Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.200
8.054
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
In mijn zoektocht vandaag heb ik Ceweld gevonden voor prima prijzen per kilo.

Ik wil graag 4043 aluminium toevoegmateriaal hebben omdat deze voor vele soorten aluminium inzetbaar zou moeten zijn. Ik heb nu alleen toevoegmateriaal wat nagenoeg puur aluminium is.

En rvs 307 en 316 om te proberen. Ook wil ik zaaglinten (voor een lintzaag) gaan lassen. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld rvs 307 iets geschikter is dan materiaal voor gewoon staal. Ik weet dat zilversoldeer ook vaak gebruikt wordt, maar ik wil het graag tiggen.
Denk dat je ip.v. 307 je 304(ook wel 308 genoemd) bedoeld.

307 is volgens mij voor zogoenmde moeilijk lasbare RVS.
En wordt ook gebruikt voor bufferlagen.
 
4043 aluminium kun je voor van alles gebruiken, maar blinkt nergens in uit.
ALUMG5, met 5% magnesium is net zo goed breed inzetbaar, voor gietaluminium moet je een lasdraad hebben met silicium erin.
Ik zelf gebruik daar ALSI 12 voor, met 12 % silicium.

Voor het lassen van zaaglinten gebruik je toch geen toevoegmateriaal?
Meestal worden die met een stuiklas verbinding "gepuntlast" maar als je ze met tig aan elkaar wilt vloeien moet dat ook gaan.
Maar je moet de las naderhand wel gloeien, want anders is de las waarschijnlijk te broos en breekt hij af.

Succes ermee.
 
In mijn zoektocht vandaag heb ik Ceweld gevonden voor prima prijzen per kilo.

Ik wil graag 4043 aluminium toevoegmateriaal hebben omdat deze voor vele soorten aluminium inzetbaar zou moeten zijn. Ik heb nu alleen toevoegmateriaal wat nagenoeg puur aluminium is.

En rvs 307 en 316 om te proberen. Ook wil ik zaaglinten (voor een lintzaag) gaan lassen. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld rvs 307 iets geschikter is dan materiaal voor gewoon staal. Ik weet dat zilversoldeer ook vaak gebruikt wordt, maar ik wil het graag tiggen.

Ik heb nog een apparaat staan wat bedoeld is om zaaglinten te lassen. (denk ik, zelf nooit gebruikt)
Het lijkt op een puntlas-proces.
Hij mag weg voor weinig. Op verzoek maak ik foto's.
 
Ik ben batterijbakken aan het maken voor een elektrisch voertuig met te veel wielen.
De eerste 2 bakken heb ik met tig gelast, nu moet er nog 1. nu heb ik een probleempje met mijn ogen waardoor het niet raadzaam is te gaan lassen.
Dus heb ik het idee om de laatste bak ik elkaar te gaan lijmen. het idee is om er over de hoek een hoekprofiel te lijmen.
ik heb geen topic over lijmen gevonden, en omdat het ook een vorm van lassen is:)
wat voor lijm zou ik het best kunnen gebruiken?
 
En ik meen het ook nog :)

Ontmoet mijn geheime wapen ( nu niet meer zo geheim )
Om zo ongeveer alles, aan alles vast te lijmen .. waar zelfs nog een beetje flex in kan zitten
( trilling proof )

Ik gebruikte dit vooral op 2 takt modellen en nitro modellen waar de trillingen ... * bovennatuurlijk * zijn.


Dit zou dus de zijkanten prima omhoog houden..
de bodem.. mha.. met genoeg contact vlak, zou ik het zeker durven.
( ben niet zo bang )

Het voordeel is, het is vrij "kleverig" en dik.. dus als je t een beetje ondersteunt blijft t gewoon meteen kleven,
droogt op tot "permanent" met een paar uurtjes..

T kunstje is, de 2 verlijmende vlakken "in te smeren" , paar "dotjes" erbij voor t goeie .. en dan tegen elkaar forceren indien nodig.

Sterkte om het dan ooit nog los te krijgen .


Het is niet goedkoop, dus een proef-stukje is aan te raden.
 
Maar als je de rest al met tig hebt gedaan.. kan iemand anders niet even de laatste bak voor je doen ?

* kuch * ( nee, ik kan geen tig lassen.. )

Persoonlijk vind ik dat zap-a-dap , ductape en tie wraps in dezelfde erelijst voor horen te komen.,
 
Sikaflex 221 (nummer zeg ik uit mijn hoofd, niet 100 % zeker). Dat is lijm/ kit waar ze ramen mee in auto's plakken.
Op het kitpatroon staat een afbeelding van een touringcar die ze in elkaar aan het plakken zijn.
 
Kan er in Apeldoorn/Deventer iemand RVS plaat lassen?
1 van de jongens heeft de klep van de koeling dicht gedrukt, ja door de vergrendeling heen :(
Beetje verbogen/ingedrukt en een scheurtje erin
Is niet handig om de koeling heel lang open te laten staan, vandaar.
Kan wel bij bedrijven gaan leuren, maar dat zal waarschijnlijk zijn, zet maar neer, bellen als het klaar is
Dus als iemand het hier kan, heb ik dat liever
Mag wat kosten, eventueel ook in natura (eten)
 
Ja, slim, bij deze
Goto’s zijn van de linker kant, rechts idem ook ontzet
 

Bijlagen

  • 73B24AC4-E317-42C1-BB55-90487B0B528E.jpeg
    73B24AC4-E317-42C1-BB55-90487B0B528E.jpeg
    144,2 KB · Weergaven: 63
  • 5A4E9994-6F88-4022-9003-59E01E47AFDC.jpeg
    5A4E9994-6F88-4022-9003-59E01E47AFDC.jpeg
    92,2 KB · Weergaven: 59
  • C9222C6C-96D0-404A-839C-CB96386501AB.jpeg
    C9222C6C-96D0-404A-839C-CB96386501AB.jpeg
    120,4 KB · Weergaven: 59
Ik heb een vraag:
Ik ben een enorme leek op het gebied van lassen. Ik kan het ook niet maar moet iets aan het subframe van mijn motor laten lassen.
Je kunt er prima bij maar mijn vraag is of ik beter het hele subframe kan demonteren ivm mogelijke schade aan elektronische delen als ECU etc. Of kan ik dit laten zitten en de accu en de ecu loskoppelen?

En ben een beetje mild naar mij toe en vergeef mij mijn onkunde of mogelijke (oer) domme vraag... :+ *D _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan