Mijn eerste zijspan-brouwsel

wat is de lichthoogte van de puntjes?
lijkt wel of het zaakje met een te grote kracht op elkaar ramd. (ik lul maar wat.)
toerental? te lang in hoge toeren gedraaid? ik bedoel, langdurig tegen het max?

hoge toeren dat moet gewoon kunnen.
Mijn vorige zijspantrekker was ook een gs750 met puntjes en die heb ik nooit gespaard en dat is altijd heel gebleven.
Ik heb dit soort 'slijtage' ook nog nooit gezien. Ik zou zeggen dat het slechte kwaliteit is. Maar punten voor €10 is ook imitatie denk ik.
 
hoge toeren dat moet gewoon kunnen.
Mijn vorige zijspantrekker was ook een gs750 met puntjes en die heb ik nooit gespaard en dat is altijd heel gebleven.
Ik heb dit soort 'slijtage' ook nog nooit gezien. Ik zou zeggen dat het slechte kwaliteit is. Maar punten voor €10 is ook imitatie denk ik.

Imitatie, geen idee , ik had ze ooit gekocht voor de puntjes van een gs 750, maar die ik nu heb zien er zwaarder en degelijker uit, staat wel het zelfde soort tekentje op . . . En lang in max toeren rij ik niet, hih is er al weer een bocht op komst, Maar ik hou het gewoon de eerste tijd goed in de gaten, hoe de puntjes zich houden . . .
 
Zo niet veel vorderingen verder . . . ja ik weet dat ik de bak anders moet ontwerpen, geen gezicht . . . moet meer in de lijn van de motor zelf , dus frame aangepast. Slijpen lassen kijken slijpen lassen en nog meer kijken, ijzer bijna op en de bom bijna leeg . . . , nachtje slapen en weer kijken. . . ja gezegde zegt niet voor niks , " met passen en meten word de meeste tijd versleten" . Ach en in mn hoofd ben ik al veel verder. Zo ook weer het idee om toch een stuurbaar spanwiel te maken, dus 1 die de cirkel van de bocht benaderd. Rekening houdend met het toespoor. Eens zien of dat lukken wil en hoe dat dan rijden gaat.

Enne even dit: word toch bi-fuel toch maar benz en lpg . . . Alleen dan wel een wateruitlaatwissellaar maken. :Y met pompje en expansievatje . . .
 
Hier nog even wat ik bedoel met cirkel en de bocht en stuurspanwiel:

Picture158.jpg


Picture159.jpg


Is dus de bedoeling dat spanwiel zijn eigen cirkel volgen gaat, minus het toespoor. Ook zal dat wiel dan een naloop - zelfde als van de motor?- krijgen om gemakkelijker terug te kunen sturen.
 
Foto's van de bak volgen nog, eerst meer lijn er in zien te krijgen, maar wordt net als de motor van voren hoog en laag naar achteren. De bom komt open en bloot aan de achterkant, net achter de stoel. Zodat er ook geen buitenvulling op hoeft. En lijkt ook lekker eng voor diegenen die te dichtoprijd. :( :]
 
Over zo'n meesturend zijspanwiel is al veel gezegd. Er zijn zelfs mensen die vinden dat zo'n zijspanwiel naar rechts moet sturen in een linker bocht.......
 
Over zo'n meesturend zijspanwiel is al veel gezegd. Er zijn zelfs mensen die vinden dat zo'n zijspanwiel naar rechts moet sturen in een linker bocht.......

Beetje gelijk heb je wel. Omdat eigenlijk bij het nemen van een bocht dan toespoor veranderd in uitspoor. En bij een linkerbocht dus het motor wiel meer hoekverdraaing naar links heeft dan het spanwiel. Bij een rechterbocht is de hoekverdraaing van het spanwiel juist groter dan het motor wiel. Zien hoe ik dat ga oplossen.
 
Olive,
Begrijp ik het goed?
ga je een meesturend zijspanwiel construeren?

Dan ga ik even opletten.

Bij een niet meesturend zijspanwiel wordt het toespoor in een rechterbocht inderdaad uitspoor. Daarom moet je met een zijspan ook goed de bochten doorraggen. Dan raakt het wiel de grond niet en heb je minder slijtage.
Dat is beter voor het milieu.
 
Gezien de snelheid waarmee je de bochten neemt vraag ik mij af of een meesturend spanwiel wel voldoende tijd krijgt of effect te sorteren. :]
 
Laatst bewerkt:
Olive,
Begrijp ik het goed?
ga je een meesturend zijspanwiel construeren?

Dan ga ik even opletten.

Bij een niet meesturend zijspanwiel wordt het toespoor in een rechterbocht inderdaad uitspoor. Daarom moet je met een zijspan ook goed de bochten doorraggen. Dan raakt het wiel de grond niet en heb je minder slijtage.
Dat is beter voor het milieu.

Yep dat is de bedoeling, dit span is word meer een span die op meer fronten anders is dan de "normale" . Ik zal mijn vorderingen daarover hier zo goed mogelijk neerzetten.

Overgens, bocht naar rechts, en vast zijspanwiel dan heb je erg veel toespoor. Net de 2 fietsers : de linker wil naar rechts en de rechtse fietser flauw naar links . . . dat komt niet goed ;)

De ervaring die ik nu heb met scherpe rechter bochten en "slecht" om de span willlen draaien terwijl er een koekblik voor je rijd, en gas geven niet werkt . . . En andersom de scherpere linkerbocht terwijl je al bijna stilstaat, geeft afremmen ook niks meer . . . vandaar dus mijn experiment. Ik wil gewoon zien hoe dat gaat rijden.
 
Gezien de snelheid waarmee je de bochten neemt vraag ik mij af of een meesturend spanwiel wel voldoende tijd krijgt of effect te sorteren. :]

Hoe bedoel je dat, wil je me dat beter uitleggen ??
 
Bij alles wat beweegt is er sprake van de wet van Traagheid. Eerst wil de combi volharde in de richting die het heeft. Het spanwiel kan gezien de afstand tot de draaicirkel nooit zoveel reactie leveren dat je de combi van richting veranderd. Daar en tegen als je het spanwiel zou kunnen versnellen of vertragen zou dat wel kunnen. Dat doe je immers ook in zekere zin door de traagheid van massa van de bak t.o.v. de motor te laten varieren (gas bij of gas terug).

Het sturen van het zijspanwiel zou misschien iets minder bandslijtage kunnen opleveren.

Maar met dit soort dingen is het a. belangrijk dat je er in geloofd. b. dat je het probeert. En als laatste dat de resultaten objectief worden bepaald.
 
Bij alles wat beweegt is er sprake van de wet van Traagheid. Eerst wil de combi volharde in de richting die het heeft. Het spanwiel kan gezien de afstand tot de draaicirkel nooit zoveel reactie leveren dat je de combi van richting veranderd. Daar en tegen als je het spanwiel zou kunnen versnellen of vertragen zou dat wel kunnen. Dat doe je immers ook in zekere zin door de traagheid van massa van de bak t.o.v. de motor te laten varieren (gas bij of gas terug).

Het sturen van het zijspanwiel zou misschien iets minder bandslijtage kunnen opleveren.

Maar met dit soort dingen is het a. belangrijk dat je er in geloofd. b. dat je het probeert. En als laatste dat de resultaten objectief worden bepaald.

Thanks. Maar het sturen van zijspanwiel is niet alleen voor slijtage, maar ook dat ik de voorloop groter maken kan en toch lichter stuurt . . . Overgens is het niet de bedoeling om het zijspanwiel alleen draaibaar op te stellen net als een zwenkwiel. Dan is er geen toespoor mogelijk. Maar word een gedwongen besturing.
 
Dat is het grootste voordeel van een meesturend zijspanwiel; de voorloop kan vergroot worden en dat geeft weer meer stabiliteit.

Overigens is het wel zo dat het toespoor in rechter bochten minder tegenwerkend effect heeft naarmate je harder rijdt. Omdat het wiel de neiging heeft los te komen is er vanzelf minder grip en dus duwt het wiel ook minder naar links.
 
Overigens is het wel zo dat het toespoor in rechter bochten minder tegenwerkend effect heeft naarmate je harder rijdt. Omdat het wiel de neiging heeft los te komen is er vanzelf minder grip en dus duwt het wiel ook minder naar links.


Ja klopt, heb ik in 1 jaar rijden gemerkt, en 5000 km ongeveer, nieuwe zijspanband - ik heb de band overgens onbelast ook een vlucht van een 2 a 3 graden gegeven, belast 0 graden- maar ik merk van bandenslijtage niet veel, is aan de band nog niks te zien. Hihi en dat uit de vering komen merk ik inderdaad aan het rijden. Dat was het meest waar ik eerst aan wennen moest.
 
Waar je in iedergeval voor moet zorgen is dat de rijkarakteristiek "voorspelbaar" blijft.

Als dat onduidelijk wordt kun je raar op de koffie komen. :?
 
Slijtage van een zijspanband is nihil. Ik heb na 15000 km nog steeds geen zichtbare slijtage.
Wel bijna twee achterbanden versleten. Maar ik snap al dat moeilijke gedoe niet zo. Zijspan blijft een a symmetrisch voertuig en zal met meesturend zijspan wiel iets verbeteren, maar ik ben tevreden met de gemakken en ongemakken van mij goed afgesteld star zijspan zonder sturend zijspanwiel. Kwestie van wennen en niet zeuren ;) Maar ieder zijn ding dus succes met knutselen.
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het om hè!

Geen 13 in een dozijn ding maar iets aparts bouwen.
Lekker knutselen en dingen uitproberen en als het dan ook nog werkt is dat wel kicken.
 
Daar gaat het om hè!

Geen 13 in een dozijn ding maar iets aparts bouwen.
Lekker knutselen en dingen uitproberen en als het dan ook nog werkt is dat wel kicken.


Hey jij snapt het . . . *O* M'n eerste span heb ik gemaakt/gemonteerd volgens de geldende normen. Zodat ik zosnel mogelijk het spanrijden kon ervaren, kon 2 kanten opslaan :] is dus de goeie kant opgeslagen. Anders had ie gelijk al te koop gestaan . . . Deze mag dus wat langer duren voor ie helemaal af is d w z berijdbaar is . . . En zolang ik knutsel breng ik het overige verkeer niet in gevaar *O*
 
Waar je in iedergeval voor moet zorgen is dat de rijkarakteristiek "voorspelbaar" blijft.

Als dat onduidelijk wordt kun je raar op de koffie komen. :?


Zekers, dus de eerste proefrit zal gelijk zijn mn allereerste zijspanrit. En ik verdiep me eerst terdege in het stuurbeweging geometrie . . .
 
Daar gaat het om hè!

Geen 13 in een dozijn ding maar iets aparts bouwen.
Lekker knutselen en dingen uitproberen en als het dan ook nog werkt is dat wel kicken.


Dat is nou net wat ik met de VFR heb gedaan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan