Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.200
8.054
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Zo, de vijver van m'n buurman afgemaakt.

Leuk klusje voor een 'weekend warrior' zoals ik.

DSC_2307.JPG
 
Gaat het nog geverfd worden? Zal een grote klus worden met al dat traliewerk. Misschien beter laten galvaniseren/verzinken, is niet eens heel duur en geeft goede bescherming.
Het wordt gegalvaniseerd, was vanaf begin af aan het plan. :t



Roest in de tuin dat wil iedereen tegenwoordig.

Gelukkig denkt mijn buurman daar anders over _O-
 
Ik doelde gewoon op het uiterlijk, je ziet het overal in tuinen en ook op televisie.
Of het cortenstaal is dat kan ik natuurlijk niet zien. Maar ook gewoon staal van een paar mm dik gaat echt wel een tijd mee hoor
 
Vandaag was het de dag.. om m'n budget plasma snijder een dure optie te geven .
Kost ie meteen 500,- euro meer ! ;p ;p ;p

Die goedkope modellen hebben dus geen mogelijkheid om de plasma al te starten om door vuil ijzer te snijden,
je moet altijd fysiek de plasma "starten" door t werkstuk te raken.

Dus.. men neme een paar dikke kabels ( mot 40A doorheen kunnen met gemak ) , en maken het zelf.
( kopje nog wat netter maken , maar.. als het werkt.. werkt het )

20210406_204048.jpg


20210406_205042.jpg
 
Ik wilde hem uitschakel baar maken , en moet jij raden wat ik nog had liggen wat als enige een beetje fatsoenlijk ampere's kon doorlaten
zonder meteen magische rook te produceren ..

:)

( en had al even binnen gekeken in het kassie , en zoveel ruimte is d'r niet om het -binnen- weg te bouwen. )

Ehhh, ik krijg toch geen arbo controle .
 
Wat gebruiken jullie voor het afkorten van diverse soorten metalen koker/buis/staf materialen (in o.a. staal, rvs, alu) qua machine?

Voor hobbymatig gebruik ben ik op zoek naar een dergelijk en kwalitatief degelijk apparaat, met een budget van max 400euro. Het zou mooi zijn om naast metaal ook bijv. hout te kunnen afkorten met dezelfde machine, uiteraard verwisselbaar met een ander type zaagblad of lintzaag erop.
(reacties met afbeeldingen en prijzen waar te koop is altijd handig)
 
Wat gebruiken jullie voor het afkorten van diverse soorten metalen koker/buis/staf materialen (in o.a. staal, rvs, alu) qua machine?

Voor hobbymatig gebruik ben ik op zoek naar een dergelijk en kwalitatief degelijk apparaat, met een budget van max 400euro. Het zou mooi zijn om naast metaal ook bijv. hout te kunnen afkorten met dezelfde machine, uiteraard verwisselbaar met een ander type zaagblad of lintzaag erop.
(reacties met afbeeldingen en prijzen waar te koop is altijd handig)
Ik ben deze, ben er erg tevreden over
 
Ik heb ook een bandzaagmachine staan voor dit soort werk maar ik heb een gewone afkortzaag voor het zagen van hout.

De bandzaagmachine in kwestie is een gebruikte Huvema welke ik via marktplaats op de kop heb getikt.
 
Hout wil je sneller zagen dan metaal. Vaak ontkom je niet aan verschillende machines. Ik heb zelf een afkort voor hout (bosch 216mm) een lintzaag voor hout (verticaal) en een lintzaag voor staal.

Je zou kunnen kijken naar een evolution afkort, maar verwacht geen wonderen.
 
Wat gebruiken jullie voor het afkorten van diverse soorten metalen koker/buis/staf materialen (in o.a. staal, rvs, alu) qua machine?

Voor hobbymatig gebruik ben ik op zoek naar een dergelijk en kwalitatief degelijk apparaat, met een budget van max 400euro. Het zou mooi zijn om naast metaal ook bijv. hout te kunnen afkorten met dezelfde machine, uiteraard verwisselbaar met een ander type zaagblad of lintzaag erop.
(reacties met afbeeldingen en prijzen waar te koop is altijd handig)
Ik heb nog wel een lintzaag staan die ik niet meer gebruik, deze is wel voor een MF vriendelijk bedrag over te nemen. Voor merk en foto's moet je geduld tot morgen hebben, heb nu geen zin meer de schuur in te gaan. Het lint moet nog wel goed afgesteld worden, hij loopt nu nog wat weg. Het ding heeft zelfs een aansluiting voor koeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan