Gietaluminium repareren.
Wat in het joutoep filmpje gebeurt:
Met een standaard laselektrode type 6013 voor mildsteel/constructiestaal worden de randen aangesmolten en omgeroerd.
Vervuiling door olie en andere rommel verband hierbij.
Nu heb je een schoon gietaluminium waarop je kunt bouwen.
Is de hele krater rondom bewerkt op deze manier komt stap twee.
De zelfgemaakte lasdraad uit gietaluminium stukken is het vulmiddel om het gat langzaam dicht te metselen.
De stollingsfactor van deze fris gemaakte draden is een andere dan de draden die je kant en klaar kunt kopen.
Is de draad aan het werkstuk afgesmolten moet deze direct stollen/opdrogen om de volgende klodder er weer tegenaan te kunnen zetten.
Dit soort reparaties zie je in het westerse deel van de wereld bijna niet.
Oosterse landen zijn hier zeer bedreven in.
Ik maak wel eens soldeerdraden, ik zie dit verder in Nederland eigenlijk niet.
Draden maken:
In een gootje afsmelten van stukken metaal zodat dit als een staafje stolt.
Stukjes metaal in het gootje leggen en met een brander tot een draad samenvloeien.
Techniek van dit voorbeeldfilmpje is vrijwel gelijk aan aluminium autogeen lassen.
Als we hier in nederland heden ten dagen aluminium autogeen lassen
gebruiken vooraf en tijdens het werk een aluminium lasflux.
Dan heb je eigenlijk al weer een mengvorm van technieken.
Alles waar een flux een vloeimiddel bij gebruikt wordt heet (hard)solderen.
Hardsolderen en zachtsolderen is dus altijd met een vloeimiddel.