Koplamp knippert

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Volgens mij heb ik dit ooit eerder geplaatst maar ik dacht dat dit probleem zichzelf verholpen had. (niet dus)
Het gaat om een Honda 1200 x crosstourer uit 2013
Vorige week vrijdag reed ik in de avond laat nog op de motor terug vanuit het buitenland. Het volgende viel me op.

Als ik gas gaf op de snelweg dan zag ik mijn koplamp knipperen. Vervolgens hou ik mijn snelheid stabiel en dan zie ik hem bijna tot niet meer knipperen.
Toen ik (toevallig) bij het tankstation voor een glazen muur stopte en de voorkant van mijn motor zag. zag ik dat de koplamp weer uit was gegaan. ik liet mijn voorrem los en het lampje kwam terug. voorrem weer ingedrukt en hij viel weer weg. Dit deed ik 4 keer en daarna bleef de koplamp aan

Ik ben ook al een aantal maanden geleden naar een monteur geweest en die heeft aan van alles lopen trekken en ingespoten bijvoorbeeld de schakelaar zelf. ook het contactslot is met contact spray ingespoten. Hij kon ook niks triggeren. Verder heeft hij ook de zekering vervangen voor de zekerheid.

Zelf kan ik ook niks triggeren en kan er geen touw aan knopen. Ik heb ook al de motor naar links en rechts gewduwd en beetje erop wippen maar helaas blijft de koplamp dan wel aan.

Naast mijn koplamp heb ik ook nog een grootlicht, dagrij verlichting ( twee kleine lampjes) en de mistlampen. Deze zijn nog nooit uitgevallen ook niet als mijn dimlicht uitvalt.

Het zal als een vaag verhaal klinken maar ik probeer het vooralsnog zo duidelijk mogelijk te vertellen.....
 
Overbrug het relais van de lamp . Dan brand de lamp altijd, dus onafhankelijk van start schakelaar en dergelijke.

Verwijder het relais , zie schema van Frank-B
Verbind met een stukje electra draad de Blauw/zwarte draad en de wit/blauwe draad. Hiermee zet je het relais buiten spel.

Als je lamp nu goed brand, kan het relais defect zijn of zoals al genoemd de startknop (verbreek contact)

Brand de lamp niet goed, dan is het relais OK. Dan kan onder andere de lamp defect zijn, of een slechte massa verbinding , of ergens een draadbreuk in de kabelboom), etc

succes
 
Zojuist alle lampen vervangen. En dat geluidje waar het over hadden. Veranderd nu weer.
Zie video. Zal het er dan toch mee te makem hebben?
 

Bijlagen

  • 20230723_150504.mp4
    29,8 MB
Je hebt wel een primeur kwa geluid hoor, Je kan wel meedoen met het radio programma raad het geluid.
Het kan wel veranderen maar wil nog niks zeggen dat daar het probleem zit .
Ik zou toch op zoek gaan naar dingen die er niet stanaard op horen.
 
Toen ik de motor kocht zaten er ledjes op. Volgens mij gewoon alieexpress. Ik heb ze meteen vervangen naar de orginele( hallogeen) lampen die had de vorige eigenaar nog. Ik reed namelijk een keer in de avond met de ledjes maar ze waren erg zwak, toen ik ze vervangen had viel me op dat niet alle ledjes brandde op de ( dimlicht) lamp zelf. Bij groot licht brandde wel alle lampjes. Ik heb toen die lampjes letterlijk 2 dagen erop gehad en vervangen dus ik wist niet of die ook uitvielen.

Nu heb ik de hallogeen standaard lampen set vervangen naar de phillips ultra white vision lampen set 2x H4 aansluiting en 2x W5 lampje.
Ik zal waarschijnlijk in het weekend weer op de motor zitten en dan ga ik het in de gaten houden weer. Het gebeurt namelijk niet altijd.
Dus nog even afwachten tot het weekend weer. Bedankt allemaal voor alle mogelijke oplossingen!
Alleen ik ben echt geen handige harry en al helemaal niet met stroom. Dus mocht het probleem niet verholpen zijn dan ga ik maar iemand opzoeken met veel ervaring op gebied van lampen voor de motor. Want de vorige monteur kon ook niks vinden.

Om nog even duidelijk te maken wat er tot nu is gedaan door mij en de monteur zie hieronder lijstje:

Wat de monteur heeft gedaan:
Zekering gecheckt en vervangen voor de zekerheid.
Gespoten in de lichtschakelaar.
Veel aan kabels lopen trekken en doen om het probleem te triggeren

Dit allemaal zonder succes.

Wat ik gisteren heb gedaan en dus nog moet testen op het resultaat ervan:

Startknop ingespoten.
H4 stekker van grootlicht en dimlicht ingespoten.
Lampen vervangen naar Phillips ultra white vision.

Laten we hopen dat dit het oplost! en anders zien we verder weer. Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
 
Bekijk bijlage 1905032

bij veel honda's:
de start schakelaar heeft een maak contact voor de startmotor
EN een verbreek contact voor de koplamp

dat is nogal fragiel
Ik kan jou wel duizend keer bedanken.
Ik ging zojuist mijn motor tanken en ik ging net van het middenbok af en het lampje viel weer weg. Dus kei gefrustreerd wezen tanken. Toen ik klaar was en weer op de motor stapte zag ik dus dat dimlicht nog steeds uit was
Dus toen dacht ik wat gebeurt er als ik een beetje op het startknopke druk voorzichtig zodat hij de startmotor niet aanspreekt.


EN WAT DENK JE? lampje gaat zo weer aan. Vinger weg van de startknop en lampje viel meteen weer uit. Dit en keer of 20 gedaan zodat ik het zeker wist🤣🤣.
Nu is mijn vraag. Wat moet ik doen met het startknopje zodat hij contact blijft maken. Ingespoten heb ik al maar niet uit elkaar gehaald he gehele hendeltje.....

Ik ben zo blij dat het gevonden is dat het lijkt alsof het probleem al opgelost is😅
 
Waarmee spuit je in?

Mijn ‘93 Fireblade’s richtingaanwijzerschakelaar wou mechanisch wel, maar elektrisch niet meer in de “uit” stand.
Ik heb toen de schakelaar helemaal uitelkaar gehaald, hij zat vol met plakkerige zooi. Opgedroogde plak van wat de vorige eigenaar er in gespoten had.
Ik heb alles schoon gemaakt met wasbenzine en droog in elkaar gezet. Hij doet het sindsdien prima.

Als ik geweten had dat het probleem alleen maar vieze plak was had ik het misschien ook kunnen oplossen door er remmenreiniger in te spuiten om het vuil weg te spuiten. Zonder alles uit elkaar te halen.
 


kan ze pijpen?
boy-that-escalated-quickly-ron-burgundy.gif
 
Ik wil hem liever een keer uitelkaar halen en dan is kijken wat ik tref en evt schoonmaken met de contactspray.

Remreiniger dus niet gebruiken of wel?

Weet iemand
Top dat je het nu weet, accu pool loshalen , bakje eronder en doek , spoelen met remmenreiniger en blazen met compressor.
Klussie van niks om even te proberen.

Als het opgelost is kun je weer relaxed tanken🤙
Nou weet ik nog steeds niet wat ik beter kan gebruiken.

WD-40 of remreinniger heb ze allebei!
 
Nou daar ben ik weer. Afgelopen 2 uur alleen maar bezig geweest met de kabels schoonmaken.

Ik heb het kapje open gehad goed contact punten ingespoten compressor droog geblazen. Was wel vies daar binnen maar niet extreem. Vervolgens met het kapje open motor op contact en kreeg geen licht van de dimlicht. Beetje aan de kabels lopen kloten en dan kwam die hier en daar even tot leven.

Lijkt wel op een knik / scheur in de kabel. Ik heb ook totaal geen verstand van deze dingen en de manier hoe ze zijn aangesloten..

Ben een beetje radeloos😔
Toch maar opzoek naar een monteur die dit probleem kent. Waarschijnlijk is het voor diegene zo opgelost
 
Kabelbreuk kan best. Kijk waar het "scharnier punt" zit van deze kabel , of waar deze knel kan zitten.

Dit zijn de verdachte plekken voor kabelbreuk en of kortsluiting.

Tijdelijk kan je het relais doorverbinden zoals ik in een andere post heb aangegeven.
Dat is niet moeilijk en je kan tijdelijk met verlichting blijven rijden.
 
Tja, elektriek is mijn vak maar niets is zo lastig als af-en-toe fouten. Bij elektronica gebruikten we daar koude spray voor maar hier zit niets anders op dan de kabelboom telkens wat te buigen en te kijken wanneer het fout gaat. Meest verdachte plek is in de buurt van het balhoofd. Op mijn Guzzi heb ik ooit maar een extra relais gezet tussen de accu en de lamp en dat relais weer laten sturen door de lichtschakelaar. Ik had last van spanningsval en geen zin om in die berg spaghetti achter het kuipje te gaan spitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan