Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

mario-welder

MF'er
12 apr 2015
213
95
55
puth
Daar kan je veel over schrijven. Maar in het bedrijfsleven moet n fitter of samensteller ingespeeld zijn met een lasser zodat je n koppeltje hebt. Dat werkt het fijnste.

B2

MF veteraan
4 jul 2001
1.811
20
Belgie (Gent)
En @B2 .
Aanstrijken kan wel maar je gaat er nooit echt vrolijk van worden.
Het vergt enige oefening om te zorgen dat de wolfram-elektrode zich niet constant vastbakt aan het materiaal.
Het kan dus wel maar je zult nooit mooi kunnen starten. Sleepsporen zie je altijd weer terug op RVS.
Je kunt gewoon niet gericht opstarten op de plek die je eigenlijk wilt.

Puur voor een paar klusjes thuis zou het goed kunnen werken als jezelf tevreden bent met een iets minder resultaat.
Met een lasapparaat waar je elektrisch met de pin/beklede elektrode mee kunt lassen, daar kun je ook TIG mee lassen.
Je moet wel investeren in dat speciale slangenpakket met een kraantje voor het gas. + Een gasfles met reduceer.

Dit loopt allemaal ook al aardig in de papieren als je alles los moet aanschaffen, en je mist alle instellingen van een normaal TIG apparaat.
Bijkomend nadeel is dat de ouderwetse wolfraam elektrodes niet meer bestaan.
Die waren keihard én radio-actief.
Een gevaar voor de gezondheid dus die zijn verboden, en nu is het materiaal zachter en de punt dus ook.
Ook gaat het gasverbruik omhoog met zo'n kraantje, of je vergeet het kraantje los te zetten en weg punt. Chips.
Thx.

Joris v B

MF veteraan
2 aug 2007
4.009
107
Doetinchem
Ik heb zelf een nieuwe Duitse Chinees gekocht. Ben langs gegaan om bij ze te kijken voordat ik wat bestelde. Ze hebben een eigen werkplaats en laten regelmatig spullen aanvoeren vanuit China zodat ze ook snel kunnen repareren.

Het apparaat bevalt mij goed, boog lijkt stabiel ( voor zover ik kan beoordelen) en heb tot heden nog niets kunnen ontdekken wat me niet beviel.

• Like
Waarderingen: Thijs123

Thijs123

Rookie
24 jun 2019
6
1
Heeft iemand ervaring met dit merk. Een maat van mij heeft dit ding ook die kan er goed mee lasse maar die kan waarschijnlijk met allles een mooie las leggen.

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.035
385
Mechelen, BE
Heeft iemand ervaring met dit merk. Een maat van mij heeft dit ding ook die kan er goed mee lasse maar die kan waarschijnlijk met allles een mooie las leggen.
Even opletten, vanaf de 250 zijn het machines voor 380V. Zo zijn er 1000-en-1 varianten, iets meer / minder stroom, etc. zie bv.:

De 200 en 220P zijn genoeg reviews van te vinden, zo goed als allemaal met lovende woorden, dus voor het geld best doenbaar. Even doorzoeken naar een gebruikte "known brand" op Marktplaats of dergelijke voor gelijkaardige prijs kan natuurlijk ook, maar die hebben vaak minder "features", of je betaald meer.