Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Sinds kort heb ikzelf een TIG lasapparaat waarmee je ook kunt booglassen (elektrisch lassen).

Voor de mensen die vragen willen stellen, en/of tips en truuks willen delen de lezers vermeld er dan voor de duidelijkheid bij om welk lasproces het gaat om misverstanden te voorkomen. Vermeld ook het soort materiaal.

Dit topic is voor iedereen, maar hoofdzakelijk voor de amateurs en beunhazen onder ons die dus geen opleiding en/of cursus hebben gevolgd.

O-) Ben benieuwd of er leven zit in dit topic. O-)
 
nou ondertussen een budget kap besteld en gebruikt,
werkt opzich best wel goed,
MAAR

ik verscherikkelijke last van lichtinval aan de achterkant,

echt baal ik enorm van, al geprobeerd te hobbieen met klittenband en stuk stof, maar wil niet werken..
wie heeft er de enige oplossing??

wat ook erg vervelend is, is dat de batterij erg snel leeg is deze kan je dan weer "opladen" met de zonnecellen, wat ook weer goed werkt,
maar één dag in een donker hoekje en t werkt niet goed meer, dus kap omhoog - kap omlaag..
en dat was nou net niet de bedoeling bij zo'n automatische kap...
 
ik ben pas begonnen met een hobby curcus tig lassen aluminium en dit bevalt me zo goed dat ik nu zelf ook een tig ac/dc zoek.
Wat is jullie mening over de veel aangeboden Jasic en andere 230 volt machines van tussen de 500 en de 1000 euro?
Ik heb 380 volt in de loods, dus kijk ook naar een groter gebruikt model van een a merk.
Wat is makkelijker, nieuw model inverter met alles elektronisch en printplaten of ouder model met zware spoelen en misschien minder instel mogelijkheden zoals puls etc?
 
hier vast wat voorzichtige resultaten na 3 lessen
heel anders lassen dan rvs en staal, vooral effect van opwarmen en doorwarmen van werkstuk is enorm!
eerste stukjes heb je tijd zat daarna kun je vuldraad niet bij lopen :)

full

full
 
ik ben pas begonnen met een hobby curcus tig lassen aluminium en dit bevalt me zo goed dat ik nu zelf ook een tig ac/dc zoek.
Wat is jullie mening over de veel aangeboden Jasic en andere 230 volt machines van tussen de 500 en de 1000 euro?
Ik heb 380 volt in de loods, dus kijk ook naar een groter gebruikt model van een a merk.
Wat is makkelijker, nieuw model inverter met alles elektronisch en printplaten of ouder model met zware spoelen en misschien minder instel mogelijkheden zoals puls etc?

Deze werkt bij mij al weer drie jaar goed

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Morgen weer mee een deurklink van de oude Oldsmobile Toronado uit 1975 oplassen!
Voorheen had ik een 380 volts, maar dit stukkie techniek is goed en goedkoper!

Heb er wel een voetpedaal bij.
Maar op mijn werk, werk ik de hele dag met een fronius of met een Lorch
 
Laatst bewerkt:
Deze werkt bij mij al weer drie jaar goed

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Morgen weer mee een deurklink van de oude Oldsmobile Toronado uit 1975 oplassen!
Voorheen had ik een 380 volts, maar dit stukkie techniek is goed en goedkoper!

Heb er wel een voetpedaal bij.
Maar op mijn werk, werk ik de hele dag met een fronius of met een Lorch

da's geen geld,

last het ook een beetje?
misschien ga ik mijn apparaatje daar wel voor inruilen...

specs zien er goed uit!
 
Laatst bewerkt:
lijkt erop dat (nog) niemand hier ervaring mee heeft..

Zo te lezen heeft Hulzie deze al een aantal jaartjes in gebruik :?

Deze werkt bij mij al weer drie jaar goed

Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

Morgen weer mee een deurklink van de oude Oldsmobile Toronado uit 1975 oplassen!
Voorheen had ik een 380 volts, maar dit stukkie techniek is goed en goedkoper!

Heb er wel een voetpedaal bij.
Maar op mijn werk, werk ik de hele dag met een fronius of met een Lorch
 
Ik doe dat werk al ca 20 jaar, dit apparaat heb ik nu 3 of 4 jaar weet ut zo niet, had hiervoor een -die heb ook nog- demag, een dalex TGL 200, 380 volt (voor juiste type moet ik kijken), en daarvoor een sterke Kempi maar daar is lang zoveel niet mee mogelijk als de nieuwe die gewoon op 220 kan . Op geen van allen zat waterkoeling, maar voor thuis gebruik hoef ik dat ook niet, voor mijn werk ben ik niet anders gewend.

De deurklink juist weer opgelast, heeft ie weer gefikst, nu nog even uitkotteren.

Ben aluminium lasser voor de kost vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Prijsverschil moet je ook meerekenen, ik werk met Fronius en Lorch 452 apparaten, Fronius zijn onze nieuwe en tot 600 ampere kan ik eruit halen (kom nooit hoger dan 300 eigenlijk), maar zo'n ding kost evenveel als een nieuwe auto middenklasse ongeveer, dat moet je thuis niet doen. 500 - 1500 is een leuke prijsklasse voor thuis, heb de bovenklasse gehad, maar heb nu in prijs de onderklasse waar ik super tevreden over ben.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad niet te veul geld voor zulk een toestel!
't is toch geen lege gele doos?
zijn er hier die er één hebben?

Ik heb hier nog wel meer mensen gesproken die het lasapparaat hebben.
Zijn er tevreden over, last goed. Alleen het knopje op de tig toorts voelde wat goedkoop aan.

Zelf ben ik ook met een tig lascursusje bezig (3 avonden) en ben ik ook van plan deze uiteindelijk te kopen. Dan hoef ik mijn klusjes niet meer uit te besteden.
 
Slangenpakket heb ik inderdaad ook vervangen, door een soortgelijke als ik ook op mijn werk gebruik, een WP 14 of 16 heb ik erop gezet, fijne handgreep hebben die, zag ik op ebay gaan, heb ik gewoon bijgekocht, het standaard ding ligt idd niet lekker.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan