Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Om even op mijn vraag voort te borduren:

Ik lees inderdaad overal terug dat het niet handig is om puur argon voor het MIG lassen van laaggelegeerd staal te gebruiken omdat dat geringere penetratie en lelijke/zwakke lassen zou opleveren. Ik denk dat een ervaren lasser daar wel iets acceptabels van kan maken maar aangezien ik ten eerste geen ervaren lasser ben en ten tweede een sportwagen chassis aan het lassen ben waar dus behoorlijk wat kracht op komt te staan neem ik het risico maar niet.

Probleem is dat ik een grote fles argon heb staan, maar geen fles 80/20 of 85/15 menggas heb.

Weet iemand of die flessen inwendig gelijk zijn? ik bedoel: kan ik die fles argon leeg laten lopen en hem laten vullen met menggas?

Die fles argon heb ik voor niks en een vulling menggas is ook niet zo duur maar die flessen dus wel.

Als ik hem kan laten vullen met argon/CO2 zou dat een goede oplossing zijn, weet alleen niet af dat kan.

En een statiegeld fles? Volgens mij ook bij auto materiaal zaken te krijgen.
Ik heb een eigen fles die ik daar inwissel voor een volle en dan alleen de vulling betaal voor 5 tientjes ongeveer.
 
bij de leverancier waar ik ga (is wel Belgie, Ijsfabriek) , moet je de 1ste en laatste maand dat je hun fles in je bezit hebt niet betalen. Dus haal je een fles op 1 februari en breng je ze terug 31 maart, moet je enkel de gas betalen. langer betaal je per maand een bepaald bedrag.

Heb ik natuurlijk geen zin in, heb dus zelf 2 flessen (1 voor ijzer, 1 voor alu) gekocht op 't oud ijzer. nieuwe fles hang ik gewoon aan mijn oude en heb zo reeds helft van het gas in mijn bezit en las dan nog zoveel mogelijk de nieuwe leeg.
 
Ik mag binnenkort gaan roestlassen aan een balkje onder een auto. Nu heb ik een Tig apparaat en het is dus pisblik waar ik aan moet lassen. :)

Ik weet dat Tig niet de makkelijkste keuze is hiervoor maar een Migger heb ik niet :)
Wat ik heb is een Metalworks 180 van rustbuster.

Wat ik wel heb is een electrode kabel voor het tigapparaat, waar ik dus ouderwetse pinnen in kan drukken.

Mijn persoonlijke ervaring met electrode lassen met trafo's is dat het gaten branden is tot er genoeg materiaal ligt om het weer vlak te kunnen slijpen.

Hebben jullie nog adviezen voor mij behalve "Koop een Mig apparaat" aangezien dat nog eventjes niet in de planning/budget zit :)

Is het misschien verstandig om de inzet stukken op de plek te zetten met behulp van de electrode set en vervolgens met tig fatsoenlijk aflassen?

db
 
Laatst bewerkt:
Tiggen is bij uitstek geschikt voor dunne plaatdiktes.
Mig wordt alleen maar gebruikt omdat het lekker snel gaat.
Maar is zeker niet beter als tig.
Ouderwets met gas en zuurstof wil ook prima.
 
Tiggen is bij uitstek geschikt voor dunne plaatdiktes.
Mig wordt alleen maar gebruikt omdat het lekker snel gaat.
Maar is zeker niet beter als tig.
Ouderwets met gas en zuurstof wil ook prima.

Mwa.. niet helemaal mee eens, de heatinput van Tig is veel groter als van Mag.
Daarom is Tig voor dunne plaat minder geschikt in principe, want door de grotere heatinput krijg je meer krimp bij (langer) afkoelen en dus krom plaat materiaal.
Tig is wel mooier, bij schone plaat, maar op autoplaat, zeker met roest, is het geen succes.

Zoals Ian zegt, als je niet anders hebt zorg je voor goede aansluiting en schoon materiaal.
Voeg zo veel mogelijk toe met zo dik mogelijk toevoegmateriaal, dit koelt je smeltbad.
Daarnaast maak je meer starts en stops en las je kriskras over het geheel te lassen stuk, dus niet aan één stuk achter elkaar door ;)
 
Ja, die tactiek ken ik gelukkig al. Hechtje , 10 cm verder hecht, 10cm verder hecht, enz. enz. Dan in stukjes van 4 cm lassen en elke keer zo ver mogelijk van de vorig plek vandaan.

Gelukkig is het een deel in de bodem dus het maakt mij niet uit hoe het er uit komt te zien, zodra het goed is en koud gaat er zincspray en een dikke laag teer overheen. Ik wil het eigenlijk ook nooit weer zien ;)

db
 
Om even op mijn vraag voort te borduren:

Ik lees inderdaad overal terug dat het niet handig is om puur argon voor het MIG lassen van laaggelegeerd staal te gebruiken omdat dat geringere penetratie en lelijke/zwakke lassen zou opleveren. Ik denk dat een ervaren lasser daar wel iets acceptabels van kan maken maar aangezien ik ten eerste geen ervaren lasser ben en ten tweede een sportwagen chassis aan het lassen ben waar dus behoorlijk wat kracht op komt te staan neem ik het risico maar niet.

Probleem is dat ik een grote fles argon heb staan, maar geen fles 80/20 of 85/15 menggas heb.

Weet iemand of die flessen inwendig gelijk zijn? ik bedoel: kan ik die fles argon leeg laten lopen en hem laten vullen met menggas?


Die fles argon heb ik voor niks en een vulling menggas is ook niet zo duur maar die flessen dus wel.

Als ik hem kan laten vullen met argon/CO2 zou dat een goede oplossing zijn, weet alleen niet af dat kan.

De fles is van binnen hetzelfde, theoretisch gezien zou het dus kunnen.
Maar zoals dirtbag al zegt...
Waarschijnlijk is er geen bedrijf te vinden die argon in een 85/15 fles stopt.

"De kleur" van de fles klopt dan ook niet meer.
Argon is donker groen, Mengas is lichtgroen.

Ik neem aan dat je een koopfles hebt?
Dan wordt het iets lastiger
Meestal met een huurfles kun je gewoon omwisselen voor argon.
Al is dit buiten het eventuele contract wel iets duurder
 
Dag Lassers,

Ik ben helemaal nieuw in het lassen. Vorig jaar heb ik wel een eerste keer mogen lassen op school, maar soit, ik weet er niets van.

Ik zou het graag wat leren. Het moet zeker geen tig zijn, maar mag gewoon met de baguette (booglassen?) zijn. Die zijn in aanschaf heel wat goedkoper.
Ik zag deze: http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...nvertor-electra-beckum-130-140-224725177.html

Alleen is het precies een tig toorts die erbij zit? Of kan je tig en baguette lassen? Maar is zoiets dan zonder gasfles? Ik denk dat ik qua amperage niet meer nodig heb voor de kleine werkjes waarvoor ik dat zou gebruiken. Ik dacht dat het een baguette lasapparaat was, maar de prijs is wel mooi.
 
Dat is een tig MMA (electrode) las apparaat. Eigenlijk hetzelfde wat ik ook heb.

Als je die verkoper 80 euro geeft dan krijg je blijkbaar dat apparaat, de massaklem en de electrodetang.

Daarmee kun je dan met electroden gaan lassen.

Als je hem dan ook nog eens €50 extra geeft dan heb je ook de TIG toorts er bij. Zonder een Argon fles met reduceer heb je daar niets aan.

Persoonlijk zou ik je aanraden dat als je dat laspparaat haalt ook de TIG toorts te halen. Je kunt dan na enige tijd eenvoudig uitbreiden naar TIG lassen door er een gasfles en reduceer en andere randdelen bij te kopen.

Het lasapparaat dat ikzelf heb heeft dezelfde mogelijkheden, ik heb het echter omgekeerd. Ik heb er een MMA (electrode) houder bij die ik nog nooit heb gebruikt.

db
 
Laatst bewerkt:
Electrodelassen (met baguette zoals de zuiderburen blijkbaar zeggen ;) ) kun je daar sowieso wel mee, daarvoor zitten alle kabels er ook wel bij.

Tig lassen weet ik zo niet, daarvoor mis ik wat info. (maar eigenlijk wilde je ook niet Tig lassen :z )
Die foto`s van het lasapparaat zijn een beetje beroerd, ik mis eigenlijk een typenr en een foto van de achterkant zodat je de aansluitingen kunt zien.
Ik zie namelijk nergens waar je die Tigtoorts kunt aansluiten.
Het lijkt mij sowieso stug dat het apparaat HoogFrequent heeft, dus als je wilt Tig lassen dan zul je moeten aanstrijken.
En bij die heel goedkope electrodeapparaatjes waar je mee kunt Tig lassen zit er meestal ook geen gasklepje in, dan zit er meestal een klein draaiknopje op de toorts waarmee je de gas toevoer open en dicht kunt zetten ;( (zelfs de allergoedkoopste Kemppi`s hebben dat)

Chips :( Dirtbag was me net voor.
Ik zou zeggen Tigtoorts er niet bij kopen, volgens mij ondersteunt dat apparaat niet echt.
Het zou misschien wel kunnen maar daar ga je jezelf alleen maar aan ergeren.
 
Laatst bewerkt:
Electrodelassen (met baguette zoals de zuiderburen blijkbaar zeggen ;) ) kun je daar sowieso wel mee, daarvoor zitten alle kabels er ook wel bij.

Tig lassen weet ik zo niet, daarvoor mis ik wat info. (maar eigenlijk wilde je ook niet Tig lassen :z )
Die foto`s van het lasapparaat zijn een beetje beroerd, ik mis eigenlijk een typenr en een foto van de achterkant zodat je de aansluitingen kunt zien.
Ik zie namelijk nergens waar je die Tigtoorts kunt aansluiten.
Het lijkt mij sowieso stug dat het apparaat HoogFrequent heeft, dus als je wilt Tig lassen dan zul je moeten aanstrijken.
En bij die heel goedkope electrodeapparaatjes waar je mee kunt Tig lassen zit er meestal ook geen gasklepje in, dan zit er meestal een klein draaiknopje op de toorts waarmee je de gas toevoer open en dicht kunt zetten ;( (zelfs de allergoedkoopste Kemppi`s hebben dat)

Chips :( Dirtbag was me net voor.
Ik zou zeggen Tigtoorts er niet bij kopen, volgens mij ondersteunt dat apparaat niet echt.
Het zou misschien wel kunnen maar daar ga je jezelf alleen maar aan ergeren.

Hmm, nu je het zegt.. Ik zie inderdaad geen aansluiting voor de gas en voor een startknop. Dan wordt het Tig lassen wel een slag lastiger van met dat apparaat.

Dan is 80 euro misschien slimmer en mocht je toch ooit de upgrade doen naar TIG ook een ander apparaat kopen.
 
Super, bedankt voor de info. Zoiets kan ik dus totaal niet zien, dus ik zou er zelf ook nooit op letten op al die aansluitingen en dergelijke. Ik weet niets van die dingen. Dan zou ik zo'n toorts erbij kopen voor niets als het toch maar gesukkel is met dat apparaat:)


Ja wel ik rekende er niet echt op dat het tig zou kunnen lassen daarom vond ik het raar dat die toorts erbij staat. Op school zeggen ze dat ik op toch minstens 500 euro moet rekenen voor een goed tweedehands tig lasapparaat.
 
Ik heb hem eens gestuurd. Hij zegt dat het een gelijkstroom invertor type is voor electroden waar je optioneel een tig toorts kan opzetten en dat last perfect volgens hem, maar je hebt geen hoog frequent ontsteking. Ik ken dat natuurlijk allemaal niet.

Maar dat is om te voorkomen dat je toorts blijft plakken? En om wolfraaminsluiting te voorkomen? Ik vind niet goed wat dat is, maar is dat een gevolg van het plakken, waardoor je las zwakker en te diep doorgelast wordt?
 
soms kan ik er geen hout van maken als je een reactie leest, hierboven is er zo een...

Maar een Tig die geen hoogfrequent starter heeft , strijk je aan op een stukje koper, gaat probleemloos, en hele stoominstallatie's zijn zo gelast, en die worden gerontgend
 
Ja tuurlijk kan het wel met aanstrijken, 30/40 jaar geleden wisten ze niet beter.
Maar als je tegenwoordig voor €200 een nieuwe chinees koopt die wel alle mogeljkheden heeft, dan ga je daar toch niet meer mee klooien ?

€80 voor dat apparaatje zonder Tigtoorts is op zich niet verkeerd.
Laat hem daarmee beginnen.
En als hij later wil Tig lassen dan kan hij voor een paar honderd € een Tig apparaat kopen met HF en dat electroden apparaat weer verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag binnenkort gaan roestlassen aan een balkje onder een auto. Nu heb ik een Tig apparaat en het is dus pisblik waar ik aan moet lassen. :)

Ik weet dat Tig niet de makkelijkste keuze is hiervoor maar een Migger heb ik niet :)
Wat ik heb is een Metalworks 180 van rustbuster.

Wat ik wel heb is een electrode kabel voor het tigapparaat, waar ik dus ouderwetse pinnen in kan drukken.

Mijn persoonlijke ervaring met electrode lassen met trafo's is dat het gaten branden is tot er genoeg materiaal ligt om het weer vlak te kunnen slijpen.

Hebben jullie nog adviezen voor mij behalve "Koop een Mig apparaat" aangezien dat nog eventjes niet in de planning/budget zit :)

Is het misschien verstandig om de inzet stukken op de plek te zetten met behulp van de electrode set en vervolgens met tig fatsoenlijk aflassen?

db

Leen even een mig apparaat. We zijn net klaar met het roestoreren van de bodem van een Toyota MR II uit de jaren 80. Simpele mig met co2 als gas ging het beste, met menggas hadden we meer inbranding en gatvorming, met puur co2 hadden we een veel mooiere las. Met name de proplassen werden mooi vlak. Met menggas, last van de vervuiling in het metaal. (Het staal van die MR II is echt troep) Het toevoegdraad wou dan niet hechten aan het metaal van de auto en kwam er in dikke druppen af. Met co2 kon ik kleine gaten mooi dicht laten vloeien.
 
Hoi Lassers. Heb nog wat wolfram elektrodes over voor wie ze kan gebruiken. Merk Lymox Pink. Dus om bv rvs en staal te tiglassen .(niet voor aluminium) Heb doosjes van 10 stuks .
50Stuks 2,0 mm x 175 mm lang, 30 stuks 2,4 mm x 175 mm lang , Alum. elektrodes 3,2mm x 175 mm lang. Prijsje is 10 euro/10stuks... Tevens nog snelkoppelingen tbv gasregeling. 3x 10 Ltr/min en 1x 8 Ltr/min. Messing met 1/4" aansluiting. 5 euro/stuk. Passend op Air Products flessen. :W Als je iets kan gebruiken pm me maar.Ben gestopt met laswerk en daarom zijn deze materialen nu over.
 
Laatst bewerkt:
Leen even een mig apparaat. We zijn net klaar met het roestoreren van de bodem van een Toyota MR II uit de jaren 80. Simpele mig met co2 als gas ging het beste, met menggas hadden we meer inbranding en gatvorming, met puur co2 hadden we een veel mooiere las. Met name de proplassen werden mooi vlak. Met menggas, last van de vervuiling in het metaal. (Het staal van die MR II is echt troep) Het toevoegdraad wou dan niet hechten aan het metaal van de auto en kwam er in dikke druppen af. Met co2 kon ik kleine gaten mooi dicht laten vloeien.


Als ik eenvoudig een mig apparaat had kunnen lenen had ik misschien nooit een Tig apparaat gekocht. Ik ken niemand in mijn omgeving die er een lasapparaat op nahoudt behalve eventueel een electrodebrander zoals ik zelf ook al had. ;)

db
 
Als ik eenvoudig een mig apparaat had kunnen lenen had ik misschien nooit een Tig apparaat gekocht. Ik ken niemand in mijn omgeving die er een lasapparaat op nahoudt behalve eventueel een electrodebrander zoals ik zelf ook al had. ;)

db

Je woont net te ver om even langs te rijden en het balkje er onder te bakken. En de vloer in mijn loods is nog bezet met de MR II.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan