Mijn machine stuitert wat met remmen. Tips?

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Zie ook dit topic. Vandaag weer even wat trainingsrondjes hier gedaan na op de A2 en A12 bijna in slaap gevallen te zijn op weg naar de MFMM.

Wegdek is asfalt. Toestand: Droog. Motor: XJR1300 1993 build 2003 (*). Ik rem dus voor de bochten vrij laat af, maar niet abrupt uiteraard. Ja, forum, dus ik moet schrijven. Hoe leg je dat uit? Beide remmen lichtjes gebruiken, voorrem met 2 vingers (nu naar hand kijkend blijken het de wijs- en middelvinger te zijn). Gewicht verplaats ik meestal naar achteren, naked bike stijl (?) met de armen recht en romp recht (holle rug). Of moet het juist naar voren?! Hoe dan ook:

Met enige regelmaat beginnen de wielen te 'springen'. Stuiteren, hoe omschrijf je dat. Kenners weten het wel, neem ik aan. Wat doe ik niet goed? Of rem ik gewoon te intensief in relatie tot het gewicht van de motorfiets en mijn gewicht samen? Wat kan ik veranderen aan het masjien? Dempers voor? Dempers achter? Stellen? Kan voor en achter alleen de veerdruk aanpassen. Maar ja, welke stand is de juiste? Andere tips?

(*) Edit 19/9: Jaar gewijzigd met dank aan lid LPZ
 
Laatst bewerkt:
Als je nog al die tijd met dezelfde vering rijdt, zou ik eerst eens kijken of je nog iets kunt afstellen, en anders zou je eens aan revisie of andere vering kunnen denken. Aan slechte vering wen je, omdat het langzaam gaat.
 
Als je nog al die tijd met dezelfde vering rijdt, zou ik eerst eens kijken of je nog iets kunt afstellen, en anders zou je eens aan revisie of andere vering kunnen denken. Aan slechte vering wen je, omdat het langzaam gaat.
Al die tijd? Heb de fiets nu 2 weken. Maar misschien inderdaad al sinds 2003 erop. Vraag:
Als je (te) hard remt met beide remmen, wat doet een fiets dan normaal gesproken? Ik bedoel: Is dat stuiteren, in dat geval dan, normaal? Of zou er ander gedrag moeten zijn?
 
bij hard afremmen wilde vroeger de achterkant nog wel eens gaan springen/stuiteren, das was voor sommige merken een normaal verschijnsel.
dit kwam vaak door de verankering van de achterrem, hoe het bij jou zit weet ik echter niet.

stuitert het voorwiel ook?, denk er dan eens over na om de voorvork van nieuwe[en misschien iets dikkere] olie te laten voorzien.
 
Al die tijd? Heb de fiets nu 2 weken. Maar misschien inderdaad al sinds 2003 erop. Vraag:
Als je (te) hard remt met beide remmen, wat doet een fiets dan normaal gesproken? Ik bedoel: Is dat stuiteren, in dat geval dan, normaal? Of zou er ander gedrag moeten zijn?

Als je voor hard remt komt er steeds minder gewicht op het achterwiel, zodat je achter steeds minder hard kan remmen. Het achterwiel gaat hierbij inderdaad soms stuiteren. Het voorwiel zou bij hard remmen kunnen gaan stuiteren als er hobbels in het wegdek zitten. Ik zie dat je ook al een Honda CB750 hebt gereden; met die motor heb ik ook flink wat afgestuiterd.

Kijk eens of met name je voorwiel een betere roadholding heeft op ander wegdek.
 
Ja, beide wielen hebben het (bij hard remmen). Vind het vrij irritant, omdat ik de indruk heb dat ik niet echt hard rem. Denk idd ook al aan progressieve veren icm nieuwe olie (dikkere olie).
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, vering dus. En wat betreft dat lichaamsgewicht naar achteren? Ervaren mensen. Is dat goed of moet het juist naar voren? Dood gewicht wil immers al naar voren, dus fiets veert uiteraard in. Dit compenseren mbv zwaartepunt verplaatsen of wat?
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, vering dus. En wat betreft dat lichaamsgewicht naar achteren? Ervaren mensen. Is dat goed of moet het juist naar voren? Dood gewicht wil immers al naar voren, dus fiets veert uiteraard in. Dit compenseren mbv zwaartepunt verplaatsen of wat?
Ik ga meestal op de tank zitten met mijn benen over het stuur. Met deze zithouding bereik ik de beste resultaten.
 
Ja, beide wielen hebben het (bij hard remmen). Vind het vrij irritant, omdat ik de indruk heb dat ik niet echt hard rem. Denk idd ook al aan progressieve veren icm nieuwe olie (dikkere olie).
Dit: progressieve vering.

Lost het problem helemaal op, en maakt wegligging en sturen ook nog eens een heel stuk beter.

Als er geen progressive vering op een motor zit, is dit iets wat ik iedereen absoluut aanraad.
Over het algemeen kost het relatief weinig voor de fantastische resultaten die je ervan krijgt.

Mijn huidige Yamaha stuiterde voor een beetje, gelijk laten voorzien van progressive voorvorkveren - opgelost, en zoals vermeld, stuurt vele malen beter en zekerder.

Overigens had ik dit op de vorige ook al laten doen, maar dat was omdat-ie op bepaalde slechte kleinere wegen in Belgie hier in de buurt gewoon doorsloeg. Ook opgelost met progressieve vering dus, en daarnaast ook weer veel beter sturen.

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Dit: progressieve vering.

Lost het problem helemaal op, en maakt wegligging en sturen ook nog eens een heel stuk beter.

Als er geen progressive vering op een motor zit, is dit iets wat ik iedereen absoluut aanraad.
Over het algemeen kost het relatief weinig voor de fantastische resultaten die je ervan krijgt.

Mijn huidige Yamaha stuiterde voor een beetje, gelijk laten voorzien van progressive voorvorkveren - opgelost, en zoals vermeld, stuurt vele malen beter en zekerder.

Overigens had ik dit op de vorige ook al laten doen, maar dat was omdat-ie op bepaalde slechte kleinere wegen in Belgie hier in de buurt gewoon doorsloeg. Ook opgelost met progressieve vering dus, en daarnaast ook weer veel beter sturen.

Groetjes, Wim
Dank Wim. Moet ik dit wel even aanvullen in mijn Excel sheet ... ;)
 
Dit: progressieve vering.

Lost het problem helemaal op, en maakt wegligging en sturen ook nog eens een heel stuk beter.

Als er geen progressive vering op een motor zit, is dit iets wat ik iedereen absoluut aanraad.
Over het algemeen kost het relatief weinig voor de fantastische resultaten die je ervan krijgt.

Mijn huidige Yamaha stuiterde voor een beetje, gelijk laten voorzien van progressive voorvorkveren - opgelost, en zoals vermeld, stuurt vele malen beter en zekerder.

Overigens had ik dit op de vorige ook al laten doen, maar dat was omdat-ie op bepaalde slechte kleinere wegen in Belgie hier in de buurt gewoon doorsloeg. Ook opgelost met progressieve vering dus, en daarnaast ook weer veel beter sturen.

Groetjes, Wim

Nouja "relatief weinig" hyperpro setje kostte mij €260 excl. montage, da's zo'n beetje de dagwaarde van Charliefox z'n motor...
 
En dan nog is dat een oplossing voor het verkeerde probleem. Het kan een nuttige toevoeging zijn, maar een motor hoort niet te stuiteren. Nooit, dan is er een ander probleem.
 
Ik zou voor de zekerheid toch eerst beginnen met het inspecteren van je remschijven en blokken. Voordat je je hele front end uit elkaar hebt, jij je dure veren erin zet en het aan iets anders blijkt te liggen.

Verder wat betreft de vering: zorg iig dat je de goede vork olie gebruikt! 15w olie is totaal anders dan 5w olie en de keuze ervan heeft niks met temperaturen te maken.

Ook progressieve veren zou ik niet per se nemen. Progressie veren zijn vooral om een wijde range aan gewichten van rijders te kunnen hebben. Zodat de motor acceptabel stuurt voor iemand van 60 kg, maar ook voor iemand van 95kg. De beste performance haal je uit een set lineaire vereniging uitgekozen voor jouw gewicht. Alleen dan moet je wel rekening houden dat dat voor anderen (evt verkoop later) niet de beste performance geeft.
 
Laatst bewerkt:
vering laten servicen en afstellen op je gewicht
bij aanremmen gewoon lekker tegen de tank blijven zitten
:^

Ga langs bij een SO, Rooske of noem maar op.
Eerst weten wat er aan de hand is voordat je allerlei investeringen gaat doen.
 
Beide remmen lichtjes gebruiken, voorrem met 2 vingers (nu naar hand kijkend blijken het de wijs- en middelvinger te zijn). Gewicht verplaats ik meestal naar achteren, naked bike stijl (?) met de armen recht en romp recht (holle rug). Of moet het juist naar voren?! Hoe dan ook:
Andere tips?
Yup; gebruik gewoon eens alle 4 je vingers om te remmen; zo heb je het als het goed is ook geleerd. :+
 
Ik zou voor de zekerheid toch eerst beginnen met het inspecteren van je remschijven en blokken. Voordat je je hele front end uit elkaar hebt, jij je dure veren erin zet en het aan iets anders blijkt te liggen.

Verder wat betreft de vering: zorg iig dat je de goede vork olie gebruikt! 15w olie is totaal anders dan 5w olie en de keuze ervan heeft niks met temperaturen te maken.

Ook progressieve veren zou ik niet per se nemen. Progressie veren zijn vooral om een wijde range aan gewichten van rijders te kunnen hebben. Zodat de motor acceptabel stuurt voor iemand van 60 kg, maar ook voor iemand van 95kg. De beste performance haal je uit een set lineaire vereniging uitgekozen voor jouw gewicht. Alleen dan moet je wel rekening houden dat dat voor anderen (evt verkoop later) niet de beste performance geeft.
Progressieve veren zijn ervoor om te zorgen dat de veren zowel kleine als grote oneffenheden goed opvangen, zonder aan de bodem te komen.

Ze veren verbeteren daardoor de wegligging enorm, en daarmee ook het stuurgedrag.

De enige reden dat motorfabrikanten lineaire veren gebruiken, is simpelweg omdat ze dan een paar centen kunnen uitsparen.

Praat eens met een paar specialisten, zou ik zeggen.

Groetjes, Wim

P.S.: Progressieve voorveren inclusief montage en correcte afstelling voor mijn motor kostte me 170 euro.
 
Laatst bewerkt:
Elk probleem opsporen begint met een goede basis, bij vering betekend dit dat je begint met de voorvorkolie te vervangen want dit wordt bij onderhoud vaak (al dan niet bewust) vergeten. Heb je de motor nog maar kort in het bezit ga er dan vanuit dat dit mogelijk nog nooit is gedaan. Controleer ook meteen de keerring en de binnenpoot op putjes, helemaal als de keerring niet meer goed is.
Voor de achtervering geldt eigenlijk hetzelfde maar deze is vaak net uit elkaar te halen dus moet je hiermee naar een specialist om te kijken of dit überhaupt wel kan en zo niet kan je ze meteen laten kijken of de veer nog goed is en/of af te stellen is.
Kan je het zelf niet dan moet je overwegen om meteen de veer te vervangen want het is een stuk goedkoper als je dit combineert met het verversen van de olie.
Je kan speculeren en doemdenken maar vaak is het probleem opgelost als de basis weer goed is.
 
full


Ik heb meerdere motoren laten voorzien van progressieve veren van o.a. Wilbers en Hyperpro. En een echte specialist neemt daarbij mee wat jij weegt. De beste performance haal je uit een set progressieve veren voor jouw gewicht. Dat maakt verkoop aan iemand in een totaal andere gewichtsklasse inderdaad onaantrekkelijk, maar tot de verkoop heb jij er enorm veel lol aan.

Heeft iemand al gevraagd of de banden op de juiste spanning zijn, ivm dat stuiteren?
 
Dank voor de reacties allemaal. Ben naar aanleiding hiervan wat gaan lezen over bandensoorten, bandenspanning en lineaire vs progressieve vering, hier maar ook op Engelstalige sites. Maar moseskriebel zeg, het wordt er allemaal niet duidelijker op. Zoveel deskundigen, allemaal hebben ze een eigen kijk erop. Ik zal niet gelijk dingen gaan wijzigen, maar eerst starten bij de eenvoudige basics. Mocht er al wat veranderd worden, dan zal dat in de winter gebeuren.

Ja, bandenspanning is volgens het Service Manual, 2.5 bar voor en achter. Maar ook dat schijnt weer niet zaligmakend te zijn. Zoekende op tire pressure motorcycle kom je dan ook weer op tig verschillende meningen. Ik houd voorlopig 2.5 bar aan en ga binnenkort de veerspanning van voor en achter naar de standaardwaarden zetten om een referentie te creëren en van daaruit verder te zoeken.

Op mijn Honda had / heb ik Bridgestone banden (BT45). Op de XJR heb ik Continentals (type moet ik effe kijken). Valt daar nog iets zinnigs over te zeggen? Verder zijn de remmen van de Honda veel minder fel dan die van de XJR. Misschien dat het ook een kwestie van wennen is.

En verder, zomaar even een gooi:
Kan het niet zijn dat ik gewoonweg te hard rem? Ik vind het best lastig te beoordelen, heb hier gewoon nog te weinig ervaring mee. Eigenlijk zou een ervaren rot eens moeten remmen op mijn fiets. Wie weet zegt die wel "Niets aan de hand joh!" Want als ik gewoon rem (wat is gewoon) dan heb ik dat stuiteren niet. Wel als ik (naar mijn idee) de maximale remcapaciteit benutten wil, zoals met noodstop trainen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties allemaal. Ben naar aanleiding hiervan wat gaan lezen over bandensoorten, bandenspanning en lineaire vs progressieve vering, hier maar ook op Engelstalige sites. Maar moseskriebel zeg, het wordt er allemaal niet duidelijker op. Zoveel deskundigen, allemaal hebben ze een eigen kijk erop. Ik zal niet gelijk dingen gaan wijzigen, maar eerst starten bij de eenvoudige basics. Mocht er al wat veranderd worden, dan zal dat in de winter gebeuren.

Ja, bandenspanning is volgens het Service Manual, 2.5 bar voor en achter. Maar ook dat schijnt weer niet zaligmakend te zijn. Zoekende op tire pressure motorcycle kom je dan ook weer op tig verschillende meningen. Ik houd voorlopig 2.5 bar aan en ga binnenkort de veerspanning van voor en achter naar de standaardwaarden zetten om een referentie te creëren en van daaruit verder te zoeken.

Op mijn Honda had / heb ik Bridgestone banden (BT45). Op de XJR heb ik Continentals (type moet ik effe kijken). Valt daar nog iets zinnigs over te zeggen? Verder zijn de remmen van de Honda veel minder fel dan die van de XJR. Misschien dat het ook een kwestie van wennen is.

En verder, zomaar even een gooi:
Kan het niet zijn dat ik gewoonweg te hard rem? Ik vind het best lastig te beoordelen, heb hier gewoon nog te weinig ervaring mee. Eigenlijk zou een ervaren rot eens moeten remmen op mijn fiets. Wie weet zegt die wel "Niets aan de hand joh!" Want als ik gewoon rem (wat is gewoon) dan heb ik dat stuiteren niet. Wel als ik (naar mijn idee) de maximale remcapaciteit benutten wil, zoals met noodstop trainen.

Nou, met de bandenspanning kun je in ieder geval gratis (of bijna gratis als je het via de een betaalde automaat moet doen) spelen... Dus je zou voor de gein gewoon eens een paar verschillende bandenspanningen kunnen uitproberen op hetzelfde rondje, rotonde meepakken, stukje snel optrekken, keertje hard remmen, slalommetje/achtje doen, en kijken wat beter werkt. Heb ik ook eens gedaan, en ik kwam erachter dat ik met .3 bar minder in mijn voorband plotseling veel minder weggleed over tramrails, natte witte strepen en andere ellende en -na enig wennen- veel zekerder een bocht door kon. Waarom had ik dat dan niet eerder had gemerkt? Omdat het een pietsie minder licht stuurt bij lage snelheid (extra merkbaar door zware motor en zware berijder wellicht) en dat was altijd het eerste dat ik merkte en dan pompte ik 'm gelijk weer bij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan