low budget zijspanrijden

Ik krijg ook meestal positieve reacties in 'het echte leven'.

alleen op een forum durft men echt te zeggen wat men vind lijkt het wel :+
 
aja, weet er toevallig iemand een jawa met velorex te koop staan?
:} :}
Daar kan je veel lol mee hebben, hoewel mijn voorkeur naar een MZ uitgaat.

Maare?? eerst geen plek voor een volwaardig zijspan en nu wel plek voor twee?
 
Laatst bewerkt:
joh, das belgië , daar heb je zó een kot bij gebouwd om ander span te stallen .

blijkbaar ken jij belgie en zijn bureauxkraten niet mijn vriend.
momenteel ben ik bezig om een carport te mogen plaatsen en ik kan jou verzekeren dat het niet simpel is met al die paperassen. voor mijn tuinhuis heeft het 2 jaar geduurd alvorens alles in orde was.

aja, weet er toevallig iemand een jawa met velorex te koop staan?
:} :}
Daar kan je veel lol mee hebben, hoewel mijn voorkeur naar een MZ uitgaat.

Maare?? eerst geen plek voor een volwaardig zijspan en nu wel plek voor twee?

t'is voor een vriend die Jawa/span.
ik heb mijn BMW met volwaardig :Y zijspan en te weinig plaats
;)
 
Laatst bewerkt:
Niet veel nieuws te melden.
Behalve dat alle achterstallig onderhoud aan de motor gedaan is.
Ik ga de motor nu een tijdje gebruiken om naar het werk te rijden. Ondertussen kan ik op het gemak kijken om het bakje eraan te knutselen.
 
Ik kon het niet laten en heb het bakje toch al aan de motor gehangen.
Voor het gemak heb ik de velorex klemmen gebruikt. Waar nodig kan ik altijd nog aanpassen, verstevigen.

De foto's van de andere gs waren ook met de velorex klemmen. De man rijdt er al sinds begin jaren 80 mee rond zonder problemen. Hij controleert wel regelmatig als alles nog goed vaststaat.

Ik ga een van de volgende dagen de uitlijning bekijken en proberen afregelen.
Op een amerikaanse website staan een paar richtlijnen. Ik heb het document al eens doorgenomen en ga de richtlijnen volgen.
Hebben jullie nog tips of zaken waar ik zeker moet op letten. Behalve dat ik beter geen velorexklemmen gebruik?

HPIM0379%20%28800x606%29.jpg

HPIM0382%20%28800x606%29.jpg

HPIM0380%20%28800x606%29.jpg

HPIM0381%20%28800x606%29.jpg
 
Ik begrijp best dat je niet kan wachten. Om even te proberen gaat het ook wel.
Je achter/boven bevestiging gaat zeker niet. Zodra je een beetje vlot een linker bocht neemt gaat die draaien. Dan kan hij zo te zien zelfs tegen je wiel komen.
De twee aan de voorkant doen het wel even. De onderste klem kan ik niet zien. Bij mijn Triumph had ik hem daar aan een zware dwarsbuis zitten. Afgezien van de grondspeling gaat dat wel.

Je zult de komende weken wel merken waar de klemmen niet goed zitten. Maar ga na de zomer alsjeblieft fatsoenlijke ophangpunten maken.
 
ja , zoals reeds gezegd staat de achterste boven niet goed , je zou moeten kijken of je hem in lijn ( het verlengde ) kan plaatsten met de stang die naar het zijspan gaat , er mag als er aan getrokken of geduwd wordt geen mogelijkheid bestaan dat hij kan draaien.....
 
Dat van die achter-boven bevestiging had ik al gezien. Die staat ondertussen in lijn.

De onderste bevestiging zit heel dicht tegen de dwarsverbinding van de middenbok van de motor.
Ik zal eens foto nemen vanaf de andere kant gezien. Vermoedelijk zal hij niet goed zitten.
De klem staat vertikaal en de verbinding met het span is horizontaal. Een hoek van 90° en dus helemaal niet in lijn. Dit is het beste wat ik op dit moment kon doen. Ik zit daar gekl**t met de uitlaat en rempedaal. Als ik achter de voetsteun ga dan zit ik wel heel ver van een dwarssteun.
Als ik meer naar voor ga dan moet ik voor het rempedaal komen. Ik vermoed dat de steun dan te ver naar voor zal staan.
Alvast bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
:} :}
Daar kan je veel lol mee hebben, hoewel mijn voorkeur naar een MZ uitgaat.

Maare?? eerst geen plek voor een volwaardig zijspan en nu wel plek voor twee?

O-)
die jawa voor die vriend, weet je nog......
ik heb er zelf ook eentje gekocht om (zoals halflive reeds mee gaf) wat lol te maken.
een 350 type 638 met span.
zal er wel een paar weekjes werk aan hebben maar rijden doet hij nog.
gisteren trouwens nog mee gereden.
de jawa krijgt enkel 2 andere uitlaten en een goeie poetsbeurt.
heeft iemand toevallig nog uitlaten voor een 350 jawa liggen?
het span is na wat stevige schuren en wat verf als nieuw.
wel zal de Jawa buiten moeten slapen.

de K1200LT om te genieten en de Jawa om te spelen,
mooi toch.

zeg wauterbelg,
ben je van belgisch limburg?
ik wil wel eens komen kijken naar je knutsel/kunst werk.
 
Laatst bewerkt:
Het uitlijnen ging niet echt vlot.
Ik heb het bakje terug losgekoppeld van de motor.
Het zal makkelijker werken als ik alleen het zijspanframe aan de motor koppel en dan het zitje er later terug opzet.
 
Dag iedereen na het volgen van deze topic ga ik toch efkens inspringen :)

@wouter ik ben ook van ovl ik heb me enkele maanden geleden een honda cx 650 1985 met zijspan(velorex 562) gekocht ben nu nog bezig de motor zelf in orde aan het zetten die stond ook al een tijdje stil , de volgende weken ga ik de combinatie afregelen en ik heb daarvoor op dit forum een leuke tabel gevonden ik weet niet meer in welk onderwerp .Je zal er wel iets aan hebben kga die hier posten.
Ik hoop dat deze correct is maar je kan het maar uitproberen was mijn mening

Ik ben trouwens als beginneling zijspanrijder van plan om les te gaan volgen is enkel in nederland en kost rond de 200 euro maar je zal er wel iets van leren en weten wat me te doen staat bij gevaarlijke situaties.


Nog veel sleutel en rij plezier iedereen :}

diagnose_zijspan.jpg
 
@natural biker, merci voor de tabel.
Ge moet niet beschaamd zijn en ge moogt gerust een paar foto's van uw zijspan tonen.
Les volgen lijkt mij inderdaad een goed idee. Ze hebben mij moeten uitleggen hoe ik met een fiets, een tractor, een auto en een motor moet rijden. Dus een beetje uitleg over een zijspan zal ook geen kwaad kunnen.
Als uw span rijklaar is moet ge het maar laten weten, dan kunt ge het eens komen showen (ik zal u tegen dan mijn adres pm'en)
 
Kabouter Wesley haha, eh.., mogen wij uw tetten fotograveren.. "Gij moest beschaamd zijn!!!"

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan