Metaaldeeltjes op olieplug!

Raashaas

Rookie
30 aug 2017
14
0
Grou
Beste Forumleden,

Ik ben sinds juli in het bezit van een Suzuki GSXR 600R 2010. Recent heb ik de olie ververst van mijn suzuki. Tot mijn grote schrik trof ik metaaldeeltjes aan op de magneet van de olieplug. Ik heb nu 15000 Km op de teller staan. Heb de motor gekocht bij een Km stand van 9800, van een particulier. Heb toen als eerst de olie ververst, helaas met mijn domme kop toen niet op shavings gelet |( . Verder heb ik aftermarket levers er op gezet, de goedkope chinese variant. Misschien kan dat een oorzaak zijn. Verder heb ik de motor wel gepushed. Heb hem dus vrij regelmatig geredlined en vaak zonder koppeling geschakeld. Heb zelf niet de technische kennis of tijd om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
Peter

full

full
 
Besef mij inderdaad dat ik waarschijnlijk wat te ruig ben mee geweest, vooral met het schakelen zonder koppeling. Wat het redlinen betreft, dat moet een supersport toch aankunnen zonder meteen de geest te geven?
 
Wat verwacht je nu voor antwoord? Dat het geen slijtage is en het slijpsel erin is gewaaid?

Op een of andere manier is je blok gaan lijden onder de behandeling die het te verduren heeft gehad.

Ook wheelies gemaakt toevallig?
 
_O- Die levers maken niks uit natuurlijk, het schakelen zonder koppeling echter wel. Als je dit niet goed weet te timen, rev-matching, kan dat grote schade aan je versnellingsbak toebrengen, iets wat jij nu ziet aan het slijpsel in je olie. -O-
 
Vind de conclusie die jezelf trekt om het blok te reviseren wat voorbarig. Het is inderdaad wat slijtage wat zou kunnen door de aangegeven rijstijl, maar zou er zelf niet van wakker liggen. Gewoon olie plug schoonmaken, verse olie erin en gaan.
En de aftermarket hendels, ik zou zelf niet zien waarom een aftermarket koppelingshendel zulke slijtage zou kunnen veroorzaken?
 
Wat verwacht je nu voor antwoord? Dat het geen slijtage is en het slijpsel erin is gewaaid?

Op een of andere manier is je blok gaan lijden onder de behandeling die het te verduren heeft gehad.

Ook wheelies gemaakt toevallig?


Ik verwacht helemaal niets. Hoop alleen wat advies te krijgen met mijn probleem, sinds het de eerste keer is dat ik veel metaaldeeltjes aantref. Bijvoorbeeld dat ik nu geen kilometer meer mag maken met de motor, en hem meteen naar de dealer moet brengen. Of dat je er een x aantal Km mee rijdt (op een zeer rustige manier) en dan nog een keer de olie checkt. Of het waarschijnlijk aan het blok ligt of de versnellingsbak etc.Heb geen wheelies gemaakt op deze motor ;) .
 
Beste Forumleden,

Ik ben sinds juli in het bezit van een Suzuki GSXR 600R 2010. Recent heb ik de olie ververst van mijn suzuki. Tot mijn grote schrik trof ik metaaldeeltjes aan op de magneet van de olieplug. Ik heb nu 15000 Km op de teller staan. Heb de motor gekocht bij een Km stand van 9800, van een particulier. Heb toen als eerst de olie ververst, helaas met mijn domme kop toen niet op shavings gelet |( . Verder heb ik aftermarket levers er op gezet, de goedkope chinese variant. Misschien kan dat een oorzaak zijn. Verder heb ik de motor wel gepushed. Heb hem dus vrij regelmatig geredlined en vaak zonder koppeling geschakeld. Heb zelf niet de technische kennis of tijd om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
Peter

[afbeelding]
[afbeelding]

En graag in het Nederlands a.u.b.
Tjonge, jonge, wat een kwallerig taaltje zeg.
Praat normaal.

We kunnen jou niet horen, maar ik verwacht dat je ook met zo'n Amerikaans accent praat met de gooise RRRRRRRRRRRRRRR.
Schijn ook helemaal hip te zijn tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
_O- Die levers maken niks uit natuurlijk, het schakelen zonder koppeling echter wel. Als je dit niet goed weet te timen, rev-matching, kan dat grote schade aan je versnellingsbak toebrengen, iets wat jij nu ziet aan het slijpsel in je olie. -O-


Ik stop daar voorlopig mee. Ik dacht dat ik het goed deed want schakelen gaat altijd vrij soepel behalve van de 5 naar de 6 dat is soms geen vloeiende upshift.
 
En graag in het Nederlands a.u.b.
Tjonge, jonge, wat een kwallerig taaltje zeg.
Praat normaal.

We kunnen jou niet horen, maar ik verwacht dat je ook met zo'n Amerikaans accent praat met de gooise RRRRRRRRRRRRRRR.
Schijn ook helemaal hip te zijn tegenwoordig.

En hij heeft een kwallerig taaltje _O- ?

Alstjeblieft zeg, de beste man heeft gewoon een normale vraag over zijn motor, wat mij niet heel gek lijk op een MOTOR forum maar krijgt alleen maar zulk gezever over zich heen.
 
Okee, als je motor verder wel goed rijd en schakelt nu, zonder nare geluiden, vervang dan de olie, en rijd er gewoon een tijdje mee. Vervang dan na een weekje of zo je olie weer, en kijk of er nog slijpsel in zit. Meer advies dan dit kan ik je niet geven, ik kan niet in je blok kijken natuurlijk.
Succes met je motor verder, het is een beetje russische roulette, schade is er wel, maar het kan zomaar zijn dat je er nog jaren van kan genieten. :)
 
Die magneet zit juist op die plug om metaaldeeltjes uit de olie op te vangen. Helemaal prima dus dat je dit vind. Ga maar lekker revven, redlinen en wheelies pullen. Misschien is het leuk om nog eens te leren braken en corneren.
Het schaafsel is normale slijtage uit de versnellingsbak.
Vertaling:
de scrapings zijn normal wear van de gearbox.
 
Die magneet zit juist op die plug om metaaldeeltjes uit de olie op te vangen. Helemaal prima dus dat je dit vind. Ga maar lekker revven, redlinen en wheelies pullen. Misschien is het leuk om nog eens te leren braken en corneren.
Het schaafsel is normale slijtage uit de versnellingsbak.
Vertaling:
de scrapings zijn normal wear van de gearbox.

Luid en duidelijk _O-
 
Die magneet zit juist op die plug om metaaldeeltjes uit de olie op te vangen. Helemaal prima dus dat je dit vind. Ga maar lekker revven, redlinen en wheelies pullen. Misschien is het leuk om nog eens te leren braken en corneren.
Het schaafsel is normale slijtage uit de versnellingsbak.
Vertaling:
de scrapings zijn normal wear van de gearbox.



:^

Absoluut geen reden voor paniek.
 
Zolang je geen rare geluiden uit het blok hoort komen gewoon door blijven rijden,juist de
5e en 6e versnelling worden het zwaarst belast,dus voortaan maar gewoon de koppeling
gebruiken of een goede quickshifter aanschaffen.En je rijstijl wat rustiger maken,meer toeren
is meer slijtage,of koop een 750 of 1000,hoef je niet zoveel toeren te maken om hard te gaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Warm je motor normaal op, voordat je echt gaat gassen. Dat scheelt slijtage. Voor de rest zou ik me hierover geen grote zorgen maken. Als alles normaal klinkt als het blok is opgewarmd zou ik gewoon doorrijden. Zonder koppeling schakelen zou ik toch over nadenken. Doe het zelf ook, maar alleen in het terrein.
 
Je zou ook die GSXR snel kunnen verkopen, net als jouw voorganger waarschijnlijk heeft gedacht toen hij dit bij een oliewissel tegenkwam..... :+

Maar even zonder gekheid, dit soort zaken is de reden dat supersports tweedehands flink in prijs dalen. Ze worden met enige regelmaat mishandeld, en aangezien het allemaal licht gebouwd moet worden gaat er wel eens iets kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan