marokko - reismaatje

Xender3

MF'er
21 feb 2014
68
0
hi

ik ga in september naar Marokko, momenteel ga ik alleen.
Maar ik post dit om te vragen of er nog mensen eventueel meewillen.

reisdata ongeveer 4 tot 27 september.
route http://ridewithgps.com/routes/7014714

zoiets, maar ik zit nu te kijken om mss door te rijden naar Dakhla.
met tent en kookvuurtje

Moest er iemand ook die kant uitgaan.. en of meewillen, laat maar iets weten.
Ik rij met een xrv750 97

photo.php
 
Laatst bewerkt:
hi

ik ga in september naar Marokko, momenteel ga ik alleen.
Maar ik post dit om te vragen of er nog mensen eventueel meewillen.

reisdata ongeveer 4 tot 27 september.
route http://ridewithgps.com/routes/7014714

zoiets, maar ik zit nu te kijken om mss door te rijden naar Dakhla.
met tent en kookvuurtje

Moest er iemand ook die kant uitgaan.. en of meewillen, laat maar iets weten.
Ik rij met een xrv750 97

[afbeelding]

Hey, mijn route :)

Ik ga een maand later jammer genoeg. Die route die ik gemaakt heb is ook nog voorbarig. Komen nog de nodige wijzigingen aan na tips op Lonely Planet en dergelijke :)
En ik neem deze reis geen tent mee. Voor 10-15 euro voor een kamer per nacht ga ik niet lopen k*tten en slepen met een tent en aanverwanten :P
 
Laatst bewerkt:
hah, merci alvast voor de route ;)
Ik gebruik je route wat als een richtlijn ;)
Morgen om een boek van Chris scott; overland in morocco.

En ga je ook alleen? Mijn data ligt nog niet 100% vast.
 
Laatst bewerkt:
Best een lange maar mooie route voor 3 weekjes. Heb er begin dit jaar een groot stuk van gereden. FEZ is leuk om een dag rond te dwalen door de middeleeuwse binnenstad, nachtje in de woestijn slapen in een kamp, paar dagen rondhangen in natuurgebied onder Marrakech.

Booking.com werkt goed, check wel of je er kunt komen met de motor en het niet midden in een medina ligt. Vraag ook in je hostels / onderweg naar overnachtingsplekken, zo vonden wij een paar leuke en goedkope plekken.
 
Laatst bewerkt:
Hi
thanks, maar het wordt hoofdzakelijk wildkamperen of camping zoeken.
Ik rij tot in tagounite, dan terug naar het oosten naar erfoud en dan naar de atlantische zee, naar Tan-Tan. om dan vervolgens terug te keren via marrakech enzo
 
hah, merci alvast voor de route ;)
Ik gebruik je route wat als een richtlijn ;)
Morgen om een boek van Chris scott; overland in morocco.

En ga je ook alleen? Mijn data ligt nog niet 100% vast.

Ik ga alleen ja.

Ik neem in principe 4 oktober de ferry in Barcelona en neem op 28 oktober de ferry naar Sète terug. Waarom de ferry, omdat het in de praktijk maar net zoveel gaat kosten als er 3 dagen langer over doen al rijdend. Je spreekt dan over 2000 km aan benzine, overnachtingen, banden,... Voor 335 euro ben ik heen en terug, alleen in een 4-persoonshut.
Op de heenweg overnacht ik waarschijnlijk in Bourg-en-Bresse. Dan zijn het 2 dagen van 750 km. De terugweg van Sète doe ik in 1 ruk. Dat is maar 1000km en de ferry komt 1 uur 's nachts aan. Dat is pakweg rijden van 2:00 tot 11:00.


Ik ga niet de moeite doen om te wildkamperen. Als je voor 10-15 euro al een kamer met bed + toilet en douche hebt ga ik niet moeilijk zitten doen met een tent meezeulen en dergelijke.

Eerst dacht ik 3 weken te gaan (ferry tot ferry) maar ik ga er waarschijnlijk nog een weekje langer over doen (dus de 4 - 28). Dan hoef ik op voorhand niet al teveel te plannen. Landkaart en kleine tablet mee met Basecamp erop en gaan met die banaan. Grofweg volg ik wel die route die ik op ridewithgps gezet heb.
Als je maar een goede 2 weken ter plekke bent ben je elke dag op je horloge aan het kijken. Met die week extra kan ik ook de steden wat uitgebreider bezoeken. Chefchaouen, Fez,.. kan je dan een hele dag extra blijven in plaats van snelsnel in de namiddag er doorheen te rennen.


Zelfs op de "meer populaire" bestemmingen: Booking.com: The largest selection of hotels, homes, and vacation rentals 7 euro en 2 euro voor ontbijt. Meer heb ik niet nodig :)

Eventueel nog de Couchsurfing app op de smartphone en gaan met die banaan :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik denk dat mijn route voor Marokko zo goed als af is. Alleen de westkust twijfel ik nog wat (al heb ik daar sowieso niet veel tijd meer over). Een crosspost van Advrider:


[*]DAY 01 (03/10): Home - Bourg-en-Bresse (670 km)
[*]DAY 02 (04/10): Bourg-en-Bresse - Barcelona (719 km)
[*]DAY 03 (05/10): Barcelona - Tanger (ferry)
[*]DAY 04 (06/10): Tanger - Chefchaouen (119 km)
[*]DAY 05 (07/10): Chefchaouen
[*]DAY 06 (08/10): Chefchaouen - Taza (357 km)
[*]DAY 07 (09/10): Tazekka National Park
[*]DAY 08 (10/10): Taza - Fes (119 km)
[*]DAY 09 (11/10): Fes
[*]DAY 10 (12/10): Fes - Midelt (207 km)
[*]DAY 11 (13/10): Midelt - Merzouga (245 km)
[*]DAY 12 (14/10): Merzouga
[*]DAY 13 (15/10): Merzouga - Tinghir (201 km)
[*]DAY 14 (16/10): Tinghir - Agoudal - M'semrir - Tamtattouchte - Tinghir (228 km)
[*]DAY 15 (17/10): Tinghir - Boumalne - M'semrir - Boumalne - Ouarzazate (290 km)
[*]DAY 16 (18/10): Ouarzazate - Tamegroute (Sahara Sky observatory) (185 km)
[*]DAY 17 (19/10): Tamegroute - Foum Zguid - Ouarzazate (305 km)
[*]DAY 18 (20/10): Ouarzazate - Marrakech (207 km)
[*]DAY 19 (21/10): Marrakech
[*]DAY 20 (22/10): Marrakech - Taroudant (228 km)
[*]DAY 21 (23/10): Taroudant - Midelt (329 km)
[*]DAY 22 (24/10): Midelt / Sifi Ifni (day at the beach)
[*]DAY 23 (25/10): Midelt - Essaouira (312 km)
[*]DAY 24 (26/10): Essaouira - Casablanca (347 km)
[*]DAY 25 (27/10): Casablanca - Meknes (259 km)
[*]DAY 26 (28/10): Meknes or Volubilis
[*]DAY 27 (29/10): Meknes - Tanger (263 km) Have to leave early, have to be at the harbor around 11:00 (4h before the ferry leaves)
[*]DAY 28 (30/10): Tanger - Sète
[*]DAY 29 (31/10): Sète - Home (1077 km)
 
hi

net even de routes bekeken, ik rij iets soortgelijks ;) chefchaouen - FES - Midelt en dan daar wat offroad padjes, maar er zijn niet veel routeplanners die ze terug vinden.
Dus ik gebruik dan een michelin kaart ;)

ik rij tot in Tagounite, dan Ramlia - Erg chebbi - erfoud

En dan rij ik naar de kust naar "tan tan" waar ik dan even wat uitrust.

Mijn terugweg moet ik nog bekijken, waarschijnlijk via Marrakech en casablanca

dingen ik wrs zal bezichtigen, ouzoud watervallen, ait ben haddou en Toubkal.



ik vertrek 18 sept tot 18 oktober ;) misschien dat we elkaar wel ergens kruisen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wauw, Dat is echt geweldig!! Ik zou echt graag mee willen als ik vrij was, maar ben net terug van 4 weken Marokko! Ik moet zeggen dat je in een heerlijke rustige periode gaat reizen. Ooit wil ik dat ook doen, lijkt me echt gaaf!!

Have much Fun & Drive Safe!!

Hou ons op de hoogte van je reis, ben echt benieuwd!!
 
1ste pannier geladen.

- 3 x gasflessen
- 2 x WD40
- 1l 10W40
- scottoiler
- kettingspray
- Remreiniger


- Bandenplakset kitje
- Binnenkabel kitje
- koppelingskabel
- 2 x Carbu rubbers
- Contactpunten brandstofpomp
- 4 x bougies
- voor en achtertandwiel
- ketting
- klinkset


- Handschoenen
- vodden
- oordoppen
- EHBO kit
- AA batterijen
- bouten en moeren
- Zekeringen + schoentjes
- rekkers
- touw
- spanbanden
- benzineleiding
- 4 x plastieke zak

goed voor 15 kilo, vind ik wel wat veel.. zou naar 11 kilo moeten ..

 
Laatst bewerkt:
Hallo Xender3,

Misschien nog wat extra Tips...

- luchtpatronen(voor banden op te pompen).
- extra schakels voor de ketting.
- kneedbaar aluminium (je weet maar nooit).
- ijzerdraad/slangenklemmen/reservelampjes.
- nog aan dikke binnenbanden gedacht..
- telefoonnummers van de ambassades..
- maak wat kopieën van paspoort/rijbewijs/kentekenbewijs (altijd handig).
- pijnstillers/pillen voor diaree/ORS...
- je reisplan voor de achterblijvers...
- probeer daar niet in het donker te rijden ivm van alles op de weg daar dieren/mensen etc...

Maar vooral heel veel genieten en houd de noppen onder !!!

Groet Tonchi -Tenere.
 
Als we dan toch tips gaan geven hier enkele uit mijn eigen ervaringen met AT's onderweg;
-een voltmeter die je makkelijk los kan koppelen. Dan kan je je spanningsregelaar in de gaten houden en met 2 losse draden ook gerichter naar storingen zoeken en andere motoren controleren als die er geen hebben.
-hoofdlampje. Pech komt altijd als je het niet kan gebruiken.
-zorg dat je ervaring hebt met bandje plakken onderweg. Beter thuis een keer vloeken dan onderweg moeten zitten klooien terwijl het donker wordt.
-een (gas)brander is leuk maar eten onderweg kan heel goedkoop en van een keertje niet warm avondeten maar een reep ofzo ga je niet dood. En scheelt kookgerei, bord en bestek en afwasmiddel meeslepen. Helemaal lachen als je gasflesjes leeg zijn...
-algemene motor dingen hebben ze overal. Een ketting breken lijkt mij echt heel lastig. En een (goed) kettingwiel onbruikbaar maken al helemaal een uitdaging. Beter hendels, schakelpedaal inpakken. (Wat moet je in hemelsnaam met inlaatrubbers onderweg?!)
En met een schuurpapiertje kan je de benzinepomp ook fixen. Om een revisiesetje te monteren heb je een soldeerapparaat en klein kniptangetje nodig.

Dit zijn dingen die ik tegen ben gekomen. En zorg uiteraard dat je al het gereedschap mee hebt om de reparaties die je zelf uit kan voeren kan doen. Niets is vervelender dat je stil komt te vallen omdat je net dat ene inbussleuteltje niet mee hebt!

Maar hopelijk neem je al het gereedschap en onderdelen voor niets mee.
Veel plezier!

 
Laatst bewerkt:
Oef, en ik dacht dat ik altijd veel mee nam onderweg...

Ik heb zelf het voor- en nadeel dat er zo'n gigantische berg elektronica op mijn fiets zit dat ik denk dat die eerder gaat uitvallen dan mechanische dingen.

3 gasflessen? Ik neem aan dat je gaat kamperen? Maar dan nog, zoals hierboven reeds gezegd is het eten (maak daar gewoon "alles" van) daar zo belachelijk goedkoop, waarom de moeite doen om zelf te koken?

2 busjes WD40? Waarom? Zo'n klein busje kan wel handig zijn, maar hoe ga je er 2 helemaal opgebruiken? Als kettingvet in het slechtste geval is sowieso al geen goed idee als je niet wil dat je rubbers oplossen.

Scottoiler + kettingspray kan ik me nog inbeelden. Al ben ik van mening dat als ik al x.000 km zonder problemen gereden heb met m'n pro-oiler, die x.000 extra nog wel lukken.

Een volledige ketting, tandwielen en klinkset? Het is terug sinds lang dat ik een motor met ketting heb (jaren cardan gehad), maar een nieuwe ketting kan je in Marokko ook nog wel vast krijgen denk ik. Dat geldt meteen voor alle niet-specifieke mechanische onderdelen me dunkt.

4 bougies? 1 kapotte kan ik me nog inbeelden, maar ook daar weer: dat zijn vaak toch makkelijk te krijgen onderdelen. En op 3 poten kan je nog wel een stukje verder rijden.

Waarschijnlijk ga ik enorm hard vloeken moest ik 1 van deze dingen voor hebben, maarja.
Ik heb wel pechhulp die ook Marokko dekt. In Marokko gaat dit in de praktijk neerkomen op "Ahmed met z'n pickup" die je naar de dichtstbijzijnde garage brengt die je kan helpen.

Ik moet zelf nog beginnen aan m'n lijstje. Dingen die bij mij mee gaan voor de motor zijn:
- bandenpropset
- AirMan (mini luchtpompje)
- zekeringen
- het standaard KTM-gereedschapssetje. Daar vijs je de hele motor bijna mee uit en in elkaar
- litertje olie (al verbruikt die van mij amper olie)
- tie-wraps
- ductape
- pakje Sugru
- misschien dat ik nog een klein busje kettingspray haal moest de Pro-oiler de geest geven.

Vroeger nam ik nog een 2l jerrycan benzine mee. Maar ik heb nu een bereik van 500km op m'n huidige fiets, dat moet volstaan :)

Voor de rest gaan het de persoonlijke dingen zijn:
- 2 zwembroeken (om als onderbroek te gebruiken, ideaal, door de dag dragen, 's avonds wisselen, wassen en 's morgens droog)
- 2 "tech shirts", dan dat zweetafdrijvend/warm spul
- zo'n "rits broek"
- een 3-tal gewone shirts
- 2-3 paar "motorsokken"
- 2-3 paar gewone sokken
- teenslippers (voor eventuele gore douches en 's avonds)
- stevige schoenen (voor de dagen dat ik een stad ga bezoeken en moest erwat gebeuren met m'n motorlaarzen)
- EHBO-set (met medicatie)
- Camelbak
- In-line waterfiltertje
- hygiënespul (scheergerief, douchegel, vochtig toiletpapier (super handig, van die alcoholgel,...)
- oordoppen
- batterijen voor de camera's en dergelijke
- camera's

Deze keer gaat bij mij de tent niet mee. Voor de prijzen die je daar kan overnachten (van groezelig aan 8 euro tot chique aan 60 euro en alles ertussen) ga ik niet 3 weken lang in een tentje kruipen. Campings zijn nog altijd een niet zo bekend fenomeen in Marokko heb ik begrepen en wildkamperen begin ik niet aan.

Ik heb enkel de eerste dagen geboekt (hotel in Frankrijk, ferry, hotel in Chefchaouen). De dagen erna zie ik wel. Bookings app, couchsurfing app, Airbnb,... Genoeg opties.
Zelf heb ik een budget van 20-30 euro voor een overnachting als houvast. Dan heb je toch nog de wat nettere hotels/pensions.
1 x ga ik aan 60-70 euro slapen denk ik. Het Sahara Sky hotel wat voorzien is van hopen degelijke telescopen, Duitse astronomen,... Dat interesseert me wel :)
 
Laatst bewerkt:
thaha :p ja ik heb al zitten denken om die ketting thuis te laten. Een ketting zal ik daar wel vinden, het is gewoon omdat ik vroeger al 2 x al een ketting heb gehad die los gesprongen was.. en geen ketting is niet rijden ...

Maar zoals je zegt, garages wrs genoeg ;)

Busjes wd40 gebruik ik om mijn banden eraf te trekken als ik plat rij.

gasflesjes, is idd om wild te kamperen. Das is dan om wat thee te maken, ei'tje te koken, havermout te maken.
Ik heb 1 potj mee, het is niet dat ik uitgebreid ga koken.
En met camperen kan je niet overal eten é, ook al is het overal goedkoop. Dus soms 'potje koken'.

ik heb dan nog een pannier die ik vol steek met eten en water en dan nog 1 met kleren ;) Maar daar moet ik nog aan beginnen.

vandaag alvast een nieuwe, iets zwaardere batterij gekocht..
 
Nog een tip:

Hier kan je je document al aanmaken en afdrukken dat je nodig hebt om je voertuig binnen te brengen. Dan hoeft er enkel nog een stempel op bij aankomst.

Hier heb ik een Excel bestandje waarmee je wat papiertjes kan afdrukken met alle info die ze al eens durven vragen aan checkpoints en hotels. Scheelt weer wat tijd die ze anders nodig hebben om de boel zelf over te schrijven. Alleen nog je eigen gegevens invullen en x aantal keer 2-zijdig afdrukken. Dan heb je mooi aan 1 kant in het Frans en de andere kant in het engels al die info. Die druk je dan een keer of 5 af en je hebt 15 flyers met die info :)

edit: blijkbaar zijn de lijntjes weggevallen. Maar je snapt het idee, heb je net zo goed zelf snel gemaakt :)

Hier een formulier voor als je medicatie meeneemt van thuis. Gewoon een verklaring op eer dat je de rest weer meeneemt enzo.
 
Laatst bewerkt:
hoho blijkbaar iets beter voorbereid dan ik.
Thanks, dat scheelt al weer een hoopje uitleg en miserie aan de grens ;)
 
Mja, scheelt alweer 1 tussenstop aan de douane, en misschien ook wat irritante mannetjes die je willen helpen als je al een keertje zwaait met dat document.

Ik denk dat je eerst bij de kerels moet stoppen die je sticker in je paspoort kleven. Daar krijg je bij je eerste bezoek aan Marokko een CIN-nummer als ik me niet vergis. Daarmee ben je dan vanaf dan bekend in Marokko. Een soort van rijksregisternummer/burgerservicenummer.

Die vullen ze nadien nog in op dat document voor je voertuig in te voeren.

Heb mezelf deze week ook nog een Bip & Go gehaald voor de péage in Frankrijk. Scheelt me weer 10 x sukkelen met handschoenen, bonnetjes en VISA-kaarten :P
Heb ik gerust die 13 euro voor over om gewoon te kunnen doorrijden bij de tolpoortjes :)
En ik passeer wel vaker Frankrijk voor een vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Hi

Ik ben sinds gisteren terug, 28 dagen onderweg.
10800 km gereden.

TKC80 volledig weg, ketting tandwielen redelijk versleten.
Geen pannes gehad..

2 x gevallen, 2x vast gezeten in het zand.
2 x mijn tent uitgehaald in Marokko.

verste punt, akhfeninner.

Toevallig was er ook Rallydemaroc, dus ook de dakar bijgewoond in de woestijn en in de bivak.

hier een site waar ik mijn routes wat bijhield voor mensen die interesse hebben.

verrecasj
 
Ook door kleine duinen gereden met de africa twin weliswaar zonder bagage.

 
Hey leuk man! Ben benieuwd naar verdere verhalen van je trip! :)
Dat je TKC achter kaal is kan ik wel geloven, een evt nieuwe ketting gaar is wat snel met voldoende smeren (ook in het zand)

Ben benieuwd wat er van je paklijst is overgebleven of wat je mee hebt genomen en uiteindelijk totaal overbodig is geweest. Vooral de overbodige dingen heb ik zelf ook ieder jaar last van :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan