Mijn machine stuitert wat met remmen. Tips?

Je moet gewoon een sportievere fiets kopen dan zo'n xjr. Niet veel meer in investeren.
Nee joh, ben hartstikke blij met mijn (pas aangeschafte) XJR! Het rijdt niet alleen super (dat vermogen in vrijwel alle toerentallen) maar ik vind de bike er echt zo gaaf uitzien. De techniek die zichtbaar is, de 'muscles' van het blok, de klassieke koplamp met de tellerpartij.

Heb wel inmiddels al een aanbod gekregen van een ervaren forumlid om er even naar te kijken en een testritje te doen. Wie weet, zie ik wel spoken en rem ik gewoon te bruut. Reed gister nog even op mijn te koop staande Honda CB750 en mensen, wat een verschil! Had ik voorheen nooit door, maar heb nu het gevoel dat ik keihard in die remmen moet knijpen voordat de Honda stil staat. Als ik die kracht onbewust meegenomen heb naar de XJR, dan is het stuiteren verklaard.
 
Laatst bewerkt:
Rij anders even langs Hyperpro in Alphen, goed te doen vanaf Amsterdam

Bas die daar werkt kan zo je fiets zonder kosten controleren hoe de staat van de vering is.
ff bellen van te voren.

Bas geeft altijd goed advies en zal je zeker niets proberen aan te smeren. Dan heb je gelijk goed advies van een vering specialist.

http://hyperpro.com/nl/openingstijden-alphen-ad-rijn/
 
Laatst bewerkt:
Ook progressieve veren zou ik niet per se nemen. Progressie veren zijn vooral om een wijde range aan gewichten van rijders te kunnen hebben. Zodat de motor acceptabel stuurt voor iemand van 60 kg, maar ook voor iemand van 95kg. De beste performance haal je uit een set lineaire vereniging uitgekozen voor jouw gewicht. Alleen dan moet je wel rekening houden dat dat voor anderen (evt verkoop later) niet de beste performance geeft.

Leuk verhaal dit, jammer alleen dat het niet klopt.

Lineaire vering is leuk op een circuit maar voor de straat, in algemene zin, minder geschikt dan progressieve vering.

De stelling dat progressieve vering bedoeld is om een wijde range aan rijdergewicht te ondersteunen is aperte onzin.
 
Leuk verhaal dit, jammer alleen dat het niet klopt.

Lineaire vering is leuk op een circuit maar voor de straat, in algemene zin, minder geschikt dan progressieve vering.

De stelling dat progressieve vering bedoeld is om een wijde range aan rijdergewicht te ondersteunen is aperte onzin.

Jij mag het aperte onzin vinden, maar die mening deel ik niet. Er zijn veel mensen die overstappen op een progressieve veer omdat de vering uit-bottomt bij harde kuilen/hobbels. Dat je door je vering knalt, betekent dat de veer niet sterk genoeg is voor je gewicht. (Of dat je gewoon je fiets mishandelt :+ ) Een progressieve veer zal ook zorgen dat je vering niet uit-bottomt omdat de veerconstante onderin heel hoog is. Echter, die progressiviteit betekent wel dat het hoger in de vering een stuk lagere veerconstante heeft en daarom erg makkelijk beweegt, wat het bochtenwerk kan beïnvloeden. Persoonlijk vind ik dat het stuurgedrag er vager van wordt, maar dat is persoonlijk. Anderen vinden het juist comfortabel. Verder is het directe gevolg van de progressiviteit dat de vering, dat het wel zeker een wijdere gewichts-range aan kan. Het is niet zo dat progressieve veren "daar voor zijn bedoeld", maar het is wel een belangrijke eigenschap.

Progressief of lineair kiezen is dan ook niet goed of fout, maar je moet wel goed nadenken over wat je wilt. Dat je vering bottomt, betekent niet direct dat je over moet op progressief. Beter bedenk je wat je wilt qua rijstijl en stuurgedrag.

Alle moderne motoren hebben overigens een progressief veerkarakter, ook als ze een lineaire veer gebruiken. De luchtkamer draagt ook bij aan de veerkracht en bij compressie neemt die kracht progressief toe.

Ik heb zelf ooit progressieve veren gemonteerd en ben na anderhalf jaar weer overgestapt naar lineair, omdat het voor mij gewoon prettiger reed.
 
Heb wel inmiddels al een aanbod gekregen van een ervaren forumlid om er even naar te kijken en een testritje te doen. Wie weet, zie ik wel spoken en rem ik gewoon te bruut. Reed gister nog even op mijn te koop staande Honda CB750 en mensen, wat een verschil! Had ik voorheen nooit door, maar heb nu het gevoel dat ik keihard in die remmen moet knijpen voordat de Honda stil staat. Als ik die kracht onbewust meegenomen heb naar de XJR, dan is het stuiteren verklaard.
Case solved

Inmiddels vandaag langs geweest en was naast informatief vooral ook hartstikke leuk! Tips gehad, die je in principe wel weet, maar toch zelf niet op komt. Zoals gedetailleerde uitleg over (ergonomische) afstelling van schakel- en rempedaal, rem- en koppelingshandle en stuurpositie afgestemd op je zithouding.

Motorfiets is bekeken en over diverse technische zaken wat tips gehad. Ook een proefritje gemaakt waaruit bleek dat de vering in orde is. Motor kan mooier lopen, kwestie van de carbs syncen. En de boosdoener:

De achterrem! Althans, de wijze waarop ie door mij gebruikt wordt. Hij remt inderdaad pittig en wat ik al vermoedde: Het stuiteren is in in feite simpelweg een slip van het achterwiel! Ik rem er gewoon te hard mee en moet meer de voorrem gebruiken. De afstelling van het pedaal bekeken tov mijn zithouding, kan ie nog wat omlaag.

Opgelost en weer wat geleerd. Nu nog hetgeen ik weet zo trainen dat het een automatisme wordt in mijn systeem.
 
Leuk verhaal dit, jammer alleen dat het niet klopt.

Lineaire vering is leuk op een circuit maar voor de straat, in algemene zin, minder geschikt dan progressieve vering.

De stelling dat progressieve vering bedoeld is om een wijde range aan rijdergewicht te ondersteunen is aperte onzin.

Misschien je aannames ff onderbouwen, want nu is het alleen maar geblaat...
 
Elke echte motorrijder weet toch dat 80 tot 90 % van je remvermogen met je voorrem gehaald wordt?
Sterker nog bij een supersport wordt dat al gauw 100% want je achterwieltje rem je zo los van het asfalt.

Hard remmen met je achterrem? Wie verzint dat zeg |(

Weet je wel zeker dat je rijles hebt gehad? :P

Anders heel snel je lesgeld terug gaan vragen _O-

Have fun en nu als de wiedeweerga leren remmen })
 
Elke echte motorrijder weet toch dat 80 tot 90 % van je remvermogen met je voorrem gehaald wordt?
Sterker nog bij een supersport wordt dat al gauw 100% want je achterwieltje rem je zo los van het asfalt.

Hard remmen met je achterrem? Wie verzint dat zeg |(

Weet je wel zeker dat je rijles hebt gehad? :P

Anders heel snel je lesgeld terug gaan vragen _O-

Have fun en nu als de wiedeweerga leren remmen })
Ja hoor, dat weet ik. Juist ik ben een man van de theorie en analyses. Maar het bewust er van zijn dat het stuiteren door een slippend achterwiel komt, is wat anders. Zie verder ook onderstaand citaat uit een eerdere post van mij in dit topic.
Reed gister nog even op mijn te koop staande Honda CB750 en mensen, wat een verschil! Had ik voorheen nooit door, maar heb nu het gevoel dat ik keihard in die remmen moet knijpen voordat de Honda stil staat. Als ik die kracht onbewust meegenomen heb naar de XJR, dan is het stuiteren verklaard.
 
Laatst bewerkt:
Is er niet ergens een vering topic waar deze discussie beter tot zijn recht komt, aangezien TS heeft aangegeven dat het probleem niet vering gerelateerd is ?

vind het goed dat TS terugkoppelt (vies managers woord maar vooruit) waar zijn ervaring mbt remmen vandaan komt en hoe het in zijn geval voor fijner motorrijden kan zorgen.

in bovenstaande zjn probeer ik het woord 'probleem' te omzeilen omdat er dus snel van uitgegaan word dat er een probleem is (vering).
overigens staat in de OP wel dat de motor van 1993 is, dan is het wel aannemelijk dat er een keer iets aan de vering mag gebeuren.

@ charlie : veel plezier en succes met het verder genieten van motorrijden :)
 
Laatst bewerkt:
Hé Sander (alias LPZ), thanks! :)

Overigens lees ik nu pas dat ik in de OP het jaartal onjuist vermeld heb. Moet uiteraard 2003 zijn ipv 1993!
Nu aangepast met dank aan LPZ.
 
Laatst bewerkt:
ik gooi ook maar effe iets op....

ben halverwege het lezen interesse verloren...

iets met...opnoemen wat je kunt


ik zeg irridium bougies erin gooien want dan gaat tie soepeler van rijden....



:z



ok serieuzer antwoord:
stuiteren afhankelijk van

remmen (blokjes)
remmen(zuigers)
remmen (schijven)
losse balhoofdsmoer
slechte voorband
slechte achterband (karkas)
verkeerd gemonteerd voorband
verkeerd gemonteerd achterband
verkeerd afgestelde vering

dan kunnen we het nog hebben over de definitie van stuiteren....daar begin ik niet aan
daarentegen heb ik wel een lijstje voor je achtergelaten die je evt kan gebruiken als troubleshoot
 
Laatst bewerkt:
Elke echte motorrijder weet toch dat 80 tot 90 % van je remvermogen met je voorrem gehaald wordt?
Sterker nog bij een supersport wordt dat al gauw 100% want je achterwieltje rem je zo los van het asfalt.

Hard remmen met je achterrem? Wie verzint dat zeg |(

Weet je wel zeker dat je rijles hebt gehad? :P

Anders heel snel je lesgeld terug gaan vragen _O-

Have fun en nu als de wiedeweerga leren remmen })


Een XJR heeft een behoorlijk overbemeten achterrem, ik kan me heel goed voorstellen dat je er ongemerkt veel te hard mee remt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan