Legaal?

KaWaReZ

MF veteraan
10 nov 2003
14.079
10
Den Haag
hmm, mss niet helemaal de juiste afdeling, maargoed.

bij het aanpassen van motoren (rat-style bijvoorbeeld)

Is het volgens de Nederlandse wet toegestaan deze te monteren met ingebouwde verlichting?
op een 2wielig voertuig aan de voorzijde.

kop0az.jpg

kop37um.jpg



mensen met ervaring/advies?



(niet zeggen dat ik gestoord ben, ik ben goed op de hoogte van mijn geestelijke gesteldheid }) )
 
pff, waarom zou het niet mogen? hoogstens omdat het natuurlijk gevaarlijk is die scherpe horens, maar verder rijden er toch wel meer mensen met andere kuipjes dan origineel? als de verlichting het maar doet :P
 
mjah, kzit nu (voor de zoveelste keer) een bezwaar te tikken tegen een acceptgiro (dit keer van een paar tegelijk), waarvan er eentje is voor "scherpe uitstekende delen" . (70x aan de kant gezet met die machine, viel teveel op, rollerbanken, (ook eeea aan binnengesleept)en uitgerekent deze knakker... een of andere hoofdagent drong onwijs aan dak een geel pleepapiertje aannam, omdattie voorderest ook nix kon vinden, heeftie maar wat bedacht B| )
brommerrijden is niet leuk meer, motorrijden wil ik leuk houden ;)
 
hmm, mss niet helemaal de juiste afdeling, maargoed.

bij het aanpassen van motoren (rat-style bijvoorbeeld)

Is het volgens de Nederlandse wet toegestaan deze te monteren met ingebouwde verlichting?
op een 2wielig voertuig aan de voorzijde.

(Afbeelding)
(Afbeelding)

nope dat is niet legaal.

in de wvw staat eea over koplampen en hoeveel daarvan er op een motor mogen zitten.

die scherpe punten ga je ook nat op.

groet
ulco


mensen met ervaring/advies?



(niet zeggen dat ik gestoord ben, ik ben goed op de hoogte van mijn geestelijke gesteldheid }) )
 
die "scherpe punten" wijzen meer richting de zijkant/achterkant.

en koplampen, geloof dat in de wet staat dat het motorvoertuig voorzien moet zijn van een groot/dimlicht en een stadslicht (niet verplicht) en mistlicht (niet verplicht)

waarom mag je wel een sf-kapje (met 2x 20W halogeenspots) monteren met lichtopbrengst practisch 0 en niet (betere verlichting) in een zelf aangepast "kapje".
toevallig even een kijkje nemen op div. ratbikefora/sites, staan genoeg "zelfbouw" "koplamp" units.

die hoorns kan wat aan gedaan worden


ps: een enduro/crosser/SM (laatst een van BMW gezien) met een hoog voorspatbord, dat is in principe ook een uitstekend (scherp) hard deel.


tis n lastige kwestie, maar mijn streven is om de mazen van de wet te vinden die dit wel toestaan, zodat mn lieve vriendjes nergens over mogen zeiken :)
(kmoet wel zeggen, in dit land kun je bar weinig. Als het aan de Nederlandse overheid lag reed iedereen met het openbaar vervoer of de fiets en alleen de ambtenaren zouden auto's ter beschikking hebben. )
 
je kunt er natuurlijk altijd 2 fopneuzen op de hoorns doen :+
dan steekt het niet meer zo uit

mss even contact opnemen met de local authority ??


gr fritskes
 
idd ff rdw mailen. geen foto van de kop er bij doen maar vragen naar de wetgeving rond uitstekende delen. en dus vragen wanneer iets als uitstekend deel wordt beschouwd. vragen om maten, hoeken etc. wat je natuurlijk wel kan doen is de hoorns vervangen door namaakdingen die zacht zijn.
 
hmm, mss niet helemaal de juiste afdeling, maargoed.

bij het aanpassen van motoren (rat-style bijvoorbeeld)

Is het volgens de Nederlandse wet toegestaan deze te monteren met ingebouwde verlichting?
op een 2wielig voertuig aan de voorzijde.

(Afbeelding)
(Afbeelding)


mensen met ervaring/advies?



(niet zeggen dat ik gestoord ben, ik ben goed op de hoogte van mijn geestelijke gesteldheid }) )


gestoord.....











:X
 
je kan hem altijd nog als lamp in je kamer hangen...

deze hangt met 3 lampen erin op me slaapkamer 8-)
full
 
Inderdaad verbiedt de wet scherpe uitstekende delen. Ook delen die onder een zodanige hoek zijn aangebracht dat ze gevaar kunnen opleveren vallen daaronder. Jouw schedel valt vrijwel zeker onder de verboden onderdelen.....

Overigens: strikt wettelijk gezien mag je alleen delen van een motor of auto vervangen voor de op dát type motor goedgekeurde delen, anders voldoet je voertuig niet meer aan de typegoedkeuring.
Zelfs het vervangen van richtingaanwijzers voor een ander type is feitelijk niet toegestaan.
Alle extra's mogen alleen voor zover ze niet gevaarlijk zijn en binnen de beperkingen van de wet blijven.

Dat er heel vaak een oogje wordt toegeknepen doet niets af aan de eisen die de wet stelt....
 
Probeer er een paar gekeurde lampjes in te klussen, of in elk geval iets wat voor een motor bedoeld is (geen halogeentjes voor plafondverlichting). Ik rijd al jaren rond met twee verstralers in plaats van normale koplampen.

Als je al aangehouden wordt en die kans lijkt me heel klein kun je opmerkingen verwachten over uitstekende delen.
Knoop daarom een ijzerzaagje op je tank of voorvork (misstaat ook niet ;) ) en nodig de agent in kwestie uit om de hoorns op de juiste lengte in te korten.
Kom je niet mee onder een bon uit, maar je hebt in elk geval lol.

[spam-mode]

Ken je deze al?
www.ratbikeforum.tk/

[/spam-mode]
 
ratbikeforum ken ik :) , zit dr ook op, maar doetetopeenofanderemanier niet met mn mozilla |(

bedoeling is om dit te deponeren op een GTR1000 (kawa)
(matzwart, ratbike)

kheb twee (Hella) verstralers (nog aan mn brommer hangen, fix ik wel wat anders op), die ik daar voor wou gaan gebruiken. 55W H3.

die "uitsteeksels" komen wsl net onder mn kroonplaat, dat is nog even zien over hoe en wat.
(ik kan er een "plastic" gewei opzetten.... isniescherp :9 *O* , als ik daar aan kan komen)

als alles mislukt gaatie wsl in mn kamer hangen, boven mn bed oid, leuk voor als mn vriendin n xje langs komt.. "kijk eens schat" *D


De wetgever heeft het over "scherpe" uitstekende delen, maar wat dachten jullie van de BMW boxermotoren (en beugels) (no offence), dat zijn vrij lompe uitstekende delen, als je daar een klap van krijgt met 50 ben je evenver van huis.
(en motoragenten zijn ook niet altijd de meest ervaren rijders :P )

(dacht er een tijdje geleden aan om een mensenschedel te gebruiken, maar dat is zo lastig uit te leggen... )
 
_O-

haha en bijna het mooiste zie je niet, de titel van het plaatje is:

COWASAKI

_O-
 
Laatst bewerkt:
kga niet naar onze zuiderburen verhuizen om daar mn motor te gaan melken |(

maargoed, voor de rest ? :e

vinnem wel mooi gevonden :} _O-
 
Inderdaad verbiedt de wet scherpe uitstekende delen. Ook delen die onder een zodanige hoek zijn aangebracht dat ze gevaar kunnen opleveren vallen daaronder. Jouw schedel valt vrijwel zeker onder de verboden onderdelen.....

Overigens: strikt wettelijk gezien mag je alleen delen van een motor of auto vervangen voor de op dát type motor goedgekeurde delen, anders voldoet je voertuig niet meer aan de typegoedkeuring.
Zelfs het vervangen van richtingaanwijzers voor een ander type is feitelijk niet toegestaan.
Alle extra's mogen alleen voor zover ze niet gevaarlijk zijn en binnen de beperkingen van de wet blijven.

Dat er heel vaak een oogje wordt toegeknepen doet niets af aan de eisen die de wet stelt....


wordt af en toe een beetje ziek van je.
nu is het klaar, wil je nu even posten waar dit staat en ons hier van instaat stellen, dat ik dit even als de rest op mf zou kunnen veriferen.
ja er zijn regels op dit gebied, maar het veranderen en of optimaliseren is niet verboden.
zoals in je woorden te lezen is.
ach jonge, hou toch op met posten, dit slaat kant noch wal, wat jij verkondigt.
vertel niets steeds het halve woord, of dat wat jij in je kop heb.
ben blij dat er mensen zijn die er wel verstand van hebben.


@ ts, je gelooft je zelf zeker. |(
 
Laatst bewerkt:
Door JanB op 22-01-2006 23:10



Inderdaad verbiedt de wet scherpe uitstekende delen. Ook delen die onder een zodanige hoek zijn aangebracht dat ze gevaar kunnen opleveren vallen daaronder. Jouw schedel valt vrijwel zeker onder de verboden onderdelen.....

Overigens: strikt wettelijk gezien mag je alleen delen van een motor of auto vervangen voor de op dát type motor goedgekeurde delen, anders voldoet je voertuig niet meer aan de typegoedkeuring.
Zelfs het vervangen van richtingaanwijzers voor een ander type is feitelijk niet toegestaan.
Alle extra's mogen alleen voor zover ze niet gevaarlijk zijn en binnen de beperkingen van de wet blijven.

Dat er heel vaak een oogje wordt toegeknepen doet niets af aan de eisen die de wet stelt....

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan