Grotendeels wel met je eens.
Maar 120-130 vind ik toch wel knap hard voor een sleurhut of aanhanger. Ligt er natuurlijk wel aan wat er voorzit.
Zou Frankrijk dan zo stom zijn dat je er daar wel 120 mee mag ?
Ik lees hier voorbeelden genoeg van mensen die de geometrie allemaal niet zo belangrijk vinden en die schijnbaar ook niet echt nadenken wat belading wel/niet als effect heeft.
Dan is 80/90 gevaarlijker als een goede aanhanger die goed beladen is met 130.
120??
Frankrijk doen ze 130.
Totdat ze met die verkeerd beladen aanhanger ook 130 proberen te halen.
Of je ziet bij Arnhem op de vluchtstrook van de A50 een volgeladen aanhanger met 4 ontplofte banden, terwijl er al een stapel stenen naast gezet is, die ook groot genoeg is om een aanhanger te vullen.
Voor de Duitse tempo 100 ontheffing, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar, omdat bij oudere banden de kans op een klapband aanzienlijk toeneemt en een hogere snelheid ook nog eens een grotere kans op klapbanden geeft.
De Duitse grondigheid kennende, hebben ze vast wel goed uitgezocht, wat nog veilig kan en wat niet.
Totdat ze met die verkeerd beladen aanhanger ook 130 proberen te halen.
Of je ziet bij Arnhem op de vluchtstrook van de A50 een volgeladen aanhanger met 4 ontplofte banden, terwijl er al een stapel stenen naast gezet is, die ook groot genoeg is om een aanhanger te vullen.
Voor de Duitse tempo 100 ontheffing, mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar, omdat bij oudere banden de kans op een klapband aanzienlijk toeneemt en een hogere snelheid ook nog eens een grotere kans op klapbanden geeft.
De Duitse grondigheid kennende, hebben ze vast wel goed uitgezocht, wat nog veilig kan en wat niet.
Heb je hier een bron van?Een caravan is gemaakt voor een maximum snelheid van maximaal 100 km/u.
Dat is gevoel.Grotendeels wel met je eens.
Maar 120-130 vind ik toch wel knap hard voor een sleurhut of aanhanger. Ligt er natuurlijk wel aan wat er voorzit.
Ik heb een ahw gehad die leeg al met 70 aan de tippel ging met de bus. Was een 32 kuub'er. Ik kocht hem in het oosten van het land en de rit naar Bibberwijk was gewoon gevaarlijk. Achteraf bleek de bandenspanning veel te laag, er zat 2 in, maar er moest 7 in. Hij werd altijd getrokken door een vrachtwagentje, en die had er geen last van. Maar ook met harde banden voelde je gewoon hoe makkelijk hij de kont van de auto opzij zette.Ik heb ze ook met 70 zien verongelukken, dankzij verkeerde belading.
Ook zoiets!Ik heb een ahw gehad die leeg al met 70 aan de tippel ging met de bus. Was een 32 kuub'er. Ik kocht hem in het oosten van het land en de rit naar Bibberwijk was gewoon gevaarlijk. Achteraf bleek de bandenspanning veel te laag, er zat 2 in, maar er moest 7 in. Hij werd altijd getrokken door een vrachtwagentje, en die had er geen last van. Maar ook met harde banden voelde je gewoon hoe makkelijk hij de kont van de auto opzij zette.
Heb je hier een bron van?
Weet iemand hiervoor een richtlijn te vinden?Mensen weten gewoon niet eens welke bandenspanning de bandjes van de aanhanger nodig heeft..
Tis vaak meer dan men denkt
Dit staat er in dezelfde handleiding:
http://www.aanhangcars.nl/bandenspanning.pdfWeet iemand hiervoor een richtlijn te vinden?
Dit staat er in dezelfde handleiding:
[afbeelding]
Wat een manier om juiste bandenspanning te bepalen
Dit staat er in dezelfde handleiding:
[afbeelding]
Wat een manier om juiste bandenspanning te bepalen
Pffttt nog zo een....
Heb je net 5000 km met 130 kmh door frankrijk gekacheld, kom je hier de grens over, en wordt je met 95 kmh langs de kant gezet, en het eerste wat die roeptoeterd is dat het LEVENSGEVAARLIJK is, als hij gaat slingeren enz enz.......
Als je dan verteld dat je net 5000km achter de rug hebt met 130, kijken ze je aan alsof ze water zien branden, en dan in een keer " houden medeweggebruikers er hier geen rekening mee dat je 95 rijdt, en de snelwegen daar er op uitgerust zijn"....
Ja die hebben antislinger asfalt ,DOMBO's !!!!
De handelaars-beurt. "Prima dingetje hoor, niks mis mee"
Gebruik gewoon de tegenaanschopmethode. Aan het geluid hoor je dan prima of de band op de juiste spanning is of niet
De handelaars-beurt. "Prima dingetje hoor, niks mis mee"
Maximale bandenspanning staat normaal gesproken altyd op de wang van de band vermeldt. Aan geduid in psi
Dat gaat niet om caravans in het algemeen, maar om Hobby, nogal een verschil. En weet je wat de reden hiervan is? Heeft niets met de rij-eigenschappen of veiligheid te maken, maar bij Hobby komt het meubiliar (vooral de keuken) los bij flinke schokken. En die treden bij lagere snelheden minder op.
En het beroerde is dat je onderweg bij benzinepompen maar tot 2-3 bar kunt gaan.
Dus je moet 3x langs een pomp om op 7 bar uit te komen, belachelijk gewoon.