Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.198
8.045
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
20230404_193033-jpg.1864554

Dit herken ik heb ik nog steeds af en toe last van je bent dan met het wolfram te dicht bij het smeltbad waardoor vloeibaar alu naar je wolfram overspringt .
Ik had in het begin nogal een last van een onmogelijke fusie van alu en wolfram waar voor maar één oplossing was het wolfram net voorbij de fusie afslijpen en voorzien van een nieuwe punt
 
Aluminium hardsolderen

Je kunt aluminium hardsolderen met Tig-draad AlSi 12.
Goed schoonmaken flux erop,
draadje in de soldering leggen,
verwarmen en laten vloeien.
20230405_175640.jpg
20230405_180004.jpg
20230405_180301.jpg

ca. 12x12cm onderplaat 2 mm dik. Koker is 60 mm 1,5 mm dik.
Aluminium Tig-lassen kan ik helaas niet meer.
Nu nog alleen Tig-DC.

Maar op deze manier gaat het ook.
Vloeistofdicht, gasdicht en drukdicht.

Na het solderen knip ik de plaatrand weg en werk de rand netjes af.


Bij het thema "hardsolderen" staan foto's en is het doosje/tankje klaar.
 
Laatst bewerkt:
KAR 1.jpg

KAR 2.jpg

KAR 3.jpg


Heeft er iemand een idee hoe dit komt en wat ik kan doen om te voorkomen dat dit terug gebeurt?
Op deze rechtopstaande buis bevestig ik het reservewiel,dat steunt op het stukje rubber op de dissel,zodat het gewicht niet aan de steun hangt.
De dissel is gemaakt uit vierkante buis 60x60x3 en ik gebruik deze zelf gemaakte aanhangwagen al 25 jaar heel regelmatig zonder problemen.
De buis is er +/- 1 jaar geleden op gelast nadat de vorige afgebroken was,maar toen was het door roest dat de opstaande buis gebroken was,en waren de lassen niet uit de dissel gescheurd.
Er waren toen wel een paar andere scheuren ontstaan die ik dan terug gelast heb,nog te zien aan de zijkant van de dissel onder de buis.
 
Ik zou die dissel er zo snel mogelijk onderuit slopen en een nieuwe op plaatsen,
Waar de steun voor het reserve wiel moet komen zou ik een extra plaat op lassen, blijkbaar "schommelt" de steun samen met het wiel, en zo ontstaat metaalmoeheid,
Bredere platen verdelen die "schommel"krachten.
 
Wat ik meestal doe met geverft materiaal is zwaaien, een zwaai las.

Als het erg vervuild is las ik 2 keer.
1 zo'n klein mogelijke las met een "te hoge" stroomsterkte, om het materiaal schoon te branden, daarna een tweede zwaailas er overheen.
 
Laatst bewerkt:
Plaklassen zag je vroeger ook vaak bij stalen kolommen en spanten, het materiaal werd gestraald en in de rode menie (verf) besteld.

Later mocht dit niet meer omdat er lood in de rode menie zat.
Het werd menie zonder lood.
Weer daarna deed men dit steeds minder omdat er schadelijke verbrande verfdampen vanaf komen.
 
Ik zou die dissel er zo snel mogelijk onderuit slopen en een nieuwe op plaatsen,
Waar de steun voor het reserve wiel moet komen zou ik een extra plaat op lassen, blijkbaar "schommelt" de steun samen met het wiel, en zo ontstaat metaalmoeheid,
Bredere platen verdelen die "schommel"krachten.
De dissel loopt door het chassis verder naar achter,die is dus niet zo maar te vervangen.
En meer dan 20 jaar is er geen probleem geweest,maar pas na het lassen van de nieuwe buis.
Het ligt dus volgens mij niet aan schommelen,maar aan het lassen.
 
Maar... @scorp heeft wel gelijk. De koker heeft nu last van metaal moeheid, de koker is op zijn levenseinde, omdat deze een jaar geleden ingescheurd was.

"De buis is er +/- 1 jaar geleden op gelast nadat de vorige afgebroken was,maar toen was het door roest dat de opstaande buis gebroken was,en waren de lassen niet uit de dissel gescheurd.
Er waren toen wel een paar andere scheuren ontstaan die ik dan terug gelast heb,nog te zien aan de zijkant van de dissel onder de buis."
 
Slepend denk ik,is een jaar geleden.
Maar je moet met MIG/MAG wel stekend lassen.
Anders krijg je sowieso plaklassen.

En 3 mm is mooi dik materiaal om stekend te lassen, zonder dat je er doorheen brand.

In principe moet je altijd stekend lassen.
tenzij: Bij stekend lassen krijg je een diepere inbranding, maar de kans is ook groot dat het materiaal kromtrekt.
Als de lassen niet sterk hoeven te zijn, en het materiaal mag niet kromtrekken, dan ga je slepend lassen.


Bij dun materiaal is het soms wel beter om slepend te lassen.
(Het is een kwestie van ervaring/vaak doen. Dit is niet uit te leggen omdat elke situatie anders is.
En soms mag het materiaal niet kromtrekken, omdat je het achteraf niet meer kan richten)
 
Laatst bewerkt:
Daar waar opnieuw gelast gaat worden.
Helemaal metaalblank schoonslijpen.

Maak eerst een proeflas op vergelijkbaar materiaal/ gelijk dik.

Elektroden slepend verlassen met voldoende vermogen.
Elektrode kan een type 6013 zijn.

Mig-mag stekend lassen ook met genoeg power.
Er moet voldoende inbranding zijn, zeker in de dikkere dissel.
De draad mag een gewone SG2 zijn, SG3 kan ook.
SG 3 is treksterker.

Het beste is dat het lasmetaal/de dissel niet te koud is.
Zet het ding in de volle zon.
Krimpscheuren/koudescheuren liggen op de loer.

Succes,
Komt goed
 
Weet niet precies waar ik het moet vragen maar hier zitten aardig wat metaal kenners.
Heeft iemand liggen of kun je dit maken tegen betaling?
Rvs verloopje tussen linkpijp en andere demper.
Binnendiameter 53,7 met uitsparingen om vervolgens te klemmen op de linkpijp.
Naar 50,2 buitenmaat om in de demper te steken.
Elke diameter 4cm lang dus een verloop van 8cm lang totaal.
 
Weet niet precies waar ik het moet vragen maar hier zitten aardig wat metaal kenners.
Heeft iemand liggen of kun je dit maken tegen betaling?
Rvs verloopje tussen linkpijp en andere demper.
Binnendiameter 53,7 met uitsparingen om vervolgens te klemmen op de linkpijp.
Naar 50,2 buitenmaat om in de demper te steken.
Elke diameter 4cm lang dus een verloop van 8cm lang totaal.
En heb je een stukje van de ene of de andere maat?
Met een spreider of een krimper zou het moeten kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan