Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Te weinig hitte in het basis materiaal of je toorts en toevoegmateriaal die niet onder een hoek van 90° staan.

Je electrode is bijna gelijk weg.

Zou nog eens proberen met een 2 of 2.4mm elektrode.

Welke soort gebruik je (kleur) en hoe dik is je toevoegmateriaal?

Oke. :) De 1.6mm elektrode had een rood achterkantje (radioactief etc??? :+ ) Vervolgens nog wat met een onbekende 3,2mm elektrode geprobeerd.

Toevoegdraad is 2,5mm, 6356 staat erop. Zal eens 2/2.4 elektrodes bestellen, grijs is redelijk all-round als ik het goed heb.
 
Lees deze en de vorige pagina eens door... Mijn berichten/vragen gaan o.a. over een TIG AC machientje voor ruim onder de 800,- euro

Aangezien er geen info in de Startpost stond en ik vrij weinig zin had om 80 pagina's door te bladeren heb ik het maar direct gevraagd :+ . Toch bedankt voor de verwijzing :Y

Nu alleen nog even zoeken naar een betaalbare gasfles en even kijken wat ik verder nog nodig heb.

(voordeel is wel dat ik bij de ene een 10 liter argonfles er bij krijg :/ )

Gr Melvin
 
Laatst bewerkt:
Heb nog wel wat elektodes van 1,6 - 2,0 en 2,4... Lymox roze. Ook voor aluminium. Zoek maar eens op Google. Tik in: Lymox elektrode. - Echt wel goede wolfraamstiften... 10 euro/10stuks bij mij. :W
 
Laatst bewerkt:
Heb nog wel wat elektodes van 2,0 en 2,4... Lymox roze. Kan je veel mee lassen behalve aluminium. :W Aluminium is trouwens met groene kleur...

Groen voor alu is niet altijd nodig hoor, ik las eigenlijk alleen maar met een rode alectrode, aantal jaar geleden een berg electrodes opgekocht, waar ik nu nog steeds op teer. Overal goed voor, las er alles mee, en betere standtijd dan welke vervanger ik ook heb geprobeerd
 
Groen heeft absoluut de beste standtijd op alu, nadeel is (als je het een nadeel vind) dat er een bolletje ontstaat, bij o.a. rood en grijs kan je een redelijk puntje houden.
Rood schijnt radioactief te zijn, voornamelijk bij slijpen, wij gebruiken ze niet meer, mag niet meer volgens arbo maar het blijven nog steeds goede pookjes *D

Wil je alu lassen met een punt of wil je dat je elektrode niet hard slijt verdiep je dan in de balans, daar valt of staat alles mee.
Moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat alle andere parameters goed zijn, dus voorstroom, nastroom, het goede gas, geen vervuiling enz.

En vooral, niet DIPPEN! })
 
:Y Je hebt gelijk.

Vandaag geprobeerd om wat (4/5mm) strips aan elkaar te bakken. Dat viel ff tegen O-) :( Veel last van toevoeg wat een druppel wordt waarna het een bende wordt :P Wanneer de toevoeg aan beide strips ''hechtte'' ging het lekker, maar dat viel nog niet mee dus :)

@ Cardan, ik stuur je zo een PBtje terug.

Staat je toorts niet te schuin waardoor je toevoegmateriaal al smelt nog voor je wil toevoegen in het smeltbad?
 
Als hele dag thorium slijpt kan het schadelijk zijn idd, maar als je de hele dag slijpt moet je eens gaan leren lassen. Tis allemaal wel wat overtrokken, net als het asbest verhaal, in bepaalde situaties zijn er risico's, maar in de meeste gevallen valt het wel mee.
Ik kan nog een partij rode electrodes kopen, denk dat ik dat nog maar even doe, kan ik weer even door. (En zoveel wolfraam verbruik ik niet, benet een doosje van 50stuks nu net mijn 4e jaar ingegaan, en kan nog wel ff door)

En die groene gebruik ik al jaren niet meer, als ik alu las, dan is het veelal dunwandig, 1,5mm en dunner, en wil dan een scherpe punt, dus valt groen af
 
Wil nu toch een gasfles gaan kopen.
Is er iets zinnigs te zeggen over hoeveel gas je verbruik op een kilo draad ? (0.8)
Heb kwa formaat liever een 5L fles, maar 20L is het voordeligste ?
Verwacht ongeveer 2 jaar zeker te doen met 5 kilo 0.8 draad.
 
Als je 2 jaar doet met een rolletje en je hebt de voorkeur voor een klein flesje dan neem je de kleine.
Het is niet te zeggen hoe lang je daarmee doet want dit is afhankelijk van heel vele factoren, maar feit is dat je zo weinig last dat het voordeel van een grote fles maar een paar euro over die jaren zal zijn, daar wil je denk ik dan toch geen grote fles voor in de weg hebben staan?
 
Elektrodes van Cardanfreak binnen :Y
Vorige keer kreeg ik nog geen twee stukkies aan elkaar vast. Vandaag wel dus dat viel niet tegen *D :P

Bakwerk van vandaag

Grotefoto-E6FWSSZU.jpg


Grotefoto-TISGHKOS.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hierbij wat plaatjes van mijn nieuwe zelfbouw lasmanipulator. Werkt wel relaxed wanneer eea aan buismateriaal netjes gelast moet worden. Hoofd ingrediënten zijn een ruitenwissermotor, vertragingskast en wat stukken plaat staal/alu. Toerental is volledig regelbaar middels een trafo met daartussen PWM. Sleepcontacten zorgen voor verbinding tussen pool van het lasapparaat en het werkstuk (komen uit een startmotor van een tractor).

IMG_20140518_144948707.jpg


IMG_20140518_145000247.jpg


IMG_20140518_145051100.jpg
 
@ Q, beetje googlen heeft me laten weten dat buis vaak middels een drieklauw wordt opgespannen. Hoop dat de bekken niet vast komen te zitten en anders zien we het wel weer. ;)

Lasstroom loopt voor de rest niet via draaiende delen, maar direct naar koolborstels, zoveel mogelijk geïsoleerd.
 
Hierbij wat plaatjes van mijn nieuwe zelfbouw lasmanipulator. Werkt wel relaxed wanneer eea aan buismateriaal netjes gelast moet worden. Hoofd ingrediënten zijn een ruitenwissermotor, vertragingskast en wat stukken plaat staal/alu. Toerental is volledig regelbaar middels een trafo met daartussen PWM. Sleepcontacten zorgen voor verbinding tussen pool van het lasapparaat en het werkstuk (komen uit een startmotor van een tractor).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nice! waar kan ik 'm bestellen ? :+
Drieklauw heb ik zelf nog wel liggen :Y
 
Wil nu toch een gasfles gaan kopen.
Is er iets zinnigs te zeggen over hoeveel gas je verbruik op een kilo draad ? (0.8)
Heb kwa formaat liever een 5L fles, maar 20L is het voordeligste ?
Verwacht ongeveer 2 jaar zeker te doen met 5 kilo 0.8 draad.

weet niet waar je woont, maar in dld koop je een gevulde fles voor 75 euro, ongemerkt, dus kun e overal laten hervullen, en keuring voor 10 jaar
 
Ik heb een tijd terug een hobby mig machine gekregen, nou heb ik er een beetje mee gelast, maar het valt mij toch wel een beetje tegen, draaddoorvoer gaat niet vloeiend en de 1 liter gasfles is ook snel leeg.
Nou staat er op Marktplaats een toestel te koop, maar ik heb er teweinig verstand van om te kunnen oordelen of het iets is of niet, ik ben geen kunstenaar op het gebied van metaal bewerking maar wil toch wel af een toe even iets leuks maken, en daar heb ik dan een toestel voor nodig die in ieder geval naar behoren functioneert, ik ga er dus geen Alu mee lassen, puur ijzer en rvs.
De onderstaande link gaat naar de advertentie, graag jullie mening hierover, en eventueel advies.


Bij voorbaat dank.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
 
@ronwindt: Ziet er solide uit. Heb alleen mijn twijfels bij de inschakelduur (als ik het goed lees 35% bij 140A). Ben bekender met TIG apparatuur, maar dit lijkt me erg laag. Betekend zegmaar dat je van de 10 minuten 3,5 minuut op 140A kan lassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan