje van jou marktplaatslink is alles met (draai)knoppen instelbaar.
Maar bij Fronius en Kemppi zijn de parameters regelbaar met een menubesturing (klinkt moeilijker dan het is)
Bij Kemppi heb je ook nog een optie om er een display met geheugenfunctie in te plaatsen voor verschillende programma`tjes
Kemppi - Welding Equipment and Software
Zo`n Kemppi met geheugenfunctie staat bij mijn huidige werkgever, af en toe speel ik daar wel eens mee (beunklusjes ;) )
 
Vorige week een drie knaken minimig lasapparaat op de kop getikt. Na gisteren een uurtje te hebben gebakken en gebraad tot de conclusie gekomen dat het apparaat op een aantal punten k*t functioneerd. De draaddoorvoer hapert en torch lekt gas. De lassen die ik trok zagen er niet uit.

Na een beetje rommelen deze schoonheidsfoutjes verholpen en vandaag nogmaals een poging gewaagd. Had me inmiddels ook iets verdiept in hoe zo'n apparaat af te stellen dus me nu iets meer bewust van wat ik aan het doen was.

Nou heb ik totaal geen laservaring en ben dus een absolute noob maar tot mn verbazing lukte het toch om een aantal op het oog strakke lassen te trekken. *O* Ik had dit eigenlijk niet verwacht, van zo'n wegwerp apparaat.

Ik ga de komende tijd maar eens flink oefenen om me wat handigheid aan te leren.
 
Vorige week een drie knaken minimig lasapparaat op de kop getikt. Na gisteren een uurtje te hebben gebakken en gebraad tot de conclusie gekomen dat het apparaat op een aantal punten k*t functioneerd. De draaddoorvoer hapert en torch lekt gas. De lassen die ik trok zagen er niet uit.

Na een beetje rommelen deze schoonheidsfoutjes verholpen en vandaag nogmaals een poging gewaagd. Had me inmiddels ook iets verdiept in hoe zo'n apparaat af te stellen dus me nu iets meer bewust van wat ik aan het doen was.

Nou heb ik totaal geen laservaring en ben dus een absolute noob maar tot mn verbazing lukte het toch om een aantal op het oog strakke lassen te trekken. *O* Ik had dit eigenlijk niet verwacht, van zo'n wegwerp apparaat.

Ik ga de komende tijd maar eens flink oefenen om me wat handigheid aan te leren.
Je leest op het net altijd heel negatieve reacties op dit soort apparaten. Maar in de praktijk valt het reuze mee. Het probleem is dat de goedkope apparaatjes meestal gekocht worden door mensen zonder kennis en ervaring. Maar juist met dis soort apparaatjes moet je handig zijn om er behoorlijk mee te lassen.
Goed schoon werken en lekker kijken tot je snapt hoe Amperage en voeding zich verhouden. Wel goed doorlassen, een mooie las die er bovenop ligt doet niet veel.
En als je dan eens een dure toorts in je handen hebt merk je ineens hoe makkelijk dat gaat.
 
Met dit soort apparaatjes is met de nodige kennis en ervaring inderdaad best wel een lasje te leggen, maar meer als dat moet je er toch niet echt van verwachten.
Ik heb diverse van deze budget machine's getest en de uitkomst is vaak prima, deze machine's zijn dan wel nieuw en ik weet wat meer van de theorie van lassen dan een doorsnee gebruiker.

Voornaamste problemen liggen in de aanvoering, doorvoer door het pakket en de lasstroom, daarnaast is het grootste nadeel vaak de erg lage inschakelduur.

Nou heb ik totaal geen laservaring en ben dus een absolute noob maar tot mn verbazing lukte het toch om een aantal op het oog strakke lassen te trekken

Dat vraagt om een foto! Misschien kan ik je op basis daarvan nog iets meer de goede richting in sturen ;)
 
Turquoise is geschikt voor alle metalen. Paars is hetzelfde alleen garandeert Binzel de samenstelling. Met deze elektroden en een 'moderne' tig inverter kun je alu ook met een punt aan de elektrode lassen.
 
Beste

Bestaan er wolfraam electrodes die geschikt zijn voor alle materialen?

Zou graag buiten aluminium, ook inox (rvs),staal en later titanium willen lassen.

Iemand bekent met de nieuwere types?

Wolfraam elektroden Binzel E3 paars 1,6mm doosje 10 stuks

Wolfraam elektroden Weldsafe WX20 turquoise 1,6mm doosje 10 stuks

Wat ik nu gebruik voor aluminium is zuiver (groen), ik heb ook nog grijze (2% cerium oxide) elektroden liggen.

Groeten,
Benjamin

de Thorium elektrodes (rode band) waren voor zo goed als alles geschikt, maar deze zijn uit de handel gehaald omdat Thorium een radioactief materiaal is, en dus slecht voor de gezondheid.

gewoon 2 types halen, voor alu heb je sowieso wat dikkere nodig ivm hitte.
 
Dat thorium wat radioactief was had ik al ergens gelezen maar wat is de beste voor aluminium (buiten rein, groene) en voor inox,titanium,...?

Of maakt dat voor de lage amperes die ik las niet zoveel uit, mijn tig lasport haalt maximum 200A.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan