Luister niet naar je vriendin voor wat betreft onderhoud!!

Ton-Chek

MF'er
28 feb 2008
48
0
mijn Suzuki GSX-R 600 k2 maakte sinds een tijdje een ligte tik in het blok. Dit waren mijns inziens de kleppen aangezien deze gesteld moesten gaan worden.

Ik dus meteen een afspraak gemaakt voor onderhoud bij de dealer en een leen motor kunnen regelen. Je kunt er tenslotte direct bovenop zitten voordat je kleppen doorbranden. Tot zover alles in kannen en kruiken...

Kom ik thuis en geef aan dat ik dus de motor ga wegbrengen en een andere motor mee terug neem. Nou daar was mijn vriendin dus niet mee eens: "je gaat toch niet zo'n leen motor meenemen, wie weet wat dat weer kost!" enz.enz.enz..... B|

Dus wat doe ik, ik cancel de hele afspraak en zeg tegen mijn meid.. Als je zulke dingen niet aan mij overlaat ook goed, hij rijd zolang hij rijd en als ie stopt is het klaar.. (dus wat doe ik |( blijf ik gewoon rijden..

En ja hoor, gisteren avond net voor huis een klapperend geluid. Hetzelfde als je uitlaat van je blok af is.. allen voor zover ik kan zien nog niet het geval...

Ik kwaad thuis kunnen komen al rollend en duwend met een verschikkelijk natte rug, een walk-of-shame gemaakt door de straat, iedereen was natuurlijk opeens in hun tuin bezig :$

maar goed, iemand ervaring mee? Iemand een idee wat het kan zijn?
aanleiding mijn inziens de kleppen.. zal zeker weer een duur geintje worden?

Leer moment: luister never naar je vriendin als je afspraken maakt over je motor!
 
Tja, dat is ook juist het probleem aangezien het niet zichtbaar is..

even nog alles op een rijtje:
- sind klein aantal weken gaf hij een tikkend geluid bij elke slag van 1 zuiger. De andere drie potten gaven geen raar geluid

- vermogen e.d. was niets mis mee dus toevoer en verbranding waren mijn inziens ok
- smering in blok was ok voldoende dus geen aanloper/verbranding. Wat me wel opviel was zwarte olie terlwijl ik dit regelmatig controleer al dan niet ververs.

- de motor start nog wel en loopt ook, schakeld zich alleen gelijk uit
- tijdens starten van de motor in deze staat komt er lichte rook vanonder het blok vandaan langs de voorpoten.

misschien is dit wat duidelijker?
 
... :? Ben jij of ben ik de weg nu kwijt?

Ik zit thuis op een stoel dus ben niet op zoek ;)
Maar goed leg t eens uit dan.
snap wel wat je bedoelt hoor, dat de olie afgekoelt word en zo de warmte van het blok ook door de olie word afgevoerd.
kan dus betekenen dat je radiator een ondercapaciteit heeft, of dat het onzin is om te doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Afgaande op jouw omschrijving kunnen t slechts 100 dingen zijn dus word een beetje moeilijk zo he.
als ie een tikkend geluid gaf en nu meer kan t zo zijn dat je klepspeling te klein is geworden waardoor de klep open is blijven staan, verbrand en door de zuiger is platgestampt.
of t is een rotte uitlaatpakking....En alles daartussen kan ook nog

topic is wel killing voor je geloofwaardigheid btw ;)

Van tikken naar een klep die begint in te branden(heeft die toch wel lang gewacht :) ) Maar gezien zijn omschrijving zou ik zeggen (controleren en aanpassen) dat de klepspelling plots te klein is geworden. Wat veel lawaai, niks vermogen tot gevolg heeft. Zou wel niet direct zeggen dat er stukken zijn. Zolang die cilinder draait is er al niks plat gestampt en verbranden gaat ook niet zo snel(zou ik zeggen). Rotte uitlaatpakking zou wel heel plots zijn en dat verklaard het tikken vooraf niet he :)
 
Tja, dat is ook juist het probleem aangezien het niet zichtbaar is..

even nog alles op een rijtje:
- sind klein aantal weken gaf hij een tikkend geluid bij elke slag van 1 zuiger. De andere drie potten gaven geen raar geluid

- vermogen e.d. was niets mis mee dus toevoer en verbranding waren mijn inziens ok
- smering in blok was ok voldoende dus geen aanloper/verbranding. Wat me wel opviel was zwarte olie terlwijl ik dit regelmatig controleer al dan niet ververs.

- de motor start nog wel en loopt ook, schakeld zich alleen gelijk uit
- tijdens starten van de motor in deze staat komt er lichte rook vanonder het blok vandaan langs de voorpoten.

misschien is dit wat duidelijker?

1 cilinder van de drie die niet goed functioneerd zal je niet direct merken aan je vermogen. tikken is klassiek een kleppen probleem(kan iets anders zijn ook natuurlijk)
olie is altijd zwart :)
hij valt gelijk uit?
waar te fuck komt die rook vandaan? en stinkt dat of is het waterdamp?
 
Van tikken naar een klep die begint in te branden(heeft die toch wel lang gewacht :) ) Maar gezien zijn omschrijving zou ik zeggen (controleren en aanpassen) dat de klepspelling plots te klein is geworden. Wat veel lawaai, niks vermogen tot gevolg heeft. Zou wel niet direct zeggen dat er stukken zijn. Zolang die cilinder draait is er al niks plat gestampt en verbranden gaat ook niet zo snel(zou ik zeggen). Rotte uitlaatpakking zou wel heel plots zijn en dat verklaard het tikken vooraf niet he :)

Mag je mij toch even uitleggen hoe de klepspeling plots zoveel kleiner word dat ie daar zoveel meer last van krijgt mbt vermogensverlies, zonder dat de klep open blijft hangen
 
Tja, dat is ook juist het probleem aangezien het niet zichtbaar is..

even nog alles op een rijtje:
- sind klein aantal weken gaf hij een tikkend geluid bij elke slag van 1 zuiger. De andere drie potten gaven geen raar geluid

- vermogen e.d. was niets mis mee dus toevoer en verbranding waren mijn inziens ok
- smering in blok was ok voldoende dus geen aanloper/verbranding. Wat me wel opviel was zwarte olie terlwijl ik dit regelmatig controleer al dan niet ververs.

- de motor start nog wel en loopt ook, schakeld zich alleen gelijk uit
- tijdens starten van de motor in deze staat komt er lichte rook vanonder het blok vandaan langs de voorpoten.

misschien is dit wat duidelijker?

wellicht wel meerdere problemen.
voor het tikken bij elke slag van 1 zuiger zou misschien klepspeling kunnen betekenen in die cilinder. de andere 3 zijn dan nog wel goed.

olie wordt eigenlijk naarmate de motor ouder wordt sneller zwart. Misschien is dit normaal. Iets anders zou ik zo snel net kunnen verzinnen nu op basis van je verhaal.

Je zou haast denken dat er een carburateur verstopt zit met vuil o.i.d. omdat die wel start. maar zichzelf uitschakeld .

wat voor een kleur is de rook die bij de voorkant onder het blok vandaan komt?
 
Van tikken naar een klep die begint in te branden(heeft die toch wel lang gewacht :) ) Maar gezien zijn omschrijving zou ik zeggen (controleren en aanpassen) dat de klepspelling plots te klein is geworden. Wat veel lawaai, niks vermogen tot gevolg heeft. Zou wel niet direct zeggen dat er stukken zijn. Zolang die cilinder draait is er al niks plat gestampt en verbranden gaat ook niet zo snel(zou ik zeggen). Rotte uitlaatpakking zou wel heel plots zijn en dat verklaard het tikken vooraf niet he :)

kijk, het heeft me zo'n 100 post gekost om te wachten maar dit begint erop te lijken. :}

het verbranden van de kleppen, is naar mijn idee mogelijk, misschien weet je hoeveel km's hiermee samen gaan voordat dat ook echt gebeurt?
het verbranden is oorzaak van het niet gelijk tijdig openen en sluiten van de kleppen.
beetje vreemd want de kleppen worden aangedreven door de nokkenas, dat zou betekenen dat alle kleppen zowel ingaand als uitgaand dit probleem zouden hebben.

maar het is maar 1 pot :?
 
Hoe dat dat zo plots komt is mij ook een raadsel :) misschien draad over van de stelvijs en is die gewoon vast getrilt... Waarom zou die klep blijven openhangen?

klepspeling te klein geworden waardoor de tijdsduur dat deze openstaat veel te lang is.
op die manier word de klep blootgesteld aan de verbrandende gassen die de boel telkens belast.
Na een bepaalde tijdsduur kan die klep daar niet meer tegen en verbrand.
dan blijft ie open hangen en kan de zuiger tegen de openstaande klep beuken.
Op die manier zal de motor zichzelf ook uitzetten want van lekker ronddraaien zal t niet meer komen.
Maar dat is slechts mijn visie en 1 van de mogelijkheden.
Als de rook van het blok zoetig ruikt zal t KVS zijn en kan je ook denken aan een koppakking icm de klepspeling die je toch al moest doen.

Aangezien het lichtblauw is zal het olie zijn wat mijn vermoeden dat t flink fout is van binnen wel wat meer bevestigd...
 
Laatst bewerkt:
kijk, het heeft me zo'n 100 post gekost om te wachten maar dit begint erop te lijken. :}

het verbranden van de kleppen, is naar mijn idee mogelijk, misschien weet je hoeveel km's hiermee samen gaan voordat dat ook echt gebeurt?
het verbranden is oorzaak van het niet gelijk tijdig openen en sluiten van de kleppen.
beetje vreemd want de kleppen worden aangedreven door de nokkenas, dat zou betekenen dat alle kleppen zowel ingaand als uitgaand dit probleem zouden hebben.

maar het is maar 1 pot :?

een defecte klepstoter/gebroken klepveer?

Er kan over geschreven worden wat je maar wil, maar ik denk dat ie echt open moet om te bepalen wat er aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
kijk, het heeft me zo'n 100 post gekost om te wachten maar dit begint erop te lijken. :}

het verbranden van de kleppen, is naar mijn idee mogelijk, misschien weet je hoeveel km's hiermee samen gaan voordat dat ook echt gebeurt?
het verbranden is oorzaak van het niet gelijk tijdig openen en sluiten van de kleppen.
beetje vreemd want de kleppen worden aangedreven door de nokkenas, dat zou betekenen dat alle kleppen zowel ingaand als uitgaand dit probleem zouden hebben.

maar het is maar 1 pot :?

Dat hangt van je rijstijl af. Maar normaal moet dat op een moderne motor toch wel 30k km duren voor je met vuur begint te spelen.
Je timing zal wel in orde zijn, maar als een klep niet meer volledig sluit door een foute klepspelling bestaat de kans dat er idd een klep verbrand of als het heel gortig word een klep word scheefgeslagen maar dan moet die al voorbij je TDC blijven steken natuurlijk. Nu om zo'n dingen uit te sluiten moet je de ontsteking afkopelen en een compressie meter op de desbetreffende cilinder zetten. 8-10 bar = OK minder is vodden. 0 = waarschijnlijk 2 of meer kleppen die niet meer sluiten(meestal 2).
 
kijk, het heeft me zo'n 100 post gekost om te wachten maar dit begint erop te lijken. :}

het verbranden van de kleppen, is naar mijn idee mogelijk, misschien weet je hoeveel km's hiermee samen gaan voordat dat ook echt gebeurt?
het verbranden is oorzaak van het niet gelijk tijdig openen en sluiten van de kleppen.
beetje vreemd want de kleppen worden aangedreven door de nokkenas, dat zou betekenen dat alle kleppen zowel ingaand als uitgaand dit probleem zouden hebben.

maar het is maar 1 pot :?

Dat zou je verwachten, maar heb t zelfde bij een zxr al eens meegemaakt waar we net op tijd bij waren.
Door de warmte en kleine verschillen in de nokkenas krijg je een verschil in het uitzetten van materiaal, waardoor het goed mogelijk is dat 1 klep strakker komt te staan als een andere.
 
klepspeling te klein geworden waardoor de tijdsduur dat deze openstaat veel te lang is.
op die manier word de klep blootgesteld aan de verbrandende gassen die de boel telkens belast.
Na een bepaalde tijdsduur kan die klep daar niet meer tegen en verbrand.
dan blijft ie open hangen en kan de zuiger tegen de openstaande klep beuken.
Op die manier zal de motor zichzelf ook uitzetten want van lekker ronddraaien zal t niet meer komen.
Maar dat is slechts mijn visie en 1 van de mogelijkheden.
Als de rook van het blok zoetig ruikt zal t KVS zijn en kan je ook denken aan een koppakking icm de klepspeling die je toch al moest doen.

Aangezien het lichtblauw is zal het olie zijn wat mijn vermoeden dat t flink fout is van binnen wel wat meer bevestigd...

Zo dan moet ik de hele klep-verbrandings uitleg ook niet meer doen :)
En idd als hij olie rook heeft vooraan het blok moet er al een dichting weg zijn. Ah voor de TS zoals dus gezegd stel dat je klep speling te groot was dan kan je wel even rond bollen met zo'n lawaaierige motor. Dus het is niet vanaf dat dat geluid begint dat je direct je cilinder kop mag gaan laten reviseren
 
Idd solo, kan meevallen of tegenvallen maar olierook is toch geen goed teken.
we zijn t weer redelijk eensch zo ;)

@ TS:
Laat je t hier wel nog even weten wat t was?
Zou iig een afspraak met de dealer maken en niet meer cancellen....
 
Ik zit thuis op een stoel dus ben niet op zoek ;)
Maar goed leg t eens uit dan.
snap wel wat je bedoelt hoor, dat de olie afgekoelt word en zo de warmte van het blok ook door de olie word afgevoerd.
kan dus betekenen dat je radiator een ondercapaciteit heeft, of dat het onzin is om te doen ;)

Hmz... noem eens de eigenschappen van olie eens op? Ik geef je één tip: olie doet meer als smeren :) Ik heb geen radiator op mijn fiets, alleen een oliekoeler. Oeps... heb ik één eigenschap verraden....
 
Idd solo, kan meevallen of tegenvallen maar olierook is toch geen goed teken.
we zijn t weer redelijk eensch zo ;)

@ TS:
Laat je t hier wel nog even weten wat t was?
Zou iig een afspraak met de dealer maken en niet meer cancellen....

ik hou m'n hard vast.. stel we gaan uit van het ergste.

dus nieuwe klep monteren + stellen
afdichting is weg dus opnieuw steken
gat in de zuiger, dus nieuwe zuiger
rekenen met een uurloon van € 40.-. (schatting zo'n 8 uurtjes)

wat zal dat zijn denk je?
 
ik hou m'n hard vast.. stel we gaan uit van het ergste.

dus nieuwe klep monteren + stellen
afdichting is weg dus opnieuw steken
gat in de zuiger, dus nieuwe zuiger
rekenen met een uurloon van € 40.-. (schatting zo'n 8 uurtjes)

wat zal dat zijn denk je?

Uurloon is tegewoordig al wel 55 euro en als dat allemaal nodig zou zijn kan je denk puur financieel gezien beter de sloperijen bellen
( ik maak die schatting dan met 400 euro arbeidsloon wat solo zegt 152 euro nieuwe kleppen, en dan nog een zuiger voor denk ong zelfde geld dus dan ga je snel naar 700 euro)
Maar wellicht dat het meevalt hoor. en mss kan solo je er iets beter over informeren of zelfs wel helpen.
 
Laatst bewerkt:
ik hou m'n hard vast.. stel we gaan uit van het ergste.

dus nieuwe klep monteren + stellen
afdichting is weg dus opnieuw steken
gat in de zuiger, dus nieuwe zuiger
rekenen met een uurloon van € 40.-. (schatting zo'n 8 uurtjes)

wat zal dat zijn denk je?

Ik heb deze week voor 2 kleppen + rodage en montage(enkel van de kleppen op de losse cilinderkop) en alle dichtingen 152 euro betaald :)

Natuurlijk die uren dat ik er in steek om de boel uit en in elkaar te steken ga jij daar nog boven krijgen natuurlijk
 
Ik heb deze week voor 2 kleppen + rodage en montage(enkel van de kleppen op de losse cilinderkop) en alle dichtingen 152 euro betaald :)

Natuurlijk die uren dat ik er in steek om de boel uit en in elkaar te steken ga jij daar nog boven krijgen natuurlijk

jij doet dit voor je beroep of ben je nu eenmaal zo technisch? misschien kun jij me eerder helpen dan dealers ivm vakantie tijd e.d.

in dat geval misschien afspraak maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan