Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.200
8.054
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een leuk apparaat, je moet wel even bedenken of je met gevulde draad wil lassen, of met beschermgas.
Anders komen er namelijk nog kosten voor de gasfles bij.

Maar om een beetje aan te kloten is gevulde draad ook prima.
 
Duidelijk..laatste vraag ,kan ik hier ook mee electrode lassen of vergt dat een ander apparaat? Zou graag zowel electrode als mig/mag willen oefenen.
Denk niet dat je hiermee kan electrodelassen. Ik heb geen enkele ervaring met dit soort apparaten maar ik lees er niet veel goeds over; misschien zijn de moderne IGBT's beter?
Ik zou even doorsparen denk ik, of anders een electrode only apparaat kopen.
 


Ben aan het kijken voor een lasapparaat. Ben een totale leek, wel eens elektrode gelast. Ik zoek gewoon iets om af en toe mee aan te kloten. Totaal geen doel voor, maar wel handig om te hebben. Is dit dan wat??

Budget rond de 250.
sorry maar dit kan ik toch niet serieus nemen?

LET OP !!
De door ons aangeboden Lasapparaten en Plasmasnijders zijn van zware professionele kwaliteit, ideaal voor o.a. Automotive markt!​


Er worden de laatste tijd vele look a like modellen aangeboden met de volgende afwijkende specificaties​


als ik jou was dan zou ik nog even doorsparen tot rond de 400-500 euro, dit soort apparaten kunnen ook elektrode en LIFT tig lassen.
 
Mig/Mag en TIG...
Lijkt mij niet de beste combinatie,
TIG & elektrode is gebruikelijk.
Als je voor TIG gaat zou ik toch een hoogfrequent nemen, start veel vlotter en minder te slijpen aan de wolfraam,
Maar de prijs in dat artikel kan je niet ernstig nemen, daar heb je geen lasapparaat voor dat zelfs voor hobby voldoening kan geven,
Ik zou ook eerder mikken op +500€
(En dan liever een lager amperage, met 120 deftige ampère's doe je al wat.)
 
Tig schijnt voor een beginner wat lastiger te zijn. Ik snap ook wel dat ik voor dit bedrag geen top machine hebt, maar ben me hele leven zonder pas apparaat doorgekomen. Heb ik er echt 1 nodig? Nee! Heeft het voor die ene keer een las zetten dan nut om een hele dure machine aan te schaffen. Ik klus gewoon graag, en wil graag een LP kast gaan bouwen van metaal. Nu van hout gemaakt, dat houd in 2 vierkant frames van 2cm dikke kokers. Waar totaal geen gewicht op komt te staan.
 
Voor dunwandige (vierkante) koker is dan weer TIG het beste lasapparaat.
Bij TIG is het mijns inziens best te controleren hoe de las verloopt, je voegt trouwens zelf toe en je hebt controle over het smeltbad.
(En volgens kenners kan je ook hardsolderen met TIG)
 
Ik las mooier met m'n 100 euro lasapparaat als die van de buurman die er gebruikt 1000,- voor heeft neergeteld
( dikke kempi achtig ding )

Persoonlijk vind ik als amateur ( en dat ben ik ! ) , dat de vele mogelijkheden het juist lastiger maken.

Heb zowel een electrode als een draad gevoerd apparaat ( gevuld draad nu ), en betrap mezelf er op
dat ik toch steeds naar de electrode lasser grijp .

HBM 200A Inverter met Digitaal Display en IGBT Technologie
Voor -dikker als plaatstaal- pak ik deze

Voor dun spul pak ik deze , ( al heb ik dacht ik de 160 )

Eigenlijk voldoet het prima.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik vele jaren met een ferm mig gelast ( niet echt een aanbeveling ) maar als je mig en met electrode wil lassen zo nu en dan is deze een leuke optie .
Heeft meer vermogen dan mijn oude Ferm en kan met mig ongeveer 5 mm staal aan .
voordeel is dat je de elektrode tang er ook bij hebt zitten en dat mig zowel met als zonder gas kan ( wel met de juiste lasdraad dan kiezen )
 
Nu heb ik vele jaren met een ferm mig gelast ( niet echt een aanbeveling ) maar als je mig en met electrode wil lassen zo nu en dan is deze een leuke optie .
Heeft meer vermogen dan mijn oude Ferm en kan met mig ongeveer 5 mm staal aan .
voordeel is dat je de elektrode tang er ook bij hebt zitten en dat mig zowel met als zonder gas kan ( wel met de juiste lasdraad dan kiezen )
Die heb ik ook al een paar jaar. Mooi ding en kan je makkelijk dat kastje mee bouwen.
TIG id idd duurder en voor dit klussen wellicht mooier, maar alleen als je het goed kan. Je kan het goed als je veel, heel veel oefend/last. En dat is precies wat ik niet doe. Dus TIG wordt nooit wat en als ik een TIG klusje heb, besteed ik het uit.
 
Of je nauw een mig/mag of tig apparaat gaat kopen, voor 500 euro kan je een eenvoudig apperaat kopen met gasfles en toebehoren.

Ik heb mijzelf leren Tig lassen, na 100 liter oefen gas te hebben verbruikt kan ik redelijk staal en rvs aan elkaar lassen, aluminium lassen heb ik nog niet gedaan.

Als je een beetje kan Tig lassen dan is dat het leukste wat er is, het is veel ontspannender lassen, schoner nauwelijks rook, en in pricipe ook geen gespetter, maar je moet wel een geduldig persoon zijn, ben je dat niet koop dan maar een mig/mag apparaat, veel sneller en makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook al een paar jaar. Mooi ding en kan je makkelijk dat kastje mee bouwen.
TIG id idd duurder en voor dit klussen wellicht mooier, maar alleen als je het goed kan. Je kan het goed als je veel, heel veel oefend/last. En dat is precies wat ik niet doe. Dus TIG wordt nooit wat en als ik een TIG klusje heb, besteed ik het uit.
...maar voor RVS ontkom je (bijna) niet aan TIG.
Met elektrode gaat ook, maar nooit zo netjes,
Voor half-automaat dan weer een hele bobijn kopen?

(Ieder koopt wat hem best past, maar RVS netjes kunnen lassen was mijn vereiste, ondertussen lassen ik en mijn zoon zowat alles (uitgezonderd ALU, want geen AC) met TIG.)
 
Of je nauw een mig/mag of tig apparaat gaat kopen, voor 500 euro kan je een eenvoudig apperaat kopen met gasfles en toebehoren.

Ik heb mijzelf leren Tig lassen, na 100 liter oefen gas te hebben verbruikt kan ik redelijk staal en rvs aan elkaar lassen, aluminium lassen heb ik nog niet gedaan.

Als je een beetje kan Tig lassen dan is dat het leukste wat er is, het is veel ontspannender lassen, schoner nauwelijks rook, en in pricipe ook geen gespetter, maar je moet wel een geduldig persoon zijn, ben je dat niet koop dan maar een mig/mag apparaat, veel sneller en makkelijker.
Zou het niet beter kunnen verwoorden😊
 
...maar voor RVS ontkom je (bijna) niet aan TIG.
Met elektrode gaat ook, maar nooit zo netjes,
Voor half-automaat dan weer een hele bobijn kopen?

(Ieder koopt wat hem best past, maar RVS netjes kunnen lassen was mijn vereiste, ondertussen lassen ik en mijn zoon zowat alles (uitgezonderd ALU, want geen AC) met TIG.)

ik weet een betekenis van het woord bobijn, maar die kan ik niet plaatsen in een lasapparaat. Dus wat betekend dit in deze context?
Ik las weinig RVS, maar als ik dat doe dan vervang ik alleen de draadrol op mijn CO2 apparaat.
Dus om nu te zeggen dat ik er heel veel voor moet ombouwen dat vind ik ook wel meevallen. Het blijft wel gehobby thuis natuurlijk, ik ben geen professioneel lasser.
 
Terug
Bovenaan Onderaan