Lekke achterband met 130 km/u

MotoJoen

Die hard MF'er
10 mei 2005
325
0
Hilversum
Vorig weekend reed ik over de A1 uit van Hilversum naar Apeldoorn toen ik net voor Amersfoort een vrachtwagen wou inhalen. Halverwege de vrachtwagen begon de achterkant van mijn motor heel erg te slingeren. Meteen had ik het vermoeden dat ik een lekke achterband had.
Ik keek in mijn spiegels om te zien of er iemand achter mij reed en liet daarna mijn gas los. Toen de vrachtwagen mij weer voorbij was stuurde ik mijn motor rustig naar de vluchtstrook en remde rustig met mijn voorrem totdat ik stil stond. Motor op de bok en zag dat ik idd een lekke achterband had. De ANWB heeft er een prop in gedaan zodat ik weer naar huis kon rijden.

Achteraf vond ik dat ik heel rustig reageerde maar ik weet niet of dit de beste manier is. Hebben er hier nog meer dit meegemaakt en hoe hebben jullie toen gereageerd?

Weet er ook iemand of het uitmaakt op wat voor motor je rijdt? Bijvoorbeeld een tour-, race-, offroad-, enz. en waarom dat dan iets uit maakt? Ik zat op mijn BMW R850RT met alle koffers erop en redelijk gevuld toen dit gebeurde.

Groeten Jeroen
:W
 
Achteraf vond ik dat ik heel rustig reageerde maar ik weet niet of dit de beste manier is.
Ik zou niet weten wat je beter had kunnen doen? :? Volgas voor die vrachtwagen langs de vluchtstrook op? Een stoppie maken op de linkerbaan om je achterband niet meer te gebruiken?

Heb 't zelf nooit meegemaakt, maar dit lijkt me perfect: rustig blijven, rechtop blijven, geen abrupte dingen met gas of stuur doen en zo snel mogelijk naar vluchtstrook en stoppen. Zolang 't geen klapband is heb je nog wel even.
 

_O-

anyway, je hebt denk ik nog mazzel, stel dat je een klapband had gehad.. of dat je band ff wat sneller leegliep en dan gaat overslaan -O-
verders goed gedaan ofc, er is immers niks verkeerd gegaan en je leeft nog :P
 
_O-

anyway, je hebt denk ik nog mazzel, stel dat je een klapband had gehad.. of dat je band ff wat sneller leegliep en dan gaat overslaan -O-
verders goed gedaan ofc, er is immers niks verkeerd gegaan en je leeft nog :P

:^

Of als het je voorband was, dan kon je bijna helemaal niet meer sturen.

Maarja je weet hoe die blikkers zijn, als jij ff vertraagd op de linkerbaan (heb het weleens met een blik gehad die stilviel op de linkerbaan) dan rijden ze gelijk 5 cm op je achterkant geen idee hebbende wat eraan de hand is.

Prima gehandeld denk ik, gewoon gas los, knipper naar rechts. Je kunt zelfs nog gebaren maken op de motor :) en dan rustig naar de vluchtstrook.
 
Vorig weekend reed ik over de A1 uit van Hilversum naar Apeldoorn toen ik net voor Amersfoort een vrachtwagen wou inhalen. Halverwege de vrachtwagen begon de achterkant van mijn motor heel erg te slingeren. Meteen had ik het vermoeden dat ik een lekke achterband had.
Ik keek in mijn spiegels om te zien of er iemand achter mij reed en liet daarna mijn gas los. Toen de vrachtwagen mij weer voorbij was stuurde ik mijn motor rustig naar de vluchtstrook en remde rustig met mijn voorrem totdat ik stil stond. Motor op de bok en zag dat ik idd een lekke achterband had. De ANWB heeft er een prop in gedaan zodat ik weer naar huis kon rijden.

Achteraf vond ik dat ik heel rustig reageerde maar ik weet niet of dit de beste manier is. Hebben er hier nog meer dit meegemaakt en hoe hebben jullie toen gereageerd?

Weet er ook iemand of het uitmaakt op wat voor motor je rijdt? Bijvoorbeeld een tour-, race-, offroad-, enz. en waarom dat dan iets uit maakt? Ik zat op mijn BMW R850RT met alle koffers erop en redelijk gevuld toen dit gebeurde.

Groeten Jeroen
:W
dat de anwb er een prop inschiet :?
wou hij bij mij niet doen ivm het evt loslaten

dus wegslepen maar
 
_O-

anyway, je hebt denk ik nog mazzel, stel dat je een klapband had gehad.. of dat je band ff wat sneller leegliep en dan gaat overslaan -O-
verders goed gedaan ofc, er is immers niks verkeerd gegaan en je leeft nog :P

Het was geen klapband want ik heb niks gehoord. Hij was wel al helemaal leeg toen ik er naar keek en kon hem ook helemaal indrukken tot op de velg.
 
Maarja je weet hoe die blikkers zijn, als jij ff vertraagd op de linkerbaan (heb het weleens met een blik gehad die stilviel op de linkerbaan) dan rijden ze gelijk 5 cm op je achterkant geen idee hebbende wat eraan de hand is.

Prima gehandeld denk ik, gewoon gas los, knipper naar rechts. Je kunt zelfs nog gebaren maken op de motor :) en dan rustig naar de vluchtstrook.

Het was zondag ochtend om een uur 8.30 dus gelukkig heel weinig verkeer.
 
gewoon rustig blijven idd, en voor je blijven kijken, op die manier blijf je zelfs overeind met een lekker voorband :Y
 
dat de anwb er een prop inschiet :?
wou hij bij mij niet doen ivm het evt loslaten

dus wegslepen maar

Gelukkig deed deze dat wel. Maar ik moest binnendoor terug rijden als dit kon zodat de snelheid niet teveel boven de 80 uit kwam.

De maandag erna heb ik er meteen een nieuwe band onder laten zetten. Ik heb van een collega gehoord dat er een bedrijf in Amsterdam zit die motorbanden repareerd. Heeft iemand hier al ervaring mee. Het is namelijk een stuk goedkoper dan een nieuwe band.
 
Heb het gehad op de terug reis uit oostenrijk 3 jaar geleden,GSXR750 2002 met volle bepakking,ben er nog mee naar een tankstel gereden en heb bij de lokale dealer er een achterband op laten leggen
 
Gelukkig deed deze dat wel. Maar ik moest binnendoor terug rijden als dit kon zodat de snelheid niet teveel boven de 80 uit kwam.

De maandag erna heb ik er meteen een nieuwe band onder laten zetten. Ik heb van een collega gehoord dat er een bedrijf in Amsterdam zit die motorbanden repareerd. Heeft iemand hier al ervaring mee. Het is namelijk een stuk goedkoper dan een nieuwe band.

M'n neef kreeg een lekke achterband op Corscia, prop erin en die is heel het eind nog naar huis gereden ermee en toen thuis ook nog gewoon doorgereden. Ik weet niet wat het verschil is tussen repareren hoe jij het bedoelt en een prop, maar volgens mij is het helemaal geen bezwaar om met een prop door te rijden. :]

Als ik het fout heb verbetert iemand me vast wel 8-)
 
je hebt een paddestoel, parapluutje en een zogenaamde prop of veter

die laatste is gewoon een lijmachtig touwtje wat je in het gat propt, zo'n paraplu kan je pas plaatsen als de band eraf is. de naam verklapt de vorm al het steeltje steek je door het gat, lijm op het ronde vlak en je trekt het touwtje aan. lek gaat die dus niet meer.

zo'n prop kan er wel uitschieten omdat die alleen in het gat zelf zit en verder nergens stevigheid aan heeft
 
Volgens mij kon je beter in paniek raken en em op de redresseerstrook zetten, over de vangrail klimmen en wild gebarend naar de andere kant van de weg rennen :Y
 
goed gehandelt lijkt me.

Is het niet een optie om ook de motor te ontkoppelen? of kan je dat juist beter niet doen?
 
je hebt een paddestoel, parapluutje en een zogenaamde prop of veter

die laatste is gewoon een lijmachtig touwtje wat je in het gat propt, zo'n paraplu kan je pas plaatsen als de band eraf is. de naam verklapt de vorm al het steeltje steek je door het gat, lijm op het ronde vlak en je trekt het touwtje aan. lek gaat die dus niet meer.

zo'n prop kan er wel uitschieten omdat die alleen in het gat zelf zit en verder nergens stevigheid aan heeft

:^
Heb zelf nu twee banden opgereden die gerepareerd waren met een pluutje, niets mis mee. Een prop is inderdaad een ander verhaal....
Na een flink aantal kilometers kan ik de reparatie op deze band niet eens meer terugvinden (al moet hij er toch echt inzitten)
En rustig aan....doe ik niet aan :N
Ben geen racer, dus harder als 150120 kom ik niet op de snelweg O-) en die ene keer dat ik hem opentrok tot z'n max (183 op de gps B| ) klapte de band ook niet...dus tja

Verder lijkt me het de ideale manier van oplossen zoals je hem aan de kant hebt gezet :)
 
Heb een paar maanden geleden een lekke voorband gekregen toen ik 230 over een polderweg ging. Bochten maken met een lekke band lukt dus echt niet.. |(
Ik heb toen erg veel geluk gehad dat ze daar aan de weg aan het werk waren en een uitloopstuk asfalt hadden neergelegd voor het werkverkeer. Kon net langs de afzethekken door dat extra stuk asfalt op en rustig afremmen. Normaliter ligt daar een sloot maar die was wegens de bouw dus dichtgegooid. Mn hart zat in mn keel toen. :/

Bleek naderhand dat mn ventiel gescheurd was wegens dat zware ventielledje datk erop had geschroefd. Die zijn er dus meteen afgehaald na dat incident! Bij deze dus ook een waarschuwing voor iedereen met die ledlampjes op de ventielen. Deze dingen zijn relatief zwaar en trekken dus aan je ventiel bij hogere snelheden. Levensgevaarlijk dus haal ze eraf!
 
Ik zou volgas rijden en vervolgens een stoppie proberen te maken die tot aan apeldoorn zou doorgaan... Af en toe weer volgas en remmen lijkt mij wel noodzakelijk, tenzij je wind mee had.

Ik heb ooit zelf zoiets meegemaakt. 's nachts in de winter met regenstorm in de auto. Ineens knalde er iets achter. wieldop was weggeschoten door de klapband. Ik probeerde rijdend (het was erg druk op de weg en ik had nul zicht) de auto recht te houden, maar op gegeven moment reed ik glijdend diagonaal over de weg. toen langzaam naar de zijkant gereden...

Gelukkig stond er een ANWB auto 100 meter verder bij benzinestation. :)
 
goed gehandelt lijkt me.

Is het niet een optie om ook de motor te ontkoppelen? of kan je dat juist beter niet doen?

Dat heb ik niet gedaan maar ik had wel mijn koppeling in dus komt op het zelfde neer. Ik wou dat mijn achterband er gewoon achteraan rolde.
 
Heb een paar maanden geleden een lekke voorband gekregen toen ik 230 over een polderweg ging.
Ik kan al wel verzinnen wat het commentaar van onze Wegmisbruikergnoom, Andre van de Toorn, zou zijn...

"Deze coureur racet met een ongeloooooflijke snelheid over de verlaten polderweg waar aan de weg gewerkt wordt. Hier geldt een maximumsnelheid van 80km/u per uur geldt, maar daar heeft deze motormuis geen boodschap aan. De snelheid loopt zo hoog op dat zijn banden het begeven. Dankzij een flink portie geluk komt hij er zonder kleerscheuren vanaf, maar op deze manier zal hij niet erg oud worden".

Ik vind 230km/u op een polderweg wel heel erg hard. Ik ken de situatie niet, maar als er ook nog eens gewerkt wordt ben je niet echt slim bezig. Maar ja... onbenullig is dom, maar vaak wel erg leuk. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan