Mechanism zoekt.. Guzzi, Triumph, Honda? Maar wel oldschool!

Goede suggesties. Ik miste nog wat praktijk ervaring met de Triumph 3 pitters, want ze zijn momenteel erg betaalbaar in verhouding met wat je krijgt. Wat zijn jouw ervaringen met speed triples?
 
Goede suggesties. Ik miste nog wat praktijk ervaring met de Triumph 3 pitters, want ze zijn momenteel erg betaalbaar in verhouding met wat je krijgt. Wat zijn jouw ervaringen met speed triples?

De bouwkwaliteit varieert van de Triumph's zeer sterk, daarom ben ik erop uitgekeken.
Het rijd wel erg leuk, lusten wel olie, benzine valt mee.
Onderhoudskosten zijn hoog, een origineel luchtfiltertje kost b.v 45 euro.
Heeft veel dingen die kapot gaan, of vast gaan zitten (bougies)
Heb een ruime 50.000km rijervaring met Speed triple's

Daarna ben ik naar Aprilia gegaan, en eigenlijk niet meer terug gekeken (op 1x na).
Aprilia met name de oer tuono, echt een geweldenaar van een motor.
Zeer betrouwbaar, lusten een aardige slok benzine. Onderhoud is goedkoop, wel vaak olie wisselen om de 7500km. De gen 2 Tuono is ook erg leuk, heeft 1 groot probleem met de dynamo, de rotor heeft te sterke magneten, waardoor de stator doorfikt.
Er zijn daar meerdere oplossingen voor, allen vrij prijzig.

Zit nu te twijfelen om een gsx1400 te gaan zoeken, heeft me altijd al aangesproken.
Of ik koop weer een oer tuono, lekker eigenwijs uiterlijk, weinig BS eraan.
Je kan er heerlijk mee toeren mits correct afgesteld, of heerlijk ermee gummen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo MF OMA! Bij deze (eindelijk) de finale van het topic, want een topic zonder einde is veel voorkomend maar niet tof..

Dus even ophalen waar we waren. Mijn twijfels waren met name tussen een eerste generatie Triumph Thruxton, een niet echt vermelde Guzzi V7, Guzzi V11 en enkele "randmotoren" die niet de voorkeur hadden maar toch in je lijstje terecht komen als je je verstand gebruikt. Karakter en 2 cilinders waren zeer belangrijk.

Na diverse proefritjes geconcludeerd dat zowel de Thruxton als de nieuwe "retro V7" ondanks de grote "fun factor" toch motoren zijn voor mensen die echt niet zelf een caféracer kunnen bouwen. Dat verklaart waarom zo'n ding toch 3de hands €7000,- kost, maar ik bleef toch met het gevoel zitten te weinig motor te krijgen voor mijn geld. En laten we niet vergeten dat ik een klassieke Honda heb staan die in principe precies het zelfde te bieden heeft.

Maar toen kwam ik onderstaande Guzzi V11 tegen, waar iemand al een hoop dingen aan had gedaan (frame gespoten, wielen gepoedercoat, nieuwe vering, nieuwe banden, diverse modificaties op bekende V11 kwaaltjes, etc.) De prijs was laag omdat hij verre van origineel is, maar lopen en rijden deed hij zeer goed, dus knoop door gehakt en ver beneden mijn budget geëindigd.

Op de terugweg in de eerste 10 minuten totaal doorweekt door een wolkbreuk en vervolgens in mijn natte onderbroekje nog 200km snelweg weg gedreund. Wat dan wel weer wonderlijk is, is dat ik geen pech heb gehad _O-

full


Nu aan de slag met om te beginnen een setje nieuwe remmen, db killers (joh), en het verwijderen van die lading plastic aan de achterkant ;)
 
Haha,..een Guzzi. Had ik niet verwacht. Leuk dat je die gekocht hebt, zul je geen spijt van krijgen.
 
Haha,..een Guzzi. Had ik niet verwacht. Leuk dat je die gekocht hebt, zul je geen spijt van krijgen.

Had het zelf ook nooit gedacht... Tot ik er op reed.
De V11 is net zo'n afwijkend ding als ik, dus ik denk wel dat we vriendjes gaan worden :+
 
Volgens mij is een Guzzi betrouwbaarder, en veel leuker.
En ja, ik rij momenteel R1100GS, ben absoluut BMW adept en heb een Guzzi V1000SP gehad. In Mechanism zijn schoenen zou ik kijken voor een injectie V1100 sport. De carburateur versie vind ik mooier, maar de injectie is gewoon beter.

Dusssss :t
 
Mooie motor! Veel plezier ermee & welkom bij Clan Guzzi.

Leuke van Guzzi's is dat ze welliswaar wat irritante probleempjes hebben, maar niets is ernstig en/of met een kleine investering is alles goed op te lossen waarna je een prima motor hebt met een motorblok dat met gemak de 3 ton haalt.
Voor zover die dingen niet al gefixed zijn bij een 2e hands natuurlijk.

Ik weet niet hoe het bij de v11 zit, maar bij mijn Griso zit de claxon op de meest makkelijk te bereiken plek die je kan bedenken met de richtingaanwijzer daar schuin achter verscholen waardoor ik al menig maal getoeterd heb bij het aangeven van richting (italianen toeteren natuurlijk allemaal non-stop en geven nooit richting aan). :)
 
Laatst bewerkt:
Als je dan een v11 doet, neem er dan 1 uit de laatste (3e) serie. Ballabio, Cafe Sport, Coppa Italia of de Le Mans. Op die serie zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd zoals verbeterde lak op het blok en verstevigingen in het frame.

Sorry, heb even niet doorgelezen.
Veel plezier met je Guzzi en voor vragen zit je goed bij MGCN.
 
Laatst bewerkt:
Als je dan een v11 doet, neem er dan 1 uit de laatste (3e) serie. Ballabio, Cafe Sport, Coppa Italia of de Le Mans. Op die serie zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd zoals verbeterde lak op het blok en verstevigingen in het frame.

Sorry, heb even niet doorgelezen.
Veel plezier met je Guzzi en voor vragen zit je goed bij MGCN.

Ik heb me braaf ingelezen, beide generaties hebben hun eigen kwaaltjes. Ik ben wel blij met mijn steile balhoofd hoek, korter frame, geen crossover in de uitlaatbochten, en geen lambdasonde (nog meer elektra die kapot kan).

Opvallend is dat de waarde van een ouder model heel veel lager ligt, terwijl een 15 kaar oude motor met een halve ton op klok doorgaans al een waslijst aan modificaties heeft gehad om op de weg te kunnen blijven.

Bepaalde "problemen" snap ik ook niet, de oudere frames zouden "onstabiel" zijn op hogere snelheid....? Heb inmiddels tot en met de 180 km/h geprobeerd (met een stukje spoorvorming in de weg ook), geen wiebeltje te bekennen.

En de externe brandstofpomp is voor sommigen een nadeel, maar ik zie dat als een uitnodiging om een keer een Caferacer tank-zit te plaatsen :X
 
Hier kun je ook veel info vinden. De duitse markt is nou eenmaal groter als de nederlandse.

www.guzzi-forum.de

www.guzzisti.de


grtz,

Cees
 
Leuke motoren die Guzzi's, heb een jaar geleden overwogen om er een te kopen. En toen in Nijmegen gaan kijken naar een samen met m'n broer. De verkoper kwam toen naar ons toe lopen en zei direct, toen we de guzzi aan het bekijken waren "Hey jongens de Vespa's staan in de hoek" waarop ik antwoorde dan zet deze ook maar in de hoek want ik had de motor willen kopen. De technische problemen ben ik ook niet zo bang voor, als je begint met een goede basis en goed onderhoud, valt het vaak allemaal wel mee. Pech kun je altijd hebben. Een le mans 1000 lijkt me nog wel gaaf om een keer te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me braaf ingelezen, beide generaties hebben hun eigen kwaaltjes. Ik ben wel blij met mijn steile balhoofd hoek, korter frame, geen crossover in de uitlaatbochten, en geen lambdasonde (nog meer elektra die kapot kan).

Opvallend is dat de waarde van een ouder model heel veel lager ligt, terwijl een 15 kaar oude motor met een halve ton op klok doorgaans al een waslijst aan modificaties heeft gehad om op de weg te kunnen blijven.

Bepaalde "problemen" snap ik ook niet, de oudere frames zouden "onstabiel" zijn op hogere snelheid....? Heb inmiddels tot en met de 180 km/h geprobeerd (met een stukje spoorvorming in de weg ook), geen wiebeltje te bekennen.

En de externe brandstofpomp is voor sommigen een nadeel, maar ik zie dat als een uitnodiging om een keer een Caferacer tank-zit te plaatsen :X


Ik heb ook de 1e versie gehad. Was toch wel wat slapper dan wat ik nu heb. Optrekken in een flauwe bocht en dan een flinke hobbel tegenkomen gaf wel heel veel beweging.
 
Zo, dit weekend een grote checkup en onderhoudsbeurt ingelast. Nieuwe remmen gemonteerd (BOSS schijven van Bolski, opvallend goed voor weinig €), tank/zit er af, beurt en een stel beunreparaties en kleine olie lekkages hersteld. Motor loopt en rijdt veel beter dan eerst.

Ben erg blij dat ik geen €3500,- méér heb neergelegd voor 20 paarden en een berg koppel minder.

Het enige waar ik niet blij van wordt is de voorvork. Alleen wil ik geen modaal maandsalaris in een achterhaalde vork stoppen... Oplossing daarvoor wordt het volgende hoofdstuk, samen met het maken van een strakke achterkant en plaatsen van kleine knippers.
 
Hey Omaatje! Ik had al gezegd dat ik het waarschijnlijk wéér niet aan kon om de motor standaard te houden. Helaas, weer gefaald, paar jaar later:

full
 
Je refereert erg vaak aan de cb550 waar je zoveel fun mee had, dus koop een knappe cb550-750f bij blauweplaat motoren dan weet je iig zeker dat je wat knaps hebt, en ook nog binnen jouw prijs range!
 
Je refereert erg vaak aan de cb550 waar je zoveel fun mee had, dus koop een knappe cb550-750f bij blauweplaat motoren dan weet je iig zeker dat je wat knaps hebt, en ook nog binnen jouw prijs range!
Die staat op de achtergrond, met "Honda" op het zadel ;) .
@freon Ja, is dezelfde fiets alleen technisch een stukje beter. Zat toch wel wat onderhuids prutswerk aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan