Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
Daar deden ze bij mij anders niet moeilijk over O-)

Haha dan heb je echt geluk gehad.
Normaal moet dat in een systeem worden ingevoerd.
Sta je daar niet in, kan er geen bon worden gemaakt.
Als dat niet het geval is gaat het het bedrijf waar je dat gedaan hebt geld kosten want die missen nu een fles in de voorraad :P

Denk ik...of hun moeten 1 of andere constructie hebben ;)
 
Als jij een flexibel aansluit die gevuld is met 'lucht' en dat erdoor jaagt in de fles kan het al problemen geven. Ik spreek uit ondervinding...
Kan wel hoor, maar je moet op een paar zaken letten.

Zorg dat de fles nooit volledig zonder druk raakt zodat er geen lucht in kan.
Monteer de flexibel vast op de volle fles, en halflos op de te vullen fles, zachtjes volle fles openen zodat de zuurstof er langs de half-losse moer uit kan ontsnappen, daarna moer vast draaien en 'lege' fles openen.

gebruik geen flexibel, maar een vaste verbinding.
maar de tip om de leiding eerst door te blazen is wel toppie :)

nieuwe culasse ? in okkazie kosten ze 5 euro. heb het andres opgelost :
P1050235.JPG

P1050236.JPG


komt nog een O-ring in, net op de grens van het ingeperste deel.
 
vraagje,

ik ben op zoek naar een redelijk goede laskap,
maar wil ik er niet honderden euro's aan uitgeven,
liefst wil ik een kap waar vergrootglaasjes in kunnen..
gaat ook nog om tig-lassen (schijnen sommige kappen ook nog problemen mee te kunnen hebben..

wie weet wat?
link/ ervaring/ prijzen...
 
Omdat het een goedkopere kap is....

Je krijgt waarvoor je betaald.

Ik krijg van de week van Lincoln de Viking 1740 binnen. Lijkt mij een heel mooie en goede kap voor de centen. TIG rating 5 Ampère!!

Als je er ook 1 wil, ik heb er 10 besteld. :Y

Kost iets van 135 euro excl. BTW.
 
Hij wil er graag vergrootglaasjes in kunnen zetten, lijkt me niet dat die in een automatische kap kunnen,
(ik kan het natuurlijk mis hebben).
In dat geval ben je op een gewone kap aangewezen en dan sowieso goedkoper uit.
 
Hij wil er graag vergrootglaasjes in kunnen zetten, lijkt me niet dat die in een automatische kap kunnen,
(ik kan het natuurlijk mis hebben).
Ja dat heb je mis ;)
Bij die goedkope HBM chinese kapjes zal het moeilijk worden, maar Speedglas heeft gewoon vergrootglaasjes (magnifying lens) voor in hun kappen.
Kijk maar in hun catalogus, vanaf pagina 42 http://solutions.3mnederland.nl/3MC...assetId=1319229173722&blobAttribute=ImageFile

Nieuwe Speedglas kappen zijn natuurlijk duurder dan zo`n HBM kap, maar op ebay of Marktplaats vind je nog wel wat van die dingen.
Ik heb de mijne ook gekocht via Ebay.de
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een (goedkope) automatische kap bij aankoop van mijn toestel bij gekregen,
Aangezien ik vrij vaak licht TIG-werk doe ondervind ik inderdaad dat die te laat of nier aanslaat,
Ben er dus ook geen favoriet van en gebruik liever mijn "old-scool" klassieke kap.
Ik draag een leesbril onder die kap, geen probleem mee.

Professioneel veel verschillende automatische kappen getest, persoonlijk vind ik dat auto-glas toch altijd iets vertroebeling geeft.
(Maar waarschijnlijk nooit de duurste kappen ter beschikking gekregen)
 
ik had een goedkope en een hele dure op dezelfde dag geleend,
de goedkope was "flimsy" niet stabiel en door het ruitje was vrijwel niets te zien omdat ik steeds het ruitje liet beslaan door het ademen..
ook was het beeld niet erg optimaal,
daarna mocht ik de kap lenen van iemand die daar proffesioneel aan het werk was,
WAT EEN VERSCHIL!

besloeg niet, zaten vergrootlaasjes in was zeer duidelijk beeld, reageerde erg snel en was instelbaar van top tot teen..
maar was dan wel weer een €350.- '(

en dat kan ik nu even niet lei-en..
als ik het heb liggen had ik geen problemen..
maar nu even niet.. -O-

vandaar mijn vraag en dus ook betreffende ervaringen met "de goedkopere" laskappen..
nog een andere vraag wat betekend: Kwaliteitsklasse filter: 1/2/1/1

betreft (voor mij) dus tig-lassen..
 
Ik heb net even (mig) gelast met de Lincoln Viking 1740.

Erg mooi ding, helder beeld, goede hoofdband, licht en de instelmogelijkheden zijn prima.
Werk met 2 gewone AAA batterijtjes.

Lincoln levert er ook vergrootglaasjes voor. 8-)

En ik heb er 10 van....

Ja, ik weet het een Speedglas 9100XX of Optrel 680 is mooier maar die kosten het drievoudige.
En geloof mij maar; die dingen van een paar tientjes doen het NIET bij Tig-lassen met lage stroomsterkte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan