Microfiche nummers XZ550 gezocht!

Maat

Die hard MF'er
3 apr 2004
545
0
Groningen
Dag iedereen,

Wie kan mij helpen aan onderdeel nummers voor een Yamaha XZ550? Ik heb namelijk een nieuwe thermostaat nodig en wilde deze (na aanraden van een vriend van mij)gaan bestellen bij CMSNL.COM. Echter hier kan je alleen zoeken op nummer. Als ik alleen maar het nummer van de thermostaat kan krijgen ben ik ook al tevreden.

Alvast bedankt! *O*
 
Wat zijn de klachten eigenlijk precies? Ik neem aan dat je niet zomaar voor de lol je thermostaat er uit hebt gehaald? :?
Als je radiateur warm werd, dan had je het ook niet hoeven doen trouwens.......
De klachten had ik idd nog niet in dit topic vermeld. Bij deze alsnog even:

Als ik een stuk ging rijden met mijn motor (koude start tot aan bedrijfstemperatuur)dan ging de temperatuur keurig omhoog. Niks aan het handje, totdat de bedrijfstemperatuur bereikt was, daarna vloog de temperatuur omhoog tot bijna in het rood (Toen heb ik de boel maar uitgezet), vervolgens kwam allemaal koelvloeistof naar buiten zeiken. Wbt jouw opmerking over de radiateur: Die bleef zo koud dat m'n vingers er bijna aan vastvroren en dat terwijl de motor veel te warm werd.

Logische conclusie: De thermostaat opent niet meer.
Dus getest en deze blijkt nog wel open te gaan vlak voor het kookpunt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of 'ie nog wel aan de fabrieksspecificaties voldoet. nl opengaan bij 82 graden, volledig open bij 95 graden. Ik kon zo snel geen thermometer regelen. Maar als je motor bijna staat over te koken dan is de temp toch wel hoger dan 100 graden of niet? Dan zou dus de thermostaat wel open moeten gaan.

Zou dit misschien zo'n vaag af en toe probleem kunnen zijn misscien. Beetje vuil in het systeem, het eea werkt niet zo goed meer, dus zodra het in een steelpannetje met schoon water ligt gaat het weer goed? Misschien een kwestie van ff lekker doorspoelen alles en 's kijken of het weer werkt?

Of zou het misschien m'n waterpomp kunnen zijn die defect is, zou dan ook m'n radiateur zo koud blijven?

Alle tips zijn welkom!
 
Goed weer even een kleine update. Het begint er steeds somberder uit te zien voor mij. Gisteravond weer druk aan de slag geweest, alles even lekker doorgespoeld, water was eigenlijk direkt al helder toen het de radiateur uitstroomde, dus die was niet smerig. Nou goed, de hele rommel weer in elkaar geschroefd, testritje maken. Binnen de kortste keren de temperatuur weer veel te hoog! gdvr de gdvr :(
Plus...het feit dat de radiateur dus wel warm werd, in tegenstelling tot wat ik eerst beweerde. Dus de thermostaat werkt wel, dan zal het de waterpomp misschien wel zijn. Die uit elkaar geschroefd, ff kijken of de het schoepenrad mooi rond ging, prima prima. Alleen de het waterpomphuis zat wel vol met smurrie!

full


Nou ja lekker schoonmaken dacht ik zo, alle koelvloeistof eruit, doorspoelen en weer verse erin.
Echter vandaag zag ik dat die smurrie toch verdacht veel van olie weghad
-O- Hmm jammer, ik dacht alleen wat modder of zo, helaas pindakaas. Dus met een beetje pech de koppakking lek. Ik heb het bekende borrelfenomeen nog niet kunnen vernemen(hopen dat dit zo blijft), dus misschien is het ook een keerringetje van de as van de waterpomp. Hier hoop ik tenminste op, we zullen het zien. Ik hou jullie op de hoogte
 
Schiet mij ineens nog wat te binnen.....er zit nog steeds te dunne olie in mijn blok. Op aanraden van de "expert" heb ik 10W40 in m'n blok gegooid terwijl mijn WPHB zegt dat er 20W40 in moet. Ik merkte ook al dat het blok wat begon te zweten, dus........als de rommel daar gaat lekken waarom dan niet bij de koppakking/keerring? Dus volgende stap: Goede olie erin, middeltje pakkingafdichter erbij. Nieuwe koelvloeistof+schoonmaken van binnen. Maar dat gebeurt volgende week, heb er vanmiddag geen zin meer in. (Iets met bier enzo gisternacht :Z )
 
Schiet mij ineens nog wat te binnen.....er zit nog steeds te dunne olie in mijn blok. Op aanraden van de "expert" heb ik 10W40 in m'n blok gegooid terwijl mijn WPHB zegt dat er 20W40 in moet. Ik merkte ook al dat het blok wat begon te zweten, dus........als de rommel daar gaat lekken waarom dan niet bij de koppakking/keerring? Dus volgende stap: Goede olie erin, middeltje pakkingafdichter erbij. Nieuwe koelvloeistof+schoonmaken van binnen. Maar dat gebeurt volgende week, heb er vanmiddag geen zin meer in. (Iets met bier enzo gisternacht :Z )

Ja, dat zou het idd wel eens kunnen zijn... Afw8n dus maar ff :)
 
Als ik een stuk ging rijden met mijn motor (koude start tot aan bedrijfstemperatuur)dan ging de temperatuur keurig omhoog. Niks aan het handje, totdat de bedrijfstemperatuur bereikt was, daarna vloog de temperatuur omhoog tot bijna in het rood

Hallo Maat,

Mijn xz heeft een tijdje vergelijkbare problemen gehad. Als de temperatuur meter niet in het rood komt is er niets aan de hand. De motor wordt wel erg warm maar is niet te heet. Ga eens naar de site of riders of vision http://www.ridersofvision.net/ en zoek met op het tech forum met search naar running hot.

Na het bijvullen MOET ontluchten via de ontluchtingsdop op het t-stuk achter de radiator. De radiatordop zit niet op het laagste punt. Daardoor blijven luchtbellen in het systeem waardoor de temperatuur en de druk oplopen. Als er dan een zwakke plek in het systeem lekt het inderdaad.

De oorzaak van het probleem hoeft overigens niet in het koelsysteem te zitten. Bij mij bleek uiteindelijk de synchronisatie van de carbs niet in orde. Daardoor werd één van de cilinderkoppen heet. Toen ik de carbs gesynchoniseerd had, was het temperatuurprobleem weg.

Succes ermee.

tremalzo
 
Kijk dit is interressant nieuws, maar niks aan de hand.......mijn blok is zeker weten veel te heet geworden, hij ging namelijk minder vlot lopen: Gas erop houden bij stationair,anders sloeg de motor af. Ook zit er gaatjes aan de zijkant van de cilinders waar hete lucht en stoom uitspoot, is dit misschien een overdrukventiel? Toen ik dit doorkreeg heb ik uiteraard gelijk de boel stilgezet om erger te voorkomen, om vervolgens de hele stad door te sjouwen met m'n motor bij een temp. van 30+ :(
Ik had helaas niet door de het blok zo warm aan het worden was want m'n temp. meter bleef op 0 staan...misschien de sensor die net in een luchtbel zat? Ook m'n fan sloeg niet aan als ik me goed herinner
Dit alles gebeurde overigens nadat ik het hele koelsysteem had schoongemaakt en opnieuw gevuld en dus even een proefritje ging maken.

Maar goede tip van dat ontluchten, het staat niet echt in het WPHB vermeld dus daarom had ik er niet echt aan gedacht, later schoot mij te binnen dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Ik heb nu nog lekker vakantie dus alle tijd om 's even flink aan de slag te gaan. Hopelijk kan ik van de week de problemen oplossen.
 
Tsjonge jonge wat een informatie ineens! :} Ik ben helaas nog niet bezig geweest om het oude kreng weer aan de praat te krijgen. Beetje druk gehad met klussen in m'n nieuwe studentenkamer, dus dan blijft de motor nog even staan. Waarschijnlijk morgen even bezig, als ik resultaat bereik geef ik wel even een gil.
 
@ maat

xz550 staat bekend om de slechte kwaliteit stekkers. deze verbranden makkelijk vooral die vanaf de dynamo. controleer deze !!!

Had al eens vernomen dat de XZ qua elektriek niet zo heel goed bekend stond. Maar verder nog geen problemen mee gehad en iets wat werkt moet je vanaf blijven is me altijd geleerd. En als het wel kapot gaat redden we het daar ook wel weer mee. Als student elektrotechniek moet ik daar toch wel uit kunnen komen. Maar bedankt voor je tip in elk geval.
 
Nou vandaag eindelijk weer even aan de slag geweest....en zowaar het euvel is gevonden!! De waterslang naar een van de cilinders was zo lek als een mandje, dus tsja dan loopt de boel leeg natuurlijk als je een stukje gaat rijden. Er zat een gat in waar ik m'n vinger doorheen kon steken. Dus morgen maar ff een stukje nieuwe slang halen en weer verder knutselen.
 
Ducktape?!!? Bij een systeem waar druk op komt te staan!? Ik snap dat het een brikje is dat niet zo veel heeft gekost, maar het lijkt me niet verstandig. Maar goed ik neem maar aan dat je jezelf ook niet serieus nam toen je die opmerking plaatste........ :)
 
Ducktape?!!? Bij een systeem waar druk op komt te staan!? Ik snap dat het een brikje is dat niet zo veel heeft gekost, maar het lijkt me niet verstandig. Maar goed ik neem maar aan dat je jezelf ook niet serieus nam toen je die opmerking plaatste........ :)

Hahaha, dat was ook maar gekheid, ducktape houd het ook niet lang ivm temperatuur/druk/vocht. Maar is de slang recht toe recht aan? Of zitten er bochten in?
Las ooit hier ergens op mf, dat water-koel-slang welke recht is, niet makkelijk buigbaar is, en dat als je een bochtje ermee moet maken het vrij lastig buigen is. (of het originele stukje slang bestellen, die zijn dan voor-gevormd.)
 
Tussen alle drukte van m'n afstuderen door, toch nog een beetje bezig geweest in m'n grote zoektocht naar een nieuw stuk koelslang. Na het geprobeerd te hebben bij 3 motorzaken (zowel op internet als hier in de stad) ben ik er toch echt achter gekomen dat het stukje slang wat ik zocht niet langer leverbaar is! :(
Maar goed op advies van een van de experts een stuk rechte koelslang gekocht, om dat maar een beetje in de juiste positie te manoeuvreren. Het bochtje in de originele slang was namelijk zo flauw dat ik het er wel op kon gokken. Uiteraard van te voren wel even goed kijken of de boel niet dicht klapt als het blokje op temperatuur komt. Dus binnenkort weer even proberen en dan binnenkort eindelijk weer :] Want dit geintje duurt me nu al veel te lang zo onderhand.
 
Tussen alle drukte van m'n afstuderen door, toch nog een beetje bezig geweest in m'n grote zoektocht naar een nieuw stuk koelslang. Na het geprobeerd te hebben bij 3 motorzaken (zowel op internet als hier in de stad) ben ik er toch echt achter gekomen dat het stukje slang wat ik zocht niet langer leverbaar is! :(
Maar goed op advies van een van de experts een stuk rechte koelslang gekocht, om dat maar een beetje in de juiste positie te manoeuvreren. Het bochtje in de originele slang was namelijk zo flauw dat ik het er wel op kon gokken. Uiteraard van te voren wel even goed kijken of de boel niet dicht klapt als het blokje op temperatuur komt. Dus binnenkort weer even proberen en dan binnenkort eindelijk weer :] Want dit geintje duurt me nu al veel te lang zo onderhand.


Eventueel met koperbinnenbuis de bocht maken, slaat ie ook niet dicht. inderdaad iets minder doorstroom, maar met dichtgeklapte slang helemaal niet.......

Olie die je noemde maakt niets uit. Je had alleen een dunnere olie als ie koud is(1e getal) 2e getal gelijk dus bij warme motor even dik. Dunnere (koude olie) zorgt voor snellere smering bij koude start.

Heb trouwens nog nooit van een veiligheidsklep in een cilinder gehooord die stoom spuit als ie te heet wordt.....scheur in je cilinder misschien???
 
Tsja veiligheidsklep.....ik kan er niet helemaal achter komen wat het is. Het leek mij een soort overloop of iets dergelijks. Misschien dat ik straks even een fotootje maak en die even online zet. Wellicht dat er nog ergens een (XZ550) expert hier rondhangt die mij kan vertellen wat het precies is. Dat van die koperen binnenbuis is trouwens een goed idee. Ik wil het eerst even zonder proberen. Maar als je buis gebruikt, hoe zorg je dan dat deze goed aansluit op de cilinder?( Koper op aluminium)
 
Terug
Bovenaan Onderaan