Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.200
8.054
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips en voorbeelden. Ik denk dat ik inderdaad een apart machine voor de type bewerking metaal ofwel hout zal moeten gaan overwegen. En dus iets meer budget moet regelen. Ik ga uit voor nieuwe machines.

Een Evolution Rage heb ik ook gezien maar ik twijfel of het wel de kwaliteit biedt door “ een hout-metaal-in-1-zaagblad”. Iemand hier ervaringen mee uit eigen praktijk?
 
voor massief staal hebben wij al drie verschillende zaagbladen, voor koker of buis twee en voor alu nog een.
als daar ook nog hout mee gezaagd moet kunnen worden lijkt me een moeilijke combi.
 
Dat ligt er ook aan welke kwaliteit het houtzagen moet hebben natuurlijk.
Op het werk staat een bewo cirkel afkortzaag.
Met het blad wat er normaal in zit wordt al het laagwaardig ijzer gezaagd. (rvs of alu hebben we niet) en incidentieel een houten balk. Dat gaat ook gewoon.
Er zijn ook collega's die daar het brandhout mee zagen. Dan gaat er een ander blad op, daar draait hij eigenlijk te weinig toeren voor. Maar het kan wel.
 
Ik hep een hekel aan de slijptol met de vuiligheid en de herrie.
Ik heb deze Bernardo lintzaag, en ik kan er niets slechts over zeggen.
Ik zaag er alles mee van 34CrNiMo6 70mm rondstaf tot aluminium, kunststof en dus soms ook hout.
Je kan er ook fijnvertande en smalle zagen voor kopen om dun koker, plaatmateriaal en contouren te zagen maar die heb ik nog niet nodig gehad.
Er zitten drie snelheden op dmv v snaar die moeilijk te verzetten is. Je kan de daalcilinder lospakken en de zaag rechtop zetten om contouren te zagen, ik ga daar nog een keer een klein tafeltje voor maken.
Soms springt de zaag eraf als je te hard drukt en de kap die er dan af moet is een ramp met 6 kleine schroefjes dus dat wil ik ook nog een keer verbeteren.
Geen slechte machine dus voor dit geld maar er is wel nog wat ruimte voor verbetering.
 
Hoi.

Maar wat nieuwe spullen besteld om mijn ouwe Mig/Mag naar de 21e eeuw op te waarderen.

IMG_0173.jpg


Zakje slijt deeltjes, Euro koppeling laskar zijde, en zo te zien de koppeling voor het slangpakket. (ding linksonder)
Slangpakket zelf is nog onderweg.
Gelijk maar naar 4 meter gegaan, die oude van 2 meter was het niet echt meer.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Maar wat nieuwe spullen besteld om mijn ouwe Mig/Mag naar de 21e eeuw op te waarderen.

Bekijk bijlage 1617980

Zakje slijt deeltjes, Euro koppeling laskar zijde, en zo te zien de koppeling voor het slangpakket. (ding linksonder)
Slangpakket zelf is nog onderweg.
Gelijk maar naar 4 meter gegaan, die oude van 2 meter was het niet echt meer.

Groeten, Paul.
Mooi pakketje! Hopelijk is de aandrijving sterk genoeg om je draadje goed door de 4 meter heen te krijgen. Op het werk staat een oude Merkle, die kan echt alleen maar het korte 2 meter slangenpakket aan. Heeft maar één aangedreven rol die de draad door de liner duwt.
 
Als ik mijn eigen tekst teruglees snap ik dat je denkt dat ik bedoel dat het motortje niet sterk genoeg is. Maar ik bedoelde precies wat jij (veel beter dan ik) beschrijft, dat de draad niet gaat doorslippen.
Succes, hopelijk werkt het goed met een 4 meter pakket!
 
Hoi.

Die Chinese Binzel doet het heel niet verkeerd. :t

Beetje proberen op een stuk oud ijzer;
Standje 3 t/m 6.
Ampjes wat hoger/lager, gaat best.

IMG_0178.jpg


Zie hierboven een verse massaklem, ook maar eens regelen.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Hier zit iets van een startkabel knijper aan de massa, ding wordt ook warm zat tijdens het lassen.
Dikke klem heb ik net gevonden onder de werkbank, wist dat ik er 1 had.
Nu nog een aanknijp oog regelen.

Oja, kabel is ergens in de buurt van 16mm2, is voor die 150 A wel zat, toch?

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Hier zit iets van een startkabel knijper aan de massa, ding wordt ook warm zat tijdens het lassen.
Dikke klem heb ik net gevonden onder de werkbank, wist dat ik er 1 had.
Nu nog een aanknijp oog regelen.

Oja, kabel is ergens in de buurt van 16mm2, is voor die 150 A wel zat, toch?

Groeten, Paul.
Ik zou voor 25 mm2 gaan, Zal niet of minder warm worden (zelfs voor de 150 A)
 
Hoi.

Hier zit iets van een startkabel knijper aan de massa, ding wordt ook warm zat tijdens het lassen.
Dikke klem heb ik net gevonden onder de werkbank, wist dat ik er 1 had.
Nu nog een aanknijp oog regelen.

Oja, kabel is ergens in de buurt van 16mm2, is voor die 150 A wel zat, toch?

Groeten, Paul.
Startkabel knijper heeft niet genoeg contact oppervlak.. je massaklem moet in principe net zoveel mm² contact maken als je kabeldikte.
Aan die startkabelklem kun je nog zo'n dikke kabel hangen maar die puntjes van de tandjes zijn de beperkende factor
telwin-grote-rode-accuklem-voor-krachtige-acculade.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan