Metaaldeeltjes op olieplug!

Raashaas

Rookie
30 aug 2017
14
0
Grou
Beste Forumleden,

Ik ben sinds juli in het bezit van een Suzuki GSXR 600R 2010. Recent heb ik de olie ververst van mijn suzuki. Tot mijn grote schrik trof ik metaaldeeltjes aan op de magneet van de olieplug. Ik heb nu 15000 Km op de teller staan. Heb de motor gekocht bij een Km stand van 9800, van een particulier. Heb toen als eerst de olie ververst, helaas met mijn domme kop toen niet op shavings gelet |( . Verder heb ik aftermarket levers er op gezet, de goedkope chinese variant. Misschien kan dat een oorzaak zijn. Verder heb ik de motor wel gepushed. Heb hem dus vrij regelmatig geredlined en vaak zonder koppeling geschakeld. Heb zelf niet de technische kennis of tijd om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!
Peter

full

full
 
De onzin komt toch echt bij jou vandaan....
Ik heb het niet over wel of niet geliefd, ik heb het over waarde-daling. Ook toen supersports nog wel geliefd waren ging hun waarde veel sneller achteruit dan bij een toermotor, simpelweg omdat ze door een veel lichtere konstruktie meer slijten.
Welk percentage grote superbikes haalt meer dan een ton?
En welk percentage toermotoren haalt meer dan een ton?

Kijk eens bij de grote betrouwbaarheidstests die internationaal gedaan worden. Hoeveel supersports staan er in de top-100 denk je?

En dat is dus simpelweg de reden dat ik en ook de meeste van mijn collega-dealers minder bieden en boden op een supersport. En ja, de snel dalende populairiteit is daarin net zo belangrijk.
Er word met ss motoren gewoon minder km,s gemaakt,daarom zie je er niet veel met een ton of meer,maar ik ken er zat die meer dan 70000 gereden hebben.
Zo hadden wij een klant die op zijn Blade 165000km had staan,en ja eerste motor blok en
de man reed er ook circuitdagen mee.Ook een klant met een Thundercat die de laatste
keer dat ik hem zag op 230000 stond,ook eerste eigenaar en eerste blok wat nog niet gereviseerd was.En als ik je niet overtuig van je ongelijk,leest dan de langeduur testen
van het Duitse blad Das Motorrad maar eens 50000km van afbeulen en nog zijn moderne
ss motoren nog goed voor veel meer km,s.Het is een broodje aap verhaal dat een ss motor al versleten is bij vrij lage km standen.En ja tour motoren halen nog hogere km standen,maar daar rijd een ander publiek op en worden ze veel lager belast,maar die km,s maken de meeste ss rijders toch niet,en heeft dan ook geen effect waarom de ss markt zo slecht is.Wel is de leeftijd van de gemiddelde motorrijder alleen maar hoger geworden,
de meeste zijn van middelbare leeftijd,die worden afgeschoten door de vrouw als ze een ss zouden kopen,ook zijn dat mensen die geen ss motor willen omdat ze te oncomfortabel zijn.
Blijft de jeugd over die het alleen maar moeilijker word gemaakt om een ss motor te kunnen rijden,de eerste jaren zeker al niet en dan is er ook nog de aanschafprijs,een nieuwe ss is onbetaalbaar geworden voor een jongeling.
De meeste die ik spreek zeggen allemaal dat het in het huidige verkeer niet leuk meer is om op een ss motor te rijden,dat nog buiten de reden dat je goed zuur ben als je gepakt word met een te hoge snelheid.Dat is gewoon de hoofdreden dat mensen overstappen op motoren
waar je normaler mee kan rijden en dus ook de reden dat er veel minder ss motoren worden verkocht,wat zich reflecteert in de inruil en verkoop prijzen.
En ik zit al 40jaar in de motorwereld ,dus weet echt wel waarover ik praat. :P
PS ook de oudjes waren zo slecht nog niet mijn laatste CB750 de ss uit de 70er jaren heeft het 185000km volgehouden en ik was echt geen rustige rijder.Ook een Suz Katana 1100
gehad met toen ik hem kocht 205000 km op de teller,ik heb daar nog 30000 bij gereden zonder ook maar 1 motorisch probleem,toen heb ik hem weer verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Het is een leuk verhaal, en nog juist ook. Maar je gaat niet in op de redenen die ik noem. Je maakt er jouw eigen verhaal van.....

Een supersport slijt sneller en is vaker afgeragd dan een toermotor. Dat is nu zo, en dat was 40 jaar geleden ook zo. En al zeker bij dezelfde kilometerstanden.
Ik zit dan wat korter in de branche dan jij (12 jaar), maar loop wel al veel langer mee.
En bekijk inderdaad de langeduurtests van "Das Motorrad". Daar is gewoon duidelijk te zien dat supersports slechter scoren doordat ze vaker kapot gaan. En dat is niet onlogisch. Je koopt een supersport niet om rustig aan mee te doen.
En ze maken ze ook geen 50pk sterker en 60 kilo lichter dan hun toer-neefjes en nichtjes omdat ze dan langer meegaan.

Dat dit (en de door jou genoemde zaken) invloed heeft op hun populairiteit, dat klopt. Maar zelfs toen ze nog extreem populair waren (tot ca. 10 jaar geleden) was de waarde voor een gebruikte supersport veel sneller afgeschreven dan bij een toer/sport-model. En al helemaal als er meer dan 50.000km op de teller stond. Een GSXR is met zo'n kilometerstand vrijwel onverkoopbaar, en een GSXF niet.
 
Laatst bewerkt:
Het is een leuk verhaal, en nog juist ook. Maar je gaat niet in op de redenen die ik noem. Je maakt er jouw eigen verhaal van.....

Een supersport slijt sneller en is vaker afgeragd dan een toermotor. Dat is nu zo, en dat was 40 jaar geleden ook zo. En al zeker bij dezelfde kilometerstanden.
Ik zit dan wat korter in de branche dan jij (12 jaar), maar loop wel al veel langer mee.
En bekijk inderdaad de langeduurtests van "Das Motorrad". Daar is gewoon duidelijk te zien dat supersports slechter scoren doordat ze vaker kapot gaan. En dat is niet onlogisch. Je koopt een supersport niet om rustig aan mee te doen.
En ze maken ze ook geen 50pk sterker en 60 kilo lichter dan hun toer-neefjes en nichtjes omdat ze dan langer meegaan.

Dat dit (en de door jou genoemde zaken) invloed heeft op hun populairiteit, dat klopt. Maar zelfs toen ze nog extreem populair waren (tot ca. 10 jaar geleden) was de waarde voor een gebruikte supersport veel sneller afgeschreven dan bij een toer/sport-model. En al helemaal als er meer dan 50.000km op de teller stond. Een GSXR is met zo'n kilometerstand vrijwel onverkoopbaar, en een GSXF niet.

Dit verhaal is overigens ook zo te kopiëren naar de auto hoek en ook dan klopt het.

Daar komt bij dat iedereen weet dat aanpassingen voor extra vermogen af gaan van de levensduur, soms zelfs als je dat extra vermogen niet gebruikt. Dat zie je terug in de restwaarde. Dan heb je ook nog een stukje doelgroep waardoor de kans op een afgetrapte SS fiets groter is, dat gaat wederom van de restwaarde af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan