Ik heb een probleempje met mijn motor CB-400 '75.
Zonder dat ik gedronken heb slinger ik over de weg. Dus bij een bepaalde snelheid slingert de motor, maar laat ik us zeggen wat er gebeurt:
Met een snelheid tussen de 50 en 70 km/u voel je een opwaardse slag, en die kun je voelen aan het stuur. Maarja dat is gewoon een trilling en das niet gevaarlijk en het is ook niet irri dus daar doe ik niks aan (opwaardse slag in band/wiel, tog?).
Maar als ik harder dan 100 km/u rij dan schud de motor soms van links naar recht, maar de motor blijft in een rechte lijn rijden.
En als ik harder dan 110 km/u rij dan schud de motor constant. Maar het is nog niet gevaarlijk. Want de motor schud nog niet in resonantie.
Als ik harder dan 120 of 130 rij dan schud de motor constant hard heen en weer.
En als je harder dan 140 km/u rijd word je er finaal af gekatapulteerd, wat mij 2 keer bijna is overkomen. Terwijl de motor op een (denk ik) een kaars recht vooruit rijdt.
Ik denk dat het een kwestie van onbalans is in de wielen, of in 1 wiel.
Toen heb ik us gekeken wat van slagen ik in de wielen heb. Het voorwiel is kaarsrecht, maar wel een opwaardse slag van ong 2 mm. En het achterwiel heeft zowel een opwaardse en zijwaardse slag van ong 3 mm.
Er zitten 2 nieuwe banden op.
Er zitten wel gewichtjes op de spaken, maar hoe lang die er op zitten
Dus mijn vraag is: Is het onbalans? Dus moet ik de wiellen laten balanceren
Of is het wat anders?
Zonder dat ik gedronken heb slinger ik over de weg. Dus bij een bepaalde snelheid slingert de motor, maar laat ik us zeggen wat er gebeurt:
Met een snelheid tussen de 50 en 70 km/u voel je een opwaardse slag, en die kun je voelen aan het stuur. Maarja dat is gewoon een trilling en das niet gevaarlijk en het is ook niet irri dus daar doe ik niks aan (opwaardse slag in band/wiel, tog?).
Maar als ik harder dan 100 km/u rij dan schud de motor soms van links naar recht, maar de motor blijft in een rechte lijn rijden.
En als ik harder dan 110 km/u rij dan schud de motor constant. Maar het is nog niet gevaarlijk. Want de motor schud nog niet in resonantie.
Als ik harder dan 120 of 130 rij dan schud de motor constant hard heen en weer.
En als je harder dan 140 km/u rijd word je er finaal af gekatapulteerd, wat mij 2 keer bijna is overkomen. Terwijl de motor op een (denk ik) een kaars recht vooruit rijdt.
Ik denk dat het een kwestie van onbalans is in de wielen, of in 1 wiel.
Toen heb ik us gekeken wat van slagen ik in de wielen heb. Het voorwiel is kaarsrecht, maar wel een opwaardse slag van ong 2 mm. En het achterwiel heeft zowel een opwaardse en zijwaardse slag van ong 3 mm.
Er zitten 2 nieuwe banden op.
Er zitten wel gewichtjes op de spaken, maar hoe lang die er op zitten
Dus mijn vraag is: Is het onbalans? Dus moet ik de wiellen laten balanceren
Of is het wat anders?