Mijn ervaring met Optitune Bike Performance

Hmmm zit nog eens op de site te neuzen maar naast de al genoemde pagina's met beschrijving en uitleg van hun werkwijze kan ik nergens de algemene voorwaarden vinden?
Ook in het bestelproces hoef ik nergens aan te vinken dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden??

Ik kan niet zien hoe het verdere bestelproces verloopt want dan moet ik op: Plaats bestelling klikken en dan bestel je neem ik aan al?
 
Wat een onzin. Eis 1 is dat mensen wettelijk handelen, wanneer dat niet gebeurt moeten ze tot de wettelijke orde geroepen worden. Verbaast mij hoeveel mensen niet begrijpen hoe belangrijk dat is.

Als er geen wettelijke eisen aan voorwaarden gesteld werden, liep je ten alle tijden een enorm risico. Bij ongeveer alles wat je doet op financieel / handelsgebied. Gelukkig wonen we niet in een bananenrepubliek waar dat het geval is.
Dan koop je er toch lekker niet, als het niet aan de wet voldoet??
 
De wet koop op afstand stamt uit 2001 (toen er vaak nog niet eens foto's bij een product stonden). Maar al is hij uit 2001, veel passages die er in staan zijn gewoon uit oude andere regels en wetten gepakt, die eigenlijk toegespitst waren op o.a colportage verkoop en postorder uit een papieren gids. Sommige regels zijn dan ook meer te betrekken op de bescherming van Oma die ongezien een veel te dure stofzuiger besteld, met de opdringerige verkoper naast zich.

In 2014 heb je bij de meeste producten op Internet nog meer informatie voor handen, dan wanneer je het in de winkel vast houdt. Gewicht, exacte afmetingen, meerdere hele goede foto's, toepassingenlijsten, etc.

Ik begrijp de opstelling van Optitune daarom ook wel, ook al is het (zoals al door iemand vermeld) ook een vorm van oneerlijke concurrentie. Ik (een kleine ondernemer notabene) geef al meer dan €3000,- per jaar uit aan het vergoeden van de verzendkosten aan klanten die iets terug sturen.

Maar de andere kant van de medaille: Van die retour zendingen is driekwart van mensen die uit pure laksheid een product bestellen "voor het geval ik het nodig heb" of "omdat het misschien past, al staat mijn model er niet bij" en "ff kijken of ik het wat vindt".

Deze wet is achterhaald.
Dat is iemand die 's nachts 160 rijdt op een lege snelweg bekeuren ook, maarja..

En kan iemand de topic titel wijzigen? Stront gooien doe je in de Apenheul :N
Wat is er mis met de topic titel?
Zelf wil ik het risico niet lopen (en houd mij voor zover ik weet ook aan de wet die dit jaar nogmaals word aangescherpt in het nadeel van de ondernemer) maar begrijp het standpunt wel goed.

Alleen als ik vanuit mijzelf kijk bij aanschaf van een product online dan vind ik het niet belangrijk of de shop aan de wet voldoet maar of ik het eens ben met de voorwaarden.
Ik neem toch aan dat je dan namelijk al besluit af te haken.


Ik weet helaas dat er weinig mensen zijn die de voorwaarden lezen en vind het jammer dat daar zo makkelijk mee omgegaan word. Stukje onderzoeksplicht zeg maar.

Vanuit de OP te lezen wist hij al dat hij recht had op de verzendkosten van het heenzenden daar is hij in dit topic niet op gewezen. (alleen de precieze wetsartikelen) Dus na het lezen van de voorwaarden en überhaupt de website had hij echt wel geweten dat de webshop daar een andere mening over had.
Dafuq?
 
Laatst bewerkt:
Dan koop je er toch lekker niet, als het niet aan de wet voldoet??
Hoezo, ik lees het gewoon lekker niet. En als blijkt dat de verkoper na jaren ervaring nog altijd niet begrijpt dat onwettelijke eisen binnen no time opzij geveegd worden, en wil proberen meer toe te eigenen dan waar hij recht op heeft, leg ik wel even uit dat dat niet gaat lukken.

Doe je nou net alsof je alle voorwaarden leest voor je op akkoord klikt?
south-park-s15e01c08-you-didnt-read-it-16x9.jpg
 
Dan koop je er toch lekker niet, als het niet aan de wet voldoet??
Je mist mijn punt. Wanneer die regels er niet zijn, loop je een enorm risico. Dan kan een verkoper de voorwaarden zo stellen dat ze:

1) onleesbaar zijn
2) oneerlijk zijn

En gaan alle mensen die die voorwaarden niet, of niet goed (en dat is meer dan 75% van de akkoordgangers) lezen voor 6,75 OF 10000 euro getild worden. Want de wet maakt geen onderscheid tussen bedragen hoor. :N
 
Prima, maar je bent wel akkoord gegaan met hún voorwaarden, je weet dat hun er dus anders over denken. Dan moet je achteraf niet de bijdehante flaptoeter gaan uithangen en gaan smijten met je wetsartikeltjes e.d., maar gewoon een webshop uitzoeken waarvan de Algemene Voorwaarden wel direct aan de wet voldoen (oh nee, dat doe je natuurlijk niet, want die webshop was waarschijnlijk 3 euro duurder). Om nog maar te zijgen om een rechtszaak aan te spannen voor 6,75 euro om een ondernemer te gaan dwarsliggen 'omdat het kan'
_O- _O-

:') :W

Grote bewoordingen wellicht, maar die 6.75 euro niet teruggeven neigt naar diefstal. :z
 
Zeker correct maar met een hoop gelul in de ruimte dat van 0,0 toegevoegde waarde is maar puur om nog even een statement te maken.

"Wij deden alles geweldig klantvriendelijk maar omdat jij zeurt gaan we het voor iedereen minder makkelijk maken want dit kost ons centjes'.

Hoeveel centjes deze werkwijze heeft opgeleverd zullen we nooit weten, maar vast een hoop ;)

Het is maar net wat je er in wil lezen vind ik.

En opgeleverd helemaal niets, hoogstens bespaart. Want de kosten die andere klanten wellicht niet terug hebben gekregen heeft Optitune net zo goed uitgegeven om het te verzenden.

Dat klopt klagers hebben meer de neiging om iets te plaatsen dan mensen die tevreden zijn. We hebben ooit een test gedaan met feedback waarbij als je het altijd na de acties vroeg de feedback 80% positief was en 20% negatief maar toen we het vroegen als extra stap (dus op verzoek) was het opeens omgedraaid iedereen die happy was liet het niet meer weten en de klagers die klikte wel om hun ongenoegen te laten blijken. Maar wat veelal wel is dat er wel een aantal positieve reviews zijn en er is niet veel van die te vinden voor deze store.

Dat geloof ik onmiddellijk.
 
Anyway, het doet er nu niet meer toe. Optitune heeft aangegeven dat de verzendkosten terug worden betaald en dat zij zich voortaan aan de regels gaan houden. Klanten moeten iets meer werk verrichten bij retourneren dus de keus ligt bij de consument.

Prima opgelost en er kan weer met een gerust hart besteld worden bij Optitune.
 
Anyway, het doet er nu niet meer toe. Optitune heeft aangegeven dat de verzendkosten terug worden betaald en dat zij zich voortaan aan de regels gaan houden. Klanten moeten iets meer werk verrichten bij retourneren dus de keus ligt bij de consument.

Prima opgelost en er kan weer met een gerust hart besteld worden bij Optitune.

En net vroeg je nog:

Wat is er mis met de topic titel?

;)
 
De wet koop op afstand stamt uit 2001 (toen er vaak nog niet eens foto's bij een product stonden). Maar al is hij uit 2001, veel passages die er in staan zijn gewoon uit oude andere regels en wetten gepakt, die eigenlijk toegespitst waren op o.a colportage verkoop en postorder uit een papieren gids. Sommige regels zijn dan ook meer te betrekken op de bescherming van Oma die ongezien een veel te dure stofzuiger besteld, met de opdringerige verkoper naast zich.

In 2014 heb je bij de meeste producten op Internet nog meer informatie voor handen, dan wanneer je het in de winkel vast houdt. Gewicht, exacte afmetingen, meerdere hele goede foto's, toepassingenlijsten, etc.

Ik begrijp de opstelling van Optitune daarom ook wel, ook al is het (zoals al door iemand vermeld) ook een vorm van oneerlijke concurrentie. Ik (een kleine ondernemer notabene) geef al meer dan €3000,- per jaar uit aan het vergoeden van de verzendkosten aan klanten die iets terug sturen.

Maar de andere kant van de medaille: Van die retour zendingen is driekwart van mensen die uit pure laksheid een product bestellen "voor het geval ik het nodig heb" of "omdat het misschien past, al staat mijn model er niet bij" en "ff kijken of ik het wat vindt".

Deze wet is achterhaald.
Kijk, ik ben zelf ook ondernemer en ik hou mij gewoon aan de wet en betaal mijn klanten altijd netjes hun geld (incl. verzendkosten) terug.
Ik stoor mij er altijd mateloos aan dat er lieden op internet zijn die vinden dat zij even eenzijdig mogen afwijken van bepaalde wet en regelgeving.

Optitune moet derhalve ook gewoon niet zeuren en niet over de rug van haar klanten haar 'principes' doordrammen. En ik geloof geen reet van die principes, het is puur winstbejag en ervoor kunnen zorgen dat hun prijzen nog beter zijn dan die van de concurrent (die zich wel gewoon netjes aan de regels houdt). Ik vind het derhalve dan ook een zeer hufterige opstelling.

Dat er zelfs ondernemers in dit topic zijn die het kennelijk maar prima vinden dat er op deze manier keiharde oneerlijke concurrentie ontstaat vind ik wel vreemd. Je zou denken dat je hier als ondernemer toch wel enigszins allergisch voor zou zijn.

Ik betaal liever ook geen verzendkosten terug, het is een hoop geld. Maar voor mijn onderneming(en) heb ik er wel bewust voor gekozen om online zaken te doen. Wetende met wat voor regelgeving en consequenties ik te maken krijg. Wat ik er verder van vind is irrelevant. Er zijn andere paden te bewandelen om te kijken of je dat kunt aanpassen.

En dan nog maar niet te beginnen over de algemene voorwaarden discussie. Er is een reden waarom men dwingend recht heeft verzonnen en waarom je daar dus in je algemene voorwaarden niet vanaf mag wijken.
Zou wat zijn (let op, overdreven voorbeeldje): 'Door hier te bestellen gaat u akkoord dat wij u op een willekeurig moment mogen komen vermoorden'.. Tja, had je maar niet op 'ja, akkoord' moeten klikken. Ik kan je vertellen, moord mag dan nog steeds niet hoor.
 
Laatst bewerkt:
Dat ik mij òòk netjes aan de regels houdt, betekent niet dat ik het eens ben met de wetgeving. Ik ben het niet eens met de handelswijze van Optitune, maar ik begrijp het wel.
 
Kijk, ik ben zelf ook ondernemer en ik hou mij gewoon aan de wet en betaal mijn klanten altijd netjes hun geld (incl. verzendkosten) terug.
Ik stoor mij er altijd mateloos aan dat er lieden op internet zijn die vinden dat zij even eenzijdig mogen afwijken van bepaalde wet en regelgeving.

Optitune moet derhalve ook gewoon niet zeuren en niet over de rug van haar klanten haar 'principes' doordrammen. En ik geloof geen reet van die principes, het is puur winstbejag en ervoor kunnen zorgen dat hun prijzen nog beter zijn dan die van de concurrent (die zich wel gewoon netjes aan de regels houdt). Ik vind het derhalve dan ook een zeer hufterige opstelling.

Dat er zelfs ondernemers in dit topic zijn die het kennelijk maar prima vinden dat er op deze manier keiharde oneerlijke concurrentie ontstaat vind ik wel vreemd. Je zou denken dat je hier als ondernemer toch wel enigszins allergisch voor zou zijn.

Ik betaal liever ook geen verzendkosten terug, het is een hoop geld. Maar voor mijn onderneming(en) heb ik er wel bewust voor gekozen om online zaken te doen. Wetende met wat voor regelgeving en consequenties ik te maken krijg. Wat ik er verder van vind is irrelevant. Er zijn andere paden te bewandelen om te kijken of je dat kunt aanpassen.

En dan nog maar niet te beginnen over de algemene voorwaarden discussie. Er is een reden waarom men dwingend recht heeft verzonnen en waarom je daar dus in je algemene voorwaarden niet vanaf mag wijken.
Zou wat zijn (let op, overdreven voorbeeldje): 'Door hier te bestellen gaat u akkoord dat wij u op een willekeurig moment mogen komen vermoorden'.. Tja, had je maar niet op 'ja, akkoord' moeten klikken. Ik kan je vertellen, moord mag dan nog steeds niet hoor.
:}
 
Goedemorgen!
Lang getwijfeld of ik ook zou reageren in dit topic.
In principe was dit verhaal tussen de klant en ons, maar ik realiseer me dat het ook voor andere (toekomstige) klanten een interessant verhaal is.

Daarom ga ik niet in op dit specifieke geval, dat lijkt me niet netjes en deze klacht is ook opgelost.

Deze uitleg is dan ook universeel toepasbaar, en heeft niets met de TS te maken!

Ik denk dat de meeste mensen die ons kennen, en bij ons kopen weten dat we vrij makkelijk zijn in ruilen, retournemen en service verlenen.
Denk hier ook bij aan bijvoorbeeld even een accu monteren als deze gekocht word. (ben je hier een kwartier mee bezig, heb je onder de streep €0 verdient)

Wat mij echter tegenstaat, internetaankoop of niet, is wanneer klanten iets bestellen en zonder reden terugzenden.
Uiteraard kan iets niet passen, niet kleuren bij de motor verkeerd geleverd zijn oid. Doen we niet moeilijk over.

We bieden voor de aankoop alle mogelijke opties om te overleggen, per telefoon, email, helpdesk en uiteraard in onze grote showroom.
Hierbij zijn we niet te beroerd iets uit te zoeken, na te kijken of bij de fabrikant op te vragen. Op deze manier kan je dus vooraf redelijk goed je keuze maken.

Echter wanneer je dan iets besteld waarvan vooraf naar mijn mening alles duidelijk van is, en je stuurt het terug zonder voormelding en zonder reden,…
Dan komen echter mijn princiepes naar boven, niet zozeer als ondernemen maar als mens.

Laten we allemaal een beetje met elkaar meedenken. Ik wil je niet de hoofdprijs laten betalen voor onze gedeelde hobby, maar ik wil er ook geen geld op verliezen.
Uiteraard is mijn doel mijn boterham verdienen, maar wel op een leuke en gezellige manier, met iets wat ook mijn hobby is.

Dat kan soms de reden zijn dat ik val over het vergoeden van verzendkosten. Maar goed, zoals al duidelijk besproken, mijn mening gaat helaas niet boven de wet :P
Ik moet dus deze "princiepes" opzij zetten en dit aanpassen, gaan we dan ook doen.

Lang verhaal, maar ik vond dat ik hem toch even moest doen. Ook persoonlijk omdat ik las dat mensen mij als onbeschoft e.d. bestempelden.
Ik gok, dat deze mensen mij nooit persoonlijk hebben gesproken, of in de winkel zijn geweest, die nodig ik dan bij deze ook uit voor koffie!

wat betreft het verhaald over de reviews,… ik nodig iedereen die daaraan twijfelt hier eens te kijken, zijn er toch bijna 700: Aanbevolen Optitune via KiyOh.nl: score 8.1 (91 beoordelingen)
Staan uiteraard wat ontevreden mensen tussen, maar ik denk dat we het over het algemeen prima doen!

Wens ik iedereen verder een goed (motor) weekend!

Jasper
 
Kijk, ik ben zelf ook ondernemer en ik hou mij gewoon aan de wet en betaal mijn klanten altijd netjes hun geld (incl. verzendkosten) terug.
Ik stoor mij er altijd mateloos aan dat er lieden op internet zijn die vinden dat zij even eenzijdig mogen afwijken van bepaalde wet en regelgeving.

Optitune moet derhalve ook gewoon niet zeuren en niet over de rug van haar klanten haar 'principes' doordrammen. En ik geloof geen reet van die principes, het is puur winstbejag en ervoor kunnen zorgen dat hun prijzen nog beter zijn dan die van de concurrent (die zich wel gewoon netjes aan de regels houdt). Ik vind het derhalve dan ook een zeer hufterige opstelling.

Dat er zelfs ondernemers in dit topic zijn die het kennelijk maar prima vinden dat er op deze manier keiharde oneerlijke concurrentie ontstaat vind ik wel vreemd. Je zou denken dat je hier als ondernemer toch wel enigszins allergisch voor zou zijn.

Ik betaal liever ook geen verzendkosten terug, het is een hoop geld. Maar voor mijn onderneming(en) heb ik er wel bewust voor gekozen om online zaken te doen. Wetende met wat voor regelgeving en consequenties ik te maken krijg. Wat ik er verder van vind is irrelevant. Er zijn andere paden te bewandelen om te kijken of je dat kunt aanpassen.

En dan nog maar niet te beginnen over de algemene voorwaarden discussie. Er is een reden waarom men dwingend recht heeft verzonnen en waarom je daar dus in je algemene voorwaarden niet vanaf mag wijken.
Zou wat zijn (let op, overdreven voorbeeldje): 'Door hier te bestellen gaat u akkoord dat wij u op een willekeurig moment mogen komen vermoorden'.. Tja, had je maar niet op 'ja, akkoord' moeten klikken. Ik kan je vertellen, moord mag dan nog steeds niet hoor.

Lijkt me een prima samenvatting. Gezien de wildgroei aan webwinkels is het alleen maar goed dat er een dwingende wetgeving is die de consument beschermd.
 
Respect dat je er iig op reageert, en ook ik begrijp het volledig van de kant van de ondernemer maar zoals gezegd worden wij allemaal (ondernemers included) beschermd door de wet. En mij zie je als nieuwe klant binnenkort wel verschijnen voor een setje banden. ;)

Succes met de zaak, en ik denk dat een topictitel wijziging inderdaad op zn plaats is.
 
Goedemorgen!
Lang getwijfeld of ik ook zou reageren in dit topic.
In principe was dit verhaal tussen de klant en ons, maar ik realiseer me dat het ook voor andere (toekomstige) klanten een interessant verhaal is.

Daarom ga ik niet in op dit specifieke geval, dat lijkt me niet netjes en deze klacht is ook opgelost.

Deze uitleg is dan ook universeel toepasbaar, en heeft niets met de TS te maken!

Ik denk dat de meeste mensen die ons kennen, en bij ons kopen weten dat we vrij makkelijk zijn in ruilen, retournemen en service verlenen.
Denk hier ook bij aan bijvoorbeeld even een accu monteren als deze gekocht word. (ben je hier een kwartier mee bezig, heb je onder de streep €0 verdient)

Wat mij echter tegenstaat, internetaankoop of niet, is wanneer klanten iets bestellen en zonder reden terugzenden.
Uiteraard kan iets niet passen, niet kleuren bij de motor verkeerd geleverd zijn oid. Doen we niet moeilijk over.

We bieden voor de aankoop alle mogelijke opties om te overleggen, per telefoon, email, helpdesk en uiteraard in onze grote showroom.
Hierbij zijn we niet te beroerd iets uit te zoeken, na te kijken of bij de fabrikant op te vragen. Op deze manier kan je dus vooraf redelijk goed je keuze maken.

Echter wanneer je dan iets besteld waarvan vooraf naar mijn mening alles duidelijk van is, en je stuurt het terug zonder voormelding en zonder reden,…
Dan komen echter mijn princiepes naar boven, niet zozeer als ondernemen maar als mens.

Laten we allemaal een beetje met elkaar meedenken. Ik wil je niet de hoofdprijs laten betalen voor onze gedeelde hobby, maar ik wil er ook geen geld op verliezen.
Uiteraard is mijn doel mijn boterham verdienen, maar wel op een leuke en gezellige manier, met iets wat ook mijn hobby is.

Dat kan soms de reden zijn dat ik val over het vergoeden van verzendkosten. Maar goed, zoals al duidelijk besproken, mijn mening gaat helaas niet boven de wet :P
Ik moet dus deze "princiepes" opzij zetten en dit aanpassen, gaan we dan ook doen.

Lang verhaal, maar ik vond dat ik hem toch even moest doen. Ook persoonlijk omdat ik las dat mensen mij als onbeschoft e.d. bestempelden.
Ik gok, dat deze mensen mij nooit persoonlijk hebben gesproken, of in de winkel zijn geweest, die nodig ik dan bij deze ook uit voor koffie!

wat betreft het verhaald over de reviews,… ik nodig iedereen die daaraan twijfelt hier eens te kijken, zijn er toch bijna 700: Aanbevolen Optitune via KiyOh.nl: score 8.1 (91 beoordelingen)
Staan uiteraard wat ontevreden mensen tussen, maar ik denk dat we het over het algemeen prima doen!

Wens ik iedereen verder een goed (motor) weekend!

Jasper
:} :} :}
 
'let op met internetaankopen bij Optitune Bike Performance!!!' > 'Mijn ervaring met Optitune Bike Performance'
 
Goedemorgen!

< goed verhaal >

wat betreft het verhaald over de reviews,… ik nodig iedereen die daaraan twijfelt hier eens te kijken, zijn er toch bijna 700: Aanbevolen Optitune via KiyOh.nl: score 8.1 (91 beoordelingen)
Staan uiteraard wat ontevreden mensen tussen, maar ik denk dat we het over het algemeen prima doen!

Wens ik iedereen verder een goed (motor) weekend!

Jasper
Prima opgelost, top reactie. :}

Respect dat je er iig op reageert, en ook ik begrijp het volledig van de kant van de ondernemer maar zoals gezegd worden wij allemaal (ondernemers included) beschermd door de wet. En mij zie je als nieuwe klant binnenkort wel verschijnen voor een setje banden. ;)

Succes met de zaak, en ik denk dat een topictitel wijziging inderdaad op zn plaats is.
:^
 
Setje banden besteld bij optitune. Trac&trace nr gekregen. Maar ze hadden de banden niet eens op voorraad. (Aflever datum schoof ook elke dag 1 dag op, na 2 dagen stond er: Aflever datum onbekend) 2 weken later kwamen de bandjes toch binnen. Dus het komt wel, maar het duurt erg lang. Ik bestel voortaan mijn spullen ergens anders.
 
Goedemorgen!

.. verhaal..

Wens ik iedereen verder een goed (motor) weekend!

Jasper

Toch goed dat je een reactie geeft. Helaas is het zo dat er webshops zijn die zich weinig aan de (rechten van) de klant gelegen laten. Wil je je hiervan onderscheiden dan is een heldere communicatie noodzakelijk. Alle begrip voor de problemen en kosten die retourzendingen met zich meebrengen, maar roepen dat de klant zijn geld maar via de rechter moet terughalen kan echt niet.

Blij dat het opgelost is.
 
pffff, een andere vorm van een afspraak. Ik begrijp dat ik een dinosaurus ben die nog geleerd heeft dat afspraak, afspraak is, maar dat dat in Nederland niet meer opgaat :')

Zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde als beide partijen zich niet aan de wet houden dan kunnen ze zich ook nergens op beroepen. En de spelregels veranderen tijdens het spel is not done.

Mocht in jou voobeeld een 3e partij (de belastingdienst) langskomen moeten ook beide partijen niet zeuren.

Maar goed ik ben ook misschien wat ouderwets meer van een man een man een woord een woord
 
Terug
Bovenaan Onderaan