Marokko, Algerije, Tunisie

Westerterp

MF'er
30 mei 2007
107
0
Ik ben aan het uitzoeken of het haalbaar is van de zomer een motorreis te maken van Nederland naar Spanje, de oversteek te maken naar Marokko en dan van Rabat naar Tunis te rijden via Alger om daar de boot te pakken naar Italie en terug te rijden naar Nederland over de Alpen.

Qua afstanden en reistijden is alles is Europa nog makkelijk te plannen, maar ik ben op zoek naar informatie over afstanden en reistijden in Marokko, Algerije en Tunisie.

Van midden Nederland naar Màlaga (Spanje) is zo'n 2400km die ik zou willen afleggen in vier dagen. (geschat benzineverbruik 100 liter)

Van Tanger (Marokko) naar Tunis (Tunesie) is hemelsbreed zo'n 1500km. Over de wegen is mij echter niets bekend. Uit voorzorg reken ik hier minimaal drie dagen voor, vier is misschien realistischer. (geschat benzineverbruik 65 liter)

Wekelijks vertrekt er uit Tunis een veerpont naar bijvoorbeeld Napels (Italie) die 18 uur doet over de overtocht. Kosten voor overtocht met motor en een gedeelde kamer ongeveer 150,-.

Van Napels terug naar Nederland is zo'n 1800km die zou willen afleggen in drie dagen. (geschat benzineverbruik 77 liter)

Voor Algerije is een visum nodig dat 33,- kost. Voor Tunesie en Marokko zijn geen visa nodig.

Vooralsnog berekende kosten zijn;

Brandstof; 242 liter. Marge van 20% maakt 290 liter. Kosten 350,- max.
Visum; Kosten 33,-
Oversteek Spanje - Marokko; 80,- max.
Oversteek Tunesie - Italie; 150,-
Overnachtingen in youth hostels; 10 nachten gedurende de reis. Marge van 2 nachten voor vertraging op het Afrikaans continent. Kosten 180,- max.
Maaltijden; 12 dagen. Kosten 180,- max.

Totaal vooralsnog; 970,-
Benodigde tijd; 12 dagen.

Heeft één van jullie al eens een soortgelijke reis gemaakt en tips voor me? Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Is het zowiezo mogelijk van Marokko naar Tunesie te rijden? In welke steden in Afrika kan ik dan het beste tussenstops houden?
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat helaas niet. Er is geen grensovergang van Marokko naar Algerije open en eromheen kan eigenlijk niet. Als je avontuurlijke rijzen wilt maken kun je terrecht met vragen op www.allroadmaniacs.nl Hier zitten veel motor(wereld)reizigers.
 
Toch weer jammer dan.. door een mijnenveld gaat me ook weer iets te ver.

Ben aan het kijken of een rondje Kopenhagen, Stockholm, Oslo interessant is. Zal die site bekijken, thanks voor de link.
 
of vanaf de andere kant naar Tunesie, is wel wat langer rijden

Turkije, Sirie, Jordanie, Egypte, Libie en Tunesie is wel te doen. Veel zul je wel in konvooi rijden maar dat is voor je eigen veiligheid, met name van Egypte en Libie weet ik dat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan