LED r.a.w. monteren, maar het knippert nog steeds snel!

Greppel

MF veteraan
8 okt 2009
1.855
0
Nes (Friesland)
Ik heb net me nieuwe LED knipperlichten monteert met weerstandjes(8 ohm) bij elk knipperlicht, maar nu knipperen ze helemaal niet meer. Ze gaan branden en het knipperrelais begint te brommen. Maar zodra ik me orginele knipperlicht er op aansluit gaat ie wel weer gewoon knipperen. B| Wie helpt mij?!
 
Van die dingen zijn de draden dus zeg maar, de kleur draden die er boven en onder staan horen bij die "groep". Maar jij denk dus dat dit goed moet zitten? Maar ik heb alleen rechts achter nog geen weerstandje ertussen, dit omdat links niet werkte en ik toen ben opgehouden om op MF te kijken wie er verstand van heeft, maar links en rechts zijn toch onafhankelijk van elkaar? Dus het kan er niet mee te maken hebben dat ik rechts achter nog geen weerstandje in heb zitten.
Sorry, ik kom niet uit je omschrijving, met woorden; kan mij totaal niet meer voorstellen wat je gedaan hebt.

Ik probeer het ff op mijn manier in woorden uit te drukken:

Er waren al draden waarop je oude pinkers werkten. Diezelfde draden moet je blijven gebruiken, maar nu overal "verlengd" met de draden die uit die weerstanden steken.
 
Koop gewoon een ander relais, 12 eurotjes via Ebay en heb er geen probleem mee gehad. Ook geen last van hete weerstanden bij het stoplicht!
Klik eraf en klik erop, klaar!
Dat gaat bij VEEL motoren fout door de typische schakeling van het verklikkerlampje op het dashboard ..... en dan knipperen alle pinkers samen links+rechts tegelijk.
 
@Greppel: denk .... denk .....

Ik zet nu al mijn fantasie ff in: misschien zitten je LEDs op metaal gemonteerd en heb je bij 1 (of allemaal) de voedingslijn verwisseld, geprikt op het contactje dat aan "aarde" ligt. Dat zou KORTSLUITING betekenen waardoor o.a je relais zou kunnen gaan brommen ...... en gloeiend heet kan worden.

:?
 
Laatst bewerkt:
In één ding moet ik TS gelijk geven: de dingen op de foto zijn kant en klare weerstanden die je tussen de bedrading van de motor en de LED raw prikt. Onder het tape loopt de bedrading zo dat de weerstand stroomtechnisch gezien parallel aan de raw komt.

In feite hele handige en in principe fool proof dingen. Of je er 1 of twee per kant nodig hebt hangt af van de weerstand van de weerstand en of je een 21 W pinker vervangt door LED of een 10W knipper.

Het enige wat mij zo binnen schiet is dat een LED wel gevoelig is voor waar de + en de massa zit en een gloeilampje niet. Weerstand ook niet dus die zou voldoende stroom moeten trekken om het relais braaf te laten knipperen. Of TS heeft z'n best gedaan ze netjes parallel te zetten terwijl je dit type weerstand-met-bedrading er gewoon tussen plaatst. :? :? :?
 
Sorry voor de late reactie, was ff bij me oma de kerstverlichting in de tuin aan het zetten ;)

@Greppel: denk .... denk .....

Ik zet nu al mijn fantasie ff in: misschien zitten je LEDs op metaal gemonteerd en heb je bij 1 (of allemaal) de voedingslijn verwisseld, geprikt op het contactje dat aan "aarde" ligt. Dat zou KORTSLUITING betekenen waardoor o.a je relais zou kunnen gaan brommen ...... en gloeiend heet kan worden.

:?

Waarom doet ie dat niet als ik 1 LED knipper en 1 gewone orginele knipper aansluit(aan éé'n kant rechts of links)? Want ik had eerst alleen achter LED knippers en voor de orginele knippers, toen knipperde ze alleen wat sneller. Maar vanmiddag zette ik ook LED knippers aan de voorkant, en toen begonne alleen maar te branden en de relais te brommen. Daarna heb ik aan elk knippertje een weerstand gezet, maar daar verandere niets mee.
 
ik heb voor kleine knippers, maar geen led's..

achter geintegreerd...

zo een relais klinkt goed.. maar werkt dat ook als je maar 2 van de 4 knippers dus led hebt?

en zijn die relais dan ook te vinden voor een 954rr?
 
ik heb voor kleine knippers, maar geen led's..

achter geintegreerd...

zo een relais klinkt goed.. maar werkt dat ook als je maar 2 van de 4 knippers dus led hebt?

en zijn die relais dan ook te vinden voor een 954rr?
Moet kunnen, ja met een belastings-onafhankelijk relais en: omdat er vóór nog gloeipinkers zitten, geen kans op ellende via verklikkerlampje.
 
Laatst bewerkt:
Als alles goed is aangesloten ( weerstanden parallel over de knippers dus ) kan het ook nog zijn dat de weerstandswaarde gewoon niet goed is.
Bij mijn RF had ik de voorste knippers vervangen door LED en achter door 10 W gloeilampjes. Volgens berekening zou ik ca 7 Ohm weerstanden moeten hebben, dichtsbijzijnde E-waarde is 6R8 maar knippers bleven in mijn geval evensnel knipperen. Ook met 5R6 geen verschil. Pas bij 4R7 werkte alles zoals het hoorde.
Een afwijking van 1 Ohm KAN dus betekenen of het al of niet werkt.
 
Als alles goed is aangesloten ( weerstanden parallel over de knippers dus ) kan het ook nog zijn dat de weerstandswaarde gewoon niet goed is.
Bij mijn RF had ik de voorste knippers vervangen door LED en achter door 10 W gloeilampjes. Volgens berekening zou ik ca 7 Ohm weerstanden moeten hebben, dichtsbijzijnde E-waarde is 6R8 maar knippers bleven in mijn geval evensnel knipperen. Ook met 5R6 geen verschil. Pas bij 4R7 werkte alles zoals het hoorde.
Een afwijking van 1 Ohm KAN dus betekenen of het al of niet werkt.

maar bij mij knipperen ze helemaal niet meer, ze gaan branden en het relais gaat brommen.
 
Laatst bewerkt:
maar bij mij knipperen ze helemaal niet meer, ze gaan branden en het relais gaat brommen.

Bij de ene motor ( of auto ) gaat alles sneller knipperen als er bv een lamp stuk is en dus de belasting niet meer klopt, bij een andere constructie knippert helemaal niets meer. Alleen de oorzaak is mi hetzelfde, je relais krijgt niet de belasting die het nodig heeft om te werken. Zou je kunnen testen door bij een werkend systeem met gloeilampjes één lampje te verwijderen, in het ene geval stopt het knipperen ( zoals bij jou ), in het andere geval ( bij mij dus ) slaat het relais een beetje op hol.
 
Bij de ene motor ( of auto ) gaat alles sneller knipperen als er bv een lamp stuk is en dus de belasting niet meer klopt, bij een andere constructie knippert helemaal niets meer. Alleen de oorzaak is mi hetzelfde, je relais krijgt niet de belasting die het nodig heeft om te werken. Zou je kunnen testen door bij een werkend systeem met gloeilampjes één lampje te verwijderen, in het ene geval stopt het knipperen ( zoals bij jou ), in het andere geval ( bij mij dus ) slaat het relais een beetje op hol.

Bij mij ook, eerst had ik alleen achter LED knippers en voor de orginele en toen knipperde ze sneller. Maar toen ik vanmiddag de voorsten ook in LED verandere kreeg ik dit probleem.
 
Dat gaat bij VEEL motoren fout door de typische schakeling van het verklikkerlampje op het dashboard ..... en dan knipperen alle pinkers samen links+rechts tegelijk.

JEEN :) Ja/Neen

't Gaat fout bij motoren waarbij het verklikkerlampje énkel is uitgevoerd (voor links/rechts één verklikkerlichtje) waarbij dat lichtje bovendien ook nog eens van het type "Hallo Géén Lampje" is ;)

kort door de bocht: Ouwe rommel, dus })
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ook, eerst had ik alleen achter LED knippers en voor de orginele en toen knipperde ze sneller. Maar toen ik vanmiddag de voorsten ook in LED verandere kreeg ik dit probleem.


Hmm, in dat geval vermoed ik dat je ergens iets niet helemaal goed aangesloten hebt en je wellicht ergens een kortsluiting hebt. Hebben je LED knippers een plus en min aansluiting ?

Edit, dit is al door meerdere mensen geopperd dus lijkt me erg voor de hand liggend.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het alleen maar verkeerd kan gaan als je iets raars doet met die verlengdraden aan een weerstand.

Verder heb ik nog nooit de nauwkeurigheid onderling vergeleken van gewone gloeilampjes maar ik denk dat daar vast wel minstens 10% speling in zit dus geloof ik ook niet dat 1 Ohm weerstandsverschil bij dit niveau merkbaar iets zou kunnen uitmaken.

Onuitstaanbaar dat zoiets niet gewoon vlot lukt maar ik zit te ver weg om ff te komen kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan