Last van pijn in lage rug, andere motor??

vaak heb je op een supersportmotor weer andere tekortkomingen.
het blijft motorrijden en dus afzien .
geen motor heeft het comfort van een relaxte leunstoel .
alle mensen die hier opscheppen dat ze nooit niks voelen tijdens het rijden hebben nog nooit een langere tocht gemaakt dan een rondje rond de kerk.
 
proefrijden is het antwoord op je vraag.
:^ Het ene lijf is het andere niet en de ene rugklachten zijn de andere niet.
De een rijdt met rugklachten het beste op een sportmotor en de ander zweert bij een toermotor of bij een chopper. Proefrijden dus!
 
Met trainen in de sportschool schiet je niet op. Ik zou naar een fysiotherapeut gaan en zeker als je al langer dan 6 weken last hebt van het probleem.
Als je een instabiele onderrug hebt dan ligt het vaak aan het niet kunnen aanspannen van je zgn. "local stabilizers", dat zijn je mm. multifidi en je abdominus transversus.
Dit zijn zeg maar de "kleine spieren" die je rug "sturen".
 
Met trainen in de sportschool schiet je niet op. Ik zou naar een fysiotherapeut gaan en zeker als je al langer dan 6 weken last hebt van het probleem.
Als je een instabiele onderrug hebt dan ligt het vaak aan het niet kunnen aanspannen van je zgn. "local stabilizers", dat zijn je mm. multifidi en je abdominus transversus.
Dit zijn zeg maar de "kleine spieren" die je rug "sturen".
denk je dat dat niet beter wordt als je veel beweegt?
niet alleen maar locale spieren trainen maar ook bijvoorbeeld veel fietsen oid?

fysiotherapie is leuk hoor maar ook vrij passief, ik (en andere die ik ken) heb zelf altijd meer baat gehad door meer te gaan sporten.
 
Laatst bewerkt:
denk je dat dat niet beter wordt als je veel beweegt?
niet alleen maar locale spieren trainen maar ook bijvoorbeeld veel fietsen oid?

fysiotherapie is leuk hoor maar ook vrij passief, ik (en andere die ik ken) heb zelf altijd meer baat gehad door meer te gaan sporten.

Oke, ieder mens is anders. Het kan ook liggen aan overbelasting van de onderrug (houding, zwaar werk etc.) Meer gaan sporten kan een optie zijn, maar bied lang niet altijd een uitkomst. De fysio kan zo "zien" of die zgn. "local stabilizers" ingeschakeld worden tijdens bewegingen of niet. Zo niet, dan kan therapie uitkomst bieden (de ene dysio is de andere niet natuurlijk).
 
Met trainen in de sportschool schiet je niet op. Ik zou naar een fysiotherapeut gaan en zeker als je al langer dan 6 weken last hebt van het probleem.
Als je een instabiele onderrug hebt dan ligt het vaak aan het niet kunnen aanspannen van je zgn. "local stabilizers", dat zijn je mm. multifidi en je abdominus transversus.
Dit zijn zeg maar de "kleine spieren" die je rug "sturen".

maar die moeten dan wel getraind worden!!

en eerlijk gezegd is mijn persoonlijke ervaring bij fysiopeuten echt bagger!!! (hij liet me oefeningen doen die de kwaal alleen maar vergerden, dan moest ik maar pijnstillers gaan slikken want dan was er niks meer aan te doen... en na een aantal behandelingen bij een osteopaat is de pijn wel weg)
je kan een diagnose laten stellen en dan bij een goede (met gediplomeerd personeel) sportschool verder gaan..
 
Oke, ieder mens is anders. Het kan ook liggen aan overbelasting van de onderrug (houding, zwaar werk etc.) Meer gaan sporten kan een optie zijn, maar bied lang niet altijd een uitkomst. De fysio kan zo "zien" of die zgn. "local stabilizers" ingeschakeld worden tijdens bewegingen of niet. Zo niet, dan kan therapie uitkomst bieden (de ene dysio is de andere niet natuurlijk).
tuurlijk, maar bij het gros ligt het toch vaak aan te weinig lichaamsbeweging. zie je ook bij dingen als rsi enzo, als je je nooit regelmatig es lekker inspant dan gaat zich dat ergens wreken...
 
voor mij was de overstap naar een ss echt helemaal top.
had ook veel last van mijn rug. uiteraard krijg je wel meer last van je polsen maar dat is een ander verhaal dan rugpijn.
voor mij was deze houding veel beter.
maar zoals de vorige poster al zegt: zelf proef rijden en testen :Y
succes

als je sneller rijdt heb je ook weer minder last van je polsen






:+
 
Heel veel mensen kampen met (lage) rugklachten. Vooral bij langdurig zitten of staan.

Ben zelf fitness instrukteur en merk dat +/- 80 % van de personen met deze klachten na een aantal weken (doelgericht) oefeningen doen. Helemaal van z'n of haar klachten afkomt.
Voor de overige 20 % is het toch aan te raden naar een fysiotherapeut te gaan. Maar meestal gaat dit al om personen die vaker en hevigere pijntjes hebben.

Mijn advies is dus. Niet het probleem opschuiven (andere motor, of niergordel) maar het probleem aanpakken.

Laat trainen niet afschrikken, want puur voor doelstelling torso versterken hoef je je eigen niet erg hard in het zweet te werken.

succes
 
Ik had een Fazer 600, nooit last van m'n onderrug. Kocht een Fazer 1000 en prompt last van m'n rug. Bleek dat ik toch iets rechter op zat, waardoor je de wind deels met je rug opvangt.
Ik heb het stuur wat verlaagd waardoor ik iets verder voorover kwam te zitten en het probleem was over.
 
Lage rugklachten zoals hij omschrijft zijn bijna een standaard probleem voor langere mensen. Omdat in principe al het meubilair voor ons (ik ben zelf 1.96) te laag is staan en zitten lange mensen altijd in een licht voorover gebogen houding. Daardoor worden continu de buikspieren ontlast en worden die uiteindelijk te slap terwijl er tegelijkertijd constant een spanning op de rugspieren staat. Als je dan rechtop gaat staan trekken de rugspieren je rug hol terwijl er geen buikspieren zijn die dat weer corrigeren. Het gevolg: je rug staat te hol en je krijgt lage rugpijn.

Ga je dan nog motorrijden op een all-road dan zit je dus met een slechte houding op je motor en krijgt je rug daar bovenop ook nog alle klappen te verwerken. Heb je een licht voorover gebogen zithouding dan is die onnatuurlijke kromming al uit je rug en bovendien span je je buikspieren ook nog licht aan, dubbele winst dus.

Maar de beste oplossing blijft dus je buik- en rugspieren trainen (en dan hoef je niet eens een wasbordje te ontwikkelen).

(bovestaande even uit m'n geheugen opgediept zoals het mij ooit is uitgelegd, het kan dus zijn dat het niet helemaal 100% correct is).

fysioterapeuten zeggen dit ook. Als je last van je rug hebt moet je een sportieve motor rijden, dan wordt inderdaad de druk van je rug gehaald en steun je meer op je armen. sjoppers zijn helemaal ruk voor je rug...
 
Heb hetzelfde als de TS, en rij op een XJ600S. Kan niet lang stil staan of sjokken in de stad ofzo.
Volgens sommigen zou een niergordel helpen voor ondersteuning van je onderrug. Heeft iemand hier ervaring mee ?

O'jah, ben 1.88 @ 80Kg

niergordel helpt een beetje, groot nadeel is dat je je buikspieren(en je rugspieren) helemaal niet meer traint, waardoor het alleen maar erger wordt.
 
Heel veel mensen kampen met (lage) rugklachten. Vooral bij langdurig zitten of staan.

Ben zelf fitness instrukteur en merk dat +/- 80 % van de personen met deze klachten na een aantal weken (doelgericht) oefeningen doen. Helemaal van z'n of haar klachten afkomt.
Voor de overige 20 % is het toch aan te raden naar een fysiotherapeut te gaan. Maar meestal gaat dit al om personen die vaker en hevigere pijntjes hebben.

Mijn advies is dus. Niet het probleem opschuiven (andere motor, of niergordel) maar het probleem aanpakken.

Laat trainen niet afschrikken, want puur voor doelstelling torso versterken hoef je je eigen niet erg hard in het zweet te werken.

succes
Ben ik dan zo'n debiel dat ik denk dat je bij sommige klachten eerst iemand (arts) moet laten kijken wàt er mis is voordat je gaat trainen en oefeningen gaat doen die misschien wel meer kapot slopen dan al kapot is? Zeker van een fitnessinstructeur zou ik dat advies verwachten... ;)
 
bij pilates ( betere sportschool) leer je je spieren goed te gebruiken. Zer goed voor mensen met instabiliteitsklachten. ( en dus niet omdat je teveel gezopen hebt) :+
 
tuurlijk, maar bij het gros ligt het toch vaak aan te weinig lichaamsbeweging. zie je ook bij dingen als rsi enzo, als je je nooit regelmatig es lekker inspant dan gaat zich dat ergens wreken...

Klopt. Daarom kun je via internet ook geen diagnose stellen en zul je de persoon in het echt moeten zien / onderzoeken.
 
Laatst bewerkt:
maar die moeten dan wel getraind worden!!

en eerlijk gezegd is mijn persoonlijke ervaring bij fysiopeuten echt bagger!!! (hij liet me oefeningen doen die de kwaal alleen maar vergerden, dan moest ik maar pijnstillers gaan slikken want dan was er niks meer aan te doen... en na een aantal behandelingen bij een osteopaat is de pijn wel weg)
je kan een diagnose laten stellen en dan bij een goede (met gediplomeerd personeel) sportschool verder gaan..

Tsjah, de ene fysiotherapeut is de andere niet.
 
Ben ik dan zo'n debiel dat ik denk dat je bij sommige klachten eerst iemand (arts) moet laten kijken wàt er mis is voordat je gaat trainen en oefeningen gaat doen die misschien wel meer kapot slopen dan al kapot is? Zeker van een fitnessinstructeur zou ik dat advies verwachten... ;)


Je hebt helemaal gelijk. Bij sommige klachten wel ja. Maar als je klacht is: "ik heb last van mijn onderrug bij lang zitten of staan" Dan help vaak een aantal simpele oefeningen om de juiste spieren te activeren. Je doet geen gekke dingen die verkeert kunnen uitpakken. Zijn de klachten anders bijvoorbeeld stekende pijn uitstraling naar been e.d.
Ben ik de laatste die het advies niet zou geven om eerst langs een fysiotherapeut te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan