Grappig topic, ik zat met precies hetzelfde dilemma. Ik was op zoek naar een lichte tweecilinder sport-tour motor; tweecilinder omdat dat ook bij lage snelheden leuk rijdt (meer snelheids- en accelleratiebeleving dan een 4 cilinder) en niet té zwaar omdat je dan weer te snel (té) hoge snelheden haalt.
De Duke (690 of 390) viel bij mij af omdat ik bang was dat een 1-cilinder bij langere ritten (motorvakanties) toch wat minder comfortabel zou zijn.
Mocht je budget het toelaten; een Duc Hyperstrada of zelfs de nieuwe Multistrada 950.
Alternatief is de Yamaha MT 07 Tracer, wat minder vermogen maar wel een leuke fiets voor een goede prijs.
Ik ben zelf bij de Aprilia Dorsoduro 750 uitgekomen. Stuk goedkoper (want sinds 2008 op de markt) dan bovenstaande opties, niet te zwaar (volgetankt iets meer dan 200 kilo dacht ik), een leuk en bruikbaar vermogen van ruim 90pk. Bovendien een fijne (rechtop) zithouding. Verder ook nog een erg betrouwbaar blok.
Enige nadeel vindt ik de windbescherming (of het gebrek daaraan), ik heb er een Puig windschermpje op zitten wat wel een beetje helpt. Tot 120/130 is het prima rijden, daarboven wordt ook met het schermpje vermoeiend bij langere stukken. Maar dat geldt voor elke supermotard-achtige en naked motoren natuurlijk...
P.S. Wederom afhankelijk van budget; maar de Dorsoduro 950 die deze winter op de EICMA gepresenteerd is, is dan ook erg leuk natuurlijk...