Koplamp knippert

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Volgens mij heb ik dit ooit eerder geplaatst maar ik dacht dat dit probleem zichzelf verholpen had. (niet dus)
Het gaat om een Honda 1200 x crosstourer uit 2013
Vorige week vrijdag reed ik in de avond laat nog op de motor terug vanuit het buitenland. Het volgende viel me op.

Als ik gas gaf op de snelweg dan zag ik mijn koplamp knipperen. Vervolgens hou ik mijn snelheid stabiel en dan zie ik hem bijna tot niet meer knipperen.
Toen ik (toevallig) bij het tankstation voor een glazen muur stopte en de voorkant van mijn motor zag. zag ik dat de koplamp weer uit was gegaan. ik liet mijn voorrem los en het lampje kwam terug. voorrem weer ingedrukt en hij viel weer weg. Dit deed ik 4 keer en daarna bleef de koplamp aan

Ik ben ook al een aantal maanden geleden naar een monteur geweest en die heeft aan van alles lopen trekken en ingespoten bijvoorbeeld de schakelaar zelf. ook het contactslot is met contact spray ingespoten. Hij kon ook niks triggeren. Verder heeft hij ook de zekering vervangen voor de zekerheid.

Zelf kan ik ook niks triggeren en kan er geen touw aan knopen. Ik heb ook al de motor naar links en rechts gewduwd en beetje erop wippen maar helaas blijft de koplamp dan wel aan.

Naast mijn koplamp heb ik ook nog een grootlicht, dagrij verlichting ( twee kleine lampjes) en de mistlampen. Deze zijn nog nooit uitgevallen ook niet als mijn dimlicht uitvalt.

Het zal als een vaag verhaal klinken maar ik probeer het vooralsnog zo duidelijk mogelijk te vertellen.....
 
Zoals ik al aangaf. Ik kan er echt geen touw aan knopen.

gisteren stond ik stil bij het stoplicht overdags. Ik had mn voorrem ingedrukt en was aan het wachten. IK heb de lichtschakelaar op grootlicht gezet zodat ik op mijn dashboard kon zien of het grootlicht uitvalt en dus ook mijn dimlicht. Ik sta letterlijk stil en ik zie mn grootlicht en keer twee wegvallen. Nou heb ik er niet opgelet of dat kwam doordat ik mijn remhendel losliet. maar op de snelweg vond ik het wel logisch omdat er dan veel wind en dus beweging is. Maar stil bij het stoplicht.....?????
 
startschakelaar.jpg


bij veel honda's:
de start schakelaar heeft een maak contact voor de startmotor
EN een verbreek contact voor de koplamp

dat is nogal fragiel
 
Contact spray kan niet echt kwaad hoor , zolang het er niet in verdrinkt
En even wachten / beetje droogblazen voor je het daarna probeert met het contact aan. Met 12V zal het minder snel gaan maar uit een schakelautomaat van een wasmachine al eens mooie vlammen van wel 20 cm gezien na het flink inspuiten en direct proberen of ie het alweer deed:X

Nat wat heen en weer schakelen zonder contact aan is wel weer goed.
 
Nu je begint over de relais bedenk ik me ineens iets:

Het valt me op dat als de motor op contact heb staan dan hoor je eerst de brandstof pomp gaan.
Maar dan blijf ik een geluid horen het klinkt net alsof je een alarm op het zachtst hebt staan. Ik hoor het onder Mn tank vandaan komen en het klinkt misschien heel dom maar het klinkt alsof er iets elektrisch niet goed is. dit blijf je horen. Als de motor aanstaat waarschijnlijk ook maar ik hoor het niet door de uitlaat.
 
In deze video laat ik je 2 voorbeelden zien.
Let op dimlicht is niet aangesloten op de video!
1. Contact draaien zoals altijd en dan hoor je het geluid nog.
2. Contact draaien maar dan het rode nood knopje actief en dan hoor je helemaal niks.
dus dat geluid kan ik denk ik uitsluiten dat iets met de lampen te maken heeft.
 

Bijlagen

  • 20230721_221625.mp4
    69 MB
Nu ik de schakelaar en de stekker heb ingespoten ga ik het denk ik toch weer even aankijken voorlopig.

Ik begreep dus dat het voor nu nog niet slim is om de nieuwe lampen erin te zetten?

Lampen zijn de phillips ultra vision
 
Zit je lamp wel lekker in zijn fitting?

Paar testen:
Overbrug je schakelaar. (Schakelaar uitsluiten)

Trek anders eens rechtstreeks een draad en sluit die aan op je headlight unit. (Headunit uitsluiten)

En anders een nieuw draad naar je schakelaar en lamp trekken. Als beide niet het probleem is.
 
Ja joh, ga lekker nieuwe draden trekken ipv het probleem te vinden en netjes op te lossen.

Edit: ik las de laatste alinea als oplossing, je kan het ook als test bedoeld hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan