Leuke examen verhalen

str8pilot

Die hard MF'er
29 mrt 2006
383
0
Haren (Groningen)
Toen ik een half jaar geleden examen dee voor m'n A begon alles goed.
Ik had les gehad bij het Oosterpoort en ree dan ook zoals veel lessers in keurig hesje van de rijschool. In mijn geval rijbewijs roze met wit en duidelijk rijschool oosterpoort.

Instructeur en examinator reden in de auto achter me en gaven me netjes de instructies door. Op een bepaald moment toen we op de snelweg richting Drachten reden kwam er een auto van de ANWB rijschool tussen mij en m'n examinator rijden.
Geen probleem komt vaker voor. maar die auto bleef maar achter me rijden. zo'n 10 minuten lang. Toen was m'n examinator het zat en zette me langs de kant van de weg.
ANWB auto stopt ook langs de kant achter mij. Instructeur en examinator maken babbeltje met auto van de ANWB. Wat blijkt. Hij dacht dat ik zijn leerling was (ondanks mijn hesje en instructie auto) en was zijn leerling dus blijkbaar al die hele tijd kwijt. _O-
Volgens mij had die kerel niet genoeg geslapen ofzo die nacht.

Ook anderen hier met van die absurde examen verhalen? Lessen mag ook.
 
Bij mijn examen, toendertijd, zei de examinator dat als hij onderweg aangaf
dat er onderweg even gestopt moest worden, dat diegene meestal was gezakt.
Nu was het zo dat ik mijn examen niet op de motor kon doen waar ik altijd op reed,
een Susuki GS500E, omdat de dag ervoor iemand mee onderuit was gegaan. Hendels
en meer dingen kapot. Ik moest een uur voorrijden doen op een Honda Rebel 250,
op zich niet erg, lekker makkelijk met 8jes draaien enzo. Ik een uur voorrijden, wat
gebeurd er een half uur voor m'n examen? Motor slaat af en niet meer aan de praat
te krijgen :? Snel naar de rijschool terug en een andere motor halen. Volgens mij
was het een Susuki 450 ofzo, anyway, had er nog nooit op gereden omdat ie veels
te hoog voor me was. Moest daar maar op afrijden, was geen andere motor beschikbaar.
Gelijk door naar het examen dus, eerst binnen de hele handel toen naar buiten. Toen
was het zo; eerst bijzondere verrichtingen, waren die goed dat de weg op. Nou, remproef
was gigantisch slecht, had een slipspoor van hier tot tokio. Mocht overnieuw, heeeele
lange remweg daarna. 8jes gingen mwoa mwoa. Instructrice het hele verhaal verteld
van hoe het zou komen bla bla. Toch maar de weg op. Ik rijden, op zich ging alles redelijk.
Krijg ik op de snelweg A13 ter hoogte van Delft te horen dat ik die afslag moet nemen
en na de bocht even bij het Infobord wil stoppen :/ Ik denk fukkerdefuk, gezakt :(
Stopt de examinator achter me en komt naar me toe. Zegt ie; Aan de overkant werkt
een vriend, die is gister vader geworden. Die moet ik even feliciteren! :+
Ik zo; joh, neem je tijd. Daarna terug naar het CBR toen nog bij de Schilp in Rijswijk
en geslaagd *O*
 
Laatst bewerkt:
Mijn examinator toen we terugkwamen bij het CBR:
`je bent geslaagd`

Ik helemaal blij zei: ´oh geweldig!!`

examinator: nou dat was het niet maar je bent geslaagd...

Ik: -O- en toen heel snel weer *O* *O*
geslaagd is geslaagd :+

Ik had een foutje gemaakt bij een stoplicht, ik ging linksaf en er was een baan voor rechtdoor en rechtsaf, tenminste dat dacht ik want de middelste baan was ook voor linksaf... ik ging dus linksaf en kwam op de meest rechtse baan uit omdat ik dacht dat er maar 1 baan was voor linksaf. ...snap je hem nog...
Gelukkig kwam er niks aan en ging de rest helemaal top waardoor ik dus geslaagd was

*O*
 
Zolang je veilig (motor) rijdt is zo'n foutje meestal geen probleem. Toch is de ene examinator de ander niet, dit heb ik gemerkt in mijn uitgebreiden examen ervaring :$
 
Zolang je veilig (motor) rijdt is zo'n foutje meestal geen probleem. Toch is de ene examinator de ander niet, dit heb ik gemerkt in mijn uitgebreiden examen ervaring :$
De mijne reed in een Ford Ka Cabrio sportuitvoering ... een oudere kerel met zo´n pofsjaaltje

zag er grappig uit :+
 
ik heb 4 keer examen gedaan in totaal, waarvan 3x dezelfde examinator :P

mn laatste examen was behoorlijk bizar. ik heb echt minimaal 5x mn richtinaanwijzer naar de verkeerde kant aangezet of daadwerkelijk de verkeerde richting uit gereden.
Puur zenuwen denk ik, het was een week voor mijn theorie zou verlopen. en ik had voor de derde keer de examinator waar ik al 2x bij was gezakt :S
 
Jah vage mensen hoer die examinators.

ook 3x moeten afrijden voor avd
1e keer maak ik 1 foutje, volgens hem te wienig afstand gezakt
2e keer was echt kut 2 auto's voor me rijden door zon wegwerkzaamheden verboden in te rijden bord.
nouja ik dus ook, gezakt!
3e keer echt allemaal kut fouten, geslaagd

nouja had echt zoiets van waar zijn we mee bezig maar goed.
 
Met mijn examen was het superslecht weer, (voor diegene met een goed geheugen, het was 7-7 jl) en mazzelaar die ik ben, had ik nog nooit met slecht weer gereden. Geeneen les met regen gehad, ook geen harde wind, elke keer redelijk tot bloedmooi weer.

Tsja, totdat het op de dag van je examen toch tekeer gaat buiten! Ik was nog geen 5 seconden op de dijk waar ik overheen moest toen het begon te hozen en te waaien. Ik was echt meteen nat en koud, en wat wordt je dan? Chagarijnig! En tsja, wat zoekerig. Heb evengoed nog wel het tempo erin gehouden, want ik had al gehoord dat te voorzichtig rijden echt een killer kan zijn op je examen.
Ook nog ergens mn motor af laten slaan en al met al dacht ik zelf dat ik gezakt zou zijn.
En toen sprak de examinator de verlossende woorden: "We maken er maar een voldoende van".
Haha, dus daar kon ik wel uit opmaken dat het kantje boord was. Maar ik mag niet klagen, ben gewoon in één keer geslaagd.
 
de bijzondere verrichtingen verrassend goed gedaan(op de parkeerplaats van zestienhoven) en was daar zo vol van, dat ik gewoon doorreed op het zebrapad voor de ingang van de incheckbalie, terwijl er mensen met koffers stonden om over te steken,
Ik sloeg mezelf letterlijk voor mijn kop, dat was misschien mijn redding, want ik was wel geslaagd.
*O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik 2 jaartjes ofzo terug met afrijden.
Instructeur en examinator bleken elkaar van 'vroegah' te kennen dus opzich positief. Bij een van de eerste kruispunten gaf ik een auto voorrang en wachtte daarbij netjes halverwege de kruissing dat de examinator-auto vlak naast me komt staan dus ik vroeg of er wat er aan de hand was maar ik moest ze maar gewoon negeren :? (auto stond 50cm van me af op een best wel onlogische plaats maargoed)

Enkele minuten later bij een T kruissing waar ik moest kiezen hoorde ik niets meer door mijn oortje dus ik koos zelf een rustig stukje om te stoppen, was hun batterij op |(

Niet heel veel later krijg ik maar geen instructies dus ik wijs op mijn helm dat ik ze niet hoor. Wat gekraak en gelach door mijn oortje: 'we waren even vergeten dat we moeten zeggen waar je heen moet' _O-

Uiteindelijk wel in 1 keer geslaagd gelukkig maar het was op zijn minst opvallend.
 
Laatst bewerkt:
Mijn examen ging zo:

Ik reed weg bij het cbr ik rij een half uurtje lekker door de regen en ik kom terug en hij zegt geslaagd ga nu maar plezier hebben op je eigen motor. Best chill
 
ik heb 110km/u gereden waar je 70 mocht bij wegwerkzaamheden (A2 bij Eindhoven) en ben toch geslaagd.. :)

had een goeie examinator die zei: gebruik maken van de voordelen van de motor... dat was duidelijke taal...
 
Mijn examen begon.

"Zo we gaan even de motor bekijken. Waar moet je controleren als je gaat rijden.
Ik: Remkabels, profiel, bandenspanning, oliepeil, koelvloeistof.
Examinator: aha oliepeil, waar kan je dat controleren?
Ik: Ja, dit dopje.
Examinator: Ok, maar waar vul je em bij dan?
Ik (al zenuwachtiger aan het worden): Naja, ook daar gewoon
Examinator: Ja idd, maar waar vul je je koelvloeistof bij dan?
Ik (al ietstjes meer vertrouwen weer gekregen) Begin te zoeken, ja ehhhhhh, nee ook niet. Kheb eigenlijk geen flauw idee!
Examinator: Dat zit er ook niet in

Ik: :/ :X............. _O- Een Honda two-fifty

Toen lekker rijden en geslaagd zonder al teveel problemen. Wel een straat ingereden omdat ik niks hoorde en dus rechtdoor reed. Ongelovelijk smal straatje, rare haakse bochten totdat we weer op dezelfde doorgaande weg kwamen.
Bleek achteraf, bij geen gehoor, gewoon de voorrangsweg volgen. Wist ik ook wel.... :)

Moest proefjes tussendoor doen, slalom in de 2 al niet zo vaak meer gedaan omdat ie vanaf het begin altijd goed ging, maar tijdens de lessen wel al wat snelheid opgebouwd. Op mijn examen probeerde ik ook er tussendoor te slalommen met 45 km/u. Maar na overdoen perfect :)

Toch grappig, het is bijna 5 jaar geleden, en herinner me het als de dag van gisteren. Ik was pok zo nerveus, eigenlijk niet echt om te zakken, maar het idee dat je straks lekker zelf mocht rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Het was een mooie dag, zonnetje scheen, moest avd doen samen met nog iemand die netjes elke week zn lessen deed. (ik had daar wat onregelmatigheden in zegmaar :+ )

hij mocht eerst, gezakt... geklooi op de snelweg..
toen mocht ik.... Bij het verlaten van het pand begon het dicht te trekken B|
Beetje met de examinator staan ouwehoeren over ketting en cardan enzo. Ik had al 2 fietsen staan, brommer gereden, na 3 vragen geloofde die t wel, toen werd het gewoon een interessetalk.
Zodra de eerste druppels begonnen te vallen werd er geopperd om te gaan (ze wilden gewoon droog zitten in t blik B| )
afijn, ik meteen bij t verlaten CBR Rijswijk netjes gestopt (pluspuntjes :D ) voor overstekend wild (wat kinderen daar moeten snap ik niet).
beetje rijden hier, beetje rijden daar, werd een doodlopende straat ingestuurd waar ik niet inging (die wist ik :+ ).
En toen kwam de snelweg... Ik kijk links.... 3 vrachtwagens met tussen de eerste twee ruimte en na de achterste....... maar ook voor de voorste. Mn vizier gaf weer tekenen van pissende goden, nadat t net eventjes droog was....
Voor mij zat er maar 1 oplossing op: GAS!!

Ik heb met rijbewijsinvorderingssnelheid de vrachtwagens voorbijgestoken op de invoegstrook, gekeken, knipper, dooie hoek nog een keer en invoegen.
Pas een km of 2 later waren ze weer bij

Het uiteindelijke verhaal:
Geslaagd, je kijkt lekker rond, je ziet alles, bent je overal van bewust, gebruikt de voordelen van de motor, maar lost niet altijd alles even netjes op.

voor de slimmerikken onder ons: tussen vrachtwagens invoegen = zakken en een motorrijder voegt niet in na een vrachtwagen :+
 
En toen kwam de snelweg... Ik kijk links.... 3 vrachtwagens met tussen de eerste twee ruimte en na de achterste....... maar ook voor de voorste. Mn vizier gaf weer tekenen van pissende goden, nadat t net eventjes droog was....
Voor mij zat er maar 1 oplossing op: GAS!!

Ik heb met rijbewijsinvorderingssnelheid de vrachtwagens voorbijgestoken op de invoegstrook, gekeken, knipper, dooie hoek nog een keer en invoegen.
Pas een km of 2 later waren ze weer bij

Het uiteindelijke verhaal:
Geslaagd, je kijkt lekker rond, je ziet alles, bent je overal van bewust, gebruikt de voordelen van de motor, maar lost niet altijd alles even netjes op.

voor de slimmerikken onder ons: tussen vrachtwagens invoegen = zakken en een motorrijder voegt niet in na een vrachtwagen :+

Nu waren er geen snelwegen in de buurt waar ik afreed, maar ik had daar nooit voor gekozen.
Achteraf is het wel de juiste beslissing, maar op dat moment denk ik dat er weinig mensen voor kiezen....

Ik was ze kwijt geraakt omdat ik een 60 km zone weggetje veilig maar vlot op kon draaien en toen lekker sturen op een bochtig weggetje :]
 
Ik zou smorgens afrijden, mijn vader (wij waren tegelijk begonnen met lessen alles samen gedaan, best lachen om elkaar af te troeven) smiddags.
Van tevoren eerst nog een uurtje zo wat rijden en hozen dat het deed :(. Nog een keer omgevallen bij het nemen van een haakse bocht die omhoog liep. Dus ja... begon een beetje zenuwachtig (en nat tot op het bot) aan het examen.
Examen ging eigenlijk wel goed, weer die haakse omhoog lopende bocht (dit keer zonder vallen).

Terug bij CBR: Ja je reed wel goed maar het mag allemaal ietsjes sneller, meer het gas erop houden.

Smiddags moest vader rijden (natuurlijk geen regen :() hij ook geslaagd met de opmerking: Zo vader, zo zoon. Ook hij moest meer doorrijden :+
 
Eigenlijk weinig gebeurd tijdens mijn examen (begin dit jaar). Geen gebabbel vooraf en meteen rijden. Na 5 minuten op de snelweg en daar meteen 2 mooie vrachtwagens. "die zijn voor mij" dacht ik en gaan met die banaan. Met een jankende CB500 onder mij voor de voroste vrachtwagen ingevoegd en lekker vlot doorgereden. Tot ik na een km of 2 een zigzaggende examen-auto in mij spiegel zag verschijnen die met onmenselijke snelheden probeerde bij te komen (hij had de vrachtwagens niet gehaald) _O-

Verder geen problemen en slechts de opmerking gekregen "dit is wat ik van een motorrijder wil zien" *O*

Maar de terugweg vanaf het CBR... dat was wel kickuh :Y

Mijn instructeur op de Pan voor mij uit en ik erachteraan. Nog gevraagd of we wat leuke weggetjes konden nemen want het was mijn laatste ritje op de vertrouwde cb500... en daar gingen we. Ik heb stukken 140 moeten jakkeren op 80 wegen om hem bij te houden en heb zowaar mijn eerste keer de step aan de grond gekregen *O* *O*
 
Wel paar jaar geleden en tevens met de auto, maar ik had het geluk dat ik een mannelijke examinator had die nogal wat interesse in mijn vrouwelijke instructrice had (beide nogal wat ouder). Grootste deel van de examenrit heeft de examinator achterstevoren in de auto gezeten om gezellig met haar te kletsen, ik vond het wel een relaxed ritje zo :)
 
Ik heb begin vorig jaar afgereden. Tijdens de lessen voor het AVB altijd mooi (lees: droog) weer gehad. 10 minuten voordat ik AVB examen moest doen ............ begint het toch te gieten, echt niet leuk meer. Moest als eerste de langzame slalom doen. Hier had ik in het begin van m'n lessen erg veel problemen mee, op een gegeven moment ging ie keer op keer goed tot 2 lessen voor het examen, toen was het 50-50 ene keer goed dan weer fout. Maar dus als eerste de langzame slalom in de zeikende regen ............... en daar lag ik met motor en al. -O- :( |( Bij de 2de keer bleef ik overeind maar net een pilonnetje omgetikt, ik dacht echt: DIT WORDT HELEMAAL NIKS VANDAAG! Ben ook met die gedachte verder gegaan, heb heerlijk relaxed de rest van de oefeningen gedaan en ze gingen allemaal goed! *O*

Tijdens AVD examen was m'n examinator een hele spontane vent en m'n instructeur bleek 'm ook goed te kennen. Heb lekker het hele stuk gereden en was op een gegeven moment m'n examintor en instructeur kwijt, maar ja gewoon lekker rustig doorrijden (was net een lange weg zonder zijstraten ingereden). Uiteindelijk na een minuutje of 5 zaten ze weer achter me. Terug naar het CBR en uislag: Geslaagd! *O*
Stappen we de deur uit bij het CBR, vraagt m'n instructeur "was je ons niet kwijt op een gegeven moment"? Ik zo "ja, maar ik denk jullie komen vanzelf wel weer bij op dat stuk". Wat bleek nou, die 2 hebben gewoon lopen kloten tijdens mijn examen. De reden waarom ik ze kwijt was, was omdat de examinator (die reed) bij het nemen van een bocht eventjes vol de handrem aantrok ................ ging niet helemaal goed, stonden ze opeens 180 graden gedraaid! _O-
 
Mijn examinator stelde de standaard vragen voordat we gingen rijden.
Hij eindigde met de vraag; wat is er zo belangrijk aan het fontiel? ik: :? :?
Hij: DAT HET DOPJE EROPZIT!!!! HAHAHA!!!!! _O- _O- helemaal in een scheur :')

was wel grappig
 
Laatst bewerkt:
Ook zo lekker: ik moest mijn AVB examen doen. Voor het examen gingen we nog een klein uurtje rijden en stonden we 15 min voor aanvang van het examen in Lelystad... bij een lege keet van het CBR :o . Hmmm.... waar zijn ze? Instructeur: "Laat die oproep nog eens zien..." (die had ik vlak voor de les gekregen en gelijk in m'n zak gestopt.) Instructeur: "Ow... we moeten in Zwolle zijn!"

Ik al zwaar balen natuurlijk... In 15 min van Lelystad naar Zwolle gaat dus echt nooit lukken :N . Maar goed, toch maar een poging gewaagd en achter de Instructeur (in de auto) aan en met 160+ naar Zwolle :] . Had nog nooit zo hard op een (naked) motor gereden, dus ik voelde me echt cliffhanger op dat moment.

Maar goed... uiteindelijk kwamen we aan in Zwolle. Veel te laat natuurlijk, maar toch nog 5 min. binnen de examentijd. De examinator was gelukkig bereid om alsnog het examen af te nemen. Hij was net van plan om het examen af te sluiten op zijn computer :/ . Wat een geluk! *D

5 minuten later was ik gelukkig geslaagd! *D *D *D
 
Laatst bewerkt:
Mijn examinator toen we terugkwamen bij het CBR:
`je bent geslaagd`

Ik helemaal blij zei: ´oh geweldig!!`

examinator: nou dat was het niet maar je bent geslaagd...

Ik: -O- en toen heel snel weer *O* *O*
geslaagd is geslaagd :+

Ik had een foutje gemaakt bij een stoplicht, ik ging linksaf en er was een baan voor rechtdoor en rechtsaf, tenminste dat dacht ik want de middelste baan was ook voor linksaf... ik ging dus linksaf en kwam op de meest rechtse baan uit omdat ik dacht dat er maar 1 baan was voor linksaf. ...snap je hem nog...
Gelukkig kwam er niks aan en ging de rest helemaal top waardoor ik dus geslaagd was

*O*

Zei de examinator bij ook, dat het niet geweldig was...

Ik had nogal voorzichtg gereden, mede vanwege het slechte weer, maar op het laatst deed ik een inhaalmanoeuvre op een schitterend overzichtelijk stuk weg. Het was nogal een strakke actie, en tijdens het rijden dacht k nog: waarom deed ik dat nou!? Hij kan het wel gevaarlijk vinden!

Maar dat vond-ie dus niet, ik was juist geslaagd vanwege die inhaalactie *O*
 
ik moest afrijden in doetinchem...op gegeven moment kom ik bij een kruispunt en ik hoor in mijn oortje, arnhem aanhouden. (zelf kunnen kijken en juist voorsorteren) gaat allemaal goed.

ik rijd doetinchem uit en de instructeur zegt een tijdje niets .na een stuk provinciale weg zie ik een bordje met "arnhem - links af" dus ik netjes voor sorteren en sla af.
vervolgens kan ik op die weg rechtsaf - de oprit van de snelweg op, richting Arnhem! dus ik zet me knipper naar rechts aan, hoor ik in me oortje" zo is het wel genoeg, ga maar rechtdoor" wat blijkt, ik had alleen "Arnhem" hoeven aanhouden bij het eerste kruispunt!!!

de 2de keer had ik gewoon rechtdoor gemoeten, maar ik lette zo goed op de bordjes, en ik had onthouden dat we richting arnhem moesten, dus ging ik links af _O- wel een pluspuntje, heb ik verder nodig gehad ook want ging al met al niet zo best B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan