Meer dan 4 knippers

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.564
959
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo, ik heb een probleem met het correct laten werken van spiegels (met led knippers), led knippers aan de voorkant en een led achterlicht met ingebouwde ledknipperlichten.

Alles werkt wel maar knippert snel of met een ander relais werkt het waarschuwingslampje (enkelvoudig) niet, of de knippers aan de verkeerde kant knipperen zacht mee.

Nu heb ik de led knippers aan de voorkant vervangen voor gloeilampjes en nu werkt dit allemaal wel, ook het waarschuwingslampje.

Alleen wil ik toch de gloeiknippers aan de voorkant vervangen voor leds.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

PS het achterlicht met leds schijnt geen relais verwisseling nodig te hebben, dit is plug and ply.
 
Heb op dit moment zelfde probleem bij mijn vn900.Ga dit oplossen door een kant van de verklikkerlamp aan de massa te leggen, en de andere aan de uitgaande draad van het knipperrelais. Dit heb ik overigens vervangen door 2 polig "belastingsonafhankelijk"knipperrrelais.
Ben er vrij zeker van dat dit gaat werken.

gr
 
Heb op dit moment zelfde probleem bij mijn vn900.Ga dit oplossen door een kant van de verklikkerlamp aan de massa te leggen, en de andere aan de uitgaande draad van het knipperrelais. Dit heb ik overigens vervangen door 2 polig "belastingsonafhankelijk"knipperrrelais.
Ben er vrij zeker van dat dit gaat werken.

gr
Als je het echt precies zo doet als je het hier omschrijft, zal dat inderdaad lukken.

Zit het lampfittinkje in een print opgenomen, dan wel gevoelig priegelwerk.
 
Als je het echt precies zo doet als je het hier omschrijft, zal dat inderdaad lukken.

Zit het lampfittinkje in een print opgenomen, dan wel gevoelig priegelwerk.

Bij zit er een los houdertje met een gloeilampje in, dus simpel gezegd 1 draad aan massa leggen en de ander aan eebn draad aan het relais? En dan zou alles moeten werken zoals het hoort?
 
Belastingsonafhankelijk relais stabiliseert alleen het knippertempo en verder niets.

Ja, een lampje op de juiste relais-aansluiting en de andere kant aan min moet werken zodra er iets knippert.
 
Maar waarom knippert het lampje nu dan niet? Maakt het dan niet uit allemaal leds en 1
gloeilampje?
Het relais dat je nu hebt is gemaakt voor een belasting van 2x21 watt.
Als er een lampje stuk zou gaan zie je dat meteen aan de knipperfrequentie.
Als je minder gebruikt dan 40 watt klopt de frequentie niet meer.
Je kan het relais vervangen voor een belastingsonafhankelijk knipperrelais.
Het probleem van het knipperen is dan over, maar er kunnen problemen ontstaan door je indicatielampje.
Door de lage stroom heeft het lampje invloed op de raw's van de andere kant.
Deze kunnen ook mee gaan knipperen. Als je 2 gloeilamp raw's gebruikt zal dat niet gebeuren maar met allemaal leds wel.
 
Of zal ik toch maar een realis vervangen voor een Kellermann?

Zullen beide dezelfde zijn (alleen oranje ipv blauwe draden);

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Google

Ik heb namelijk een bon liggen voor € 10,- korting bij Hein Gerike...

Vlg mij heb je tweepolige en driepolige relais.
Als je deze gebruikt werken je knipperlichten ,zoals het hoort. Voor nu kun je het controlelampje verwijderen. Alles zal dan correct werken.
Draden naar controle-lampje los halen,een kant aan de massa leggen,andere kant aan uitgaande kant van knipper-relais en deze werkt ook weer!!.
 
Vlg mij heb je tweepolige en driepolige relais.
Als je deze gebruikt werken je knipperlichten ,zoals het hoort. Voor nu kun je het controlelampje verwijderen. Alles zal dan correct werken.
Draden naar controle-lampje los halen,een kant aan de massa leggen,andere kant aan uitgaande kant van knipper-relais en deze werkt ook weer!!.

Dus met het Kellermann Relais, werkt het lampje nog steeds niet?
 
Maar waarom knippert het lampje nu dan niet? Maakt het dan niet uit allemaal leds en 1
gloeilampje?
Dat verklikkerlampje staat kennelijk "klassiek" geschakeld: hangt zonder eigen min/aarde-aansluiting tussen de linkspinkerplus en de rechtspinkerplus .... kiest bij signaal zelf "aarde" door de koude andere-kant-pinkers heen, die zo zwaar zijn (10 of 21 Watt per stuk) dat ze van dat kleine 3-5W verklikkertje gewoon niets merken.

3-5W is echter GROOT t.o.v het stroomverbruik van LEDpinkertjes en: die LEDs zijn weinig vergelijkbaar met weerstandsgloeidraad want gloeidraad geleidt bij ieder voltage maar LEDs hebben een eigen, heel weinig variërende spanningsDREMPEL van ongeveer 2V per 1 LEDje, zitten meestal met een stuk of 4 in serie dus laten beneden opgeteld ongeveer 8V totaal niets door, branden niet, terwijl daarboven ALLES wordt doorgelaten dus er is een begrenzing met minstens een weerstandje opgenomen in de serie-ketting. Zelfs als je zo vreselijk veel LEDs aan boord zet dat je weer samen het verbruik van gloeipinkers krijgt zal het klassiek geschakeld verklikkerlampje weinig doen want "ziet" dan maar ongeveer (12-/-8) 4V.

De "klassieke" schakeling kan gewijzigd worden maar dat vereist èn inzicht èn handigheid .... flinke foutenkans met dat priegelgedoe.

Een paar kachel-weerstandjes aansluiten alsof ze zelf pinkers zijn is een drastische maar betrouwbare manier om het verbruik per pinkerlijn te vergroten waarna alles weer goed werkt.

Gebruik de zoekfunctie met woorden LED AND PINKERS ..... vaak genoeg besproken hier.
 
Op de afgaande draad van het knipperlichtrelais naar de schakelaar staat altijd spanning. Zijn verklikkerlicht zal dus constant branden, ook bij het aanzetten van de richtingaanwijzers.
Niet in alle schakelingen en typen relais, denk ik; maar ook als het zou blijven branden zal dan toch bij gebruik van richting-aanwijzers dat verklikkertje mee-knipperen?

Wat in ieder geval ALTIJD goed gaat: verklikkertje een eigen min geven en de pluskant met 2 diodes voeden, een uit linkspinkerplus en de andere uit rechtspinkerplus. Diodes met de "k-"(kathode)kant op het verklikkertje, dat is de streep in de tekening en bij de meeste typen de gemerkte of afgeplatte kant.

single_fire_tach_adapter_diode.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ps dit vond ik de site van Kellermann;

lastunabhängiges Relais

Diese Lösung ist nur geeignet, wenn original ein zwei- bzw. dreipoliges Blinkrelais vorhanden ist. Sollten vorne und hinten LED- Blinker verwendet werden und das Motorrad nur eine Blinkkontrollleuchte haben, ist nur das neue, eigens für diesen Fall konstruierte Kellermann Blinkrelais geeignet. Dieses mit einem Kellermann- Logo versehene Relais ist in allen Fällen universell anwendbar, bei denen original ein zwei- bzw. dreipoliges Blinkrelais verbaut ist. Andere lastunabhängige Relais führen häufig zu Problemen, wenn vier LED Blinker verbaut werden an einer Maschine mit nur einer Blinkkontrollleuchte. Sollte das originale Relais mehr als drei Anschlüsse haben, empfehlen wir, Widerstände zu verwenden
 
Terug
Bovenaan Onderaan