Mijn motor blaast mijn accu op

8 sep 2018
47
3
Hallo allen,

Ik heb sinds kort een Honda VTR Firestorm. Fijne motor als hij het doet. Ik heb de motor gekocht met een nieuwe accu. Na ongeveer 1000 kilometer was de accu stuk. De motor wilde niet meer starten, het startrelais maakte een snel ratelend geluid. Dacht eerst nog even dat het aan de startmotor lag, maar die zag er nog prima uit.

Uiteindelijk een vervangende accu gekocht en deze in de motor gezet. De motor starte gelijk :) Toch ook even de spanningsregelaar gemeten door de accu te meten op voltage (gelezen op dit forum). Ik kreeg een waarde van boven de 16 volt op de meter. Ik heb dus ook een nieuwe spanningsregelaar gekocht, erop aangesloten en weer gemeten. Alles leek in orde en ik kon weer rijden. Helaas was de pret al snel weer voorbij. Na 400 kilometer starte de motor weer niet. Zelfde ratelend geluid van de startrelais. Na veel moeite de accu eruit gekregen, want deze zat nogal vast. Dat kwam omdat de accu boller is geworden. Lijkt erop dat deze dus ook weer is opgeblazen.

Ik denk dat het niet aan de regelaar kan liggen, tenzij ik een waardeloze SR heb gekocht. Heeft iemand misschien een idee wat er mis kan zijn met de motor?
 
0.5mA maar liefst. dan duurt het 2000 uur voordat je 1 A kwijt bent uit je accu. Na 10.000(ruim een jaar)heb je misschien al startproblemen. Ik denk dat dat kleine stroompje naar je klokje of tellergeheugen gaat.

Dan heb ik waarschijnlijk 0,5 ampère afgelezen? Ben (nog) niet zo handig met dar ding :) in de specs van de motor mag je een lekstroom hebben van 0,1A. Als ik de meter op 200 zet, dan lees ik 0,50 af. Is dat dan 0,5 ampère? Hoop dat ik niet al te domme vraag stel :)
 
Dit is war ik meet. Zijn volgens mij dan 0,5 Ma. In het onderhoudsboekjebstaatvdatver max 0,1 Ma afname mag zijn. Dit is dus teveel. Als ik de zekering van de odo meter eruit haal heb ik 0 afname. Ik zie in het bedradingschema dat deze odometer alleen op een zekering zit, zal dus ook aan die bedrading moeten liggen denk ik. Vraag is dan, hoe schadelijk is het voor mijn accu als je een afname hebt van 0,5 Ma. En wat doet dat met je accu (alleen maar leegtrekken). Ik heb ook een optimale 4 welke ik aan de motor kan hangen als dit het probleem elimineerd? En anders een nieuw kabeltje trekken tussen de zekering en de aansluiting achter het cockpit?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 46
En wat meet je nu eigenlijk, staat de meter in serie of staat ze parallel?
Als de werkelijke stroomsterkte 0,5 mA is dan is er niks aan de hand, als het 0,5A is dan wel.
In dit geval meet je dus 0,5mA, dat is dus verwaarloosbaar. Zet hem eens op het 5A meetbereik en kijk eens wat de meter dan aangeeft.
 
En wat meet je nu eigenlijk, staat de meter in serie of staat ze parallel?
Als de werkelijke stroomsterkte 0,5 mA is dan is er niks aan de hand, als het 0,5A is dan wel.
In dit geval meet je dus 0,5mA, dat is dus verwaarloosbaar. Zet hem eens op het 5A meetbereik en kijk eens wat de meter dan aangeeft.
Wat denk je dat er gebeurt als je een stroommeter parallel gaat zetten?
 
Dit is war ik meet. Zijn volgens mij dan 0,5 Ma. In het onderhoudsboekjebstaatvdatver max 0,1 Ma afname mag zijn. Dit is dus teveel. Als ik de zekering van de odo meter eruit haal heb ik 0 afname. Ik zie in het bedradingschema dat deze odometer alleen op een zekering zit, zal dus ook aan die bedrading moeten liggen denk ik. Vraag is dan, hoe schadelijk is het voor mijn accu als je een afname hebt van 0,5 Ma. En wat doet dat met je accu (alleen maar leegtrekken). Ik heb ook een optimale 4 welke ik aan de motor kan hangen als dit het probleem elimineerd? En anders een nieuw kabeltje trekken tussen de zekering en de aansluiting achter het cockpit?
Je bent problemebn aan het oplossen die er niet zijn.
Bij 0.5mA zal het meer dan een jaar duren voordat je accu leeg is.
Lekker zo laten en niet meer meten.
 
Mijn ervaring met accu en laden is bij stationair ongeveer 13 Volt en als toerental toeneemt naar 13,8 Volt. Dit blijft over het hele toerenbereik.
Is dit niet kan ( vaak ) de lader het probleem zijn. Maar is die vervangen kijk dan de dynamo na. Soms met koolborstels of een vuile koolborstelrotor.
Bij motoren is de dynamo en startmotor in een , maar een accu/ startmotor specialist kan hem vaak voor je testen of doormeten.
Loodaccu nazien of er water uit is , dit geeft vaak lading met te hoge spanning aan. Nooit accu onder de 11,2 volt laten staan, anders krijg je sulfiteren van de platen en gaat de capaciteit hard achteruit. ( startmoeilijkheden ). Succes.
 
Mijn ervaring met accu en laden is bij stationair ongeveer 13 Volt en als toerental toeneemt naar 13,8 Volt. Dit blijft over het hele toerenbereik.
Is dit niet kan ( vaak ) de lader het probleem zijn. Maar is die vervangen kijk dan de dynamo na. Soms met koolborstels of een vuile koolborstelrotor.
Bij motoren is de dynamo en startmotor in een , maar een accu/ startmotor specialist kan hem vaak voor je testen of doormeten.
Loodaccu nazien of er water uit is , dit geeft vaak lading met te hoge spanning aan. Nooit accu onder de 11,2 volt laten staan, anders krijg je sulfiteren van de platen en gaat de capaciteit hard achteruit. ( startmoeilijkheden ). Succes.
Tot 13.8 volt is erg laag, gewoonlijk is het zo'n 14,5 volt.
Wat is de lader?
Bij welke motor is de startmotor en dynamo in een?
 
Mijn ervaring met accu en laden is bij stationair ongeveer 13 Volt en als toerental toeneemt naar 13,8 Volt. Dit blijft over het hele toerenbereik.
Is dit niet kan ( vaak ) de lader het probleem zijn. Maar is die vervangen kijk dan de dynamo na. Soms met koolborstels of een vuile koolborstelrotor.
Bij motoren is de dynamo en startmotor in een , maar een accu/ startmotor specialist kan hem vaak voor je testen of doormeten.
Loodaccu nazien of er water uit is , dit geeft vaak lading met te hoge spanning aan. Nooit accu onder de 11,2 volt laten staan, anders krijg je sulfiteren van de platen en gaat de capaciteit hard achteruit. ( startmoeilijkheden ). Succes.

Zo...… hoeveel onzin kun je in 1 bericht plaatsen?!?!?
 
Mijn ervaring met accu en laden is bij stationair ongeveer 13 Volt en als toerental toeneemt naar 13,8 Volt. Dit blijft over het hele toerenbereik.
Is dit niet kan ( vaak ) de lader het probleem zijn. Maar is die vervangen kijk dan de dynamo na. Soms met koolborstels of een vuile koolborstelrotor.
Bij motoren is de dynamo en startmotor in een , maar een accu/ startmotor specialist kan hem vaak voor je testen of doormeten.
Loodaccu nazien of er water uit is , dit geeft vaak lading met te hoge spanning aan. Nooit accu onder de 11,2 volt laten staan, anders krijg je sulfiteren van de platen en gaat de capaciteit hard achteruit. ( startmoeilijkheden ). Succes.
wil jij in techniek je beperken tot vragen stellen in het vervolg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan