Mag je vooraan stoppen bij een stoplicht?

Grolleman

MF'er
10 jul 2016
33
0
Amsterdam
Heya Motor-Forum!

Soms staat er een mega lange rij bij een stoplicht en zet ik m'n motor vooraan. Ik ben toch weg voordat die auto achter me doorheeft dat 't licht op groen staat, en het verbetert de doorvoer van verkeer. Natuurlijk rijdt ik rustig tussen de rijen auto's door én doe ik dit niet als het licht al lange tijd op rood staat (en direct op groen kan springen).

Maar mijn vraag is: mag dit? Het is niet echt filerijden. Gisteren stond ik achteraan zo'n rij met een politie auto voorin, en toen heb ik 't maar ff niet gedaan :P

Hoor 't graag, tnx!
— Jaap
 
Had je gewoon kunnen doen, als je het normaal doet word je daar niet op aangesproken.
Als je het normaal doet en toch staande wordt gehouden gewoon ff een praatje maken en motiveren waarom je dat doet.
 
Dit mag.

Officieel gezien moet je binnen het rijvak blijven (dus niet op het vak voor linksaf of rechtsaf) en moet je vóór de stopstreep stoppen.

(Ten minste.. zo herinner ik het me..)
 
Ik dacht dat het officieel niet mocht, maar er wordt niks tegen gedaan, soort gedoogd ook. Maar ik doe het altijd wanneer het kan, scheelt weer een paar minuten :)
 
Heel officieel moet je voor de stop streep blijven anders rijdt je door rood.

Maar er voor gaan staan is een stukje eigen veiligheid. Zolang je niet midden op een kruispunt komt te staan.
Als je er voor gaat staan weet je in ieder geval zeker dat de voorste auto's je hebben gezien.
Als je tussen de rij blijft staan heb je de kans dat mensen je niet hebben gezien en schrikken als je opeens opduikt. Ook heb je mensen die op hun te kleine pik getrapt zijn als je voordringt die je dan in de problemen proberen te brengen bij het wegrijden.
En als je naar voren rijdt en het wordt groen dan valt er altijd wel een gat waar je hem tussen kan drukken 8-)
 
Laatst bewerkt:
Bij file mag je naar voren tussen de rijen door. Officieel is een file een rij langzaam rijdende of stilstaande voertuigen over een veelal langere afstand. Vooral het dikgedrukte woordje laat speelruimte. Dat betekent namelijk dat files ook over kortere afstanden kunnen staan. Dus een rij voor het stoplicht kan je in principe al zien als file.

Let wel op dat als je naar voren gaat, je met gepaste snelheid erlangs gaat en niet naar voren via banen voor een andere richting, vlucht- of redresseerstrook of de busbaan. En niet voorbij de stopstreep.
 
Als je binnen het rijvak blijft en voor de stopstreep stops mag het volgens mij gewoon (mits je het netjes doet natuurlijk en geen gevaar veroorzaakt).
 
Heel officieel moet je voor de stop streep blijven anders rijdt je door rood.

Maar er voor gaan staan is een stukje eigen veiligheid. Zolang je niet midden op een kruispunt komt te staan.
Als je er voor gaat staan weet je in ieder geval zeker dat de voorste auto's je hebben gezien.
Als je tussen de rij blijft staan heb je de kans dat mensen je niet hebben gezien en schrikken als je opeens opduikt. Ook heb je mensen die op hun te kleine pik getrapt zijn als je voordringt die je dan in de problemen proberen te brengen bij het wegrijden.
En als je naar voren rijdt en het wordt groen dan valt er altijd wel een gat waar je hem tussen kan drukken 8-)

Wel opletten als er een vrachtwagen vooraan staat. Die kijken over je heen. Daar blijf ik altijd netjes naast staan.
 
Wel opletten als er een vrachtwagen vooraan staat. Die kijken over je heen. Daar blijf ik altijd netjes naast staan.

Goeie tip!

Bij file mag je naar voren tussen de rijen door. Officieel is een file een rij langzaam rijdende of stilstaande voertuigen over een veelal langere afstand. Vooral het dikgedrukte woordje laat speelruimte. Dat betekent namelijk dat files ook over kortere afstanden kunnen staan. Dus een rij voor het stoplicht kan je in principe al zien als file.

Ook als er maar één rijbaan is?
 
Even mierenn..ken:
Bij een stoplicht moet je altijd stoppen, als ie aanstaat.
Bij een verkeerslicht hangt dit af van de kleur ;-)

Verder sluit ik me aan bij het voorgaande.
 
Bij file mag je naar voren tussen de rijen door. Officieel is een file een rij langzaam rijdende of stilstaande voertuigen over een veelal langere afstand. Vooral het dikgedrukte woordje laat speelruimte. Dat betekent namelijk dat files ook over kortere afstanden kunnen staan. Dus een rij voor het stoplicht kan je in principe al zien als file.

Let wel op dat als je naar voren gaat, je met gepaste snelheid erlangs gaat en niet naar voren via banen voor een andere richting, vlucht- of redresseerstrook of de busbaan. En niet voorbij de stopstreep.
Langere afstand is geen discussie.
Snelheid is ook geen discussie, staat ook nergens.
"Rij" is ooit wel discussie geweest.
De betreffende rechter heeft bepaalt -in dat geval- dat drie of vier voertuigen ook een file kunnen vormen.

Maar file doet er op zich niet toe, want je mag namelijk op dezelfde rijstrook een ander voertuig inhalen. Alleen links of rechts inhalen zou van belang zijn, als je 'file'er bij wilt halen.

Zolang je overige verkeersregels in acht neemt, is er niks op tegen om naar voren door te rijden.
 
Ik ga altijd voorbij de stopstreep, tenzij er een flitspaal staat. Anders sta je tussen de auto's en is er vaak een lul die dan wedstrijdje wil doen, of het niet waarderen en moeilijk gaan doen. Dat het niet mag, is dan maar zo, dan geven ze maar een boete. In Duitsland mag je niet tussen de file door, maar reken er maar op dat ik niet achteraan ga sluiten. Geen zin in een achteropkomer die de file te laat opmerkt.
 
Sla deze link op in je favorieten, kan je de agent laten zien als het ooit zover komt:
(aanrijding van achteren bij verkeerslicht)
 
Ik ga altijd voorbij de stopstreep, tenzij er een flitspaal staat. Anders sta je tussen de auto's en is er vaak een lul die dan wedstrijdje wil doen, of het niet waarderen en moeilijk gaan doen
Moet ieder voor zich weten, maar dat soort gasten heb ik toch liever naast me dan achter me :X
Ik ga er altijd tussen staan (tenzij er meerdere motorrijders zijn). Van "racers" heb je 9999 van de 10000 keer totaal geen last (wegens langzaam), en ik denk altijd dat het eventuele opgefokte kereltjes minder opfokt dan dat je pal voor hun neus gaat staan.

Stel je sprint wel eens. Je bakt er niks van, maar toch, je vindt het leuk dus je meldt je soms op de sprintbaan. Komt er ineens een of andere topsporter, die gaat pal voor je neus staan. "Ja, ik dacht: ik ben toch sneller." Is dat leuk? Ik denk het niet.
 
Laatst bewerkt:
En nu effe zeuren , wat als er een verbod om in te halen geldt ?
ik durf het je niet te zeggen maar eerlijk gezegd heb ik er lak aan.. het is me nog nooit overkomen dat een auto nog net op tijd kon stoppen omdat ie anders bovenop me zat maar ik heb onlangs gezien met wat voor geweld het gaat als iemand een file over het hoofd ziet en met 50kmh achterop knalt.. die klap was zo hard, niet gezond :+

dus wat voor regels dan ook, ik sta altijd vooraan
 
Als het al niet zou mogen, dan moet oom agent niet gaan lopen zeiken!
Vandaag op TV een you-tube-filmpje waar agenten in Zaandam door Turkse jongeren voor lul worden gezet en waar ze boven op een politie-auto staan te dansen. Daar doen ze ook niks aan!

Wat een slap-janussen! Dan moeten ze niet bij MIJ komen lopen mieren-neuken over een streep waar ik niet overheen zou mogen. De minister staat ook nog met droge ogen te vertellen dat de politie alles onder controle heeft. Ik hoop dat ie zelf zijn verhaal niet gelooft. Man, laat me niet lachen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan