prijs is meestal tussen de 3 en de 4000 euro voor een 3cil.Maar ook wel voor minder en ook regelmatig voor meer.jota is meestal wel wat meer.Als ik daar een keer een blok van tegenkom voor een redelijke prijs gaat tie er bij mij onderZou graag een Laverda weer willen. Maar dan eens een driecylinder. Een ouder model, dus niet met de vulopening in de kuip. Heb toen wel veel gelzen over de 1000's en 1200's, de verschillen in nokkenassen (graden, meen ik), maar ben het zo'n beetje vergeten.
Zijn ze er nog? Zeker nog schandalig duurder dan een 750.
Kan met mijn 98kg niet op minder dan een 1000, toch?
Iemand iets in de aanbieding?
prijs is meestal tussen de 3 en de 4000 euro voor een 3cil.Maar ook wel voor minder en ook regelmatig voor meer.jota is meestal wel wat meer.Als ik daar een keer een blok van tegenkom voor een redelijke prijs gaat tie er bij mij onder
en als ik het boeltje verkoop komt er een ducati
Ja klopt heb er aardig wat gehad maar ik ben ook al niet de jongste meer!!
De eerste kocht als beginnend motorrijder in October 1978.
Daarna kocht ik een Kawasaki Z 900 4 cyl.maar die was me een maatje te groot!!
En zwabberen!! dat was ik niet gewend.
Ik ruilde hem met gesloten beurs om bij Jan Keessen voor een nieuwe Laverda S.F.3 750cc.
Deze reed ik twee seizoenen toen kwam de Guzzi Le Mans 2 fijn ding maar niet mijn motor.(1 seizoen op gereden)
Toch maar weer een 750 S.F.C. gekocht die liep overigens toch wel zo rond de 198 km p/u op de top!!
In die jaren kocht je (ja je gelooft het niet nog een Laverda 750 voor zo een 1500 florijnen.!!)nog makkelijk een opknappertje voor weinig!
Er woonde bij mij aan de overkant een barbaar die zo een arme Laverda 750 stond te mishandelen!!
Hij stond te vloeken op die motor ik steek hem in de brand hoor ik hem nog zeggen dus ik deed hem een bod toen had ik er dus twee!!
Het jaar daar op had ik de opknapper klaar en met mijn eerste ritje verkochtik hem in Alphen aan de Rijn waar de toenmalige koper hem nog steeds heeft staan in nieuw staat ik durf bijna niet te vertellen wat ie nu kost!!(Veeeel!!!).
De S.F.C. ruilde ik in op de Laverda 1000 Yota bij de gebroeders Van Heugten in Amersfoort.(Had ik hem maar gehouden!!).
Die Yota heb ik laten verbouwen bij een tuner Krukas laten draaien S.K.F.Naald lagers erin. Mikasil zuigers Pantser kleppen Piper nokken assen C7 met titanium legering!!Kop met speciale klepgeleiders onder een andere hoek laten boren klepzittingen laten slijpen.
Grote Dell,Orto,s met mechanishe yet injectie!!
Inlaten veranderd koppelings platen veranderd met zwaardere drukgroep!!
Michelin M45 voor M48 achter!!
Na dit alles was ik een hoop geld lichter en had ik de bank blij gemaakt!!!
Maar hij liep wel als een duivel!!
In 1983 eindigde het verhaal ik ging er met 170 p/u af en van de Yota was niet veel meer over dan het rijwiel gedeelte.
Daarna heb ik maar een poosje niet gereden maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan toch weer een oude 750 S.F. gekocht en weer opgeknapt die koste me toen al aanmerkelijk meer er waren kennelijk toch al meer liefhebbers voor dit geweldige merk!!
Je ziet het een mens verzameld door de jaren heen heel wat bij elkaar
(Afbeelding)
Jij bent begonnen met werken en ik ben gestopt.(sabatical 3year).Heb ik een beetje tijd voor de motoren.Krijg morgen een zundapp 200 binnen uit de jaren 50Heb sinds 1 sept pas weer een baan. Dus eerst weer even sparen. Waarom wil je dat andere blok er onder dan?
En als je het boeltje wilt verkopen heb ik wel interesse. Niet direct, ff sparen.
Ziet er heeeeel netjes uit
verschil 120 = 3 klapjes per krukas omwenteling
180 = 2 klapjes per krukas omwenteling
120 loopt allemaal wat soepeler en 180 een stuk rauwer
bij mij is het een 180 de buitenste zuigers staan boven als de middelste onderin staat.Hier kan je het allemaal lezen hoe en waarom
http/perso.wanadoo.fr/laverdamania/millegb.htm
verschil 120 = 3 klapjes per krukas omwenteling
180 = 2 klapjes per krukas omwenteling
120 loopt allemaal wat soepeler en 180 een stuk rauwer
bij mij is het een 180 de buitenste zuigers staan boven als de middelste onderin staat.Hier kan je het allemaal lezen hoe en waarom
http/perso.wanadoo.fr/laverdamania/millegb.htm
Klopt helemaal van die klapjes!!
Die van mij was een 180 graden krukas ze hadden dat gedaan om de druk op de lagers te verminderen maar toch naaide het middelste krukas lager er in eerste instantie uit bij mij!!!
Daarom toen ik dat blok onder handen liet nemen heb ik de krukas op de 0 laten draaien S.k.F. lagers erin en de kruk pennen laten lassen.
Hij liep toen en stuk frisser rond maar dat rauwe bleef erin!
Wat ik overigens niet erg vond het had wel wat maar ik moet zeggen dat die 120ers mooier liepen lekker smoot!!
Het was in die tijd het snelste wat je kon kopen king off the road dus!!
Toen kwamen die Boll D'ors uit je weet wel van Honda kwamen er een paar van die mannen naast me staan ja geloof me of niet ook een met zo een 6 Cyl.
Stop licht op groen en daar gingen ze ik volgde op gepaste afstand richting Alphen A/D.rijn langs het water naar de Afifauna.
In de drie met het bekende Laverda koppel(105 paardjes aan de straat!!) schaakte ik de mannen.
Die met die 6 pitter was overigens het dapperst die gilde helemaal door naar het rood!!
Maar oww yeeh daar kwam iets aan wat op een bocht leek, een flauwe linkse er gingen remlichten branden (het leek wel kersemis!!)en de Laverda werd er buitenlangs gezet zonder een krimp te geven.
Daarna werd het allengs stiller achter me ik hoorde alleen het gebrul van de 1000 Yota die wat meer toertjes mocht draaien als in eerste instantie van de fabriek mocht!!
Dan gaf ie bij 7200 Giri maal honderd (ja ik had er een Veglia Borletti toeren teller op)nog zo een lekkere rauwe snerp!!
Toen ik bij de pomp stond in Alphen kwamen de mannen ff. buurten.
Ik vergeet nooit het commentaar van die 6 pitter rijder:Rijd wel aardig he zo een Italiaan??
Ach zij ik ik red me ermee!!!
Ik zeg een mooier compliment kun je niet krijgen joh.
Ach mooie tijden en van die vorige reactie van die vader die ooit ook zo een bak had kan ik me voorstellen.
Soms lig ik nog wel is naar het plafond te staren s,nachts over het feit dat ik van die waardeloze banden had gekocht (had ff geen poen voor Michelins daar heb ik de motor mee verspeeld in een bocht die ik altijd met 170 nam).
Dat was het einde voor de Yota ik heb er een hele tijd niet met droge ogen over kunnen praten.
Maar goed we rijden weer (Helaas geen Yota maar wel een hele fantastiese ouwe trouwe Kawa G.P.Z. R.X.)die Kawa,s zijn in de jaren daarna stukken beter gaan sturen en banden daar bezuinig ik niet meer op!!
Goeie tip overigens maar als ik het Fototje van Den Duut zo zie zal hij dat ook niet doen want ik zeg hij gaat er lekker plat overheen.
Chapot Duut !!!!
(Afbeelding)
ziet er mooi uit de rx1000
Dat is toch de voorloper van de zx10 of zit ik nu fout?
(Afbeelding)
Dit is mijn Yota voor dat ie dus aan gort ging dat was overigens anderhalf jaar nadat deze foto werd genomen deze foto is uit 1982.
Ik had ff daarvoor in de garage mijn kuip ruit gemold(daar was ik ziek van!!).
Daarna heb ik dus de hele teller unit (Veglia toeren teller Smith Kilometer teller) veranderd want die krengen die er in zaten waren niet zo exact.
Volgens mijn kilometer teller zou ik altijd meer als 250 rijden nou dat liep ie echt niet!!
En toeren teller kon het helemaal niet aan die wees altijd 500 toeren te weinig aan!!
Ach wat een nostalgie kijk ik zit al weer met een brok in mijn keel.
P.S.let ff op dat mooie absortie dempertje die heb ik nog steeds hangt aan de muur in de schuur!!!
Heel mooi die jota
Zijn volgens mij meer liefhebbers dan rijders van Laverda.
Mooi!!! Eigenlijk eens zo'n serie bekijken met een paar man/vrouwen, bakje bier erbij en mooie verhalen.
ja lijkt me ook leuk.Zeker te weten Duut moeten maar eens een liefhebber dag organiseren of zo ik houd me in ieder geval aanbevolen !!!!
ja lijkt me ook leuk.