Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Met scratchen neem ik aan dat je de vlamboog moet aansteken door met de punt tegen het werkstuk te tikken en weer moet optillen. Hetgeen prima is voor een pinbrander omdat je het slagmedium verbruikt maar met een wolfraam punt verniel je deze toch?

Kan ik echter met de tigger van rustbuster ook staal lassen met de tig toorts? Daarmee bedoel ik dat ik dus met die set ook geen behoefte ga krijgen voor een mig apparaat op de lange duur?

bvd

db

Scratchen doe je op een stuk KOPER, wat naast je te lassen naad ligt, dan blijft de punt in tact
 
@ slijptol, het is ook gekloot. Ik begrijp niet waarom er tegewenwoordig nog een scratch functie op nieuwe TIG apparaten geinstalleerd wordt. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat je met scratch exact kan bepalen waar je de vlamboog ontsteekt en een HF altijd "weg van de minste weerstand" zoekt.
 
De "scratch functie" is toch gewoon het apparaat zonder HF start. Of te wel goedkoper want er zit minder op.

Nee is om het TIG lassen ook voor de "hobby-ist" bruikbaar te maken....de meeste die moesten aanstrijken, hadden direct vervuiling aan de toorts....
Mijn aanstrijker ( tot 380Amp) heeft het veelvoudige gekost van mijn UTP tigger (200Amp)
En met die aanstrijker werden HD-stoomketels gelast en gerontgend
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een functie om de ontbrekende HF (welke weer dure componenten nodig heeft) te vervangen, echter die functie is niet echt een functie maar is gewoon de standaard uitvoering, net als dat je "vroeger" met een MMA elektrode moest strijken en tikken om de boog te starten.

Nee is om het TIG lassen ook voor de "hobby-ist" bruikbaar te maken....de meeste die moesten aanstrijken, hadden direct vervuiling aan de toorts....
Mijn aanstrijker ( tot 380Amp) heeft het veelvoudige gekost van mijn UTP tigger (200Amp)
En met die aanstrijker werden HD-stoomketels gelast en gerontgend

Met die aanstrijker van 380A werd ook gerontgend? Dat is handig! :9 _O- O-)
 
Laatst bewerkt:
Sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een tig apparaatje:
10478353_668403453245363_1827924134903496928_n.jpg


Mijn eerste lassen op DC 35A, Argon 7 liter/m:

Zonder vulmiddel boven:

10505528_669348399817535_6718389269799236377_n.jpg


Zonder vulmiddel onder:
10444718_669348416484200_6832538086960533695_n.jpg


Met vulmiddel boven:
10305606_669348449817530_2307562687021390249_n.jpg


Met vulmiddel onder:
10417535_669348473150861_7349425132103790990_n.jpg


Enige TIG ervaring is van youtube filmpjes dus moet nog veel in de praktijk leren.

Iemand misschien nog tips na het zien van deze fotos ?

Denk zelf zoizo aan dunnere handschoenen ( gebruik nu mig handschoenen )

EDIT:

Trouwens ook nog aluminium geprobeerd maar na +- een centimeter is heel mn elektrode afgesmolten.

-AC 100HZ
-50A ( bij minder smelt hij ook al af )
-Balance 65% EN
-Argon 8L/Min
-Elektrode Grijs 1,6mm

10527771_669369276482114_3497671365027232882_n.jpg


Iemand een idee hoe dat komt ?
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost, stukje verder laten uitsteken, dan krimp/smelt hij wat en krijg je een stabiel bolletje.
Alu lassen ging redelijk maar toen aan mn giet alu voetsteunging begonnen en dat was toch weer een verhaal apart.

Maandag weer wat afval staal meenemen van het werk zodat ik verder kan met wat basis oefeningen.
En wat verzinnen voor de rook, is nu net of ik een pak zware shag op heb.
 
Probleem opgelost, stukje verder laten uitsteken, dan krimp/smelt hij wat en krijg je een stabiel bolletje.
Alu lassen ging redelijk maar toen aan mn giet alu voetsteunging begonnen en dat was toch weer een verhaal apart.

Maandag weer wat afval staal meenemen van het werk zodat ik verder kan met wat basis oefeningen.
En wat verzinnen voor de rook, is nu net of ik een pak zware shag op heb.
Ik had niet veel last van giet aluminium, al eens een ophang beugel gelast en laatst een blok deksel gedaan en die was zelfs niet krom getrokken (een wonder).
Maar je weet idd nooit wat je nu precies last, het een is het ander niet.
 
Ik heb het hem bij rustbuster gekocht van de week. Tevens meteen de laatste die ze hadden.

Vandaag even wat RVS schroot gehaald bij de oudijzerboer/autosloper in de buurt om wat te braden. Ik heb al wat gespeeld met wat blik en een rvs tuinfakkel die gebroken was weer (scheef) in elkaar gelast. Ook al tot de conclusie gekomen dat de electrode slijpen op een bandschuurmachine niet echt ideaal is dus een cheapass werkband slijper gekocht en een cheapass slijptolletje. Ik heb ook wel een betere liggen maar ik heb hem meestal liggen op de plek waar ik niet ben ;)

db
 
Ik heb het hem bij rustbuster gekocht van de week. Tevens meteen de laatste die ze hadden.

Vandaag even wat RVS schroot gehaald bij de oudijzerboer/autosloper in de buurt om wat te braden. Ik heb al wat gespeeld met wat blik en een rvs tuinfakkel die gebroken was weer (scheef) in elkaar gelast. Ook al tot de conclusie gekomen dat de electrode slijpen op een bandschuurmachine niet echt ideaal is dus een cheapass werkband slijper gekocht en een cheapass slijptolletje. Ik heb ook wel een betere liggen maar ik heb hem meestal liggen op de plek waar ik niet ben ;)

db

punt van de electrode moet je met de electrode meeslijpen....en niet dwars op de electrode
 
Van de week een werkbankslijpertje gevonden die we nog hadden staan.
Dus helemaal blij, mooi puntje enz.
Ga lassen, allemaal gespetter en de elektrodepunt brokkelig.
Dus ik meer gas proberen, zelfde probleem.
Materiaal schoonslijpen en ontvetten, zelfde probleem.
Ander materiaal, zelfde probleem.
Andere elektrode, je raad het al, zelfde probleem.

Dus denk laat ik hem voor de gein weer eens met de slijptol slijpen ipv op de werkbankslijper.
En, probleem opgelost...

Was een witte steen die niet al te schoon is, dat heeft dus ook nog invloed.

Binnenkort de steen maar eens dressen en het nog eens proberen...

Lasjes beginnen trouwens steeds beter te gaan:

10392290_670645546354487_3037148963376624973_n.jpg


10419986_670645569687818_2674761751910074479_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
punt van de electrode moet je met de electrode meeslijpen....en niet dwars op de electrode

Ja ik weet het, ik heb voor de zekerheid ook maar een boekje meegenomen ;) Daar staat ook het een en andere nuttigs in ;) Basis settings enzo. :)

Slijpen zodat als de de elektrode in de slijper hapt deze in je hand wordt geramd en je voor de tetanus naar het ziekenhuis kunt ;) (ow wacht, die elektrode wordt heet genoeg om ontsmet te zijn ;) )

mvg

db
 
Ja ik weet het, ik heb voor de zekerheid ook maar een boekje meegenomen ;) Daar staat ook het een en andere nuttigs in ;) Basis settings enzo. :)

Slijpen zodat als de de elektrode in de slijper hapt deze in je hand wordt geramd en je voor de tetanus naar het ziekenhuis kunt ;) (ow wacht, die elektrode wordt heet genoeg om ontsmet te zijn ;) )

mvg

db

Was laatst bijna door de electrodes heen, dus laatste stukje toch maar even slijpen ....

Hapt....weg electrode....
Ik zoeken op de grond ...nergens te vinden :( , tot dat ik een paar druppels bloed op de grond zag liggen, zit ie precies tussen de vingers recht in mijn hand......

ja wijsheid komt met de jaren, dus heb nu zo'n mooie stift om de electrodes in te doen met slijpen
 
Vandaag eerst eens zonnebrand creme factor 50 gehaald, krijg kreeften klauwen van dat lassen.
( Trui aandoen is vervelend warm. )
En begonnen met aluminium rupsjes, aller eerste tot de 6e, kan mooi de vooruitgang zien:
Half half op 2 snelheden gedipt.

10463943_674217729330602_7875876316324400794_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan